•🔴دهه دوم صفر ۱۴۴۳🔴•
⏪ به مناسبت ماه صفر و ایام حزن و عزای آلالله، مراسم سخنرانی و عزاداری در مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار گردید.
⏪ در این مراسم حجتالاسلام حاجی پور به شبهه شرک بودن طلب شفاعت از غایب پرداخت.
⏪ حجت الاسلام حاجی پور گفت: ادله وهابیت به شکل یک قیاس اقترانی می باشد که عبارت است از:
مقدمه اول (صغری): مسلمین امروز مانند مشرکان، از غیرالله طلب شفاعت می کنند.
مقدمه دوم (کبری): طلب شفاعت از غیرالله عبادت غیر است. (با کمک گرفتن از عنوان دعا که بیان گردید).
نتیجه: مسلمین امروز مانند مشرکان، غیرالله را عبادت می کنند.
⏪ایشان در ادامه بیان داشت: ادله وهابیت در مقدمه نخست به علت اختلاف طلب شفاعت مشرکین با مسلمین در موارد زیر با یکدیگر کاملا متفاوت است.
مشرکان و طلب شفاعت از جمادات يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنْفَعُهُ
مشرکان و نگاه استقلالی به شفیعان مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ
مشرکان و عبادت شفیعان وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ
بنابراین شفیع نزد مسلمانان نه صنم است و نه مستقل و نه معبود؛ بلکه یکی از اولیای الهی است که به اذن الله، قادر بر شفاعت خواهد بود.
⏪ ایشان در ادامه به اشکالات بر مقدمه دوم استدلال وهابیت پرداخته و گفت: جواب نقضی این مقدمه این است که، از خلیفه اول نقل شده است که می گوید:
«اذكرنا يَا مُحَمَّد صَلَّى الله عَلَيْك عِنْد رَبك، ولنكن من بالك»
مورد دیگر روایت مالک الدار است که نقل می کند: مردی (بلال بن حارث)، نزد قبر پیامبرآمد و از ایشان طلب دعا برای آمدن باران کرد که این هم همان طلب شفاعت در موضع نزاع است.
«فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اسْتَسْقِ لِأُمَّتِكَ فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا»؛ای رسول خدا برای امت خود طلب باران کند که ایشان هلاک شدند.
جواب حلی:
الف: نقض به زمان حیات ،اگر طلب شفاعت از این جهت که نوعی دعا و درخواست است لذا شرک در عبادت محسوب می شود بنابراین نباید به هیچ وجهی این درخواست نسبت به مخلوقین حتی در زمان حیات نیز صورت بگیرد. در حالی که روایات قطعی بر درخواست شفاعت در دنیا و در قیامت نسبت به پیامبروجود دارد که مورد قبول وهابیت نیز می باشد.
ب: ربوبیت مدعو، شرط عبادی بودن دعا
آنچه که از آیات قرآن قابل برداشت است این است که عبادت زمانی تحقق پیدا می کند که شخص اعتقاد به ربوبیت موجودی که برای او عملی انجام می دهد داشته باشد.
ج: مطلوبیت عمل شرط عبادی بودن دعا
برای اینکه عملی عبادت شود، باید عملی که انجام می شود مطلوب و محبوب معبود باشد. عملی که مورد بغض معبود است قابلیت عبادی شدن را ندارد؛ حتی اگر در حین ارتکاب عمل، اعتقاد به ربوبیت وجود داشته باشد.
د: نیت عبادت، شرط عبادی بودن دعا
در عبادت شرط است که نیتِ تقرب حاصل شود و نیت، چیزی غیر از اعتقاد به ربوبیت است؛ در واقع نیت تقرب، عینیت و فعلیت اعتقاد به ربوبیت است و اگر نیت تقرب حاصل نشود، عبادی بودن عمل قابل اثبات نخواهد بود.
نظیر این موضوع، بیانی است که در توصلیات (در مقابل تعبدیات)، آورده شده است.
👈 #گزارش_تصویری
👈 #دهه_دوم_صفر
👈 #روز_سوم
👈 #حجتالاسلام_حاجیپور
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸دوشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
•🔴دهه دوم صفر ۱۴۴۳🔴•
⏪ به مناسبت ماه صفر و ایام حزن و عزای آلالله، مراسم سخنرانی و عزاداری در مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار گردید.
⏪ در این مراسم حجتالاسلام حاجی پور به تعریف توسل و استغاثه پرداخته و گفت: توسل واسط قراردادن شخصی به واسطه جاه و مقام آن شخص نزد خداوند است و استغاثه، خواستن از خود شخص است که جواب شبهات وهابیت در این موارد همان جواب گفته شده در جلسه قبل در رد مقدمه دوم استدلال وهابیت است که فرق است بین ندای غیر الله با عبادت غیر الله.
⏪ حجت الاسلام حاجی پور در ادامه به شبهه بناء بر قبور پرداخته و روایات مورد استدلال وهابیت را عنوان کرده و اشکالات سندی و دلالی آن را بیان کرد.
👈 #گزارش_تصویری
👈 #دهه_دوم_صفر
👈 #روز_چهارم
👈 #حجتالاسلام_حاجیپور
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸سهشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
•🔴 احلی من العسل... 🔴•
🔶 خاطرات و وصیتنامههای شهدای شاخص دانشآموزی...
❤️ شهیدان: بالازاده، طوقانی، کبیری، پناهی، عزیزاللهی و...
🔴 در روزهای مبارک هفتهی دفاع مقدس.
◀️ ارائه در سایت و کانالهای مدرسهی علمیهی عباسقلیخان
👈 #گزارش_تصویری
👈 #خاطرات_شهدای_دانشآموزی
👈 #پشت_صحنه
👈 #حجتالاسلام_بابائی
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
محمد بن اشعث.mp3
4.85M
•🔴عبرتها🔴•
🔶تبارشناسی و معرفی سرشناسان دخیل در واقعه کربلا🔶
✳️ پنجمین شخصیت: محمد بن اشعث
🔴 بررسی شخصیت، روحیات، عقاید و اقدامات او( زمان حدود ۳ دقیقه)
◀️ حجتالاسلام عباس بابائی
🟠معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلیخان
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←