eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
611 عکس
100 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام ۳- ايمان راسخ به آينده اى روشن و سعادت بخش ✍ اطمينان به وعده های الهى به صالحان و مجاهدان راه حق و اعتقاد راسخ به پاداش الهى، از ديگر امتيازات اصحاب و ياران سيدالشهدا(علیه‌السلام) به شمار مى آيد. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگارى نايل آمده، جايگاه رفيعى در انتظارشان است؛ چيزى كه در بسيارى از مردمان آن عصر يافت نمى شد. مسلمانان آن روزگار، همچون عمر بن سعد و.... بيش از آن كه به آخرت بينديشند، به دنيا فكر مى كردند و پيش از آن كه درصدد تضمين سعادت اخروى باشند، در تكاپوى تأمين معاش دنيوى بودند. ✅ در چنين فضايى، كه همه چيز با معيارهاى مادى سنجيده مى شد، اصحاب و ياران اباعبدالله(علیه‌السلام)اعمال خود را با مقياس هاى اخروى مى سنجيدند. همين امر، آنان را بر مسلمانان معاصر خود، برترى و امتياز بخشيد. اين معنا به طور مكرر در اشعار و سخنان آنان در روز عاشورا مطرح شده است. ✅ به عنوان نمونه عمرو بن خالد هنگام جنگ، زندگى راحت اخروى را به خود بشارت مى داد و بدين وسيله، سختى جهاد را بر خود آسان كرده و مى گفت: 🔹«اليك يانفس الى الرحمان 🔸فأبشرى بالروح و الريحان 🔹اليوم تُجزين على الاحسان» 🔸اى نفس بر تو باد حركت به سوى خداى رحمان، 🔹تو را به راحتى و زندگى آسان بشارت باد، 🔸آن روز (رستاخيز) به نيكى پاداش داده خواهى شد.(1) 📚 (1) ابن شهرآشوب، ج4، ص101 باكمى تغيير / بحارالانوار، ج 45،ص18. @abbasi_khorasani
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۴) ✍ حسين بن‌علي(علیه‌السلام) در نامه‎اي كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياري و همراهي با وي كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان مي‎كند: 🌷من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش مي‎خوانم.‎ همانا سنّت پيامبر(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) از بين رفته است و بدعت زنده شده است‎. 🌹و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛(1) ✅ و در جواب عبدالله بن‌مُطيع مي‏ فرمايد‎: 🌷كوفيان به من نامه نوشته و از من خواسته‎اند به نزدشان بروم‎، چون اميدوارند (كه با رهبري من) نشانه‌‎هاي حقّ زنده و بد‎عت‎ها نابود شود‎. 🌹«إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلیَّ یَسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وَ اِماتَة البِدَعِ؛(2) ✅ و نيز در نامه‎اي كه به شيعيان بصره نوشتند، فرمودند: 🌷«…‌‌شما را برای احیای نشانه‌های حق و از بین بردن بدعت‌ها به یاری می‌طلبم؛ اگر دعوتم را بپذیرید، به سرمنزل مقصود خواهید رسید». 🌹فَاِنِّی اَدْعُوکُم اِلی اِحْیآءِ مَعالِمَ الْحَقَّ وَ اِماتَة البِدَعِ، فَاِنْ تُجیبُوا تَهْتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ»(3) (1) تاریخ طبری، ج5، ص357؛ (3) اخبار الطوال دینوری، ص 245 (3) تاریخ طبری، ج4، ص 357 و مقتل الحسین، ص 164. @abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا: ۲- مقام وجاهت عندالله ✍ در فراز بعدی از دعا در زیارت عاشورا می خوانیم: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة، 🔹وجاهت در لغت به معنای صاحب جاه و مقام شدن و مقبولیت پیدا کردن و عزت و حرمت پیدا کردن در نزد خداست. ✅ در زیارت عاشورا مراد از وجیه شدن یعنی انسان یک ظرفیتی پیدا کند که بواسطه اهل بیت علیهم السلام در نزد خدا از وجاهت و مقبولیت برخوردار شود. ✅ اگر صفتی از صفات امام حسين (علیه‌السلام) در انسان تجلی پیدا کند، وجيه عندالله مي شود. اگر کسي وارد عاشورا شد و با عاشورا راه رفت و سالک شد، کارش به جايي مي رسد که اين طلب در او پيدا مي شود و مي فهمد که وجاهت عند الله مقام والایی است و راه اين وجاهت پیروی از اهل بیت علیهم السلام و به خصوص مکتب امام حسين (علیه‌السلام) و عاشورا است. @abbasi_khorasani
