eitaa logo
مهدی میرزائی
565 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
424 ویدیو
565 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی میرزائی
🔰تاثیر مذاهب بر ادبیات عرب لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. به
در سایت آیت الله سید احمد مددی در قسمت مقالات ۳۱ صفحه اختصاص یافته است به بررسی نکته های بسیار تازه ونو در فقه واصول وادبیات ورجال .... توصیه می کنم حتما این نکات مطالعه شود به خصوص مباحث رجالی ایشان که واقعا نکته های طریفی در آن نهفته است 👇👇👇👇👇👇 http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/
مهدی میرزائی
در سایت آیت الله سید احمد مددی در قسمت مقالات ۳۱ صفحه اختصاص یافته است به بررسی نکته های بسیار تازه
🔰احمد اشعری وخط متهم به غلو خط غلات یک جنبه سیاسی هم داشته است؛ آنها در قم جزو تندروها به حساب می آمدند که در امور سیاسی معترض بودند، [مثل شورش ابوالخطاب در کوفه]. در قم احمد اشعری صاحب قدرت بود و شیخ حکومتی محسوب می شد چرا که اساساً اشعری ها که عرب بودند قم را قم کردند. در مقابل شعوبی ها مخالف آنها بودند و برخی از خط غلو نیز از همین شعوبی ها بودند. خصلت بارز خط غلو ، تساهل در ضوابط حدیثی بود به نحوی که مثلاً به صورت وجاده حدیث نقل می کردند و اشاره ای به وجاده بودن آن نمی کردند. در مقابل احمد بن محمدبن عیسی اشعری خیلی در ضوابط حدیثی حساس بود و نقل حدیث را فقط سماع می دانست چرا که در کتابت احتمال اضافه و نقصان وجود دارد. مخصوصاً پس از حدیث از امام رضا (ع) که می فرماید در کتابهای پدرم دست برده اند و دروغ اضافه کردند. لذا اینکه برای سهل بن زیاد گفته است «یشهد علیه بالغلو و الکذب»(نجاشی،ص185) ، او نقل حدیث به صورت معنعن از وجاده را کذب می دانسته است. از نظر او باید می گفت «وجدته ...» . درباره محمد بن سنان نیز کشی نقل کرده از قول خودش که هرچه نقل می کند به نحو وجاده است. البته این به مبنای احمد اشعری باز می گردد و امر مسلمی نیست که حدیث معنعن نباید وجاده باشد. اختلافی است. از امام (ع) پرسیدند که یک کتاب را از زیر خاک پیدا کردیم می توانیم از او نقل حدیث کنیم، حضرت فرمودند: بلی. نسبت برخی از غلات با احمد اشعری ، همچون نسبت فدائیان اسلام با آیت الله بروجردی بود که با آنها مخالفت می کرد. http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/12619/
مهدی میرزائی
🔰احمد اشعری وخط متهم به غلو خط غلات یک جنبه سیاسی هم داشته است؛ آنها در قم جزو تندروها به حساب می
سال گذشته ارائه ای از مفهوم غلو به عنوان یکی از معیارهای توثیق وضعیف رجال در اندیشکده مستعدان داشتم . کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه جناب علیرضا حسینی شیرازی یکی از کتاب هایی است که در راستای اعتبارسنجی در بخشی از کتاب به بررسی ماهیت وجریان غلو پرداخته ودر آخر به این نتیجه رسیده که نمی توان با صرف برچسب غلو در کتب رجالی به تضعیف رواه پرداخت. در ادامه پاورپوینت ارائه جریان غلو را تقدیم می کنم
🔰اهمیت طلب علم عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ غَيْرُهُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلسَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ اَلدِّينِ طَلَبُ اَلْعِلْمِ وَ اَلْعَمَلُ بِهِ أَلاَ وَ إِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ اَلْمَالِ إِنَّ اَلْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ اَلْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ امير المؤمنين (عليه السّلام) ميفرمود: اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‌تر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى (كه خداست) آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما ميرساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد. 🆔@abhas313
21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» هر چه انباشته‌تر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند. باید کوشش بشود در این حوزه‌های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب باشد، و حوزه‌های سلوک «الی الله تعالی». شما می‌دانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملّای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضیها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است. 🆔@abhas313
تمهیدات ده گانه در تحصیل ملکه اجتهاد.mp3
43.49M
تمهیدات ده گانه در تحصیل قوه اجتهاد 🆔@abhas313
بسته های فقاهت ✅نشستی صمیمی با جمعی از طلاب ودانشجویان موسسه امام خمینی ره قم https://eitaa.com/abhas313/4305 ✅راهبردها وتمهیدات ورود به درس خارج فقه واصول https://eitaa.com/abhas313/4155 ✅شاخصه ها وملاک های انتخاب استاد سطوح عالی در حوزه های علمیه https://eitaa.com/abhas313/4159 ✅طرح تحصیلی دو مرحله ای بدون حواشی کوتاه مدت توام با ارجاع برای تعمیق https://eitaa.com/abhas313/3509 ✅دو گام راهبردی در فرایند اجتهاد https://eitaa.com/abhas313/1791 ✅زمینه های ورود به لمعه ومنبع شناسی متناظر با ان https://eitaa.com/abhas313/4168 ✅ورود به مراکز آموزشی وپژوهشی شهر مقدس قم پیش نیازها وراهکارها https://eitaa.com/abhas313/3425 ✅تمهیدات ده گانه در تحصیل قوه اجتهاد https://eitaa.com/abhas313/6141 در حال تکمیل است .... 🆔@abhas313
مهدی میرزائی
تمهیدات ده گانه در تحصیل قوه اجتهاد 🆔@abhas313
💠گام های تمهیدی در تحصیل ملکه اجتهاد در ادامه به توضیح این گام ها خواهیم پرداخت.
🔰بینش تاریخی 💠تاریخ وادوار فقه شیعه مكتب فقهى اهل بيت (ع) سيدمحمود هاشمى شاهرودى‌ 📌 تاسیس 📌جهش 📌استقلال وتکامل 📌تطرف افراط وتفریط 📌تصحیح واعتدال 📌 پختگی وکمال 💠 زمینه تشکیل علوم اسلامی :با توجه به منع تدوین سنت نبوی در بعد از شهادت پیامبر وترویج اسرائیلیات وانحرافاتی اسرائیلی وگزاره های بی پایه اعتقادی واز طرفی ترویج شعر وقرائات علوم اسلامی پدید آمدند 📌 علم حدیث در اهل سنت از 150سال بعد پیامبر به نگارش در امد وسرشار از اسرائیلیات بود 📌 علم فقه مبتنی بر قیاس وسد ذرایع استحسانات :به دلیل فقدان روایت معتبر 📌 علم کلام توسط واصل بن عطا مبتنی بر مبارزه با احادیث خرافی وپایه گذاری مبانی عقلی 📌ادبیات عرب :روایت نبوی حجت نبود قرائات ولو شاذ حجت است 💠 بررسی دوره حضور ائمه ع دوران 250 ساله با ترتیب تاریخی ذیل 📌 مصلحت وسکوت 📌 حکمرانی کوتاه مدت والگو 📌کادر سازی برای انقلاب حسینی 📌 احیا اسلام راستین وتشکیل دولت مخفی 💠 تاریخ وفقه مقارن:فقه شیعه در بستر فقه اهل سنت شکل گرفته است یا حاشیه بر فقه اهل سنت است 💠 مکاتب فقهی ومکتب شناسی فقهی 🔸مکتب قم 🔸مکتب نجف 💠 منابع رجالی: 📌 جوامع حدیثی شیعه هادی حجت 📌 تاریخ حدیث شیعه عصر حضور وغیبت سید محمد کاظم طباطبائی 📌سبک شناخت کتاب های حدیثی مهدی غلامعلی 📌سند شناسی مهدی غلامعلی 📌استناد در روش شناخت رجال اسناد
🔰اعتبار سنجی روایی: 💠 رجال پرکاربرد وطبقات رجال بروجردی واستاد وشاگرد طبقه 9تا4 📌 رواه کثیر الروایه 📌 استاد وشاگرد های اختصاصی وغیر اختصاصی 📌مشیخه پرتکرار تهذیب ومن لایحضر 💠توثیقات عامه 📌الاول: التوثیق العام المستفاد من مقدمة بعض الکتب: 🔸التنبیه الاول: فیما یختص بمقدمۀ کامل الزیارات 🔸التنبیه الثانی: فی تفسیر القمی ره 🔸التنبیه الثالث: فی مقدمۀ کتاب الفقیه للصدوق ره 🔸التنبیه الرابع: فی مقدمۀ کتاب بشارة المصطفى لشیعة المرتضی 📌الثانی: التوثیق العام المستفاد من النجاشی 📌الثالث: التوثیق العام المستفاد من روایة اصحاب الاجماع عن شخص 📌الرابع: التوثیق العام المستفاد من روایة مشایخ الثقات 📌الخامس: التوثیق العام المستفاد من روایة جماعة من الثقات 🔸منهم: أحمد بن محمد بن عيسى: 🔸و منهم: بنو فضال: 🔸و منهم: جعفر بن بشير. 🔸و منهم: محمد بن إسماعيل بن ميمون الزعفراني: 🔸و منهم: علي بن الحسن الطاطري: 🔸 و منهم: محمد بن أحمد بن يحيى في کتاب نوادر الحكمة 📌السادس: التوثیق العام المستفاد من روایة مطلق الثقة عن شخص 📌السابع: التوثیق العام المستفاد من کون الراوی من اصحاب الصادق علیه السلام 💠مکاتب اعتبارسنجی 8منهج اعتبار سنجی در شیعه 📌 اعتبار سنجی در مکتب اخباریون ونو اخباریون از قرن11به بعد از زمان ملا امین استرآبادی 👈 قمی های فعلی که از هر حدیثی استفاده می کنند وموجب دین جدید می شود 📌اعتبار سنجی عرفانی 🔸عرفا 🔸 ابن عاشور :ماذا قال علی عن اخر الزمان عج :از علوم غریبه روایات را اعتبار سنجی می کند 📌 اعتبار سنجی ریاضی 🔸 یکی از مهندسی پل سازی مراکش روشی را برای اعتبار سنجی حدیث استفاده می کند وبا میانگین گیری حدیثی را قبول یا رد می کند 📌خانواده حدیث : 🔸دارالحدیث مدعی نوآوری این روش است در حالی که این روش از زمان کلینی سابقه دارد . 🔸 نکته مهم این است که اصحاب از خانواده حدیث برای بررسی محتوایی بهره می بردند نه برای اعتبار حدیث 📌 اعتبار سنجی بغداد و نوبغداد 🔸 سید مرتضی : 🔸 چرا خبر واحد را قبول ندارد ؟ 🔸 در صورت عدم قبول خبر واحد فقه خود را چگونه سامان می دهد ؟ 🔸 چگونه با ای وضع فقهای شیعه فقه سیدمرتضی را کنار ننهادند ؟ 📌 اعتبار سنجی رجالی 🔸 توثیقات خاصه 🔸 توثیقات عامه 📌 اعتبار سنجی فهرستی :بر اساس نسخه 📌 اعتبار سنجی مشایخی :یعنی بر اساس تایید استاد :بازگشت به روش فهرستی دارد
🔰ساختار هندسی 📌جغرافیای فقه 🔸 ساختار فقهی محقق حلی در شرائع وکتاب های بعدی ومسائل خود را بر اساس جغرافیای فقهی سامان دهیم 🔸 تقسیم بندی کلی فقه : 🔹 عبادات 🔹 معاملات 🔹 سیاسات 📌ساختار دانش اصول 📌الگوریتم اجتهاد وفرایند آن 🔸 تبیین مساله 🔸 بررسی اقوال 🔹 گردآوری پاسخ های ارائه شده 🔹 بیان اجمالی وجوه فتاوای مذکور 🔸 جستجوی مستندات 🔹 شناخت ماهیت بحث عقلی نقلی عرفی عقلائی 🔹جستجو در منابع ومتون اسلامی وجمع اوری ادله 🔹 مراجعه به معجم های موضوعی ولفظی قران کریموجمع ادله قرانی 🔹 مراجعه به منابع حدیثی وجمع ادله روایی 🔹 بررسی اجماع ،شهرت،سیره متشرعه 🔸اعتبار سنجی مستندات 🔹 تلاش در جهت دستیابی به متن اصلی حدیث یا سیره از طریق بررسی سندی وقرائن صدور 🔹زدودن تصحیفها وتحریف های عمدی غیر عمدی راهیافته در متن روایات 🔹اعتبار سنجی اجماع وشهرت 🔹 اعتبار سنجی سیره عقلاو سیره متشرعه 🔸 استظهار از مستندات 🔹 بررسی مفردات متن 🔹 بررسی ساختار ادبی جملات 🔹 توجه به قرائن متصل ومنفصل 🔸 به کار گیری مستندات در حل مساله 🔸 اعتبار سنجی نتیجه تحقیق