🌙 شبنگار 🌙
چه کسی گفته است که «تحریمها کاغذپاره هستند»؟
محمود احمدینژاد؟
خیر!
او چنین حرفی نزده بود.
احمدینژاد گفته بود که «قطعنامهها» کاغذپاره هستند، نه «تحریمها».
تحریمهای اصلی علیه ملت ایران، تحریمهای بانکی و نفتی بودند که آمریکا اِعمال کرد. هیچیک از قطعنامههای ششگانهی شورای امنیت حتی یک بانک و یک قطره از نفت ما را تحریم نکرده بودند.
البته اینکه قطعنامهها کاغذپاره هستند، از دیدگاه «حقوقی» انصافا حرف درستی است.
زیرا این قطعنامهها غیر قانونی و ظالمانه بودند؛ یعنی «شورای امنیت» ما را ذیل بند ۴۱ منشور ملل متحد گنجانده بود در حالی که هیچگاه در مورد جمهوری اسلامی ایران بند ۳۹ احراز نشده بود.
چیزی که ظالمانه باشد و ارزش قانونی نداشته باشد، با یک تکه «کاغذپاره» فرقی ندارد.
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
خطاب به مخالفان «فیلترینگ»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⚠️ مخالفان فیلترینگ(قطع دست دشمن از تجاوز) در فضای مجازی، در مواجهه با آیات ۹۴ تا ۹۷ سورهی مبارکهی کهف که به ماجرای «ساختن سدّ محکم در برابر مفسدان» توسط جناب ذوالقرنین اشاره دارد، چه نظری اختیار خواهند کرد؟
🔘 قالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ ⬅️مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ➡️ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ ⬅️سدًّا➡️ (۹۴)
(آن گروه به او) گفتند: «ای ذو القرنین یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد میکنند؛ آیا ممکن است ما هزینهای برای تو قرار دهیم، که میان ما و آنها سدّی ایجاد کنی؟!»
🔘 قالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ ⬅️ردْمًا➡️ (۹۵)
(ذو القرنین) گفت: «آنچه پروردگارم در اختیار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پیشنهاد میکنید)! مرا با نیرویی یاری دهید، تا میان شما و آنها ⬅️سدّ محکمی➡️ قرار دهم!
🔘 آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (۹۶)
قطعات بزرگ آهن برایم بیاورید (و آنها را روی هم بچینید)!» تا وقتی که کاملاً میان دو کوه را پوشانید، گفت: «(در اطراف آن آتش بیفروزید، و) در آن بدمید!» (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، و گفت: «(اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا بر روی آن بریزم!»
🔘 فمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ ⬅️نقْبًا➡️ (۹۷)
(سرانجام چنان سدّ نیرومندی ساخت) که آنها [= طایفه یأجوج و مأجوج] قادر نبودند از آن بالا روند؛ و نمیتوانستند نقبی(= سوراخ و رخنه) در آن ایجاد کنند.
📝 ترجمهی آیتالله مکارم شیرازی
✍️ ابَرشاگرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌤 چاشتنگار 🌤
منطق ضد قرآنی و ابلهانه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پزشکیان:
😔 آیا با اجبار میخواهیم عدهای را آنطور که دلمان میخواهد تغییر بدهیم؟ اگر این کار خوب بود، خودِ خدا این کار را میکرد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 این حرف ابلهانه همانند آن است که امشب دزدی به خانهی آقای پزشکیان هجوم بیاورد و وقتی ایشان با پلیس تماس میگیرند که بیایید خانوادهی مرا از شر این دزد خلاص کنید، پلیس پاسخ بدهد:
⬅️ «ما نمیتوانیم به زور کسی را از دزدی بازداریم؛ اگر این کار خوب بود، خودِ خدا این کار را میکرد!»
✍ ابَرشاگرد
☀️ نیمروز ☀️
این مطلب را در خصوص «جلیلی» میدانستید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حقا و انصافا تقوا و مردمداری «سعید جلیلی» هوشیار را مدهوش میکند.
آیا میدانستید که جلیلی در انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲ مانند آب خوردن میتوانست رئیسجمهور شود؟
پس چرا نشد؟
چون برای این کار، نیاز بود که تقوا و منافع ملت را به کنار مینهاد.
⬅️ اگر جلیلی در مذاکرات «آلماتی» در اوایل دههی ۹۰ پیشنهاد غربیها را که چیزی شبیه به «توافق تأسفبار و برخلافِ منافع ملیِ ژنو» بود میپذیرفت و آن را در بوق و کرنا میکرد، به آسانی در انتخابات ۹۲ با اکثریت مطلق آرا رئیسجمهور شده بود.
اما تقوا و دلسوزی و ایستادگی او برای کسب منافع ملت، او را از انجام آن کار نامعقول و دور از مصالح ملی باز داشت.
پذیرفتن پیشنهاد غربیها در آلماتی که برای او کاری نداشت! داشت؟
اساسا زیر بار توافقی مانند ژنو و وین(برجام) که هنری نمیخواهد! میخواهد؟
⬅️ او منافع ملت را در نظر میگیرد، گرچه منجر به تکیه زدنش به جایگاه ریاستجمهوری نشود.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
آقای پزشکیان!
🔴 مطابق با نسخهی شما، اگر زنی با پوشش نادرستی که مطابق با میلش اما مخالف با مصلحتش باشد در انظار عمومی ظاهر شود و در نتیجهی آن، دو تن از اراذل به وی طمع و تعدی کردند، آنگاه شما میروید و با پذیرا شدن مشت و لگد، آن زن را از چنگ آن دو بیرون بکشید و مانع بدبخت شدن خودش و شوهرش بشوید؟
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔴 ظریف چند روز پیش با خواندن آیهی ۶۱ سورهی انفال(و إن جَنَحوا لِلسَّلمِ فَاجْنَحْ لَها و تَوَکَّلْ علی اللهِ) خواست بگوید که «اوباما» فرد «صلحطلبی» بود؛ پس ما کار درستی کردیم که با او وارد مذاکره شدیم!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔘 دو مورد از موارد صلحطلبی اوباما در خصوص ملت ایران را با هم مرور میکنیم:
⬅️ ۱۴ سال پیش اوباما رئیسجمهور وقت آمریکا در سند آرایش هستهای ۲۰۱۰ میلادی این کشور، کشورمان را به طور رسمی و علنی به حملهی «اتمی» تهدید کرد.
⬅️ اوباما در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۰ «تکتک» مردم ایران را با تحریم «بانک مرکزی» کشورمان مورد تحریم قرار داد؛ ذیل قانون «دفاع ملی آمریکا» یا همان NDAA2012.
✍ ابَرشاگرد
هدایت شده از ابرفقه
📚فقه انتخابات؛ رابطه وحدت و عمل به تکلیف
در پیایند مباحث «فقه انتخابات» گفته شد که طبق مبانی دینی و فرمان ولیّ امر، انتخاب اصلح یک تکلیف است. در اینجا ممکن است برخی بپندارند که تأکید بر انتخاب اصلح، ضد وحدت و سبب اختلاف است و در این حال، نه تنها عمل به تکلیف واجب نیست؛ بلکه حرام هم هست! اکنون متنی از بیان امام خامنهای هم یافته اند که به آن استشهاد میکنند:
«حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود».
◾️نقدهای فرامتنی این استناد
آ. نقد «فلسفه تشریع»ی
خداوند احکام را برای رسیدن به مصالح و مفاسد تشریع کرده است. اگر انجام هر تکلیفی که ممکن است سبب دلخوری و اختلاف کسانی شود، حرام باشد، نخستین حرام الهی، اعلام جانشینی هابیل برای آدم (ع) بود که سبب فتنه در خانواده و قتل و گسست خانواده شد. بنابراین اگر قرار است اختلاف سبب تبدیل شدن واجب به حرام شود، بسیاری از واجبات و محرمات (به ویژه احکام اجتماعی) به حرام و بسیاری از حرامها به واجب تبدیل میشوند!
ب. نقد «فلسفه اجتماع»ی
خداوند انسانها را برای رسیدن به «اجتماع توحیدی» آفریده است؛ اگر قرار است احکام اجتماعی که برای تحقق جامعه توحیدی تشریع شده است، به سبب قرار گرفتن در معرف نتیجه اختلافی، مسخ و بلکه تبدیل به ضد خود شوند، این مساله با هدفگذاری «وحدت اجتماعی» سازگار است؛ نه با هدف گزاری اجتماع توحیدی.
ج. نقد «فلسفه فقه»
احکام برای رسیدن به مصالح و دفع مفاسد هستند؛ بنابراین طبیعتاً بین عمل به تکلیف و رسیدن به نتیجه مطلوب، تضادی نیست و این دو قطبی، دو قطبی جعلی است. به همین دلیل امام خمینی و امام خامنهای مکرر گفته اند که «همه ما مأمور به ادای تکلیفیم؛ نه مأمور به نتیجه» و امام خامنهای با وجود مباحث مفصل در این مساله، هرگز نگفته اند که نتیجه به تکلیف مقدم است؛ ابدا!
◾️نقد درون متنی به این استناد
امام خامنهای در ۱۲ تیر ۱۳۶۸ در فضای بحثی که درباره توطئه های دشمن برای اختلاف افکنی مطرح کرده اند، میفرمایند که نباید اسیر برنامه ریزی های دشمن شد، دشمن سعی میکند نقشه هایش را به شکل تکلیف شرعی برای شما مجسم کند و شما را فریب بدهد، در این فضا، اگر انجام یکی از این گونه کارهای طراحی شده از سوی دشمن را احساس تکلیف دانستید و متوجه شدید که این کار سبب اختلاف و از دست رفتن وحدت میشود، به این احساس تکلیف دل ندهید و بلکه آن را حرام بدانید!
◾️ارکان کلام امام خامنهای
آ. دشمن برنامه ریزی میکند و شایعه و اغراضش را در قالب احساس وظیفه برای شما مجسم میکند؛ نه این که سخن از حکم خدا و تکلیف واضح ولیّ امر باشد؛
ما نسبت به این قبیل موارد، احساس وظیفه میکنیم؛ نه این که وظیفه قطعا برای ما ثابت باشد؛ احساس وظیفه نسبت به انجام نقشه های دشمن، غیر از تعَیُّن وظیفه نسبت به دستورات مشخص ولیّ فقیه است!
در انتخابات، ما با حکم ولیّ امر مواجهیم و وقتی با فرموده خود ایشان، با حداکثر دقت و با حجت شرعی کسی را اصلح تشخیص دادیم، باید در پی معرفی وی به مردم برآییم که خود این معرفی کردن هم یک تکلیف شرعی قطعی از سوی ولیّ امر است؛ نه یک نقشه از سوی دشمن که ما را گول زده باشد و احساس تکلیف کرده باشیم. اینها زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.
◾️متن فرمایش امام خامنهای
«آنجا که حرفی را از کسی پیش ما میآورند، یا شایعهای را علیه کسی و مقامی و مدیری و مسؤولی درست میکنند، یا در ذهن کسی، شکل وظیفه شرعی را مجسم میکنند و میگویند باید این حرف را بزنی یا این موضع را بگیری، در همه این موارد، اولین چیزی که باید به ذهن بیاید، این است که شاید طرح این موارد را دشمن برنامهریزی کرده است، تا به وسیله آن اختلاف ایجاد کند. حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.»
⛅️ پسیننگار ⛅️
تناقضگویی آقای قالیباف(مناظرهی ۱ تیر ۱۴۰۳):
🔻 حتما با موضوع «فیلترینگ» مخالفم؛ چون خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.
🔺 حتما «حکمرانی» در فضای مجازی یک ضرورت است.
🔘 تصور نمیکنم که فهم این قضیه دشوار باشد که یکی از اقتضائات «حکمرانی» در فضای مجازی، «فیلترینگ»(قطع دست دشمنِ متجاوز) است. نیست؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر گرامی انقلاب اسلامی:
⬅️ خطاب به هیئت دولت به عنوان 👈مدیران👉 فضای مجازی کشور:
«آنچه عرضِ من است و 👈من روی آن تکیه میکنم👉 این است که 👈فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود👉؛ 👈بحث این است👉. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند 👈هدایت👉 میکنند؛ آنها دارند 👈مدیریّت👉 میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- 👈هدایت میکنند و مدیریّت میکنند👉، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، 👈بیپناه👉 رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند». ۲ شهریور ۹۹
⬅️ «👈سلطهی دشمن👉 را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید 👈در اختیار دشمن👉؛ اینترنت هم همینجور است، 👈فضای مجازی👉 هم همینجور است، دستگاههای اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همینجور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ 👈امروز در اختیار دشمن است👉؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطهی فرهنگی دشمن است». ۱۴ خرداد ۹۵
⬅️ «آرایش دشمن آرایش جنگی است ... همان طور که عرض کردم 👈از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته👉؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد». ۱۱ اردیبهشت ۹۸
⬅️ خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان 👈قانونگذاران خُرد👉 فضای مجازی کشور:
«مسئلهی 👈مدیریّت فضای مجازی👉 جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی 👈کوتاهمدّت👉 و میانمدّت و جزو مسائل 👈نزدیک👉 ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها 👈مسائل کلیدیای👉 وجود دارد. توجّه کنید دچار حاشیهها نشوید، 👈دچار مسائل فرعی و بیاولویّت نشوید👉». ۲۲ تیر ۹۹
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
دلیل تکیهی ویژه و بینظیر بر مسألهی «غدیر» چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌻 رهبر گرامی انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۰ تیر ۶۹ فرمود:
«شاید این حدیث را ماها بارها گفتهایم و شنیدهایم و نقل کردهایم که لاعذّبنّ کلّ رعیة فیالاسلام أطاعت إماما جائرا لیس من اللَّه عزّ و جل و ان کانت الرّعیة فی اعمالها برّة تقیة و لاعفونّ عن کلّ رعیة فیالاسلام أطاعت اماما هادیا من اللَّه عزّ و جل و ان کانت الرّعیة فی اعمالها ظالمة مسیئة؛ حاصل، اینکه اگر دستگاه مدیریت جامعه، صالح و سالم باشد، خطاهای متن جامعه، قابل اغماض است و در مسیر جامعه، مشکلی بهوجود نخواهد آورد. اما اگر مدیریت و رأس جامعه، از صلاح و سلامت و عدل و تقوا و ورع و استقامت دور باشد، ولو در میان مردم صلاح هم وجود داشته باشد، آن صلاح بدنهی مردم، نمیتواند این جامعه را به سرمنزل مطلوب هدایت کند. یعنی تأثیر رأس قله و هرم و مجموعهی مدیریت و دستگاه اداره کننده در یک جامعه، اینقدر فوقالعاده است. این است که ما روی مسألهی غدیر، اینقدر تکیه میکنیم.»
ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
حرف بیمزهای که در این روزها شنیدم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفته میشود:
🔴 «به نامزدهای انتخاباتی دیگر کاری نداشته باشید؛ بلکه فقط اصلحیت نامزد مورد نظر خودتان را تبلیغ کنید!»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما را به خدا این شد حرف؟!
انسان هیچ دقتی در این حرف نمیبیند.
«اصلح بودن» یعنی چه؟
یعنی «خوبتر بودن».
کاملا معلوم است که «خوبتر» صفت تفضیلی است و صفت تفضیلی ذاتا با «مقایسه کردن با دیگران» بر یک فرد قابل تطبیق است.
اگر از شما بپرسند که چرا معتقد هستید که نامزد مورد نظر شما نسبت به دیگران «اصلح» است، چه میخواهید پاسخ بدهید؟
راهی جز «مقایسه کردن» وجود دارد؟
اگر بنا بر سخن ولیفقیه، رأی دادن به «اصلح» واجب است، پس «تبلیغ» اصلح نیز واجب است، و وقتی اصلح بودن ذاتا با «مقایسه کردن» قابل دستیابی است، پس سخن گفتن از ضعفهای نامزدهای دیگر در مقایسه با نامزد اصلح(البته مبتنی بر ملاکهای ارائهشده از سوی ولیامر) برای اثبات اصلحیت نامزد اصلح، اساسا کار نادرستی نیست و «تخریب» به شمار نمیآید.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
مدیریت «نامتوازن» آقای قالیباف بر شهرداری تهران
♻️ بازخوانی ارزیابی «رهبر انقلاب» از مدیریت شهرداری تهران در دوران تصدی قالیباف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 آیا امام خامنهای مدیریت دکتر قالیباف را در قامت شهردار تهران، یک «مدیریت جهادی تراز» توصیف کردهاند؟
🔸 از نگاه رهبر، «مدیریت جهادی» قالیباف مربوط به کدام لایهی «مدیریت شهری» بوده است؟
🔻🔻🔻🔻🔻
شهرداری تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف، «۳ بار» با رهبر دیدار کرده است؛ در سالهای ۸۴، ۸۶ و ۹۲. رهبر گرامی در همهی این دیدارها، دغدغهی خود را نسبت به هویت دینی تهران ابراز کردهاند.
🔘 ایشان در دیدار ۱۳ اسفند ۸۴ یکی از مشکلات اساسی تهران را فقدان هویت آن عنوان کرده و تأکید کردند: «باید با برنامهریزی بلندمدت و با پیگیری مجدانه، هویت ایرانی و اسلامی در شهر تهران متجلی شود.»
🔘 رهبر در دیدار ۴ تیر ۸۶ باز هم به این موضوع اشاره نموده و بر توجه همزمان به کالبد و روح شهر تهران از جمله مسائل فرهنگی و ارزشهای دینی تأکید کردند. ایشان گفتند: «مسائل فرهنگی در همهی شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسأله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.» و گفتند: «باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همهی بخشهای فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است.»
🔹 اکنون ببینیم که ارزیابی رهبر از مدیریت آقای قالیباف بر شهرداری تهران پس از گذشت ۸ سال از آغاز مدیریت ایشان چه بوده است؟
🔘 رهبر در دیدار ۲۳ دی ۹۲ باز همان دغدغه را مطرح میکنند: «حقیقتا معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند.» و گفتند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر امکانپذیر باشد.»
⬅️⬅️ میبینیم که رهبر از عملکرد مدیر هشتسالهی شهرداری تهران در این زمینه هیچ تمجیدی به عمل نمیآورند؛ بلکه گلایهی رهبر بر جدی ندانستن این مسئلهی مهم از سوی آقای قالیباف آشکار است؛ این در حالی است ایشان ۸ سال پیش بر پیگیری مجدانهی تجلی هویت اسلامی در تهران تأکید کرده بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر در دیدار سال ۸۴، «فرهنگسراها» را جزو مسائل مهم شهرداری دانسته و افزودند: «فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درسآموز همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند.»
⬅️⬅️ اما رهبر در دیدار سال ۹۲ باز هم به این موضوع اشاره کرده و از مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی سخن به میان آورده و در این زمینه از مدیریت شهرداری تمجیدی نمیکنند. ایشان گفتند: «کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است؛ اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود، اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.». ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای قوی و صحیح فرهنگی خاطرنشان کردند: «در مراکز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده کرد که واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و مردمسالاری دینی باشند.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔘 با این وجود، رهبر در «یک جا» مدیریت قالیباف را «جهادی» توصیف کردهاند. ببینیم که این توصیف به کدام لایهی مدیریت جهادی مربوط است؟
⬅️ رهبر در دیدار سال ۹۲ با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر گفتند: «با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است.». رهبر رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانسته و تأکید کردند: «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد... .»
⬅️⬅️ میبینیم که منظور رهبر از توصیف «مدیریت جهادی»، اساسا مربوط به «هویت» و «فرهنگ» در شهر تهران نیست.
✍ ابَرشاگرد
🌥 پگاهنگار 🌥
🌸 نمازی که با آن میتوان کوه را نیز جابهجا کرد
⬅️ نماز حاجت روز پنجشنبه
برای انتخابات پیشرو این نماز را از دست ندهید!
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔴 کسانی که در جریان انتخابات پیشرو، ملاکهای بیانشده از سوی نائب رسولالله (خامنهای عزیز) برای انتخاب «اصلح» را به کناری نهاده و ملاکهای خودشان را به عنوان «معیار اصلحیت» قرار دادند، بدانند که بنده در فردای قیامت در محضر پدران همهی ما (رسول خاتم و أمیرالمؤمنین) با آنان احتجاج خواهم کرد که با چه حجتی حرمت کلام ولیّ خدا را شکستند؟ هر کس که میخواهد باشد.
⚠️ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ ⬅️ بقره، ۷۹
⚠️ پس وای بر آنها که نوشتهای با دست خود مینویسند، سپس میگویند: «این، از طرف خداست.» تا آن را به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و وای بر آنان از آنچه از این راه به دست میآورند! ⬅️ ترجمهی آیتالله مکارم
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔘 وضعیت «حافظهی تاریخی» برخی از ما مردم به جایی رسیده است که اگر دو سه سال دیگر از ما بپرسند که «نظرتان در بارهی برجام چیست؟»، احتمالا پاسخ خواهیم داد:
برجام؟
این نام برای من خیلی آشناست، اما نمیدانم کجا این نام را شنیدهام؟!
یافتم. یافتم.
«برجام» همان بازیگری بود که در آن فیلم مشهور بازی میکرد!
اما متأسفانه در خاطرم نیست که نام بازیگر نقش اول مرد بود یا نقش اول زن!
اما انصافا خیلی خوب بازی میکرد! 😊
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
با قید فوریت برای آقای پزشکیان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اگر فلان مادر با ازدواج دخترش با فلان پسر مخالف باشد، و اگر مادرِ همان پسر نیز با ازدواج پسرش با همان دختر مخالف باشد، آیا میتوانیم مادرِ دختر و مادرِ پسر را همسان بپنداریم؟!
البته که خیر!
مادر آن دختر برای مصلحت دختر خودش با آن ازدواج مخالفت میکند و مادر آن پسر هم برای مصلحت پسر خودش. اینها چه ربطی به هم دارند؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نتیجه:
🔻 دلسوزان کشور با «توافق ژنو» و «برجام» مخالف بودند؛ چون آن را توافق بدی برای کشور میدانستند که منافع کشور را تأمین نمیکرد.
🔺 اما اگر نتانیاهو با توافق ژنو و برجام مخالف بود اساسا به این خاطر بود که تصور میکرد که کار ایران نزدیک است که یکسره شود و اگر آمریکا به جای توافق با ایران، مقداری به تحریمها بیفزاید، ایران رو به قبله خواهد شد. در مقابل اوباما استدلال میکرد که حد نهایی تحریمها را علیه ایران اِعمال کردیم و به نتیجهی مطلوب نرسیدیم و تحریمها نیز در حال سست شدن (fray) بود، اما در عوض با این توافقها توانستیم صنعت هستهای ایران را متوقف و به عقب برانیم.
❌ این دو نگاه «همسان» هستند؟!
✍ ابَرشاگرد
ابَرشاگرد
🌥 پگاهنگار 🌥 🌸 نمازی که با آن میتوان کوه را نیز جابهجا کرد ⬅️ نماز حاجت روز پنجشنبه برای انتخا
🌸 فردا هر کس که میتواند این نماز حاجت را بخواند. ⬆️
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
🔘 دیروز پس از غروب آفتاب قرآن کریم را باز کردم تا چند آیه برای پیروزی «جلیلی» در انتخابات بخوانم.
ناخواسته با این آیه مواجه شدم:
⬅️ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (عنکبوت، ۲)
⬅️ آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد؟! (ترجمهی آیتالله مکارم)
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
در قضیهی مشروطه، چه چیز سبب «شکست اسلام» شد؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت امام خمینی:
⚠️ «اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل الله را با دست 👈بعضى از روحانيونِ👉 خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و 👈شكست دادند اسلام را👉 در آن وقت. و 👈مردم👉 غفلت داشتند از اين عمل، حتى 👈علما👉 هم غفلت داشتند».
📖 صحیفهی نور، ج ۱۸، ص ۲۴۸
ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
پیامهای نگرانکنندهی آقای «پزشکیان»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بخشهایی از یادداشت اخیر منتسب به رئیسجمهور منتخب در روزنامهی «تهران تایمز»
🔴 در نهایت موفق شدم اعتماد هموطنانم را، حتی زنان و مردان جوانی که از وضعیت کلی کشور ناراضی بودند، در پای صندوقهای رأی جلب نمایم. ⬅️ ارسال پیام ضعف درون به جهان بیرون؛ چیزی شبیه به اعلام «خالی بودن خزانهها» از سوی حسن روحانی
🔴 دولت من قصد دارد سیاستی فرصتگرا را پیگیری کند که با ایجاد «تعادل» در روابط با همهی کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعهی اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان باشد. ⬅️ همهی کشورها؟ حتی آمریکا؟ بر اساس منافع ملیمان که بر خلاف منافع زیادهخواهانهی دولت آمریکاست، چه «تعادلی» را میتوان میان منافع ما و منافع آمریکا تصور کرد؟
🔴⬆️ در این راستا، از تلاشهای صادقانه برای کاهش تنشها استقبال میکنیم و با صداقت به صداقت پاسخ خواهیم داد. ⬅️ سیاست تنشزدایی به جای تهدیدزدایی در دولتهای هاشمی، خاتمی و روحانی چه نتایجی داشت؟ -- بوش پدر نیز گفت: حسن نیت، حسن نیت میآورد. اما در قضیهی آزادی گروگانها، آقای هاشمی رفسنجانی را سنگ روی یخ کرد و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ نداد.
🔴 ما پیگیر تشکیل یک «منطقه قوی» خواهیم بود، نه مناسباتی که در آن یک کشور به تنهایی به دنبال استیلا و تسلط بر دیگران باشد. ⬅️ تلویحا بر خلاف هدف سند چشمانداز ۱۴۰۴ که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ باید به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل شود. علاوه بر این، بوی تحریف هدف اعلامی سند مزبور به مشام میرسد. هدف جمهوری اسلامی ایران از این هدف، استیلا و تسلط بر دیگران نیست.
🔴 به عنوان کشورهایی که از منابع فراوان و سنتهای مشترکِ برخاسته از تعالیم صلحآمیز اسلامی برخوردارند، باید متحد شویم و به جای منطق قدرت، به قدرت منطق تکیه کنیم. ⬅️ در قضیهی فاجعهی منا در سال ۹۴، با تکیهی به «منطق» توانستیم پیکرهای حجاج را از دولت عربستان سعودی تحویل بگیریم، یا به واسطهی «قدرت» توانستیم «منطق درست» را بر کرسی بنشانیم؟
🔴 ایالات متحده بخاطر نزاعها و انتقامهای مربوط به حوزه سیاست داخلی خود بهطور غیرقانونی از توافق خارج شد... ⬅️ حواله دادن علت خروج آمریکا از برجام به مؤلفهای غیر از سیاست خصمانهی دولت ستمپیشهی آمریکا در قبال نظام اسلامی ایران و تبرئهی آمریکاییها در این قضیه حقیقتا اسفبار است. سیاست دولت اوباما و دولت ترامپ در قضیهی برجام هیچ تفاوت اساسیای با هم نداشت. مگر نخستین ناقض برجام اوباما نبود؟ قانون «ویزا» و تمدید ۱۰ سالهی قانون «ISA» در دورهی اوباما نبود؟ مگر اوباما اجازه داد که ایران از برجام انتفاع اقتصادی ببرد؟ تعبیر «تقریبا هیچ» برای آقای پزشکیان آشنا نیست؟ این تعبیر در دورهی اوباما بر زبان عضو ارشد دولت روحانی جاری گشت یا در دورهی ترامپ؟
🔴 ایالات متحدهی آمریکا و متحدان غربیاش، نه تنها یک فرصت تاریخی را برای کاهش و مدیریت تنشها در منطقه و جهان از دست دادند... ⬅️ آمریکا عامل اصلی تنش در منطقهی ماست. امید به اینکه با آمریکا بتوان تنشها را کاهش داد و مدیریت کرد و حسرت سادهلوحانه از عدم تحقق این قضیه، چه پیامی به آمریکاییهای فرصتطلب مخابره خواهد کرد؟
🔴 آنها(تصمیمگیران در واشنگتن) باید حقیقت ایران را بپذیرند و از تشدید تنشهای موجود پرهیز نمایند. ⬅️ در دولت آقای پزشکیان قرار است همانند دولت روحانی باز هم شاهد بیانیهخوانیهای بیپشتوانه در برابر زورگوییهای آمریکا باشیم؟ -- بر در ارباب بیمروت دنیا***چند نشینی که خواجه کِی ز در آید؟! حافظ
✍ ابَرشاگرد