📍ورود از دوره های سیکل ودپیلم به حوزه یا ورود از مقاطع عالی تحصیلی
*از سویی برخی از دانش آموزان می گویند اگر بعد از اتمام تحصیل دوران دانشگاه به حوزه بیایند دستاوردی بهتر خواهند داشت؛هر چند که عده بسیار زیادی از طلاب با مقاطع عالی تحصیلی مثل ارشد ودکتری وارد حوزه می شوند ولی چند نکته ضروی است که بیان آن برای افرادی که چنین می اندیشند خالی از لطف نیست :
1-بیش تر کسانی که از مقاطع عالی تحصیلی وارد حوزه می شوند به سبب قرار گرفتن در سن تشکیل خانواده ودغدغه های معیشتی وبرنامه های مختلفی که دارند تمرکز کمتری بر علوم حوزوی خواهند داشت .هر چند نمی خواهیم امکان تمرکز را در این دسته از ورودی های به حوزه نفی کنیم چه بسا افراد موفقی امروز در فضای حوزوی تنفس می کنند که از مقاطع عالی تحصیلی دانشگاهی وارد حوزه شده اند وخروجی ها موفقی در حوزه هستند ولی به سبب عمق دانش های حوزوی به خصوص اهمیت دانش های مقدماتی ونیاز به تمرکز بالا در تحصیل این دروس واز سویی دغدغه های متعدد در این دوره به خصوص مباحث معیشتی کمی محصل در سال های ابتدایی دچار مشکل خواهد شد .البته پیرامون مسائلی معیشتی باید گفت به سبب این که عمده حوزه های کشور برای ورودی های سیکل ودیپلم ومتناسب با نیازهای آن ها طراحی شده است به همین دلیل شاید شهریه ای که یک ورودی دیپلمه از حوزه دریافت می کند متناسب با اوست تا یک ورودی در مقطع عالی دانشگاهی که در سنین بالاتری قرار گرفته وقاعدتا یا تشکیل خانواده داده است ویا در پی مقدمه سازی برای تشکیل خانوده است ؛به همین دلیل ورودی از مقاطع عالی دانشگاهی مشکلاتی را با خود به همراه دارد که البته برخی ازمدارس که ورودی های دانشگاهی قبول می کنند در صدد رفع این مشکلات بوده اند .حال وقتی شخصی از سنین پائین تر وارد حوزه می شود هم مشکلات معیشتی کمتری خواهد داشت وازسویی به سبب سن کم فراغت بیش تر وتمرکز بهتری در تحصیل علوم حوزوی دارد .
2-نکته دوم که باید به آن توجه کرد این است که برخی فکر می کنند در صورت ورود به حوزه دیگر نمی توانند به دانشگاه ورود کنند ودر دانشگاه ادامه تحصیل دهند .در پاسخ می گوییم اتفاقا کسانی که ابتدا به حوزه می آیند در ادامه روند تحصیل می توانند وارد دانشگاه شوند ولی کسانی که از ابتدا وارد دانشگاه می شوند ورودشان به حوزه با مشکلاتی مواجه است که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم .بنابراین برای تحصیل در هر دو نهاد ورودی ابتدایی از حوزه رفتن ما به دانشگاه را تسهیل می کند .
🆔@abhas313
📍اعتبار مدارک علمی حوزه چگونه است ؟
جایگاه مدارک حوزوی در زمان فعلی
در مورد مدارک حوزوی نیز باید بگوییم این مدارک علمی در نظام عالی کشور معتبر می باشند ومورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است ومزایای علمی واستخدامی دیگر مدارک دانشگاهی را در مقاطع مختلف داراست.
در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مدارک حوزی پیرامون مزایای علمی واستخدامی مدارک حوزوی مطالب زیر آمده است (مصوب جلسه 368 مورخ 3/11/1374 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
1- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صدر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح یک را طبق برنامه پیوس
2- ت گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کاردانی دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
2- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح دو را طبق برنامه پیوست گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
3- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح سه را طبق برنامه پیوست گذراندهاند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
4- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قمدوره سطح چهار را طبق برنامه پیوست در یکی از رشته های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، قضا، عقاید و کلام، ادیان و مذاهب و تربیت مبلغ گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره دکتری دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
5- فارغ التحصیلان دوره سطح دو می توانند در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها با گرایش های پنج گانه رشته الهیات و معارف اسلامی و رشته زبان و ادبیات عرب شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن ادامه تحصیل دهند.
6- فضلا و طلاب حوزه های علمیه فارغ التحصیل دوره سطح سوم می توانند در امتحان ورودی مقطع دکتری همه پنج رشته دانشکده الهیات و معارف اسلامی و نیز رشته زبان و ادبیات شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن بر حسب تشخیص گروه آموزشی، دروس پیش نیاز را تا سقف تعداد واحدهای مجاز در دو نیم سال تحصیلی بگذرانند.
رشته های پنج گانه دانشکده الهیات عبارتند از:
1- علوم قرآن و حدیث
2- تاریخ تمدن و ملل اسلامی
3- ادیان و عرفان
4- فقه و مبانی حقوق اسلامی
5- فلسفه و حکمت اسلامی
اعتبار فوق العاده مدارک حوزوی در نهاد های مرتبط با حوزه
برخی از نهاد ها که به صورت مستقیم با خروجی های حوزه مرتبطند مدارک حوزوی برایشان جایگاه ویژه ای نسبت به مدارک دانشگاهی دارد.زیرا آنچه در وهله اول خواستار آن هستند اشراف وتسلط روحانی بر مبانی دینی است تا از دریچه زبان ومبانی دینی در این نهاد ها با کارکنان وکادر آن در ارتباط باشند وبه تبیین آموزه های دینی در میان کادر سازمان ونهاد مربوطه بپردازند.
نکته قابل توجهی که گاهی از آن غفلت می شود این است که اولین مطالبه از یک روحانی تسلط او بر مبانی دینی است وانتظار می رود روحانی حتی اگر بر مسائل مختلف اشراف دارد ولی در مسائل ومبانی دینی در قدم اول تسلط بسیار خوبی داشته باشد .به عبارتی اشراف روحانی بر سایر علوم ومهارت ها برایش فضل حساب می شود .
لزوم اصلاحیه در معادل مدارک حوزوی
در معادل های مدارک در زمان فعلی باید تحولی صورت بگیرد؛زیرا طلاب با وجود این که دروس متعددی را با با روش های موشکافانه وعمیق می آموزند ودرس می گیرند وبه همین جهت از رشته های همسو با خود در دانشگاه جلوترند اما معادل های پایینی برای مدرک آن ها وجود دارد به همین دلیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برنامه ای در جهت اعتلای معادل های مدارک حوزوی صورت گیرد واین یک مطالبه جدی نهاد حوزه از نهاد های بالادستی است .
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
🔰محل تنفس نخبه ترین وزبده ترین نخبگان تاریخ ؛نگاهی نخبگانی به حوزه ودانش های حوزوی در عصر مدرن ✍یا
🔰محل تنفس نخبه ترین وزبده ترین نخبگان تاریخ ؛نگاهی نخبگانی به حوزه ودانش های حوزوی در عصر مدرن
https://eitaa.com/abhas313/5466
🔰یک چالش!!!!
https://eitaa.com/abhas313/5467
🔰علوم انسانی دانش های کلان برای مدیریت وطراحی جامعه مطلوب
https://eitaa.com/abhas313/5468
🔰رابطه علوم دینی با مساله مدیریت جوامع
https://eitaa.com/abhas313/5469
🔰معرفی برخی از نخبگان جوامع غربی متخصص در فرهنگ اسلامی وشیعی
https://eitaa.com/abhas313/5470
🔰متخصصین غربی کتاب اصول کافی مرحوم کلینی
https://eitaa.com/abhas313/5471
🔰اعتبار علمی علوم حوزوی
https://eitaa.com/abhas313/5472
🔰ورود از دوره های سیکل ودپیلم به حوزه یا ورود از مقاطع عالی تحصیلی
https://eitaa.com/abhas313/5473
🔰اعتبار مدارک علمی حوزه چگونه است ؟
https://eitaa.com/abhas313/5474
🆔@abhas313
پرونده ویژه "ژرفای حوزه"👇👇👇
💠گنجینه صوتی ژرفای حوزه
https://eitaa.com/abhas313/5446
💠گنجینه یادداشت های ژرفای حوزه
https://eitaa.com/abhas313/5448
https://eitaa.com/abhas313/5475
🆔@abhas313
دیگر شما را خسته نمىکنم و از کتب عرفا و بخصوص محى الدین ابن عربى نام نمىبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.
جناب آقاى گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما مىخواهم درباره اسلام به صورت جدى تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهاى والا و جهان شمول اسلام است که مىتواند وسیله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسى بشریت را باز نماید. نگرش جدى به اسلام ممکن است شما را براى همیشه از مسئله افغانستان و مسائلى از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک مىدانیم. با آزادى نسبى مراسم مذهبى در بعضى از جمهوریهاى شوروى، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمىکنید که مذهب مخدر جامعه است. راستى مذهبى که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبى که طالب اجراى عدالت در جهان و خواهان آزادى انسان از قیود مادى و معنوى است مخدر جامعه است؟ آرى، مذهبى که وسیله شود تا سرمایههاى مادى و معنوى کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولى این دیگر مذهب واقعى نیست؛ بلکه مذهبى است که مردم ما آن را «مذهب امریکایى» مىنامند.
در خاتمه صریحاً اعلام مىکنم که جمهورى اسلامى ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتى مىتواند خلأ اعتقادى نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجوارى و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم مىشمارد. والسلام على من اتبع الهدى.
۱۱ دى ۱۳۶۷/۲۲ جمادى الاول ۱۴۰۹.
روح اللَّه الموسوى الخمینى.
🆔@abhas313
اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه ها، این جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی دانم.
اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسئلهای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.
📌 #اطلاعیه
🚩 مراسم یادواره شهدای پانزده خـرداد
ارتـحـــال امــــام خمیـنـــــی رحمــة الله عليـه
و بزرگــداشت شــهــید ابــراهـیــم رئــیسـی
📜 سخــــــــــــــــــنــــــــــــران:
آیت الله میــرهاشـم حسینــی
🎤 بــــــا نـــــــــــــــــــــــوای گــــرم:
حـــــــــاج امــیــــــــر عــــباســــــی
📆 زمان برگزاری جلسه:
دوشــنــبــه ۱۴ خــــرداد مــاه ۱۴۰۳
همـزمــان با نمــاز مغـرب و عشا
📍مکان برگزاری جلسه:
شهرستان قرچک ، محله میرزایی
مسـجــــــد شهــدای پانـــزده خـــرداد
🕌 مسجد شهدای پانزده خرداد
@masjed_shohadaye_15khordad
🆔@abhas313
225.7K
🌹دعا برای شفای یکی از سربازان حضرت حجت
📍عزیزان برای یکی از دوستان عزیزمون که براشون حادثه ای رخ داده حتما حتما حمد شفا قرائت کنید
ممنونم از محبتتون 🙏
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#انتخابات
حالا که بحث احساس تکلیف در بین بخش بزرگی از سیاسیون به وجود آمده و همه لباس رییسجمهور را مناسب خود میبینند، جا دارد که این کلیپ از #شهید_مطهری مجدد دیده شود.
#آزادی_معنوی
لطفاً این سه دقیقه را از دست ندهید. یک دنیا #درس است ...