🚩 اثر شهادت امام حسین (علیه‌السلام) در دل مؤمنین 🔻پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً. ◼️ شهادت امام حسین علیه‌السلام یک داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز به سردی نمی‌گراید (و هرگز از بین نخواهد رفت). 📚 جامع‌احادیث‌ الشیعه، ج ١٢، ص ٥٥٦ ‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (٥) ✍ابا‎عبدالله درخطبه‎اي كه پس از برخورد با حرّ بن‌يزيد رِياحي در منزل «بَيْضَه» ايراد فرمودند، انگيزه قيام خود را با استناد به فرمايش پيامبر ـ ص ـ، چنين بيان كردند‎: 🌷رسول‌خدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ) فرمودند: كسي كه فرمانرواي ستمگري را ببيند كه حرام خدا را حلال كرده و پيمان الهي را شكسته و با سنّت رسول‌خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مخالفت ورزيده، در ميان بندگان خدا با گناه و تجاوزگري رفتار مي‎كند، ولي در برابر او با كردار و گفتار خود برنخيزد، برخدا است كه او را در جايگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد‎. 🌹هان (اي مردم‎) بدانيد كه اين‎ها تن به فرمانبري از شيطان داده‎ و اطاعت از فرمان الهي را رها كرده‎ و فساد را نمايان ساخته و حدود خدا را تعطيل نموده‎اند، درآمدهاي عمومي (بيت المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده‎اند و حرام خدا را حلال و حلا‎لش را حرام كرده‎اند و‎ من از اين جهت به مقام خلافت سزاوارتر مي باشم كه از نزدیكان رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می باشم. 🌷أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم قَدْ قَالَ فِي حَيَاتِهِ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ . وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّيْطَانِ وَ تَوَلَّوْا عَنْ طَاعَةِ الرَّحْمَنِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَيْ‏ءِ وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلَالَهُ وَ إِنِّی أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ لِقَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص؛ 📚 تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰۴ / بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱. @abbasi_khorasani
💠وقایع روز پنجم محرم الحرام💠 1⃣ در این روز عبیداللّه بن زیاد، شخصی بنام "شبث بن ربعی" را به همراه یك هزار نفر به طرف كربلا گسیل داد.(1) 2⃣ عبیداللّه بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه كربلا بایستد و هر كسی را كه قصد یاری امام حسین علیه السلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیه السلام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان این مرد ۵۰۰ نفر بودند.(2) 3⃣ در این روز با توجه به تمام محدودیت هایی كه برای نپیوستن كسی به سپاه امام حسین علیه السلام صورت گرفت، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام علیه السلام رساند و سرانجام در كربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.(3) ----------------------------- پی نوشت ها: 1. عوالم العلوم، ج۱۷، ص۲۳۷. 2. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹. 3. همان. @abbasi_khorasani
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا (علیه‌السّلام)‏ ۴- برخوردارى از معيارى صحيح براى شناخت نفاق ✍️جریان نفاق پدیده ای است که هر جامعه نوپا و انقلابی را از درون مورد تهدید قرار می دهد. شناخت این جریان که جلوه ای از بصیرت است، برای مبارزه با روح نفاق و خطوط کلی منافقان در جوامع اسلامی امری ضروری است. ✅ از ويژگى هاى بارز شهداى كربلا اين بود كه ولايت را محور حق و باطل قرار مى دادند، همواره عيار مردم را با گفتار و كردارشان نسبت به اهل بيت(علیهم‌السّلام) مى سنجيدند. آنان منافقان و دشمنان پنهان دين را براساس نحوه برخوردشان با امام حسين(علیه‌السلام) شناسايى مى كردند. وقتى مى ديدند برخى، گفتار زيبا و حق مدارانه دارند، ولى در عمل عليه ولايت حركت مى كنند، نفاقشان را كشف مى كردند، و به نيرنگ و خبث طينت شان پى مى بردند. ✅ از اين رو مى بينيم، شهيد يازده ساله كربلا، عمرو يا عمر بن جنادة، با بینش و معرفت عمیق، در رجزهاى خود، سپاه به ظاهر مسلمان كوفه را افرادى رذل، دشمن قرآن و فاسق توصيف مى كند كه براى كنار زدن قرآن، به يارى دولتمردان فاسق خود برخاسته اند: 🔹و اليوم تخضب من دماء اراذل 🔸رفضوا القرآن لنصرة الاشرار 🔹والله ربّى لا ازال مضارب 🔸فى الفاسقين بمرهف بتّار(1) 🔹امروز خون كسانى كه براى يارى اشرار، قرآن را كنار زده اند رنگين مى شود، 🔸قسم به خدا، پروردگارم، پيوسته فاسقان را با شمشيرى تيز و برّان مى زنم. (1) بحارالانوار، ج 44، ص 381 / و ج 45، ص 28. @abbasi_khorasani
💠 «کرامت معرفت» و «رزق برائت» در زیارت عاشورا ✍ در فراز اول، پس از سلام و لعن و درک عظمت مصيبت و بصيرت و صف بندي و قتال و برائت و ... اين دعا مطرح مي شود: 🌷«فَاسُئلُ الله اَلذي اَكرَمَني بِمَعرفَتِكُمْ وَ مَعرفَةِ اَوليائِكُمْ وَرَزَقنِي اَلبرائَةَ مِن اَعدائِكُمْ...». 🔹 معرفت، آن نورانيت قلبي است که بعد از تسليم و تصديق براي انسان حاصل مي شود. معرفت يک امر دم دستي نيست که انسان به طور عادي به آن برسد. معرفت امام (علیه‌السلام)، شناخت شناسنامه اي نيست. معرفت آن حالت شناختي است که همراه با خضوع و خشوع و تسليم و تصديق است؛ بعد از اين مقامات، معرفت حاصل مي شود. امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: 🌹«إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُونَ حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُونَ حَتَّى تُسَلِّمُوا أَبْوَاباً أَرْبَعَةً». تا معرفت نيابيد، صالح نشويد و تا تصديق نكنيد، معرفت نيابيد و تا چهار درى را كه نخستينشان جز بآخرشان اصلاح نشود نگيريد، تصديق نيابيد. ( اشاره به توحيد، نبوت، امامت و معاد است) 🔸 لذا انسان اول بايد تسليم بشود تا بتواند تصديق کند بعد ابواب معرفت به روي او باز شود. خداي متعال در سير زيارت عاشورا، درهاي معرفت را به روي زائر باز کرده و آنها را مکرم به معرفت داشته است؛ هم کرامت معرفت اهل بیت علیهم السلام و هم رزق برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را داده است. 📚 الکافي ج۲، ص۴۷. @abbasi_khorasani
🚩 گریه أبدی برای سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: إنّ حَولَ قَبرِ وَلَدِی الحُسینِ اَربعةُ آلافِ مَلَكٍ شَعْثاً غُبْراً یَبكونَ عَلَیهِ اِلی یَومِ القیامة. ◼️پیرامون قبر فرزندم حسین همواره چهار هزار فرشته‌ی ژولیده و غُبارآلود هستند که تا روز قیامت برای او گریه می‌کنند. 📚 احقاق ‌الحق، ج ١١، ص ٢٨٧ ‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا