eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
554 عکس
85 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 از جمله زیان های (۸) الف) زیان های فردی سوءظن 1 ـ گوشه گيری: ✍ يكی از زيان های فردی سوءظن اين است كه شخص بدگمان به دليل عدم اعتماد به مردم، هميشه در رنج و ناراحتی بسر می برد و به خاطر ترسی كه از مردم دارد و آنان را مورد اعتماد خود نمی داند، گوشه نشينی اختيار كرده و دور از اجتماع زندگی می كند. 🌷 حضرت علی عليه السّلام می فرمایند: مَن لَم يَحْسِنْ ظَنّهُ اِسْتَوْحَشَ مِن كُلّ أَحَدٍ؛ كسی كه بدبين است از همه وحشت دارد. (۱) 2 ـ غيبت قلبی: زيان فردی ديگری كه سوءظن دارد اين است كه گمان بد، خود نوعی غيبت قلبی است. علمای اخلاق سوءظن را يكی از مصاديق غيبت قلب می دانند، به اين معنی كه اگر انسان در دل و ضمير خود نسبت به برادر مسلمانش بدبين شد در دل از او غيبت كرده است و از ديدگاه دين مقدس اسلام، گذشته از ممنوع بودن گناه، فكر گناه نيز ناپسند است چون فكر گناه سبب می شود كه انسان صفای روح خود را از دست بدهد. 🌹 امير مؤمنان حضرت علی(علیه‌السلام) می فرمایند: مَن كَثُرَ فِكْرُهُ فِي المَعَاصِی دَعَتهُ إِلَيهَا؛ كسی كه زياد در باره گناهان فكر كند گناهان او را به سوی خود می كشاند. (۲) (۱) غررالحكم، ص254. (۲) همان، ص 186. @abbasi_khorasani
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾 ✍حضرت محمد (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) میفرمایند: لَيسَ الشَّديدُ بِالصُّرعَةِ ، إنَّمَا الشَّديدُ الَّذي يَملِكُ نَفسَهُ عِندَ الغَضَبِ. نيرومند ، آن نيست كه حريف را به زمين مى افكند . نيرومند ، كسى است كه به هنگام خشم بر خويشتن چيره باشد . 📚تحف العقول ، ص ۴۷ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 أمام هادی علیه السلام: 🌷 اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ. بجای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت های گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن. 📚میزان الحکمة، ج7، ص454. @abbasi_khorasani
💠 برخی از حسرتها که قابل جبران نیستند ✍ انسان ها به خاطر عوامل متعددی در زندگی با حسرت های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می كنند، حسرت هایی كه برخی از آنها قابل جبران است و برخی دیگر برای همیشه به عنوان یك غم بزرگ در وجود آدمی جا خوش می كند و هر گز از قلب و فكر انسان بیرون نمی رود. حسرت هایی چون حسرت احترام و تكریم پدر و مادری كه دیگر در میان ما نیستند.   ✅ در قرآن به برخی از حسرت هایی كه افراد در دنیا و آخرت با آنها مواجه اند اشاره شده است كه از جمله آنها: 1⃣ حسرت داشتن همنشین خوب در دنیا: اى واى، كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم. /فرقان، 28 2⃣ حسرت عدم پیروی از پیامبر اكرم: و روزى كه ستمكار دست هاى خود را مى گَزد [و] مى گوید: «اى كاش با پیامبر راهى برمى گرفتم. /فرقان، 27 3⃣ حسرت كافران در پیروزی بر مومنان كه هرگز به آن دست پیدا نمی كنند: بی گمان، كسانى كه كفر ورزیدند، اموال خود را خرج مى كنند تا [مردم را] از راه خدا بازدارند. پس به زودى [همه] آن را خرج مى كنند، و آنگاه حسرتى بر آنان خواهد گشت؛ سپس مغلوب مى شوند. و كسانى كه كفر ورزیدند، به سوى دوزخ گرد آورده خواهند شد./ أنفال، 36 4⃣ حسرت كوتاهی از انجام دستورات خداوند: تا آنكه [مبادا] كسى بگوید: «دریغا بر آنچه در حضور خدا كوتاهى ورزیدم؛ بی تردید من از ریشخند كنندگان بودم. / زمر، 56 @abbasi_khorasani
💠 مفاسد (۹) ب) زيان های اجتماعی سوءظن 1⃣ اختلال در امور اجتماع. ✍ مردم بايد در معاشرت خود نسبت به يكديگر حسن ظن داشـته باشند، كه اگر حسن ظن و اعتماد متقابل نباشد چرخ زندگی از كار می افتد و ادامه فعاليت و همكاری برای مردم دشوار می شود، زيرا در اجتماعی كه مردم به يكديگر اطمينان نداشته باشند نمی توانند روابط خوب و پايداری ميان خود برقرار سازند. 2⃣ گسستن رشته الفت در اجتماع. يكی از زيانبارترين نتايج سوءظن اين است كه رشته الفت و مودّت مردم را از هم می گسلد و بين آنان تفرقه و جدايی به وجود می آورد. 🌷حضرت علی عليه السّلام می فرمایند: مَن غَلَبَ عَلَيهِ سُوءُ الظّنّ لَم يتْرَكْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ خَليلٍ صُلْحًا؛ بر هر كس بدگمانی غلبه كند هر گونه صلح و صفا بين او و دوستانش از بين می رود. 📗 غررالحكم، ص264. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 امام رضا علیه السلام فرمودند: بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: 1⃣ زمانی برای مناجات با خدا؛ 2⃣ زمانی برای تأمین معاش؛ 3⃣ زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیبهایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند، 4⃣ و ساعتی برای کسب لذّت های حلال که با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. 🌹إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّهِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ. 📗فقه الرّضا علیه‌السلام، ص٣٣٧. @abbasi_khorasani
💠 مفاسد (۱۰) ج) زيانهای معنوی سوءظن: تباه شدن عبادت و ايمان: ✍ از مفاسد ديگری كه سوءظن دارد اين است كه سبب فساد و تباهی عبادت انسان می شود. از اين رو اميرمؤمنان علی عليه السّلام مردم را از عاقبت اين بلايی كه دامن گير افراد می شود بر حذر داشته و می فرمايد: 🌷إيّاكَ أن تُسِيءَ الظَّنَّ؛ فإنّ سُوءَ الظَّنِّ يُفسِدُ العِبادَةَ و يُعظِّمُ الْوِزْرَ؛ از گمان بد دوری كنيد زيرا بدگمانی اثر عبادت را از بين می برد و گناه انسان را بزرگ می سازد.(۱) و نيز می فرمايند: 🌸 آفَةُ الدِّينِ سُوءُ الظَّن؛ سوءظن آفت دين است. (۲) و نيز آن حضرت فرمود: 🌹 لااِيمَانَ مَعَ سُوءِ ظَنّ؛ ايمان با سوءظن جمع نمی شود. (۳) 🌺 وَرُوِيَ أَنَّ دَاوُدَ عليه السلام قَالَ يَا رَبِّ مَا آمَنَ بِكَ مَنْ عَرَفَكَ وَلَمْ يُحْسِنِ الظَّنَّ بِك؛ روايت شده حضرت داود عليه السلام به خداوند عرضه می دارد خدايا؛ كسی كه تو را شناخت و به تو خوش بین و خوش گمان نبود در حقيقت به تو ايمان نياورده است. (۴) (۱) غررالحكم، ص263. (۲) همان، ص263. (۳) همان، ص264. (۴) مستدرك، ج11، ص248). @abbasi_khorasani
همه‌ی لذت در( معرفت) است و وکمال معرفت در(حقیقت )است الهی ارنی الاشیاء کماهی' ( دام ظله العالی ) @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 ولادت امام رضا علیه السلام ✍ امام رضا (علیه‌السلام) بنا به قول مشهور در 11 ذی القعده 148 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. برخي از مورخان و سيره‌ نگاران، تاريخ تولد آن حضرت را در يازدهم ذی الحجه سال 153 و برخي ديگر يازدهم ذي القعده سال 151 و يا سال 153 قمري ذكر كرده‌اند، وليكن معروف و مشهور ميان علما، يازدهم ذی القعده سال 148 قمري، چند هفته پس از شهادت جدش امام جعفرصادق(علیه‌السلام) مي‌باشد.(1) ✅ كنيه آن حضرت، ابوالحسن است و چون كنيه امام موسي بن جعفر(علیه‌السلام) نيز ابوالحسن بود، كنيه امام رضا (علیه‌السلام) را ابوالحسن ثاني مي‌گويند. ✅ لقب‌هاي شريفش عبارتند از: رضا، صابر، رضي، وفي، فاضل و صديق. اما لقب "رضا" شهرت بيشتري دارد و آن حضرت را از اين جهت "رضا" ناميدند كه پسنديده خدا در آسمان و مورد خرسندي رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام در زمين بود و دوستان و دشمنان به اتفاق از وي خشنود و راضي بودند. (2) ✅ تولد امام رضا (علیه‌السلام) را برخي از معصومان پيش از وي، پيش‌گويي كرده و به آن بشارت داده بودند. از امام صادق (علیه‌السلام) در اين باره احاديث چندي وارد شده است. از جمله عبدالله بن فضل هاشمي روايت كرده است که: مردي از اهالي طوس در محضر امام جعفرصادق (علیه‌السّلام) نشسته بود و آن حضرت به وي فرمود: 🌷 به زودي از صلب فرزندم موسي، مردي به دنيا مي‌آيد كه مورد خشنودي خداوند سبحان در آسمان و خرسندي بندگانش در زمين خواهد بود. در سرزمين شما از روي ستم و دشمني مسموم و كُشته مي‌گردد و در همان جا غريبانه به خاك سپرده مي شود. 🌹 آگاه باش! هر كسي وي را در غربتش زيارت كند و بداند كه او امام و پيشواي شيعيان پس از پدرش بوده و از جانب خداوند متعال مفترض الطاعه مي‌باشد، همانند كسي است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله را زيارت كرده باشد.(2) (1) شیخ مفید، الارشاد، ص 591. (2) زندگاني چهارده معصوم (ترجمه اعلام الوري)، ص 423. @abbasi_khorasani
❓حدیث سلسلة الذهب چیست و چرا به این اسم معروف شده است؟ ✍ حدیث سلسلة الذهب به معنای سخن زنجیره‌ای طلایی است و به حدیثی گفته می‌شود که تمام راویان آن از امام معصوم (علیه السلام) باشند.(1) ✅ بدین صورت که امام معصوم مانند موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) روایتی را از پدر خود امام صادق (علیه‌السلام) نقل کند و او از پدرش تا این که به حضرت علی(علیه‌السلام) یا پیامبر (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) برسد. گاهی به حدیث قدسی و نقل سخن خدا می‌رسد. چون در تمام نقل راویان امامان معصوم(علیهم السلام) قرار دارند، مانند این است که یک زنجیره طلایی را تشکیل می‌دهند، به همین خاطر حدیث سلسلة الذهب گفته می‌شود. 🌺 امام هشتم علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) هنگامی که در سفر به خراسان وارد شهرستان نیشابور شد، دو عالم و پیشوای شهر به نام ابوذرعه و محمد بن اسلم طوسی (که حافظ احادیث نبوی بودند) به حضرت عرض کردند: حدیثی از پدران خود برای ما ذکر کن. ✅ معروف است که بیست و چهار هزار نویسنده در انتظار شنیدن حدیث بودند که آن را ثبت کنند. حضرت فرمود: حدیث کرد مرا پدرم موسی بن جعفر و او از پدرش امام صادق... همین طور سلسله سند را ادامه داد تا رساند به پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و او از جبرئیل که گفت: شنیدم از حضرت رب العزّه سبحانه که می‌فرماید: 🌷 "کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی؛ کلمه لا اله الا الله حصار من است، پس هر کس که آن را بگوید،‌داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من شود، ایمن از عذاب من خواهد بود".(2) 🌹 سپس حضرت رضا (علیه‌السلام) فرمود:« آری، خداوند راست فرمود و جبرئیل و رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام همه راست گفته اند. سپس فرمود: « بشرطها و انا من شروطها » اما در صورتی که به شرط ‌های آن عمل شود، و من یکی از آن شرط‌ها هستم. --------------------------------------------- پی‌نوشت‌ها: 1 . طرائف المقال، سید علی بروجردی، ج2، ص 255. 2 . منتهی الامال، شیخ عباس قمی ، ج2، ص 503؛ مستدرک سفینة البحار، شیخ علی نمازی، ح2، ص 234؛ مستند الامام الرضا(علیه‌السّلام) عزیز الله عطاردی، ج1، ص 61. @abbasi_khorasani
منظور امام رضا(علیه السلام) از بیان حدیث قدسی سلسله ذهب(زنجیره طلا) و اینکه فرمود؛ و انا من شروطها چند نکته بود: اول : آنکه با نقل نام پدران و اجداد خود که هر کدام از دیگرى حدیث را روایت کرده اند تا به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم و اینکه آن حضرت از طریق جبرئیل امین از مقام ربوبى، این حدیث را شنیده است پدران بزرگوار خود را که همه امامان شیعه و خلفاى واقعى حق اند، را به مردم بازگو و یادآوری کند. دوم: موضوع یکتا پرستى و خدا پرستى که پایه همه اعتقادات است را به یاد مردم آورد که گول طاغوت هاى زمان و زورمندان طاغوت صفت را نخورند. و اینکه اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش جهنم است. سوم: فرمایش امام آنجا که فرمود: و انا من شروطها، به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد. یکتا پرستى واقعى و خالى از شرک و ریا مستلزم و همراه ولایت اهل بیت علیهم السلام است و تا عدالت در جامعه مسلمانان برقرار نشود، بتها و بت نماها و طاغوتها نخواهند گذاشت توحید در مسیر درست قرار گیرد.   📚 بحارالانوار، ج 49، ص123و 126، ح 3 و 4. @abbasi_khorasani
❓مومن واقعی از منظر امام رضا(علیه السلام) چه کسی است؟ 🌺 امام رضا(علیه السلام) فرمودند: 🌷 مومن، مومن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او بـاشـد: روشى از پروردگارش و روشى از پيغمبرش و روشى از امامش. 1⃣ اول: روش پروردگارش راز پوشى است، تا جایی که خداى جل جلاله می فرمايد: «او عالم به نهانست و احدى بر راز او مطلع نمی شود جز رسولى كه خود پسندد». 2⃣ دوم: روش پيغمبرش؛ که مدارا کردن با مردم است، زيرا خداى عز و جل به پيغمبرش دستور مداراى با مردم داد و فرمود عفو پيشه كن و به نيكى دستور ده و از نادانان رو برگردان. 3⃣ سوم: روش امام که شكيبائى در سختى و تنگنایی و هنگام نبرد است، زیراخداى عز و جل مي فرمايد: آنان كه شكيبايند در سختى و گاه نبرد، راستى پیشه كردند و آنها پرهيزكاران هستند. 📚 أمالي الصدوق، ص 330 @abbasi_khorasani
💎 توصیه ای کارگشا از امام رضا علیه السلام 🔻امام رضا علیه السلام: صاحِبُ النِّعمَةِ یَجِبُ أن یُوَسِّعَ عَلی عِیالِهِ ❇️ بر صاحب نعمت واجب است که به نانخورَش گشایش رساند. 📚 گزیده تحف العقول، ح ۲۳۳ @abbasi_khorasani
درسهایی از زندگی مبارک حضرت امام رضا علیه السلام. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گروهی که در فتنه گری از دجال بدترند 🌷امام رضا(علیه‌السّلام) می فرمایند: همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. راوی می گوید: گفتم: برای چه؟ امام(علیه‌السّلام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. 🌹عن الحسن بن علی الخزاز قال: سَمِعْتُ. الرِّضَا (علیه‌السّلام) "إنّ مِمَّنْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتِنا أهلَ البَیت، مَنْ هُوَ أشدُّ فتنةً عَلی شِیعَتِنا مِنَ الدَّجَّال. فَقُلتُ: بِمَاذا؟ قال: بِمُوالاتِ أَعْدائِنا وَ مُعَاداةِ أَولِیائِنا. إنّه إذا کَانَ کَذَلک، اِخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالبَاطِل وَ اِشْتَبَهَ الْأَمرُ فَلَم یُعرَفُ مُؤمِنٌ مِن مُنافقٍ" 📚 وسائل الشیعه، ج 16، ص 179. @abbasi_khorasani
💠 جایگاه و حسن ظن(۱۱) ✍ نبايد فراموش كرد كه حسن ظن در شرايطی درست است كه در جامعه صلاح بر فساد غالب باشـد، ولی در جامعه ای كه اكثر افراد آن اهل فسادند، يعنی فساد بر صلاح غلبه دارد، خوش بينی و حمل بر صحّت بی مورد است. در اين گونه جوامع بايد با عينك بدبينی و سوءظن نظر كرد و چنانچه بدون اتكا به محمل قابل قبول و معتبر، كارهای مردم را توجيه و تصحيح كنيم، خود را فريب داده ايم. 🌷 اميرمؤمنان علی(علیه‌السّلام) در این باره می فرمایند: هنگامی كه صلاح و نيكی، زمانه و مردم آن را در بر گيرد در چنين شرايطی اگر كسی گمان بد به ديگری ببرد كه از او گناهی آشكار نشده است بی ترديد به او ستم كرده است، اما هنگامی كه فساد بر زمان و اهل آن فراگير شد هر كس به ديگری گمان خوب ببرد قطعا خود را فريب داده است. 🌹 إِذَا اسْتَوْلیَ الصَّلاَحُ عَلَی الزّمَانِ و َأَهلِِهِ ثُمّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظّنَّ بِرَجُلٍ لَم تظْهَرْ مِنْهُ حُوبَةٌ فَقَد ظَلَمَ، و َإِذَا اسْتَولیَ الفَسَادُ عَلیَ الزّماَنِ وَ أَهلِهِ فَأَحسَنَ رَجُلٌ الظّنَّ بِرَجُلٍٍ فََقَدْ غرَّرَ؛ 📗نهج البلاغه، حکمت ۱۱۰ @abbasi_khorasani