eitaa logo
مرتضی عبداللهی 🇵🇸
246 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
134 ویدیو
9 فایل
مطالعات و دغدغه هایم در علم، فرهنگ، اقتصاد و سیاست در انقلاب اسلامی برای رسیدن به خورشید ولایت عظما عجل الله فرجه مرتضی عبداللهی دانش آموخته حوزه علمیه قم در پیامرسان ایرانی: eitaa.com/abdollahi_morteza ارتباط: @abdollahigilani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حوزه هنری گیلان
✅ پیاده‌راه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟ 📎 گفت‌وگو و تأمل درباره پیاده‌راه شهرداری رشت 👈 با ارائه: دکتر مجید رحمانی | حجت‌الاسلام مرتضی عبداللهی ⏰ چهارشنبه ۲۸ تیرماه - ۱۰ صبح 📍 رشت - جنب پارک قدس - حوزه هنری 📌حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان 🆔 @artguilanews 🌐 artguilan.ir 🛒bazarmaj.com
ایران در سوگ طفل رباب شهید والامقام کربلا باب حوائج اهل ایمان امامزاده حضرت علی الاصغر سلام الله علیه
این روزها با تعدادی از دوستان طلبه و روحانی در میدان شهدای ذهاب (میدان شهرداری) رشت مشغول گفت و گو با مردم هستیم موضوع گفتگو هم آسیب‌های مربوط به سبک زندگی در استان گیلان است برخی و مخاطبین و نظر دیگران را می‌نویسم که قابل استفاده برای عموم است👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ما یک مجموعه مردم نهاد با خواستگاه حوزوی هستیم میخوایم چالش‌های خانواده رو با مردم به اشتراک بذاریم، تا با تجربه‌نگاری و راهکاریابیِ آسیبها به اعتلای جامعه کمک کنیم https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
این چند روز از و از دومین روز در معیت جمعی از فضلای جوان در قالب اجرای طرح "خانواده پیش رو" با موضوعات در میان مردم فهیم و فرهنگ دوست رشت حضور پیدا کردم. فارغ از فضای فرهنگی و سرهنگی حاکم در جغرافیایی و ساعتی را که با مردم گفتگو می کنم از جوان گرفته تا میان سال و پیر، مرد و زن، مسافر و مقیم ، مجرد و متاهل برایم بسیار جذاب و سراسر کسب تجربه است، تجربه ای جدید از گفتگو با مردمی که وقتی با ایشان د رمورد موضوعات صحبت می کنی،بسیار حرف دارند و دنبال گوش شنوا هستند و تصور می کنند که مبلغین مستقر و فعال در این طرح نماینده حاکمیت هستند و از هر دری با مبلغین باب گفتگو را باز می کنند تا شاید صدای نهفته درونشان به گوش مسئولان برسد. این روزها از اول صبح تا پاسی از شب مشغول این طرح هستیم و روزی دو تا سه ساعت قبل از شروع فعالیت روزانه عصرگاهی حضور در میدان شهرداری با دوستان مبلغ نشست هم اندیشی داریم و روز گذشته و موراد گفتگو با مردم عزیز را مرور و تحلیل می کنیم. ✅ بخشی از این روزها را به اشتراک می گذارم تا کمی از حال و هوایی این حرکت میدانی را به شما منقل کنم: 🔹والدینی که فرزندانشان بخاطر عدم امید به آینده ای روشن به خارج از کشور مهاجرت کردن و والدین نگران از تنهایی آینده خویش هستند و دوری از فرزندانی که باید با حضورشان گرمی بخش خانه اشان می بودند و ماحصل ازدواجشان نوه های شیرین زبان برایشان می بود(پدر می گفت: راضی به ماجرت فرزندان نبودم اما دیدیدم با تحصیلاتی که دارند و موفق به پیدا کردن شغلی نمی شوند چاره ای جز به موافقت مهاجرت نداشتم) 🔹بانوی میان سال عصا به دست قد خمیده ای که با بیماری سرطان همسرش دسته پنچه نرم می کند و مجبور شده خانه اش را بفروشد برای خرج درمان همسر و دو دختر 34 و 30 ساله مجرد در خانه دارد که قصه آن ها غصه دیگری است که حدیث مفصل دارد و بانو نگران از ارتباط عاشقانه 10 ساله دختر 34 ساله اش با جوانی از استان دیگر است که هنوز بعد از ده سال منجر به ازواج نشده است و همه اینها چهره او محزون و مملو از غم کرده بود 🔹جوان 24 ساله ای با بدنی مملو از تتو که وقتی از او پرسیدم دوست داری ازدواج کنی؟ سریع و بی وفقه گفت هرگز! اصلا بهش فکر هم نمی کنمو از 12 سالگی دارم کار می کنم در بازار و کمک خرج والدینم هستم. به نظر شما با این مخارج سنگین زندگی و مسکن و ... می شود دست دختر مردم را گرفت آورد زیر یک سقف 🔹جوانی 32 ساله موقر و متین و آرام مایل به ازدواج اما نگران از هزینه های سنگین زندگی و از همه مهمتر توقعات بالای برخی از دختران و آینده ای مبهم و دلهره ناشی از ازدواج های ناموفق و منجر به طلاق دوستان و اطرافیان 🔹 زوجی جوان و تحصیل کرده و دانشجوی PHD مهندسی شهرسازی و آماده مهاجرت (اما بدلیل علقه ای خانوادگی مردد در تصمیم به مهاجرت) چند ماهی است عقد کردن و عروسی نگرفته بودند تا با پولش بتوانند سرپناهی برای خود تهیه کنند تا زندگی عاشقانه خود را آغاز نمایند اما پس اندازشان کفاف نمی دهد 🔹 پدری که دلش لک زده است برای یک نوه ناز و خوش گل، اما گلایه دارد از این پسرش که می گوید از ازدواج پشیمان است! بچه می خواهد چه کار ؟ 🔹 دختر 36 ساله ای که می خواهد ازواج کند اما اعتماد به پسر ها ندارد! چرا ؟ چون خواهر دهه 70 ایش را می بنید که با یک فرزند با همسرش به اختلاف برخورده و در شرف جدایی است و می گوید من اگر ازدواج کنم و با همسرم با مشکل مواجه شوم راه برگشتی ندارم و باید تا اخر بروم راهی را که .... https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
🔹معلمیکه در 29 سالگی ازدواج کرده و با حقوق ماهی 7 میلیون یک فرزند و یک توراهی راضی است به زندگی اما گلایه دارد که سخت می گذرد و وقتی یک سوم حقوق ش را می ده اجاره منزل و برای تتمه روزهای ماه باید با برنامه دقیق برود جلو تا کم و کسر نیاورد و با غصه می گوید اگر این بچه دلش یک بستنی بخواهد شرمنده اش می شوم 🔹پیرمرد 70 ساله ای که فقط یک پسر 35 ساله دارد و آن هم به دلیل وسواس در انتخاب همسر و عدم اعتماد به گزینه های انتخابی پیش رو تن به ازدوا نمیدهد. 🔹والدین فرهنگی ای بازنشسته ا ی که دو فرزند پسر دارند و همه امکانات زندگی را برای فرزندان فراهم کردن از مسکن مستقل و مغازه و ... اما بچه ها تن به ازدواج نمی دهد . چرا ؟ چون راحت طلب شدند و مسئولیت پذیر نیستند و می گویند که رفقایشان که ازدواج کردند محدود شده اند!!!! 🔹 بانوی که 17 سال از 4 فرزندش که پدرشان از دنیا رفته و با خون دل دو دختر و دو پسر را بزرگ است اما بچه ها ازواج نمی کنند چرا؟ چون میل به زندگی انفرادی دارند نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند و برای خود آقا بالا سر داشته باشند. و .... این ها بخشی اندکی بود از گفتگوی 5 ساعته هر روزم با جمعی از مردم ما 12 گروه 2 نفره سیار هستیم که در دهه محرم هر روز از ساعت 17 الی 10 شب در میدان شهرداری رشت پای صحبت مردم می نشینیم https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
اصلا نمیدونم گرازی که برای بیابان است چرا باید دغدغه وضعیت مرکز شهر رشت را داشته باشد ☺️☺️ https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
