هدایت شده از کانون آیین فطرت | تربیتکده
💠 دورهٔ کوتاه مدت: جلای دلها ❤️
(حدیث را وارد زندگی کنیم)
✅ فوائد حدیث خوانی در زندگی
✅ شیوه حدیثخوانی
✅ حدیث خوانی و تربیت فرزند
✅ روش چهل حدیث نویسی در خانواده
🎙مدرس دوره:
حجةالاسلام #محسن_عباسی_ولدی
🗓 تاریخ شروع: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۵ ماه مبارک
💠 اجرا: در کانال تربیتکده
📋 سر فصل دوره: کلیک کنید.
🎞 توضیحات حاج آقا رو ببینید.
#جلای_دلها
#تربیتکده
@tarbiatkadeh
🔸 قسمت قبلی رو (اینجا) بخونید.
🔹قسمت سوم:
سلام وقتتون بخیر و نماز روزههاتون قبول
✍🏻 #عباسی_ولدی_هستم.
بحث چهارشنبه سؤالایی رو ایجاد کرد که به بعضیهاش اگه خدا بخواد جواب میدیم.
اما اگه از کسایی هستید که هنوز مطالب دو جلسۀ قبل رو مطالعه نکردید لطفا از این جا مطالعه کنید:
📋لیست قسمتها
ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم.
@abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصۀ حرف جلسۀ قبل این بود که ایمان به غیب برگ برندۀ تربیت دینیه؛اما یه عدهای با استدلالهای به ظاهر علمی دارن این برگ برنده رو از ما میگیرند.
ما باید بچههامون رو با ایمان به غیب تربیت کنیم و از مصادیق اصلی ایمان به غیب ایمان به امام زمان علیه السلام و قیام امام زمان علیه السلامه.
از اون طرف آب دارن برای ما نسخه میپیچن که نکنه یه وقت از مباحث ماورائی با بچههاتون حرف بزنید و از این طرف هم یه عدهای حرفهای اون ور آبیها رو وحی مُنزل میدونند و به والدین منتقل میکنند. نتیجه این میشه که ما عرصهای با این اهمیت رو از معارف فطری دین خالی میکنیم و دشمن با خیال راحت، ماورائی رو به بچههامون معرفی میکنه که خودش بهش اعتقاد داره.
@abbasivaladi
سؤال: اصلا بچهها از غیب چیزی متوجه میشن؟
جواب: بحثی در تربیت دینی داریم که اگه کسی به اون بیتوجه باشه، خیلی از اصول و روشهای تربیت دینی رو نمیتونه درک کنه و به راحتی اونا رو کنار میزنه. اون بحث، موضوع مهم فطرته.
فطرت رو یه بار برای همیشه باید فهمید. بعضی از کسایی که تو عرصۀ تربیت به شهرت رسیدند، متأسفانه بدون توجه به این موضوع، دارند ایدههای تربیتی میدن که یکی از نتایجش محروم کردن بچهها از مفاهیم بلند و متعالی دینه.
@abbasivaladi
ما موجود بی جهت و خنثی نیستیم. ما جهتدار آفریده شدیم. خدا ما رو بر اساس شناخت و محبت خاصی آفریده. به این شناخت و محبت خاص میگن فطرت.
فطرت، شعر نیست، شعار نیست؛ حقیقت خلقت انسانه.
خدا وقتی انسان رو آفرید، با فطرتِ شناخت خودش و محبت خودش و ایمان به خودش و اولیای خودش آفرید.
قبل از این که بحث رو ادامه بدم میخوام از همهتون خواهش کنم این بحث رو دقیق بخونید. بیتوجهی به این بحث، نقطۀ لغزش خیلی از افرادیه که تو تربیت منحرف شدند.
علوم تربیتی مادیگرا، به این حرفها اعتقادی ندارند، به همین دلیل هم کسایی که ذهنشون رو با این علوم پر کردند، نمیتونند فطرت رو اون طوری که دین دربارهش حرف زده، تو ذهنشون جا بدن. نتیجه چی میشه؟ نتیجه این میشه که به راحتی با توجیهات بیپایه تعریف دین از فطرت رو کنار میذارن و به همون حرفهای علوم تربیتی مادیگرا اعتماد میکنند.
این افراد وقتی مدیریت تربیت ما و بچههامون رو به دست میگیرند، حتی اگه شعار تربیت دینی هم سر بدن، نمیتونن در عمل تربیت دینی رو اجرا کنند، چون به یکی از ارکان تربیت دینی یعنی فطرت، بیاعتنا هستند.
@abbasivaladi
آیۀ سیام سورۀ روم از کلیدیترین آیههای قرآن دربارۀ فطرته:
💠 فَأقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفاً فِطرَة اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَيها لا تَبديلَ لِخَلقِ اللّهِ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ وَ لكِنَّ أكثَرَ النّاسِ لايَعلَمونَ. (روم 30)
پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست. اين است همان دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
‼️قبل از این که دربارۀ این آیه چیزی بگم، همه با هم، همقسم بشیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیهای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو میخونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو میخونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته.
قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست.
@abbasivaladi
فطرت از نظر لغوی به معنای خلقت و آفرینش ابتدایی و بدون سابقهست؛ اما از اون جایی که بر وزن «فَعلَة» اومده معناش میشه نوع آفرینش. ما نوع آفرینشمون فطرت اللهی است. فطرت ما الهی است. اما «فطرت الله» یعنی چی؟
زراره از امام باقر علیه السلام دربارۀ همین قسمت از آیۀ 30 سورۀ روم پرسید: «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها؛ فطرت الهی که خدا همۀ مردم را بر اساس آن آفرید»، به جواب امام باقر علیه السلام دقت کنید:
🔅 «فَطَرَهُم عَلىٰ مَعرِفَتِهِ أَنَّهُ رَبُّهُم وَ لَو لا ذَلِكَ لَم يَعلَموا إِذا سُئِلوا مَن رَبُّهُم وَ لا مَن رازِقُهُم.» (المحاسن، ج1، ص241).
خداوند مردم را بر معرفت این كه او ربّ و پروردگارشان است آفرید و اگر چنین سرشتی نبود، وقتی از آنها سؤال میكردند كه پروردگار و رازقشان كیست، جوابش را نمیدانستند؟
@abbasivaladi
دقت کنید امام باقر علیه السلام چی گفتند. خدا ما رو طوری آفریده که میدونیم او ربّ ماست.
عجب معنای دقیقی از فطرت رو به ما گفتند! چقدر گویا! چقدر واضح و روشن و بیابهام!
خدا وقتی ما رو آفرید، معرفت خودش رو تو گِل ما گذاشت.
ما خداشناس آفریده شدیم.
امام باقر علیه السلام میگن اگه این فطرت نبود، شما نمیتونستید خداشناس بشید. وقتی ازتون میپرسیدن خدات کیه، گیج میزدی، حیرون میشدی.
آهای کسایی که حرفهای غربیها رو وحی مُنزَل میدونید و حتی وقتی با شریعت ما سازگار نیست، شریعت رو میتابونید تا با حرف اونا جور دربیاد! بیاید تو ماه مبارک رمضان یه خورده از اونا حرفها فاصله بگیرید و بشینید سر سفرۀ اهل بیت علیهم السلام. این جا خبرایی هست که اون طرفها نیست. خودتون رو محروم نکنید.
@abbasivaladi
بیاید از در خونۀ امام باقر علیه السلام بریم در خونۀ امام صادق علیه السلام. بگیم آقا! پدرتون یه پرده از آیۀ «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» رو کنار زدن، میشه لطف کنید و منت بذارید سر ما و شما هم یه پرده از حقیقت این آیه رو کنار بزنید؟
شیخ صدوق این روایت رو توی کتاب توحیدش آورده که امام صادق علیه السلام دربارۀ آیۀ «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» فرمودند:
🔅 «[فطرهم] عَلَى التَّوحيدِ وَ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللَّهِ وَ عَلیٍّ أَميرِ المُؤمِنينَ.» (التوحید، ص 329)
این آیه یعنی خدا مردم رو بر معرفت توحید و معرفت این که محمد رسول خداست و علی امیر مؤمنان است آفرید.
خدای من! چه خبره؟! توحید فطریه! نبوت فطریه، ولایت فطریه!
خواهش میکنم به سؤالایی که میآد تو ذهنتون التماس کنید که یه خورده صبر کنند تا شما از نوش جان کردن این احادیث لذت ببرید، بعد به اونا هم میرسیم.
@abbasivaladi