eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
648 عکس
105 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا: ۷- مقام برائت و دوری جستن از دشمنان اهل بیت علیهم السلام 🌷«فَاسْأَلُ اللهَ الَّذِی اکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ اوْلیاءِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراءَهَ مِنْ اعْداءِکُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ از خدایی که مرا گرامی داشته به سبب معرفت شما و معرفت دوستان شما و به من برائت و بیزاری جستن از دشمنان شما را روزی کرده است، می خواهم که مرا در دنیا و آخرت در کنار شما قرار دهد. ✍ در جای جای زیارت عاشورا، ابتدا یک فراز جهت عشق‌ ورزیدن به امام در میان است و سپس فرازی جهت تنفّر از دشمنان آن حضرت مطرح می‌گردد و سپس دعا شروع می‌شود، زیرا تا جان را با محبت به اهل بیت علیهم السلام از یک طرف و برائت از دشمنان آنان از طرف دیگر زینت ندهیم جانمان شایسته‌ اجابت آن دعا نمی‌شود و خدا نظری به ما نخواهد کرد. 🔹همان چیزی که قرآن بر آن تأکید دارد و می‌فرماید: ☀️ «...فَمَنْ یكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ...»؛ هرکس به طاغوت کفر بورزد و به خدا ایمان بیاورد به دستگیره محکمی چنگ زده است. در این‌جا ابتدا کفر به طاغوت را مطرح می‌فرماید، همان‌طور که در زیارت عاشورا ابتدا صد لعن مطرح می‌شود. 🔸واضح است با آن ارادت و این برائت شرایط معیت و همراهی با آن ذوات قدسی فراهم می‌گردد و می‌بینیم که موضوع برائت از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام ) یک مقام و هدفی است که باید در زندگی امّتی که با زیارت عاشورا سر و کار دارد، پیدا شود. آن هم برائت فکری و قلبی و عملی نه تنها لفظی و مفهومی که اثری ندارد. زیارت عاشورا وسیله است برای پرورش روح معترض و منتقد از حکومت جبّار در هر زمان و مکان. ‌ @abbasi_khorasani
💠 روز 💠 🚩 پاداش اندوه و گریه در روز عاشورا 🔻امام رضا علیه‌السلام: مَن کانَ عاشورا یَوم مُصیبَته و بُکائه جَعَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ یَومَ القیامَة، یَومَ فَرَحه وَ سُروره ❇️ هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می‌دهد. 📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴ ‌ @abbasi_khorasani
صوت سخنرانی شب عاشورا ۱۴۰۳ کاشان آیت الله هادی عباسی خراسانی_16-07-24_14-15-55-3_31.mp3
42.21M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد ۱۴۰۳ 📻سخنرانی دهه اول محرم توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 🎙جلسه دهم 🗓تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ موضوعات مطرح شده: 🔵مختصری از تاریخ کربلا 🔵سیر و سلوک توحیدی و عرفان شیعی اسلامی 🔵سیر و سلوک حسینی و عرفان حماسی، دستور العمل سالکین الی الله و تبارک و تعالی است. 🔵سوره مبارکه الفجر، بیان کننده تمام حالات سیر و سلوکی امام حسین علیه السلام است. 🔵به عقیده ما منازل سیر و سلوکی ۳۰ منزل است طبق تعداد آیات سوره مبارکه فجر. 🔵این سیر عرفانی و سلوکی در آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحيم تجمیع و از آن آغار شده به آخرین آیه (و ادخلی جنتی) بسط پیدا کرده و ختم می‌شود. 🔵آية الحسین علیه السلام همان آیه ۳۰ سوره مبارکه فجر است و نهایت منزل حماسه و عرفان. 🔵توصیه به انس با کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی برای شروع سیر و سلوکی معنوی شیعی 🔵توصیه به انس با کتاب قوت القلوب برای مراحل بعدی سیر و سلوک 🔵صحیفه سجادیه آخرین و نهائی ترین و تخصصی ترین کتاب سیر و سلوک عارفان و سلاکین و سالکین برای مرحله آخر سیر و سلوک به سمت درگاه حق است 🔵صحیفه سجادیه شرح و بسط سوره مبارکه فجر و آیات شریفه آن است 🔵عروج و صعود تمام پیامبران اولیاء الهی و مومنین از حائر حسینی علیه السلام شروع می‌شود. 🔵شرط ورود به این حریم و حائل حسینی و الهی برای سیر و سلوک الی الله تبارک و تعالی سه چیز است؛ یا بگرید یا بگریاند یا تباکی کند. و .... @abbasi.khorasani
📜دستور العمل خاص زیارت عاشورا در همه زمان ها مخصوصا روز عاشورا ✅آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته: این اعمال به ترتیب انجام شود. کسی که این زیارت را انجام دهد، مانند علت و معلول آنچه بخواهد، برایش تحقق پیدا می‌کند. عارف واصل و سالک توحیدی حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی فرمودند: کسی که مداومت داشته باشد بر این روش قرائت زیارت عاشورا، اگر مستجاب الدعوة بشود تعجب نکنید ✅دستور العمل قرائت زیارت عاشورا: ۱. ۱۰۰ بار تکبیر (الله اکبر). ۲. زیارت ششم (از زیارات مطلقه). امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در مفاتیح الجنان آمده است. ۳. زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام. ۴. نماز زیارت عاشورا ۵. دعای علقمه یا دعای منقول از صفوان که از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند(در مفاتیح الجنان بعد از زیارت عاشورا نقل شده است).(مشکلی در عدم ترتیب شماره ۴ و ۵ نیست؛ چرا که نماز در هر صورت بعد از زیارت خوانده میشود؛ ولی بهتر آن است که نماز زیارت بعد از زیارت عاشورا و قبل از دعای علقمه خوانده شود) _____ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ارتحال فقيه جليل و عارف واصل آيت اللَّه "سيدرضا بهاءالديني" (1376 ش) ✍ فقیه و عارف وارسته حضرت آيت اللَّه سيدرضا بهاءالديني در سال 1287 ش برابر با عيد غدير 1327 ق در قم به دنيا آمد. وي از 19 سالگي در حوزه درس آيت اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي شركت جست و مورد لطف استاد قرار گرفت. ✅ وی پس از رحلت استاد، در درس حضرات آيات: سيدصدرالدين صدر، سيد محمد حجت كوه كمره اي، سيد محمد تقي خوانساري و سيد حسين بروجردي حاضر شد و در 25 سالگي اجازه اجتهاد گرفت. و سپس حلقه تدریس سطوح و درس خارج خود را تشكيل داد. و بیش از نیم قرن، به تدريس و تربيت طلاب مشغول شد. ✅ اين عارف سترگ، در تحمل مصائب و سختيها صبور بود. به دفاع از حريم ايران اسلامي اهميت فوق العاده مي داد و چندين بار در زمان جنگ در جبهه ها حضور يافت و با نفس رحماني خود، روحيه بخش رزمندگان اسلام گرديد. ✅ كتابهاي سلوك معنوي و نردبان آسمان از جمله آثار ايشان ميباشند. سرانجام اين فقيه عارف پس از 89 سال زندگي زاهدانه، در بيست و هفتم تيرماه 1376ش برابر با دوازدهم ربيع الاول 1418ق در قم درگذشت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. @abbasi_khorasani
💠وقایع روز یازدهم محرم سال۶۱ ق💠 ✍ «ابن سعد» تا حدود ظهر روز يازدهم به دفن اجساد پليد كوفيان مشغول بود. پس از اتمام كار در حالى كه پيكر پاك فرزند رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود، دستور داد سرهاى ديگر شهداى كربلا را از بدن ها جدا كنند و به قصد تقرّب به ابن زياد و گرفتن جايزه با خود به كوفه ببرند. اين سرهاى پاك كه مجموع آنها با سر امام عليه السلام به ۷۲ سر نورانى مى رسيد بين قبائل تقسيم شد و به سوی کوفه حرکت داده شد. ✅ از دشوارترين لحظات تاريخ كربلا، كه در عظمت و سنگينى با همه آسمانها و زمين برابرى مى كند، لحظه وداع جانسوز قافله اسيران با بدن هاى پاره پاره شهيدان است. دشمنان، اسيران دلسوخته را بر شتران بدون جهاز سوار کردند و از كنار آن پيكرهاى پاك شهيدان عبور دادند، همان پيكرهاى غرقه به خونى كه يكجا همه عزّت و مظلوميت را در خود جمع و خلاصه كرده بودند. ✅ حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با ديدن پيكر به خون آغشته برادر، رو به آسمان كرد و گفت: «أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ؛ خدايا اين قربانى را قبول فرما!» اين جمله چون پتكى بر سر دشمن فرود آمد و كوس رسوايى آنها را به صدا درآورد. ✅ سپس خود را به امام سجاد (علیه‌السّلام) رساند و او را تسلى بخشيد و آينده كربلا و عاشورا را آنگونه كه ما امروز بعد از حدود ۱۴ قرن می بينيم دقيقاً ترسيم كرد، آرى قلب نازنين زينب(سلام‌الله‌علیها) می دانست كه اين آغاز كار است هر چند تاريك دلان بنی اميّه و منافقان آن را پايان كار مى پنداشتند. ----------------------------- پی نوشت: ۱. عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدها، ص۵۴۴- ۵۴۶ ۲. مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷ @abbasi_khorasani
برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا (علیه‌السّلام)‏ ۱۰- وفاي به عهد ✍ وفاي به عهد از برترين خصلت‌ها و نشانه‌ي جوانمردي، خداباوري، شرافت نفس و صدق و راستي است. به فرموده‌ي امام علي عليه‌السلام: " اشرف الخلايق الوفاء." (1)عاليترين خوى ها، وفادارى [به عهد و پيمان ها ]است. و در بياني ديگر فرمودند:" أصلُ الدِّينِ أداءُ الأمانةِ و الوَفاءُ بالعُهودِ." (2) بنياد دين‌داري، به جا آوردن امانت و پايبندي به عهد و پيمان است. ✅ عاشورا صحنه‌ي وفا از يك سو و بي‌وفايي از سوي ديگر بود. شب عاشورا، امام ياران خويش را صادق‌ترين و باوفاترين ياران معرفي كرد: " لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي... ." (3) من یارانی بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم و خاندانی نیکوکارتر و نزدیک‌تر از خاندان خودم سراغ ندارم. ✅ ياران در چند نوبت وقتي امام بيعت خويش را برداشت و از آنان خواست كه بروند، يك‌صدا اعلام وفاداري كردند و امام خويش را تنها نگذاشتند و به اصول زيباي عهدشان پايبند بودند. " وَاللهِ لا نفارِقُک... نَحْنُ قُتِلْنا بَيْنَ يَدَيْكَ نَكُونُ قَدْ وَفَيْنا لِرَبِّنا وَقَضَيْنا ما عَلَيْنا.." (4) به خدا سوگند از تو جدا نمي‌شويم... و چون كشته شويم [به عهد خود] وفا كرده‌ايم و تكليف خويش را ادا نموده‌ايم و آنچه بر ذمّه ما واجب است به جاي آورده ایم. ✅ بر خلاف جمعي از كوفيان كه بي‌وفايي كردند و پس از نامه نوشتن و دعوت كردن، به جنگ آن حضرت آمدند، به طوري كه امام حسين عليه‌السلام همواره در خطبه‌هاي خويش از آنان با «غدر» «خذلان» «نقض عهد» «خلع بيعت» و... اشاره كرده و بر نقض عهد و پيمان نكوهش مي‌كردند. (1)غرر الحکم، ج ۱، ص ۸۸ (2) همان (3) الارشاد، ج۲، ص۹۱ (4) لهوف، ص۱۵۳ @abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا: ۸- مقام لعن 🌷اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، ✍ اين لعن مقام و عبادت بزرگي است که ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه که از دستگاه شياطين جني و انسي مي آيد، حفظ مي کند. گويا مؤمن خودش يکي از قلعه ها و سنگرهاي اسلام است و شياطين سعي مي کنند اين سنگر را با امواج ظلماني خود فتح کنند و لعن مانع این فتح می شود. 🔹شياطين و ائمه جور، امواج ظلمات و سيئات خود را مي فرستند و مي خواهند همه ما را غرق کنند؛ ☀️ «لاُزَيِّنَنَّ لَهُمْ وَلاُغْوِيَنَّهُمْ»(حجر/39) (هر باطلی را) در نظر فرزندان آدم جلوه می‌دهم (تا از یاد تو غافل شوند) و همه آنها را به گمراهی و هلاکت خواهم کشاند. ☀️ و «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لاَقْعُدَنّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ.شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو می‌نشینم. ☀️ ثُمّ لاَتِيَنّهُمْ مّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ»(اعراف/16) و .... . آن گاه از پیش روی و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در می‌آیم (و هر یک از قوای عامله و ادراکی آنها را به میل باطل می‌کشم). 🔸در اين جنگ باطني، تنها چيزي که مانع نفوذ اينها مي شود، لعن است. انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتنه ها ما را هم با خودش غرق مي کند. @abbasi_khorasani
❗️ (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ۱- سرنوشت رهبری ✍ برای رسول خدا به عنوان «رهبر»، تداوم «راه» بسیار مهم بود. بارها و بارها آن حضرت، نسبت به جانشینی خویش و وصیّ خود، سخن گفته بود. صریح ترین و اساسی ترین و به یادماندنی ترین شکل آن اعلام و تعیین، حادثه «غدیرخم» بود، آن هم با فرمان صریح و قطعی خداوند که حکم پروردگار را به مردم ابلاغ کند. ☀️« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ...» مائده/ 67. ✅ پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نسبت به این که قریش، پس از رحلت آن حضرت با علی (علیه‌السّلام) و مسأله خلافت چه خواهند کرد و مظلومیّت این خاندان و کنار زدن امیرمؤمنان از صحنه سیاسی وحق قطعی و مشروعش، بارها اظهار نگرانی کرده بود و وقایع بعدی را به حضرت (علیه‌السّلام) یادآور شده بود. ✅ آن پیامبر دلسوز و آینده نگر، پیش بینی می کرد که فاسقان و طغیانگران قریش، علی (علیه‌السّلام) را مظلوم سازند. و به آن حضرت چنین ابراز می کرد که: بیم آن دارم که اگر بر سر خلافت و حق خویش با آنان به کشمکش بپردازی و منازعه کنی، تو را بکشند.(1) و می فرمود: 🌷 «امّاالّتی اخافُها علیه، فَغَدْرُقریشٍ به من بعدی؛(2) آنچه بر او نسبت به آن بیم دارم، آن است که قریش پس از من با او از در نیرنگ و حیله در آیند.» و دیدیم که نگرانی حضرت رسول به جا بود و مظلومیت و محرومیت 25 ساله امیرالمؤمنین از حق خویش، رقم خورد. (1) بحارالانوار، ج 39، ص 342 (2) همان، ج 39 ص 76 @abbasi_khorasani