eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.9هزار دنبال‌کننده
697 عکس
111 ویدیو
44 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 و شاخصه های فکری آن (۳) ۲ ـ : ✍ در زمـان وقـوع حـادثـه عـاشـورا، اذهـان بـيـشـتـر مـردم نـسـبـت بـه مـسـائل بـنـيادين اسلام، مشوّش بود و خلفاى ناحق، برداشت هاى نادرست خود از اسلام را، در ذهن آنـان جـاى داده بودند. مردم، آن گونه مى انديشيدند كه حاكمان مى خواستند، نه آن گونه كه خـداونـد مـى خواست. خداوند می فرماید: (لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمينَ، بقره /124. عهد [امامت ] من هرگز به ستمگران نمى رسد. ✅ بـا ايـنكه يزيد و معاويه و ديگر امويان صلاحیت زمامداری مردم را نداشتند ولی سالها بر سرنوشت مردم و دين و مال و ناموس آنان حكم راندند و مردم نيز اطاعت از آنان را برخود لازم دانستند. ✅ از این رو امام حسين (علیه‌السلام) در نامه اى به مردم كوفه مى نويسد: 🌷 فـَلَعـَمْرى مَا الاِْمامُ اِلا الْحاكِمُ بِالْكِتابِ الْقائِمُ بِالْقِسْطِ الدّائِنُ بِدينِ الْحَقِّ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذلِكَ لِلّهِ، (1) بـه جـانم سوگند! كسى شايسته امامت نيست مگر آن كس كه به كتاب خدا حكم كند، بر پا دارنده عدالت و به دين حق پايبند باشد و خويشتن را براى خدا وقف آن كند. ✅ حـضـرت فـاطـمـه صـغـرى (سلام‌الله‌علیها) هـنـگـام ورود بـه كـوفـه، اهل شهر را مخاطب ساخت و فرمود: 🌹 قـَسـَتْ وَاللّهِ قـُلُوبـُكـُمْ وَ غـَلَظـَتْ اَكـْبـادُكـُمْ وَ طُبِعَ عَلى اَفْئِدَتِكُمْ وَ خُتِمَ عَلى اَسْماعِكُمْ وَ اَبـْصـارِكـُمْ وَ سـَوَّلَ لَكـُمُ الشَّيـْطـانُ وَاَمـْلى لَكـُمْ وَ جـَعـَلَ عـَلى بـَصـَرِكـُمْ غـِشـاوَةً فـَاَنـْتـُمـْ لاتَهْتَدُونَ، (2) بـه خـدا سـوگـنـد! قـلب هـايـتـان سـنـگ و جـگـرهـايـتـان سـخـت گـشـتـه و بـر دل هـا و گـوشـهـا وچـشـمـانـتان مهر خورده و شيطان شما را فريفته و به بازى گرفته و بر ديدگانتان پرده (اى از جهل و غفلت) افكنده است. از اين رو، ديگر به راه راست در نخواهيد آمد. 📚 (1) بحار الانوار، ج 44، ص 334 ـ 335. (2) لهوف، ص 196. @abbasi_khorasani
💠 (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ۴- سلطه و نفوذ منافقان ✍ همیشه بزرگ ترین خطر برای هر نهضت و انقلاب، یا مکتب و آیین، تحرکات عناصر نفوذی بیگانه به داخل مجموعه های خودی و انقلابی بوده است. ✅ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در طول دوران حکومت در مدینه، با پدیده منافقان دست به گریبان بود، نگرانی رسول خدا از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، نه از مؤمن یا کافر، که ایمان یا کفر خویش را به صراحت اظهار می کردند. 🌷 امیر مومنین علیه السلام فرماید: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم به من فرمود: من برای امت خود نه از مؤمن می ترسم و نه از مشرک زیرا مؤمن بر اثر ایمانی که دارد کاری به کار برادر دینی ندارد مشرک را هم خدا به خاطر شرکش سرنگون می سازد. ولی از منافق آگاه و سخنور نگرانم. با زبان مطلبی را می گوید که شما می دانید و عمل می کند آنچه را شما منکر آن هستید. 🌹و لقد قال لی رسول الله صلی الله علیه و آله: «اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتی مُؤمِناً وَ لامُشرِکاً اَمّا المُؤمِن فَیَمنَعُهُ اللّهُ بِایمانِهِ وَ اَمّا المُشرِکُ فَیُخزیهِ اللّهُ بِشِرکِه وَلکِنّی اَخافُ عَلَیکُم کلَّ مُنافِقٍ عالِمِ اللِّسان یَقُولُ ما تَعرِفُونَ وَ یَفعلُ ما تُنکِرُون » 📗 نهج البلاغه، نامه 27 @abbasi_khorasani
💠 : ۱۳- و قدم صدق در کنار معصوم (علیه‌السّلام) ✍ مقام ديگر اين است: «وَ اَن يُثَبِتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ في الدُّنيا وَالأخرةِ». از خدا می خواهم که قدم صدق را برایم در دنیا و آخرت تثبیت کند. يعني خدا به من ثبات قدم بدهد تا از محضر شما کنار نروم. ثابت قدم بودن در محضر معصوم (علیه‌السلام)، مقام بزرگي است. يک وقت، انسان وارد وادي ولايت مي شود و به معرفت مي رسد ولي ثبات قدم ندارد؛ يک قدم در اين وادي بر مي دارد و در محضر معصومين (علیه‌السلام) است و يک قدم از محضر معصومين (علیه‌السلام) فاصله مي گيرد و غايب مي شود. 🔹 تلاش شيطان اين است که انسان را از اين ثبات قدم بيرون بياورد تا يک قدم هم با شيطان باشد. ثبات قدم يعني پيوسته انسان در صراط توحيد و ولايت باشد و با همه وجود از اين صراط جدا نشود؛ گناه يعني پا بيرون گذاشتن از صراط عبوديت و صراط مستقيم و خروج از مقام ثبات قدم. 🔸اين ثبات قدم بايد از روي صدق باشد؛ يعني انسان واقعا آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر ترديد و شک و ريب در باب خداي متعال و اولياي او نباشد. اين چيزي است که در سير به وادي عاشورا اتفاق مي افتد و اين درها مي تواند به روي او باز شود. اين سير از دنيا آغاز مي شود و در آخرت هم ادامه دارد. @abbasi_khorasani
💠 روز 💠 💎 (علیه‌السلام) برای نجات از آتش جهنم 🔻 علیه‌السلام: الْبُكاءُ مِنْ خَشْيَةِ الله نَجاتٌ مِنَ الّنارِ، وَ بُكاءُ الْعُيُونِ، وَ خَشْيَةُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَةِاللهِ ❇️ گریه به جهت ترس از خداوند سبب نجات از آتش دوزخ است؛ گریه چشم و خشیت دل‌ها، از رحمت الهی ـ به بنده ـ است. 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۵ ‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 و شاخصه های فکری آن (۴) ۳ـ : ✍ خلفاى ناحق، با عملكرد و تبليغات نادرست خود، باورهاى دينى مردم را سست كرده بودند و از ايـن رو، ايمان به خدا و قيامت كه مهمترين عامل اصلاح فرد و جامعه است، به خاموشى گراييد و مـردم بـه جـاى ايـمـان بـه خـدا و تـقـويـت روحـيـّه ديـنـى، بـه طـاغـوت دل بستند: ☀️ ... وَ الَّذينَ كَفَرُوا اَوْلِيائُهُمُ الطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ اِلَى الظُّلُماتِ، بقره/257 كـسـانـى كـه كـافـر شدند، سرپرستانشان طاغوتيانند كه آنان را از نور به سوى تاريكى ها مى كشانند. ✅ امام حسين (علیه‌السلام) پيش از شهادت، از اين حقيقت پرده بر مى دارد و مى فرمايد: 🌷 وَيـْحـَكـُمْ يـا شـِيـعـَةََّالِ اَبـى سُفْيانَ اِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ وَكُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا اَحْراراً فى دُنْياكُمْ هذِهِ، (1) واى بـر شـمـا، اى پـيـروان دودمـان ابـوسـفـيـان ! گـر چـه دين نداريد و از روز بازپسين نمى هراسيد، دست كم در اين دنيا آزاده باشيد. 📗 (1) لهوف، ص 171. ‌ @abbasi_khorasani
💠 است ✍ قبل از مقام محمود، است. تا مقام محبت نباشد حضرت (عليه السلام) به اين مقام نمي رسد. اگر خداي متعال به ايشان، مقام محمود داده و زمام کائنات را به او سپرده، کسي است که؛ 🌷 «إِنَّ اللَّهَ عـَزَّ وَ جـَلَّ أَدَّبَ نـَبـِيهُ عـَلَى مـَحـَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيهِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(۱) امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: خدای عزّوجلّ پیغمبرش را به محبّت خود تربیت کرد و سپس فرمود: وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ و آنگاه به او واگذار کرد و فرمود: هرچه را پیغمبر برای شما آورد بگیرید؛ و از هرچه منعتان کند باز ایستید. 🔹او در مقام محبت است و چون محبت به خداي متعال دارد، محبت به مخلوقات خداي متعال هم دارد؛ ☀️ «عَزِيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» توبه/۱۲۸ آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. 🔸 به هر کسي مقام محمود نمي دهند؛ آن کسي که اول در مقام محبت است و خداي متعال را دوست دارد و معدن الرحمه است، مي تواند مقام محمود هم پيدا کند. به پيامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وسلم وآله وسلم) مي گويند: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا» اسراء/۷۹. کأنه رسيدن به مقام محمود، مبعوث شدن و بعثتي براي حضرت (عليه السلام) است. کسي که در اين مقام محمود است، مي تواند شفاعت کند. (۱) الکافی، ج۱، ص۲۶۵. ‌ @abbasi_khorasani
💠 (صلی‌الله‌علیه‌ وآله وسلم) ۵- _آرزو ها ✍ تبعیّت از هوای نفس و در سرپروراندن آرزوهای دور و دراز، نشانه وابستگی به دنیا و مظاهر آن است که نتیجه طبیعی آن، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا امت کافی است. این نگرانی با تعابیر متفاوت و متواتر از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) نقل شده که به یک نمونه از آن اشاره می شود. 🌷پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: آنچه که بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی، [آدمی را] از حق باز می دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می برد. 🌹 اِنّ اَخْوَفَ ما اخافُ علیکم اتّباعُ الهوی و طولُ الأمل، امّا اتّباعُ الهوی فَیَصُدُّ عَنِ الحقِّ و امّا طولُ الأملِ فَیُنْسی الاخِرَ؛ 📗 خصال صدوق، ص74 ‌ @abbasi_khorasani
💠 روز 💠 💎 🔻 امام موسی کاظم عليه‌السلام: ثَلاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللّه ِيـَوْمَ لاظـِلَّ اِلاّ ظـِلُّـهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُسْلِمَ، اَوْ اَخْـدَمـَهُ، اَوْكَتَمَ لَهُ سِرّا. ❇️ سه دسته در روز قيامت، روزى كه سايه و پناهى جز سايه خداوند نيست، در سايه و پناه خدا هستند: ◻️ ۱. مردى كه زمينه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نمايد. ◻️۲. مردى كه خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد. ◻️۳. كسى كه سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۷۰ ‌‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا