1⃣
🔸پیرامون بیاناتی که توسط حجت الاسلام فاضل لنکرانی در نشست علمی مورخه یازدهم دی ماه ۱۴۰۰ش ایراد شد، کارگروه فقه همایش ملی مقابله با کرونا با همکاری کارگروه پزشکی این همایش، به بررسی مطالب مطرحشده پرداخته که نتیجه آن بدین شرح است:
❀☜مساوي دانستن مسئله پیشگیری و درمان، ضمن بديهی پنداشتن استفاده از واكسن درجهت علاج(درمان)!
ايشان در صدر بحث، موضوع تزريق واكسن را معادل رجوع به طبيب براي درمان فرض مينمايد و بنابراين آن را مبحثی فطری و بی نياز از مباحث فقهی و اصولی میشمارد.
اشكال اصلی اين است كه علاج با پيشگيری متفاوت است.
به عبارتی دیگر "علاج" رفع عارضه و بيماري ايجاد شده در بدن است، در حالي كه "پيشگيری" انجام كاری برای مبتلا نشدن به عارضه يا بيماری خاص است.
پيشگيری در روايات با عباراتی مانند "يمنع" ، "استغناء عن الطب" ، "يدفع" "أمن" و عباراتی ديگر آورده شده است.
برای نمونه؛ در روايتی که از پیامبر اکرم(ص) در وسائل الشيعه، جلد ۲ ، ص ۱۳۱، نقل شده و از نظر سندی هم "صحيح" است، چنین آمده:
✨ «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ يَمْنَعُ الدَّاءَ الْأَعْظَمَ وَ يُدِرُّ الرِّزْق»
←بدین ترتیب، پيامبر صلی الله عليه و آله وسلم به صراحت راهكاری در جهت پيشگيری از بيماری ارائه فرمودهاند.
●در روايت صحيح ديگري در کتاب كافي شریف، جلد ۶، ص ۳۸۸ چنین ذکر شده است:
✨«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ فَإِنَّهُ يُطَهِّرُ الْبَدَنَ وَ يَدْفَعُ الْأَسْقَامَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ (الأنفال -: 11 -) »
✍در اين روايت صحيح نيز حضرت اميرالمومنين، علی عليه السلام، شرب آب باران را برای پيشگيری از بيماریها توصيه مینمايند.
در مقابل رواياتی كه در مورد "علاج" یا "درمان" بيماریها وارد شده نیز فراوان است.
❀←ناگفته پيداست كه بحث واكسن ذيل موضوع پيشگيری مطرح میشود نه مبحث درمان!
2⃣
✿←عــدم فحـص دقيــق مـوضـوع و تــوجــه نـكـردن به قاعـده لاضرر و لاضرار
ايشان در مقام اثبات بيان خويش به روايتی ضعيف استناد کردهاند كه مربوط به موضوع نیست، اما با اين حال روايات ديگری بر عدم جواز استفاده از دارو تا قبل از ايجاد اضطرار دلالت دارد.
◇ايشان در فرض مربوط به واكسن اين گونه مطرح میكنند كه : «مفروض بحث ما اين است كه واكسن يكی از راهكارهای علاج و پيشگيری از ابتلاء عموم است، ممكن است عوارض هم داشته باشد، حتي بگويند واكسن در بدن يك كسی اثر كه نكرد هيچ بلكه موجب مــرگ او هم شد و بالاتر آنكه فرض کنیم عوارضش یقینی است...».
🔝 با توجه به اين فرض رواياتی وجود دارد كه استفاده از چنين راهكاري را منع مینمايد. به عنوان مثال در كافي جلد ۶، صفحه ۳۸۲ آمده است:
🔸«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ حُكَيْمٍ قَالَ سَمِعْتُ عُثْمَانَ الْأَحْوَالِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عليه السلام يَقُولُ لَيْسَ مِنْ دَوَاءٍ إِلَّا وَ هُوَ يُهَيِّجُ دَاءً وَ لَيْسَ شَيْءٌ فِي الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاكِ الْيَدِ إِلَّا عَمَّا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ»باوجود این روایت مي توان كراهت تزريق واكسن به افرادي كه احتمال مرگ براثر کرونا در آنها نيست را فهميد، چه اينكه انجام واكسيناسيون عمومي در جهت قطع زنجيره انتقال ويروس بوده و پس از مدتی مشخص شد كه اينكار امكان پذير نيست، اما همچنان به تزريق واكسن به افراد سالم تاكيد شده و میشود.
○☜اين مسئله لااقل از نظر شرع مرجوح و مکروه است، لذا اجبار به آن، ذیل حکم به الزام به مرجوح و حرام است.
✍ مشكل اساسی دیگر اين است كه افراد متخصصی كه وظيفه ارائه مقدمات پزشكی به فقیه را داشتهاند، شرط امانت را رعايت نكرده و مغرضانه يا غافلانه از ارائه موضوع به طور كامل و شامل به ايشان خودداری نمودهاند.
🔸 اساسا با شكست نظريه "قطع زنجيره انتقال" در موضوع مقابله با بحران كرونا، بحث اضطرار در تزريق واكسن به افراد سالم برداشته شدهاست و بر اساس قاعده لاضرر و لا ضرار في الاسلام می توان گفت كه تزريق واكسن براي افراد سالم با فرض شكست نظريه قطع زنجيره انتقال و با وجود يقين به عوارض قطعی واكسن حرام است و امر به واکسیناسیون مصداق القاء به تهلکه و ذیل نهی آيه لاتُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ محسوب میگردد.
✿←از آن برادر بزرگوار انتظار می رود قبل از ورود به کبریات فقهی از گروهی متخصص و جامع الاطراف جهت دریافت صغریات صحیح یاری بخواهند.
3⃣
✿←عــدم تــوجــه به تـفـاوت طبـابــت و عـلاج
✍روايتی كه ايشان به آن اشاره میکنند، بيانگر حدود طبابت توسط طبيب است، نه حدود علاج برای بيمار، همانطور كه ايشان علاج را يك مسئله عقلی و فطری میدانند، بايد در نظر داشته باشند كه انتخاب راه علاج بهتر و كم ضررتر هم امری عقلانی و فطری است.
↩️اين مسئله كه در ميان چندين راه علاج، انسان بايد كم ضررترين و مناسبترين راه را انتخاب كند، علاوه بر اتكا بر عقل و فطرت، از قاعده لاضرر و لاضرار نيز مستفاد می گردد. از سوی ديگر از ظاهر روايات صحيحی مانند روايت اربعمئه وسائل الشيعه جلد 25 صفحه 31 آن را نقل كرده است كه:
🔸☜محمد بن علي بن الحسين عن أبيه عن سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى بن عبيد اليقطينی عن القاسم بن يحيى عن جده الحسن بن راشد عن محمد بن مسلم عن أبي عبد الله عليه السلام عن آبائه عليهم السلام عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام فی حديث الأربعمائة ... مَا مِنْ دَاءٍ إِلَّا وَ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ مِنْهُ شِفَاءٌ إِلَّا السَّام ... إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحُقْنَةُ وَ هِيَ تُعَظِّمُ الْبَطْنَ وَ تُنَقِّي دَاءَ الْجَوْفِ وَ تُقَوِّي الْبَدَنَ اسْتَعِطُوا بِالْبَنَفْسَجِ وَ عَلَيْكُمْ بِالْحِجَامَة
←چنين برمیآيد برخی درمانها نزد شارع محبوب است و میتوان از اين روايت استحباب درمان بوسيله روشهای ذكر شده را استنباط نمود و اتفاقا برخی درمانهای قطعي كرونا كه در طب سينوی مطرح شده است و آيت الله خسروپناه نيز به آن اشاره نمودند به اين روشهای درمانی نزديكتر از "واكسن" هستند.
🤔عجيب است كه فقيه بزرگوار چطور در مقام دفاع از اين درمانهای مستحب بر نيامدهاند و ادعايی بر ترتب حكم شرعی بر انجام آنها ننمودهاند؟
✿←ناديــده گرفتــن مـلـزومــات فتــوای وجـوب واكـسن
▪️←حتی اگر این فرض را بپذیریم كه: "كرونا يك بيماری مسری است و احتمال مرگ در همه افراد جامعه يكسان است" كه چنين نيست! در صورت حكم به اجبار واكسيناسيون؛ حكومت در قبال ضرر معتنابهی كه به جان مردم بر اثر واكسن وارد میآيد ضامن است، چه این ضرر كوتاه مدت باشد و چه بلند مدت.
❀☜ حال آنكه در این زمان، بررسی بیطرفانه راجع به ارتباط ظهور عارضه با تزریق واكسن به دلیل وجود ساختار و نظام كنونی وزارت بهداشت، به هيچ وجه امكان پذير نيست و مردم نيز آگاهی و دانش و ابزار لازم و كافی برای تشخيص و اثبات عوارض را ندارند.
↩️ اين موضوع حق آنها را در دريافت ديه نقض نمیكند و در صورت بروز ضرر معتنابه در هر شخص، حكومت تا یوم لقاءالله و ابد، ضامن خواهد بود.
✿← البته ايشان علی رغم اینکه وجوب واکسن را مطلق بیان کرده بودند و وجوب مطلق انصراف به وجوب تعیینی دارد اما در پاسخ به نقد آيت الله خسروپناه فرمودند كه :
✍"ادعای وجوب تزریق واکسن، به نحو وجوب تخییری است نه تعیینی" و به نوعی از موضع خویش عقب نشینی فرمودند. احتمالا منظور ايشان اينست كه بر مكلف واجب است كه در صورت تمايل به حضور در اجتماع واكسن تزريق نمايد و اگر خوف به ضرر دارد بايد در خانه بنشيند"
⚠️با چه عنوانی ميتوان مكلفی كه بيمار بودن و ناقل بودنش محرز نيست و بر اساس موضوعی كه مستنبطه نيست در خانه محبوس و از حضور در اجتماع منع نمود؟
4⃣
✿←اشتباه در تنقيح مناط
❀ تنقيح مناط حدود طبابت در امر سوزاندن و بريدن عضو به امر واكسن از اين نظر كه اين روش جايز است شايد قابل پذيرش باشد، اما فقيه بزرگوار از کجا متوجه شدهاند كه حدودی كه طبيب در درمان سوال میكنند مانند واكسن است؟!
☜ يعني طبيب راههای گوناگون داشته و از ميان اين راهها مضرترين راه را برای درمان انتخاب كرده است؟
✓شايد در آن بيماری كه طبيب برای آن سوال میكند، تنها راه درمان همان بوده و بس!؟ ايشان از كجا اين مطلب را متوجه شدند نیز برای ما محل سوال و ابهام است.
▫️تفاوت بزرگ ديگر اين است كه در روايت مزبور ، بيماران بر اثر مسیر درمان، ممكن بود بميرند، نه بر اثر بيماري؛
←يعنی درمان به گونهای بوده كه عده زيادی را كاملا درمان میكرده، اما تعداد بسيار كمی بر اثر "عوارض دارو" فوت میكردند، بنابراین: "درمان كننده بود، اما گاهي عارضه دارو كشنده بوده است".
▫️با این همه حرف ايشان كه فرمودند:
"چه کسی گفته در معالجه صد در صد بايد یقین به علاج داشته باشیم؟" از اين روايت مستفاد نمیگردد.
☜از سوی ديگر واكسن به هيچ وجه از بيماری جلوگيری نمي كند و همواره احتمال مرگ بر اثر بيماری براي فرد واكسينه شده وجود دارد و علاوه بر آن عدهای هم بر اثر عوارض خود بيماری فوت میكنند. يعني "نه تنها درمان نيست، بلکه كشنده هم است." نكته مهم ديگر اينكه متاسفانه ايشان انتهای روايت را كه در آن راهكار"َ فَلُدَّ بِصَبِر"براي حفظ جان افراد از سموم بيان شده است را ناديده میگيرند.
✿←ارتباط اشتباه میان جواز أكل ميته و واكسن
ايشان در بخشي از سخنان خويش ميفرمايند "واکسن امروز یک طریق عقلائی براي پيشگيری از سرايت و حفظ جان انسان است.
○همين كه ۶۰ درصد و يا حتی ۴۰ درصد از مُردن حفظ میکند، كافی است. حكم شرع هم لازم ندارد چون مطابق فطرت انسان است. جواز آن حتی قويتر از موارد استفاده از حرام در فرض اضطرار است.
❀ اگر گرسنهای در حال مرگ است و جز ميته به چيزی دسترسی ندارد چه شارع به او اجازه بدهد يا ندهد عقلش هم میگوید برای حفظ جانت از مردار استفاده کن، آيا اين مردار در فرض اضطرار مصلحتدار میشود؟
نه، نسبت به گوشت خوک میگوید اگر در حال تلف شدن هستی به اندازهای که جانت را حفظ کنی بخور، آیا مصلحتدار میشود؟
آن عوارض بسیار زشت و خطرناک باقي است. ولی چون مسئله اهم در کار است هم عقل و هم شرع میگوید این را بخور"
با توجه به اينكه علمای طب معتقدند، اضطرار تزريق واكسن در افراد سالم نيست، بلكه افرادی كه دچار بيماريهای زمينهای و ضعف بدنی هستند، در معرض خطر مرگ كرونايی قرار دارند و اضطرار مختص آنان است؛ فقيه بزرگوار چگونه قاعده اكل ميته را بر كل جامعه تسری میدهند؟
◇←اين بيمای برای افراد سالم به هيچ عنوان خطر جانی ندارد و تعداد افراد سالم فوت شده بر اثر كرونا بسيار ناچيز بوده است و نهايتا اضطرار در تزريق واكسن بر گروه هدف خاص جاری میگردد نه كل جامعه از نوزاد تا كهنسال!
✿←فدا كردن افراد سالم برای نجات افراد ديگر
🔸در بخشی از بيانات، ايشان میفرمايند "حتی اگر بالفرض 10 هزار نفر بخاطر واکسن فوت کنند، این مقدار در مقابل بیمه شدن 70 میلیون عددی است؟"
از آنجا كه فقيه بزرگوار به اين نكته توجه نكردند که بيماری كرونا باعث مرگ همگان مردم نمیشود، لذا از اين موضوع نيز غفلت نمودند كه عوارض واكسن دامان كساني را گرفته است كه هرگز ممكن نبود بر اثر كرونا جان خويش را از دست بدهند.
☜با وجود این، در فرايند واكسيناسيون، افراد سالم نیز فدا شدند تا "شايد" عده ای كه ممكن است بر اثر كرونا فوت كنند زنده بمانند.
◆اينكه ايشان اين اقدام را جايز و انجام آن را از منظر فقه حكومتی واجب میدانند جای بسی تاسف است.
اين درحالی است كه مراجع بزرگ تقليد از جواز قتل نفس حتی در جنينهای دچار نقص ژنتيكي احتياط می كنند، چه برسد به جواز قتل نفس محترم بالغ!
▫️در نتیجه اين روش ايشان به جد خلاف سنت سلف صالح است. از سوی ديگر درمان های جايگزين و قطعي براي اين بيماری موجود است و هرگز نمی توان در مورد واكسن چنين فرضی را متصور شد.
عبدالهادی
4⃣ ✿←اشتباه در تنقيح مناط ❀ تنقيح مناط حدود طبابت در امر سوزاندن و بريدن عضو به امر واكسن از اين ن
برای این سلسله مطالب زحمت زیادی کشیده شده لطفا مطالعه کنید و تا حد ممکن منتشر فرمایید. ممنونم
رفع شبهه وجوب واکسن .pdf
250.5K
🏷 متن کامل بررسی ادله جناب حجت الاسلام فاضل لنکرانی درباره وجوب واکسن
♦️ کارگروه فقه همایش ملی مقابله با کرونا با همکاری کارگروه پزشکی به بررسی مطالب مطرح شده توسط ایشان پرداخته است.
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نقد عبدالهادی بر دکتر یونسیان
🔻 نسبت تست pcr در افراد واکسن زده و واکسن نزده مشخص نیست.
🔻 سرانه سلامت در جامعه واکسن نزده مجهول است و مقایسه آن با جامعه واکسن زده که سرانه سلامت بالایی دارد کار بسیار اشتباهی است.
@Abdolhadi_ir
50.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️چرا علیه واکسن در گوگل هیچ مطلبی پیدا نمیشه!؟
@Abdolhadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯سخنان مهم پروفسور سجادی
حتما ببینید
@Abdolhadi_ir
هدایت شده از صریح نیوز (پشت پردهها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ دکتر عبداللهی از مثالهایی عجیب برای توجیه عوارض واکسن
🇮🇷🚥اخبار صریح و دقیق🔽
@SarihNews
✅عضویت مستقیم:🔵💎
http://eitaa.com/joinchat/1112211456C1932d2effb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و روز مالهکشهای واکسن و وزارت بهداشت😂
@Abdolhadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ آنقدر به تو فشار خواهند آورد که یکجا دیگر طاقتت طاق شود و فریاد بزنی و پاسخشان را بدهی.
آنوقت به طرفه العینی خودشان را پشت سر مقدسات پنهان خواهند کرد و پاسخ تو دلیلی است برای اینکه انحراف داری، فرقه تاسیس کردهای، ولایتپذیر نیستی و …
#حامد_زمانی
🌐 https://twitter.com/A_raefipur/status/1488981563626897414?s=19
🆔 @Masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوشواری؟
واکسن هیچ دوشواری نداره!
یک یک!
حکایت ما با طرفدارای واکسن😂
@Abdolhadi_ir
ستوان یکم علیاکبر رنجبر دیشب در درگیری با اراذل و اوباش مظلومانه به شهادت رسید.
@Abdolhadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخ جون همه مردم واکسن زدن کرونا تموم شد!
@Abdolhadi_ir
هدایت شده از تابلوی سیاسی
🔰فیلم کامل همایش «معاهده کُواکس؛ برجامتر از برجام»
🔗https://aparat.com/v/LdX5S
🔺با حضور آقای مهندس شکوهیانراد
🔹مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک و بایوسایبرنتیک
🕌مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام
❗️از #برجام_پزشکی چه میدانید؟
❗️چرا #معاهده_کواکس بدتر از #برجام است؟
❗️چرا این معاهده غیرقانونی است؟
❗️چه داروهایی روی مردم ایران آزمایش شده است؟
❗️آیا سند این معاهده در #دولت_دوازدهم خُرد شده است؟
🔹این فیلم را گوش دهید تا به حقایق پیدا و پنهان این معاهده ننگین پی ببرید.
🚨نشر حداکثری
#دهه_فجر
#برجام_پزشکی
🆔 @tabloysiasi
هدایت شده از مشکات
📢 رکورد فوتی کرونا در اسرائیل غاصب ( پیشتاز واکسیناسیون جهان) شکسته شد .
🗓 مرگ ۲۲۶ نفر در ۲ فوریه ۲۰۲۲
پ.ن : این نرخ مرگ اسرائیلی ها حدود ۴۰ برابر فوتی کرونای عراق در روز ۲ فوریه است .
۴۰ برااااااابر 👌
#جهاد_تبیین #نفوذ
@meshkaat19
"ارزشمندی" قانونی نانوشته در نظام سلامت
زمانی که در بیمارستان مشغول کار بودم یک بیمار تبعه آلمان که در جاده تصادف کرده بود را به بیمارستان ما در قم آوردند.
بواسطه این تابعیت شاید رکورد بیشترین ویزیت و مشاوره در یک روز برای این بیمار شکسته شد...
جالب اینجاست که با وجود اینکه بهترین پزشکان و بهترین تجهیزات و بهترین پرسنل بیمارستان برای مداوای این بیمار انتخاب شده بود اما کشور آلمان بلافاصله روز بعد یک هواپیمای مجهز به ICU برای انتقال او از آلمان به ایران فرستاد و این بیمار به سرعت تحت مراقبت یکی از بهترین پزشکان و بهترین آمبولانس و بهترین تجهیزات به فرودگاه منتقل شد.
"ارزشمندی" قانون نانوشته ایست که در سراسر نظام بهداشت و درمان ما جاریست.
این "ارزشمندی" میتواند بواسطه هر چیزی باشد..انتصاب بیمار به یک پزشک، به یک سلبریتی، به یک جایگاه...
حتی به یاد دارم یک پزشک در مورد تریاژ بیماران در شرایط اضطراری معتقد بود باید "ارزشمندی" بیمار هم لحاظ شود.
تمام معیارهای "ارزشمندی" در سیستم بهداشت و درمان مادی هستند. حتی "ارزشمندی" یک مرجع تقلید هم بخاطر جایگاه حقوقی و اجتماعی اوست.
از نگاه مادیگرایان افرادی شایسته خدمات بهترند که "ارزشمندتر" باشند.
حتی افراد "ارزشمند" سزاوارترند که نسلشان ادامه پیدا کند بنابراین خدمات ناباروری باید به اندازه کافی گران باشد که فقط افراد ارزشمند بتوانند از آن استفاده کنند.
شاید همین نگاه باعث میشود متولیان این سیستم قبول کنند مردم ما را در اختیار آزمایشات مادر سیستم خود یعنی سازمان جهانی بهداشت قرار دهند...
با این نگاه به نظر شما ایرانیها "ارزشمندتر" هستند یا " فرانسویها"
آزمایشات انسانی در این سیستم هرگز بر روی مردم کشورهای " ارزشمند" انجام نمیگیرد.
متاسفانه حتی مردم ما هم به این قانون نانوشته " ارزشمندی" باور دارند.
تا این #نگاه هست...#کرونا هست.
پانوشت:
تریاژ به دسته بندی بیماران در شرایط اضطراری گفته میشود که بوسیله معیارهایی خاص تعیین میشود و تیم درمان اقدامات درمانی را از بیماری که در تریاژ اولویت بیشتری دارد آغاز میکنند.
@Abdolhadi_ir
بعد از اعلام تقلبی بودن واکسنهای آسترازنکایی که در ایران استفاده شده از سوی شرکت اصلی سازنده
https://www.who.int/news/item/04-11-2021-medical-product-alert-n-7-2021-falsified-covid-19-vaccine-astrazeneca
اکنون خبر ورود ۱۱ میلیون دوز واکسن اسرائیلی به ایران منتشر شده...
جالب اینجاست که مدتها پیش برادر دانشمندم #حسین_زمانی_میقان اسناد ارتباط شرکت الحیات با اسرائیل را برای بنده فرستاده بود. که متاسفانه هر چه گشتم برایتان ارسال کنم پیدا نکردم.
پ ن
بجای بها دادن به #مجیزگویان و #مالهکشان خود، برای نجات مردم به سخنان منتقدان گوش کنید!
#پولپاشی برای شما #عزت نمیآورد
@Abdolhadi_ir