هدایت شده از قیام نو
✅ جمعی از طلاب گیلانی حوزه قم، این روزها داوطلبانه در میدان شهرداری رشت با مردم درباره موضوع جمعیت گفت‌وگو می‌کنند. روبرو شدن با سربالا با مردم کوچه‌وبازار، در چنین کسوتی، ستودنی و نشانه فضل علمی آن‌ها و باور درونی‌شان به انقلاب اسلامی است. 🔹 چهره انقلاب اسلامی در گیلان، همین انگیزه‌ها و حرکت‌های واقعی و باورمندانه است نه ساختارهای رسمی فرهنگی. 🔻 قیام نو | سید رسول منفرد 🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
ابتدای حضورمان در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت یک بحث تاریخی هویتی مطرح کردیم که بخشی از موارد آن، ذکر میشود حجت‌الاسلام عبداللهی مباحث خود را ارائه کرد. وی با اشاره به پوستر اعلان این نشست گفت: عنوان «پیاده‌راه شهرداری رشت» عنوان درستی نیست، رسمی هم نیست. شهر رشت در گذشته متشکل از محلات ناپیوسته بود و در حوالی صفویه پیوستگی پیدا کرد. تا قبل از ساخت ساختمان شهرداری رشت و حتی 7، 8 سال بعد از آن، مرکزیت شهر رشت این نقطه جغرافیایی نبود. مرکزیت شهر رشت با همان پیوستگی نامتراکمی که داشت در منطقه سبزه‌میدان بود. حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به وجود مقبره استاد ابوجعفر در محوطه ساختمان شهرداری افزود: طبق متون مختلف استاد سید ابوجعفر جزو یاران ناصر کبیر، ناصر اطروش است که وارد گیلان شدند. ناصر کبیر جد مادری سید رضی و سید مرتضی و از یاران ائمه (ع) بود و در آمل حکومت شیعی تشکیل می‌دهد. مردم این سامان پذیرای فرزندان و اصحاب ائمه (ع) بودند و مرحوم سید مرتضی تصریح دارد که ناصر کبیر شیعه است. زیارتگاه اول رشت قدیم این محقق تاریخ گیلان به اشاره به تقسیم گیلان قدیم به دو منطقه به واسطه سپیدرود گفت: ابوجعفر در این‌طرف سپیدرود یعنی غرب گیلان و در اسلام مردم این خطه خیلی مؤثر بوده است. محل اتفاق همه منابع تاریخی این است که تا دهه پنجاه شمسی، یعنی حتی از ۱۳۰۴ که ساختمان شهرداری رشت بنا شد تا قبل از انقلاب اسلامی، مردمان متعددی برای زیارت ایشان می‌آمدند و حتی بعد از تخریب مقبره و ساخت کامل ساختمان شهرداری رشت این رویه ادامه داشت. در منابع تاریخی آمده که این بقعه محل برآورده شدن حاجات مردم بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه بالا☝️☝️ حجت الاسلام عبداللهی در ادامه سخنان خود به مشخصات ظاهری محدوده ساختمان فعلی شهرداری پیش از تخریب اشاره کرد و گفت: اینجا آرامستان بود، مقبره سید ابوجعفر سنگ قبر داشت، صندوق و ضریح چوبی داشت، از عصر صفوی به بعد گنبد داشت، گلدسته داشت، آبخوری عمومی داشت، حمام داشت، دوتا برج داشت یکی نقاره‌خانه بود که افرادی که حاجت می‌گرفتند یک ریال می‌دادند و نقاره می‌زدند. اینجا مسجد داشت، یک سری درختان قدیمی که نشانه‌های سازه‌ای هویت دینی منطقه گیلان است که الان متاسفانه خیلی از این‌ها از بین رفته است. وی خاطرنشان کرد: اینجا حتی یکشنبه بازار اصلی شهر رشت برگزار می‌شد، محل بست‌نشینی و تجمع اعتراضی بود، خواهر امام هم همینطور محل بست‌نشینی بود. در برخی منابع آمده که مقبره اولی که مردم شهر به آن مراجعه می‌کردند اول بقعه سید ابوجعفر بوده و بعد خواهر امام رشت. تاریخ‌نگاران مختلف هم این منطقه را توصیف کرده‌اند و حتی سفیر آمریکا در سال 1260 شمسی اینجا را توصیف کرده است. آیرم دستور تخریب داد حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به ورود رضاخان برای سرکوب میرزا کوچک جنگلی گفت: رضاخان برای مبارزه با میرزا کوچک و فکر مستقل میرزا درباره مقابله با بیگانگان وارد منطقه گیلان شد. این‌ها به ذهنشان می‌رسد که هر طوری شده این فکر را خاموش کنند. کسانی که منتسب به نهضت جنگل بودند یا متواری می‌شدند یا وارد زندان. سال ۱۳۰۰ میرزا شهید می‌شود و سال ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ رضاخان سلطنت پهلوی را تشکیل می‌دهد. بهار ۱۳۰۴ رضاخان سردار سپه و وزیر جنگ است، هنوز پادشاه نیست. آقای آیرم سرتیپ رضاخان ولی همه‌کاره است و دستور تخریب بقعه ابوجعفر را می‌دهد. بعد از میرزا کوچک تا ۵ ،۶ سال هر کسی که در گیلان حکومت کرد فرماندار نظامی بود. یعنی گیلان یک حالت اشغالگری، کودتا و دیکتاتوری به خودش می‌بیند. آیرم با زور و پول خانه‌های مردم را خراب می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه☝️☝️ راز تفاوت خیابان سعدی نویسنده کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان با اشاره به غیرایرانی و غیرمسلمان بودن سازنده عمارت شهرداری گفت: در برخی از منابع نوشتند که سازنده بنا آلمانی است، اما او روس بود. این ساختمان شهرداری که ساخته شد سه مسجد تخریب شد. یک مسجد که در بقعه سید ابوجعفر بود و دو مسجد در حوالی همین منطقه وجود داشت. خیابان علم‌الهدی که در ۱۳۱۱ ساختش شروع می‌شود، سه مسجد اینجا تخریب می‌شود، خیابان شریعتی که ساخته می‌شود مسجد امام حسین (ع) زیر کوچه تخریب می‌شود و دهه ۴۰ دو تا بازاری مجدد آن را می‌سازند. مسجد حاج مجتهد که الان جلوی خیابان است، بخش زیادی‌اش توی خیابون بوده، این هم تخریب می‌شود. کاروانسرای پشت آن، حوزه علمیه بود که الان کاروانسراست. این نمادها همه از بین رفت تا خیابان را ساختند. حجت الاسلام عبداللهی به سرگذشت متفاوت خیابان سعدی نسبت به سه خیابان دیگر منتهی به میدان شهرداری اشاره و تصریح کرد: اگر نگاه بکنید خیابان شریعتی خیابان مستقیم، خیابان امام خیابان مستقیم، خیابان علم‌الهدی مستقیم است اما خیابان سعدی به سمت راست می‌پیچد. فقط به خاطر وجود مدرسه ارامنه خیابان را کج کردند، ولی اینجا سه مسجد را نقدا در محل خراب کردند. اهدای زمین‌های وقفی بقعه مرتضی عبداللهی افزود: در بعضی از منابع آمده که با خاک قبرستان، خیابان علم‌الهدی را درست کردند. بعد زمین این بقعه که وقف هم بود، مجانی به جمعیت نشر فرهنگ هدیه می‌شود و کتابخانه ملی را آنجا ساختند و تا دهه ۲۰ اداره پست، هتل ایران، این ساختمان‌ها با شکل‌های یک جور ساخته می‌شود. معمار این بنا بلافاصله به بابل می‌رود و آنجا هم تقریباً شبیه همین‌ها را بنا می‌کند. ترویج عمارت پهلوی در جمهوری اسلامی! حجت الاسلام عبداللهی در ادامه با انتقاد از رویکردهای منفعلانه و سطحی حاکم بر دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با عمارت شهرداری گفت: ما در جمهوری اسلامی این عمارت را در بلیط و اتوبوس، تاکسی، گفت‌وگو و صداسیما، همه جا برجسته میکنیم، چون پیوست فرهنگی نداریم. بعد خودمان چیزی اضافه‌تر در همان راستا می‌سازیم و بعد دعوا می‌کنیم که آیا خرابش کنیم یا نه. رضا خان وقتی اینجا را ۱۳۰۴ یا ۱۳۰۵ ساخت بعضی نوشته‌اند که تا ۱۳۰۸ آماده شد. ما الان یک حوض وسط شهرداری ساختیم می‌دانیم مانع هم هست اما نمی‌دانیم باهاش چه کنیم. بیست سال قبل می‌گفتند ساختمان صد ساله! عبداللهی با تاکید بر اینکه این ساختمان هیچ نشانه‌ای از هویت سابق مردم گیلان را ندارد افزود: مرکز شهر رشت به هیچ جای بوم فرهنگی مردم گیلان یا حتی مردم شمال ایران نمی‌خورد. حالا این ساختمانی که پیشینه و شکل معماری‌اش در نظر گرفته نشد، الان که الان است به صد سال نرسیده، در دهه ۸۰، مسئولان شوراهای شهر و شهرداری و استانداری مرتب درباره شهرداری که می‌خواستند حرف بزنند می‌گفتند ساختمان حدود یک قرن قدمت دارد، در صورتی که هنوز به ۱۰۰ سال نرسیده است. من سوال می‌کنم کجای دنیا یک ساختمان صد ساله به عنوان یک ساختمان تاریخی به حساب می‌آید، البته این ساختمان سال۵۵ یا ۵۶ ثبت ملی شده است. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه ☝️☝️ نماد نگاه برکنار از مردم این پژوهشگر حوزه دینی بر انگیزه رضاخان برای ترویج تمدن نوین از طریق تغییر مرکزیت رشت تاکید کرد و افزود: میدان سبزه‌میدان وقتی مرکز شهر بود از نظر جامعه‌شناسی مرکز کاملا مردمی و مبتنی بر بوم فرهنگی مردم بود. یک طرفش دارالحکومه بود، دو طرفش روبروی هم مسجد بود، غیر از اینکه در پیرسرا مساجد متعدد بود، بازار عمومی سنتی مردم آنجا هست، حمام هست و تمام داد و ستدهای مردمی در آنجا ساخته می‌شود. این‌ها این هویت را کنار می‌گذارند و جای جدیدی می‌سازند که شکل هیچ‌چیزی نیست، مبتنی بر ورود و خروج مردمی نیست، مبتنی بر فکر مردم نیست، یک جای کاملاً دولت‌پایه است، ساختمان اداری می‌سازند، شهرداری، پست و بعداً هتل. این چیزی که ما هنوز در جمهوری اسلامی گرفتارش هستیم، یعنی نهادینه کردن این فکر که همه کارها را باید دولت انجام بدهد از همین جاها شکل گرفت که در رشت اجرا شد. احیای بقعه، مطالبه صدساله مردم حجت‌الاسلام عبداللهی در ادامه به مقاومت مردم رشت مقابل تخریب هویتی محدوده بقعه استاد ابوجعفر اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۰۴ موقعی که می‌خواستند ساخت ساختمان را شروع کنند مرحوم آیت‌الله رسولی آنجا مسجدی داشتند به اسم سید محمدهاشم، ایشان با مردم آمد جلو تا مانع بشوند، آنجا تیراندازی شد و مردم کشته شدند، مرحوم آقای رسولی چند روز به فومن تبعید شدند. در دهه ۲۰، دهه ۴۰، و دهه ۵۰ ما سرنخ‌هایی در رسانه‌ها داریم که مردم مرتب مطالبه ساخت مجدد بقعه و علائم بقعه و امامزاده و این‌ها را داشتند. به ما که رسید متاسفانه به کلی این‌ها را فراموش کردیم، حتی روشنفکرها مقابله می‌کنند که چرا این حرف‌ها را می‌زنید. ردپای مشاوران در انفعال شهرداری‌ها مرتضی عبداللهی در خصوص علت انفعال مدیریت شهری در مواجهه با مسئله میدان شهرداری گفت: یک عقبه مشورتی ناصحیح در طول دوره‌های مختلف زمانی در شورای شهر و مسئولیت‌ها، حتی در رژیم گذشته داشتیم. این‌ها باید رصد و فکر بشود و الان فکر جدید را دوباره به میدان بیاریم. من پیشنهاد می‌کنم مطالبه بازسازی خود امامزاده صورت بگیرد و نمادهای هویتی شهر نیز بازسازی بشوند. ما باید از نماد و المان استفاده بکنیم. پهلوی یکی از کارهایی که کرد و برداشتن آن‌ها سخت بود، همین مجسمه‌ها و نمادها از فرح و رضا و تا محمدرضا بود. ما به شهرهای دیگر که می‌رویم یزد را می‌بینیم، بافت مرکزی شهر مبتنی بر از این حسینیه تا آن حسینیه، حسینیه سرباز، حسینیه سرپوشیده با مسجد. ما وسط شهر رشت این‌ها را داشتیم، هنوز هم داریم، باید این‌ها را بازسازی کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه ☝️☝️ نباید بترسیم مرتضی عبداللهی در ادامه به برخی از وقایع میدان شهرداری بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این میدان بعد از انقلاب به اسم اتفاق بزرگ تشییع اولین گروه از شهدای گیلانی در دفاع مقدس نام گذاری شد. هنوز جنگ تحمیلی شروع نشده بود که دو گروه از بچه‌های گیلان بلند شدند رفتن مناطق درگیری. ما در هفته دوم مهر شهید دادیم. ۱۳ تا شهید آوردند رشت و در میدان اصلی تشییع برگزار شد، آنقدر این موضوع سر و صدا کرد که این میدان را به اسم شهدای سرپل ذهاب نام گذاشتند. یکی از گیرها این است که ما در مراودات رسمی خودمان، اسمهای هویتی را منکوب می‌کنیم، این میدان را کمتر به این اسم می‌شناسیم، پارک قدس هم همینطور. باید جلوی این‌ها گرفته بشود. حجت‌الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: پهلوی یک ساختمان شهرداری ساخت، زلزله آمد و تخریب شد، ما خودمان ناچار شدیم آن ساختمان را بازسازی کنیم و هر سال داریم بودجه می‌گذاریم برای ترمیم. اصلاً پیوست فرهنگی‌اش را ما برایش ایجاد کردیم و پیاده‌راه فرهنگی شهر را ساختیم. ما همان موقع مخالف بودیم، چقدر تجار و کسبه مخالف بودند، چقدر برای سالمندان حتی جوانان سخت شد که از بیستون وارد شریعتی بشوند و شهر اصلاً قفل است آنجا. معلوم نیست آنجا مرکز تجاری است، مرکز رفاه اجتماعی است، مرکز توریستی است، اصلا شهر سامان ندارد. وقتی پهلوی توانست و جراتش را داشت که مرکز شهر را از یک نقطه‌ای با تمام علائم و نمادهای هویتی جمع کند و به یک منطقه دیگر انتقال بدهد ما چرا باید بترسیم این کار را که نیاز هم داریم بکنیم. مرکز شهر را منتقل کنیم به جای جدید، یک دایره بزرگتر ایجاد کنیم. شهرداری می‌تواند یک برنامه بلندمدت داشته باشد، مبتنی بر معماری و مفاهیم درست و ارزش‌های اسلامی. شهر رشت در دهه ۶۰ شمسی مورد بمباران هوایی صدام قرار گرفت، در تاریخ معاصر مورد تجاوز حکومت‌های روس و انگلیس قرار گرفت. آقا می‌فرماید من رشت آمدم دیدم از پایین تا بالا پرچم‌های مختلف گروه‌های چپ و راست و این‌ها آنجا بوده. وقتی ما با فضای اسلامی توانستیم رشت را از چنگ آنها خارج کنیم حتماً باید برایش پیوست ایجاد کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
آن ها ما را می شناختند. ما هم آن ها را می شناختیم. اما وقتی گفتگو می کنیم تازه می فهمیم که اشتباه می کردیم. فاصله ای بین ما نیست. ما همه مردم هستیم. بیایید همدیگر را بیشتر بشناسیم. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
بحثهایی که این چند روزه درباره مسائل هویت دینی مردم گیلان مطرح کردیم باز هم به مذاق برخی دگر اندیشان خوش نیامده البته ما مثل آنان اهل دروغ بستن، توهین و تمسخر و تهدید و ارعاب نیستیم اگر منطقی دارند ارائه کنند و استدلال و بحث های ما را به چالش بکشند ضمن اینکه ما چند روزی عصرها تا پاسی از شب در میدان شهدای ذهاب () رشت حضور داریم و انشااله تا شام عاشورا خواهیم ماند آن کس که منطق ندارد فحش می دهد، آن هم در مجازی ما برای گفتگو در میدان آماده ایم https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad