eitaa logo
ابَرشاگرد
453 دنبال‌کننده
573 عکس
38 ویدیو
14 فایل
هرکه خواهان «ابَرتعقل» است، باید «ابَرشاگرد»ی کند. ارتباط با بنده: @abarshagerd1 تارنمای(وبلاگ) «ابَرشاگرد» در فضای مجازی: abarshagerd.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابرفقه
📚 فرق ایمان و اعتقاد 1️⃣ لایه های انسان انسان پنج لایه هویتی دارد: عقل، فکر، قلب، حس و عضو. 2️⃣ معنای اعتقاد اعتقاد یعنی این که فکر کسی به این برسد که چیزی درست است و قلب وی هم به آن گره بخورد. 3️⃣ معنی ایمان ایمان یعنی این که جوهره وجود کسی بر چیزی باشد. به طور طبیعی باید ایمان ما، برآمده از اعتقادات ما باشد. اما ممکن است مساله جور دیگری هم باشد. یعنی فردی دچار اعتقادات اشتباهی شده باشد؛ مثل خانم شهید راشل کوری، اما جوهره وجودش (ایمانش) درست باشد و از آمریکا به فلسطین برود و زیر بلدوزر کاترپیلار اسرائیلی شهید شود. چنان که ممکن است که فردی اعتقاداتش درست باشد (مثل مردم کوفه) اما این اعتقادات درست، به عمق فرد و ایمان نرسیده باشد و در شرایط سخت، این اعتقاد آب برود و جوهره بی ایمان کوفیان، رو بیاید. پس ایمان یعنی در وجود کسی نشستن چیزی. ایمان به حق، امری مربوط به لایه عقل یعنی جوهره وجود فرد نیک است و ایمان به باطل، مربوط به جهل، یعنی جوهره وجود افراد بد است. 4️⃣ تفاوت عملی اعتقاد و ایمان کسی که به چیزی اعتقاد دارد و فکر و قلبش به آن گره خورده است، هنگامی که شرایط بسیار سخت شود اعتقاد (فکر و قلب) کارکردش را از دست می دهد؛ مثل هنگامی که انسان در قبر باید پاسخگوی نکیر و منکر باشد. یا هنگامی که در شرایط کشنده قرار می گیرد؛ مثل مردم کوفه. آنها اعتقاد به امام حسین داشتند، اما ایمان به وی نداشتند یا ایمان شان خیلی ضعیف بود. پس اعتقاد، شکننده و سطحی است و ایمان، قرص و قطعی. 5️⃣ اعتقاد و ایمان به چه چیز؟ هم اعتقاد و هم ایمان، هر دو می توانند به امور خوب مربوط باشند یا امور بد. یعنی چنین نیست که اعتقاد در برابر ایمان باشد؛ بلکه اعتقاد مرحله پایین تری از مرحله ایمان است. پس نمی توان گفت که اعتقاد بد است و ایمان خوب. بلکه باید گفت که اعتقاد به چیز خوب، خوب است و اعتقاد به چیز بد، بد است. و نیز ایمان؛ ایمان به چیز خوب، خوب است و ایمان به چیز بد، بد است. 6️⃣ مگر ایمان به چیز بد هم داریم؟ بله: قرآن می فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى‏ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا سَبيلاً» نساء 51. آيا به كسانى كه بهره‏اى (اندك) از كتاب آسمانى داده شده است ننگريسته‏اى (كه چگونه) به «جبت» و «طاغوت» ايمان دارند و درباره كافران مى‏گويند كه اينان رهيافته‏تر از مؤمنانند؟! 7️⃣ ریشه یابی دو قطبی بین ظاهر و باطن دین ریشه برخی مطالب «دو قطبی ساز» بین ظاهر و باطن دین، به فرقه ضاله «مُرجِئَه» می رسد؛ هر چند که گاه ممکن است از تحلیل نادرست هم برآید. نگاهی که «اسلام جامع» را اسلام اعتقادی و خشک و ضد رحمت معرفی کند و در پی اسلام به اصطلاح رحمانی است و هر روز آن را با ادبیات نوبری بازتولید می کند، همسو با «نومرجئه گری» آقامیریستی است. ❌اساسا خود این حرفها، یک «اعتقاد» است! نه ایمان! لذا نباید کسی را به خاطر این حرفها، انسان بدی دانست؛ در حالی که او فرد خوبی است؛ یعنی جوهره وجودش ولایی است و فقط برخی اعتقادات نادرست دارد.
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ این تحلیل، تحلیل پایه‌دار و پخته و درستی نیست که: ❌ «فلانی انسان خوبی بود، اما اطرافیانِ بدش موجب شدند که او انسان بدی بشود». هیچ انسانی بد نمی‌شود مگر آنکه زمینه‌ی «بد بودن» و پذیرش آن در خودِ او باشد، همچنانیکه هیچ انسانی خوب نمی‌شود مگر آنکه زمینه‌ی «خوب بودن» و پذیرش آن در خودِ او وجود داشته باشد. اطرافیان ما اعمّ از خوب و بد گرچه مؤثّرند، اما تأثیرشان در اصطلاح «تعیین‌کننده» و «حیاتی» نیست. همسر جهنّمی حضرت نوح(علیه السلام) و همسر بهشتی فرعون(جناب آسیه)، شاید بهترین مصداقی است که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد. @abarshagerd ✍️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ 🔘 ممکن است در میان اطرافیان ما افرادی باشند که با این توهم روزگار را سپری می‌کنند که ثمره‌ی آمدن ملت به پای صندوق‌های رأی و مشارکت در سایر عرصه‌های ملی، صرفا به جیب حاکمیت می‌رود و ملت در این بین بی‌نصیب می‌ماند! ♦️ فارغ از توهم جداانگاری «نظام» و «ملت» در حکومت جمهوری اسلامی که در تصور فوق به عیان خودنمایی می‌کند، عدم تأمل و تعمق کافی در این خصوص، عده‌ای را به این تصور مسموم گرفتار نموده است. - کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⬅️ آغاز دوران دیکتاتوری مطلق محمدرضا پهلوی - کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ ⬅️ کودتای انگلیسی رضاخان - شکست مشروطه 🔺 این‌ها مقاطع بسیار مهمی از تاریخ ایران هستند که عدم حضور مردم در لحظه‌ی لازم، به وقوع این فجایع و سیه‌روزی ملت منجر گردید. 💬 این موارد را به اطرافیانمان یادآوری کنیم. @abarshagerd ✍️
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ 🔴 بدخواهان و سطحی‌نگرانی که رأی مردم به «خاتمی» در ۲ خرداد ۷۶ را «نه به نظام اسلامی» و «نه به رهبری» تفسیر کردند، یحتمل همانانی هستند که رأی مردم به «روحانی» در ۹۲ و ۹۶ را پشیمانی ملت از آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان و تلقی کردند! ❇️ غافل از آنکه شناخت این ملت عرصه‌ای است که حتی صاحب‌نظران نیز در آن حیرانند! و موفقیت در آن، «اهل» خود را می‌طلبد. 🌻 حجت خدا؛ خامنه‌ای در ۱۲ مرداد ۷۶ : «غلط است كه كسى احوال خود را از ديگرى بپرسد. بعضى عادت كرده اند كه بنشينند ببينند خبرگزاری هاى وابسته به صهيونيست ها و مستكبرين و سرمايه دارانى كه با اسلام و مسلمين و نظام اسلامى مخالفند، درباره ايران چه میگويند! معلوم است كه آنها نمیتوانند واقعيت را بگويند! 👈حتّى نمیتوانند واقعيت را درك كنند. آنها ملت ما را نمیشناسند، كشور ما را نمیشناسند، نظام ما را نمیشناسند.👉» ⬅️ بیانات در مراسم تنفیذ دوره‌ی نخست ریاست‌جمهوری اصلاحات ✅ نهج البلاغه: فی تقلّب الأحوال عِلمُ جواهر الرّجال @abarshagerd ✍️
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ می‌دانید چرا عده‌ای از تصمیم اخیر «شورای نگهبان» در عجبند و متحیر مانده‌اند؟ 🔴 زیرا تصور می‌کنند که انتخابات فقط زمانی حقیقتا عرصه‌ی «رقابت» است که رقابت بین «خوب‌ها» و «بدها» باشد! خیر! این تصور حقیقتا از مصادیق «ارتجاع» است. ❇️ حقیقت آن است که رقابت بین «خوب‌ها و خوب‌ترها» در مقایسه با رقابت میان «خوب‌ها و بدها» بستر رشد بیشتری را برای مردم فراهم و تمهید می‌کند؛ چراکه تشخیص خوب‌تر از خوب، دشوارتر است از تشخیص خوب از بد. ⬅️ دشوارتر است؛ یعنی «بصیرت» بیشتری می‌طلبد. @abarshagerd
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ جناب جلیلی! به خاطرت بسپار! من با اطمینان و افتخار به تو رأی خواهم داد و از همین سخنگاه، سایرین را نیز به انتخاب تو تشویق و تحریض می‌کنم؛ چون شما را برای منصب ریاست‌جمهوری «اصلح» یافتم. اما مراقب باش! اگر فرداروزی خدای ناکرده همانند فلان، فلان، فلان و فلان، در هر سطحی از جهت و مسیری که ولیّ فقیه نشان می‌دهد و فرامینی که برای سعادت مردم و سایر مخلوقات صادر می‌کند تخلّف کردی، خود را موظّف می‌دانم که در همان سطح از خجالتت درآیم! با آرزوی تأیید و توفیق برای جنابتان! برای پیروزی شما دعا می‌کنم. @abarshagerd ✍️
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ بازنشر ▪️ خطاب به امام خمینی(سلام الله علیه) سرودم: داغی که «دوستانِ» دغا بر دلت زدند خورشید با شراره‌ی ظهر از قرائن است حق داشتی طلب کنی از بارإله موت دوزخ بُوَد کنار «امین»ی که «خائن» است @abarshagerd ✍️
🔔 نقد نامه‌ی امروز لاریجانی به رهبر انقلاب؛ إن شاء الله فردا صبح @abarshagerd ✍️
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ نقد نامه‌ی دیروز لاریجانی به رهبری ♦️ روز گذشته علی لاریجانی پس از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی، نامه‌ای عجیب و تأسف‌بار را خطاب به ایشان نگاشت. در فقره‌ای از این نامه‌ی بی‌شرمانه می‌خوانیم: «تذکر و مطالبه‌ی جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در 👈بررسی صلاحیت👉 کاندیداهای ریاست جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه‌ی حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.» آقای جناب! جناب آقا! «تحریف» و «مصادره‌ی به مطلوب» به این وضوح؟! شرم نمی‌کنید؟! ندیدید؟! نشنیدید؟! حضرت رهبر در کدام فراز از نطق دیروزشان از جفای در «بررسی صلاحیت» نامزدهای انتخاباتی سخن به میان آوردند؟! دقیقا کجا؟! ⏪ اولا؛ فرمود: «در جریان عدم احراز صلاحیت»؛ نه «در جریان بررسی احراز صلاحیت». ⏪ ثانیا؛ فرمود: «به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشده»؛ نه «به برخی کسانی که صلاحیت داشتند». ⏪ ثالثا؛ حضرت رهبر در هنگام ایراد جمله‌شان، از باب تأکید که «مفعول» مورد نظر ایشان 👈افراد احرازصلاحیت‌نشده از سوی شورای نگهبان👉 است، «جریان عدم احراز صلاحیت» را نیز به عنوان «متمم» جمله ذکر کرده و حتی از باب تأکید بیشتر، ساختار عادی و طبیعی جمله‌ی مجهول(مفعول + متمم + فعل) را تعمدا به هم ریخته و به جای آنکه متمم را پس از مفعول بیاورند، ابتدا متمم جمله را بر زبان جاری کردند و سپس مفعول را؛ یک به هم ریختگی شگفت‌انگیز مشابه آیه‌ی ۲۴۹ سوره‌ی بقره: 👈👈«... إنّ الله مُبتَلیکم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فلیسَ منّی و من لم یَطعَمهُ فإنّه منّی الّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِیَدِه ...» 😔 رهبر «بصیر» و «فارسی‌شناس» انقلاب، همه‌ی این ظرافت‌ها را به خرج دادند؛ تا آنجا که حاضر شدند ساختار طبیعی یک جمله را به شکل آشکاری به هم بزنند تا شما بفهمید و چنین نکنید؛ اما با این حال باز هم شما نفهمیدید!!! و چنین کردید. ⚠️ ضمنا در نامه‌نگاری‌هایتان به رهبر ادیب و فارسی‌شناس و فارسی‌دوستمان، نهایت ادب را رعایت کرده و از واژه‌های فرنگی نظیر «کاندیدا» استفاده نکنید! @abarshagerd ✍️
ابَرشاگرد
⛅️ گاهِ صبح ⛅️ نقد نامه‌ی دیروز لاریجانی به رهبری ♦️ روز گذشته علی لاریجانی پس از سخنرانی رهبر ان
🌹 اصلاحیه: لاریجانی در نامه‌ی خود نگاشته بود: «کاندیدا». بنده به اشتباه از قول او نگاشته بودم: «کاندید». عذرخواهم. @abarshagerd
🌤 گاهِ عصر 🌤 🌻 سلام بر برپاکنندگان قیام سترگ ۱۵ خرداد! 🌻 سلام بر آن عزم‌های خالص و آگاهانه‌ی الهی! 🌻 سلام بر آن قیامی که از آیات الهی بود و دست خدا در آن نمایان! 🌻 سلام بر آن قیامی که با دستانی خالی لرزه انداخت بر اندام طاغوتیان و طاغوت‌باوران! 🌻 سلام بر آن قیامی که زمینه‌ای شد برای کشف «صاحبان فرقان» و «بی‌نصیبان از فرقان»! 😔 و تأسف بر آنانی که به سبب سرکوبی و شکست ظاهری قیام ۱۵ خرداد، «مأیوس» شده و تداوم این قیام و مبارزات را علیه طاغوت «بی‌نتیجه» قلمداد می‌کردند! @abarshagerd ✍️