مراد از «لسان قوم» در این آیه نیز تنها لغت و زبانِ مردم نیست، زیرا گاهى ممکن است گوینده اى با زبان مردم سخن بگوید ولى مردم حرف او را درست نفهمند، بلکه مراد آسان و قابل فهم گفتن است، به گونه اى که مردم پیام الهى را بفهمند، چنان که در آیات دیگر از جمله آیه 97 سوره مریم می فرماید: «یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ»؛ (ما قرآن را به زبان تو آسان کردیم). در آیات 27-28 سوره طه نیز حضرت موسى از خداوند مى خواهد که گره از زبانش گشوده شود تا مردم کلامش را بفهمند: «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی».(8)
بنابراین منظور از این آیه این نیست که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عرب بوده و تنها برای اعراب فرستاده شده است. اساسا پیامبران اولواالعزم اقوامى که اهل زبان خود نبوده اند را نیز دعوت مى کردند، مثلا ابراهیم خلیل با اینکه خود، سریانى زبان بود عرب حجاز را به عمل حج دعوت نمود، و موسى با اینکه عبرى بود، فرعون و قوم او را که قبطى بودند به ایمان به خدا دعوت فرمود، و پیغمبر بزرگوار اسلام هم یهود عبرى زبان و نصارى رومى زبان و غیر ایشان را دعوت فرمود، و هر که از ایشان که ایمان مى آورد ایمانش را مى پذیرفت.(
6. آیه 36 سوره نحل: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ (ما برای هر جامعه ای رسولی فرستادیم، که می گفت: خدا را بپرستید و از پرستش هرگونه بتی اجتناب کنید).
و در آیه 47 سوره یونس نیز می خوانیم: «وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ»؛ (برای هر جامعه ای رسولی است که هرگاه آن رسول آید و حجت کند، حکم به عدل خواهد شد و هیچکس ستم نخواهد دید).
نتیجه: هر قومی پیامبری مخصوص به خود دارد و چنین نیست که پیامبری از قوم دیگر برای ملتی برانگیخته شود. ایرانیان عرب نیستند و امت محمد محسوب نمی شوند. محمد تنها، رسول اعراب بود؛ در حالی که رسول ایرانیان زرتشت بود و پیام یکتا پرستی را مطابق با خلق و خوی ایرانی آورد.
پاسخ: به نظر می رسد آنچه در این آیات باعث بروز این اشکال شده است برداشت نادرست از واژه ی امت است. کلمه ى «أُمَّةٍ» از ریشه ى «ام» به معناى چیزى است که دیگرى را به خود ضمیمه مى کند و آن را قصد می کند و به هر جماعتى که داراى نوعى وحدت و اشتراک باشند، امّت گفته مى شود. امت هر پیامبری هم شامل همه کسانی که آن پیامبر برای رساندن پیام الهی به آنها مبعوث شده می شود، چه به او ایمان آورند یا کافر شوند.(
این آیات هم اشاره دارد به اینکه مساله بعثت رسول، امرى است که اختصاص به امتى ندارد، بلکه سنتى است که در همه زمان ها و برای تمامى مردم و همه اقوام جریان مى یابد و ملاکش هم احتیاج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است و به تناسب هر زمان پیامبری فرستاده است و آخرین پیامبر، که دین او هم کامل ترین دین ها و برای همه اعصار و همه جهانیان پس از او می باشد، پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) است و خداوند در آیه 35 سوره نحل بطور اجمال به عمومیت بعثت رسول و لزوم ابلاغ پیام الهی اشاره نموده و فرمود: «کَذلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِین»؛ (پیشینیان آنها نیز همین کارها را انجام دادند [و به همین بهانه ها متوسل شدند] ولى آیا پیامبران الهى وظیفه اى جز ابلاغ آشکار دارند؟). در این آیه به پیامبر(صلی الله علیه وآله)، در کنار دستور به ابلاغ، نسبت به مخالفت برخی انسان ها به بهانه های مختلف دلداری می دهد.(11)
در حقیقت هدف از فرستادن پیامبران این است که دعوت الهى به گوش امتها برسد، و گرنه مى دانیم مثلا در زمانى که پیامبر اسلام در مکه یا مدینه قیام کرد، در شهرهاى دیگر حجاز پیامبرى نبود، ولى فرستادگان رسول اللَّه به آن مناطق گسیل شدند و صداى پیامبر را به گوش همگان رساندند. علاوه بر این خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) نامه هایى نوشت و با رسولانى به کشورهاى مختلف مانند ایران و روم و حبشه فرستاد و پیام الهى را به آنها ابلاغ کرد. هم اکنون نیز ما امتى هستیم که دعوت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) را از وراء اعصار و قرون به وسیله دانشمندان که پیام آوران آن پیامبرند شنیده ایم و منظور از مبعوث ساختن رسول در هر امتى چیزى غیر از این نیست.(
7. آیه 3 سوره سجده: «هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِکَ لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ»؛ ([ای محمد] قرآن را برای قوم تو فرستادیم چون پیش از تو رسولی برای آنها نیامده بود شاید که هدایت شوند).
نتیجه: خداوند قرآن را برای قومی فرستاده که تا پیش از محمد پیامبری نداشته اند؛ در حالی که ایرانیان پیامبری به نام زرتشت داشته اند که مورد قبول الله و محمد بوده است. پس اسلام برای ایرانیان آورده نشده است.
قسمت3⃣
طبق عقیده مستدل، هرگز زمین از حجت الهى خالى نمى ماند، و همانطور که در مورد قبل بیان شد در هر عصر و زمانی پیامبر یا وصى پیامبرى براى اتمام حجت در میان انسانها وجود داشته و دارد. منظور از این آیه نیز این نیست که حضرت محمد برای هدایت قومی برانگیخته شده که تا آن زمان هیچ پیامبری نداشته اند. چراکه پیش از پیامبر اسلام، بعضى از پیغمبران به سوى اعراب مبعوث شده بودند، مانند خالد بن سنان عبسى، و حنظله، که دو تن از پیغمبران عرب بودند.
بنابراین منظور از قومی که پیش از رسول اکرم انذار دهنده ای نداشتند، اعراب نیستند؛ چراکه آنها نیز مانند سایر اقوام پیامبرانی داشته اند، بلکه به نظر مى رسد که منظور در اینجا از نذیر، پیامبر بزرگى باشد که دعوت خود را آشکارا و توأم با معجزات و در محیطى وسیع و گسترده آن هم سال ها پس از حضرت عیسی(علیه السلام) آشکار سازد، و مى دانیم چنین انذار کننده اى برای مردم آن زمان، خصوصا مردم شبه جزیره عربستان، قیام نکرده بود.(
8. آیه 78 سوره حج:«وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ»؛ (و در راه خدا چنان که شایسته اوست جهاد کنید. او شما را برگزیده و در دین بر شما سختی قرار نداده که ملت پدرتان ابراهیم هستید و او شما را از قبل مسلمان نامیده بود).
نتیجه: اسلام دین کسانی است که پیامبر قبلی آنها ابراهیم بوده و ربطی به ایرانیان که پیامبرشان زرتشت بوده، ندارد.
پاسخ: حضرت ابراهیم(علیه السلام) نیز پیامبر همه جهانیان و پدر همه کسانی که تسلیم امر خدا باشند می باشد و تعبیر «أَبیکُمْ» بیانگر این است که پیامبران، پدران امّت ها هستند.(14) و اگر ابراهیم را پدر مسلمین خوانده بدین جهت است که او اولین کسى است که براى خدا اسلام آورد و تسلیم امر خداوند گردید، هم چنان که قرآن در آیه 131 سوره بقره فرموده: «إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»؛ (چون پروردگارش به او گفت اسلام بیاور، گفت اسلام آوردم براى پروردگار عالمیان). و نیز قرآن در آیه 36 سوره ابراهیم از حضرت ابراهیم(علیه السلام) حکایت کرده که گفت: «فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی»؛ (و هر که پیرویم کند از من است)، که از ترکیب این دو آیه به دست مى آید: تمامى مسلمانان دنیا از هر جا که باشند فرزندان ابراهیم و از اویند. همچنین در آیه 35 سوره ابراهیم، حضرت ابراهیم(علیه السلام) در دعایش گفت: «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ»؛ (مرا و فرزندانم را از اینکه بت بپرستیم دور بدار)، که مقصودش از «فرزندانم» مسلمانان است، چون به طور قطع مى دانیم که او براى مشرکینى که از صلب او هستند دعا نمى کند، و نیز خداى تعالى در آیه 68 سوره آل عمران فرموده: «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا»؛ (نزدیک تر از هر کس به ابراهیم کسانى هستند که پیرویش کردند، و این پیغمبر است، و کسانى که به این پیغمبر ایمان آوردند).
📍#پاسخ_به_پرسش_های_مخاطبین
علت اختلاف فتاوا چیست ؟
https://eitaa.com/abhas313/3767
چگونه احکام در زمان های مختلف می تواند درفقه تغییر کند ؟
https://eitaa.com/abhas313/3775
رفتارهای متفاوت حاج قاسم وامام جمعه رشت را چگونه ارزیابی می کنید ؟
https://eitaa.com/abhas313/3753
فقاهیت رهبری را چگونه ارزیابی می کنید ؟
https://eitaa.com/abhas313/3341
چگونه قرآن عاری از هر گونه تحریف است؟
https://eitaa.com/abhas313/3329
آیا این طور نیست که اگر پزشک یا مهندس شویم طلبه بهتری خواهیم بود ؟
https://eitaa.com/abhas313/3301
چگونه در موسسات علمی وپژوهشی قم موفق شویم ؟
https://eitaa.com/abhas313/3425
پرهیز از برنامه های شلوغ در اعتکاف در اعتکاف دانش آموزی چگونه باید باشد ؟
https://eitaa.com/abhas313/2666
چگونه مکالمه عربی خود را تقویت کنیم؟
https://eitaa.com/abhas313/3442
در زمینه مداحی وذکر مصیبت اهل بیت ع راهنماییمان می کنید؟
https://eitaa.com/abhas313/3319
دیدگاه شما پیرامون تجمعات دفاع از فرهنگ عفاف وحجاب چیست ؟آیا این دسته از تجمعات مخالف انسجام اجتماعی وملی نیست؟
https://eitaa.com/abhas313/3798
اگر مقاله ای یا کتابی یا ... در زمینه مولفه های یک هیات خوب سراغ دارید بی زحمت معرفی بفرمایید.
https://eitaa.com/abhas313/2709
ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها پیشنهاد شما برای برنامه قرآنی هیأت نوجوانان چیه؟ چه برنامه ای داشته باشیم که جذاب باشه؟
https://eitaa.com/abhas313/2561
با وجود عظمت پیامبر گرامی اسلام ص آیا حدیث لولاک با مقام پیامبر منافات ندارد؟
https://eitaa.com/abhas313/2413
با وجود حمله مخالفین به خانه امیرالمومنین علی ع چرا حضرت فاطمه زهرا س پشت درب آمدند وپاسخ مخالفین را گفتند؟
https://eitaa.com/abhas313/2413
بنده به عنوان معلم زبان عربی دوره متوسطه دوم چه نکاتی را باید در راستای تدریس مطلوب در نظر بگیرم؟
https://eitaa.com/abhas313/3804
شهید بهشتی وایت الله طالقانی مخالف حجاب اجباری بودند؟؟؟؟
https://eitaa.com/abhas313/3848
حجاب در قرآن برای زنان مومن است نه برای زنان مسلمان چون بنابه گفته قرآن در سوره حجرات مومنین با مسلمین یکی نیستند؟؟؟؟
https://eitaa.com/abhas313/3884
چطوری کتابی رو بخونیم که محتواش یادمون بمونه ؟
https://eitaa.com/abhas313/3925
امام حسن عسکری یاامام حسن عسگری یا هر جفتش درسته؟
https://eitaa.com/abhas313/4149
آیا روز نهم ربیع روز قتل خلیفه دوم است؟آیا در روایات اهل بیت ع به چنین روزی اشاره شده است؟مقصود از رفع قلم چیست؟
https://eitaa.com/abhas313/4145
چرا امام حسن ع با معاویه صلح کرد؟
https://eitaa.com/abhas313/4059
شبهات روزه
https://eitaa.com/abhas313/3022
آیا مبحثی توی دین هست ک باید ب همه مبانی دین شک داشته باشیم و پیگیریش کنیم تا شک مون برطرف بشه؟
https://eitaa.com/abhas313/4184
شاخص های کلان اقتصادی در کلام رهبری چیست؟
https://eitaa.com/abhas313/4002
لطف می کنید کتاب هایی شاخص وکاربردی در عرصه مطالعات تاریخ وفرهنگ یهود معرفی کنید؟
https://eitaa.com/abhas313/4255
آیت دعای معراجی که در بازار عرضه می شود دارای منبع معتبری است ؟؟
https://eitaa.com/abhas313/4350
منطق جوهر النضید یا کتاب هم تراز برای حلقه سوم منطق و ورود به فلسفه شما صوت داريد؟
https://eitaa.com/abhas313/4344
دیدگاه مراجع نسبت به بازار یابی شبکه ای را از حیث فقهی تبیین می کنید؟؟
https://eitaa.com/abhas313/4516
آیا امام زمان به شهادت خواهند رسید؟
قاتل ایشان زنی از قبیله بنی تمیم است ؟؟؟
https://eitaa.com/abhas313/4438
https://eitaa.com/abhas313/4439
در ادبیات عرب چیزی به نام افضلیت نفسی وجود دارد؟؟فرقش با افضلیت نسبی چیست؟
https://eitaa.com/abhas313/2555
برای تدریس به طلاب پایه یکی که کمی در درس ادبیات عرب ضعیف هستند و انگیزه علمی شون کمی کاهش پیدا کرده پیشنهادی تون چیه؟
https://eitaa.com/abhas313/2557
ولایت مطلقه به تعدی به حقوق مسلمین نمی انجامد؟
https://eitaa.com/abhas313/2394
با وجود شریعه فرات ورودخانه های اطراف کربلا ابی عبدالله ع چرا چاهی حفر نکردند وچرا شیعیان این قدر بر تشنگی امام واصحاب ایشان تاکید می کنند؟
https://eitaa.com/abhas313/5128
بعد از ماجرای عاشورا چرا دیگر خبری از حضرت زینب س در تاریخ نیست؟اصلا ایشان کجا دفن شده اند؟؟
https://eitaa.com/abhas313/5129
شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟
https://eitaa.com/abhas313/6069
آیا امام حسین ع برای آمرزش گناهان شیعیان به شهادت رسید ؟
https://eitaa.com/abhas313/6020
آیات قرآن می گویند قرآن برای مردم مکه وشهرهای اطراف آن نازل شده وبه تعبیری مخاطب قرآن عرب ها هستند وما غیر عرب ها از قرآن سهمی نمی بریم؟
https://eitaa.com/abhas313/6125
🔰تاثیر مذاهب بر ادبیات عرب
لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. به همین دلیل لغت و صرف و نحو که از قرن دوم شروع می شود تحت تأثیر مذاهب شکل گرفت. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود.
مثلاً ابن هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...» (التوبة: ١١١) می گوید: باء برای مقابله نیست ؛ معتزله می گویند هست.
و یا اینکه معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرْجُلَكُمْ» (المائدة: ٦) به گونه ای معنا کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد. در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا حِينَ قَالَ: «بِرُؤُسِكُمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَكَانِ الْبَاء» (كافي (ط - دار الحديث)، ج5، ص: 96) چون این ماده مسح نیازی به باء ندارد خودش متعدی می شود: «وامسحو رئوسکم»؛ حالا که باء آمده است باید نکته ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر مقصود باشد لذا آمده است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن» غیر از «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُم» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء امده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ».
در مجموع کوفیون حرفشان واقعی تر است تا بصریون. بصریون دنبال قواعد علیّ و.. بودند. اما نحوی که الان موجود است 95 درصدش بصری است. در مثل اعراب اسماء سته - اب و اخ و.. - رأی کوفیون جاری شده است. بر اثر اختلافات مذهبی که بود شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است.
در ادبیات عرب رسماً به عنوان شیعه کسی نام برده نشده ولی چون در کوفه هستند و محیط کوفه شیعه است حدس می زنیم شیعه باشند. سه نفر به عنوان اخفش داریم؛ - بیش از سه نفر هستند اما سه نفر آنها معروف ترند- اخفش وسطی که علی الاطلاق مراد است شیعه است.
تقریرات درس استاد سید احمد مددی
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
🔰تاثیر مذاهب بر ادبیات عرب لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. به
در سایت آیت الله سید احمد مددی در قسمت مقالات ۳۱ صفحه اختصاص یافته است به بررسی نکته های بسیار تازه ونو در فقه واصول وادبیات ورجال ....
توصیه می کنم حتما این نکات مطالعه شود به خصوص مباحث رجالی ایشان که واقعا نکته های طریفی در آن نهفته است
👇👇👇👇👇👇
http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/
مهدی میرزائی
در سایت آیت الله سید احمد مددی در قسمت مقالات ۳۱ صفحه اختصاص یافته است به بررسی نکته های بسیار تازه
🔰احمد اشعری وخط متهم به غلو
خط غلات یک جنبه سیاسی هم داشته است؛ آنها در قم جزو تندروها به حساب می آمدند که در امور سیاسی معترض بودند، [مثل شورش ابوالخطاب در کوفه]. در قم احمد اشعری صاحب قدرت بود و شیخ حکومتی محسوب می شد چرا که اساساً اشعری ها که عرب بودند قم را قم کردند. در مقابل شعوبی ها مخالف آنها بودند و برخی از خط غلو نیز از همین شعوبی ها بودند.
خصلت بارز خط غلو ، تساهل در ضوابط حدیثی بود به نحوی که مثلاً به صورت وجاده حدیث نقل می کردند و اشاره ای به وجاده بودن آن نمی کردند. در مقابل احمد بن محمدبن عیسی اشعری خیلی در ضوابط حدیثی حساس بود و نقل حدیث را فقط سماع می دانست چرا که در کتابت احتمال اضافه و نقصان وجود دارد. مخصوصاً پس از حدیث از امام رضا (ع) که می فرماید در کتابهای پدرم دست برده اند و دروغ اضافه کردند. لذا اینکه برای سهل بن زیاد گفته است «یشهد علیه بالغلو و الکذب»(نجاشی،ص185) ، او نقل حدیث به صورت معنعن از وجاده را کذب می دانسته است. از نظر او باید می گفت «وجدته ...» .
درباره محمد بن سنان نیز کشی نقل کرده از قول خودش که هرچه نقل می کند به نحو وجاده است.
البته این به مبنای احمد اشعری باز می گردد و امر مسلمی نیست که حدیث معنعن نباید وجاده باشد. اختلافی است. از امام (ع) پرسیدند که یک کتاب را از زیر خاک پیدا کردیم می توانیم از او نقل حدیث کنیم، حضرت فرمودند: بلی.
نسبت برخی از غلات با احمد اشعری ، همچون نسبت فدائیان اسلام با آیت الله بروجردی بود که با آنها مخالفت می کرد.
http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/12619/
مهدی میرزائی
🔰احمد اشعری وخط متهم به غلو خط غلات یک جنبه سیاسی هم داشته است؛ آنها در قم جزو تندروها به حساب می
سال گذشته ارائه ای از مفهوم غلو به عنوان یکی از معیارهای توثیق وضعیف رجال در اندیشکده مستعدان داشتم .
کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه جناب علیرضا حسینی شیرازی یکی از کتاب هایی است که در راستای اعتبارسنجی در بخشی از کتاب به بررسی ماهیت وجریان غلو پرداخته ودر آخر به این نتیجه رسیده که نمی توان با صرف برچسب غلو در کتب رجالی به تضعیف رواه پرداخت.
در ادامه پاورپوینت ارائه جریان غلو را تقدیم می کنم
🔰اهمیت طلب علم
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ غَيْرُهُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلسَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ اَلدِّينِ طَلَبُ اَلْعِلْمِ وَ اَلْعَمَلُ بِهِ أَلاَ وَ إِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ اَلْمَالِ إِنَّ اَلْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ اَلْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ
امير المؤمنين (عليه السّلام) ميفرمود: اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازمتر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى (كه خداست) آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما ميرساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
🆔@abhas313
21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پای_درس_امام
اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» هر چه انباشتهتر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند. باید کوشش بشود در این حوزههای علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزههای اخلاقی، حوزههای تهذیب باشد، و حوزههای سلوک «الی الله تعالی». شما میدانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملّای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضیها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است.
🆔@abhas313
تمهیدات ده گانه در تحصیل ملکه اجتهاد.mp3
43.49M
تمهیدات ده گانه در تحصیل قوه اجتهاد
🆔@abhas313