eitaa logo
ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان
1.1هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
92 فایل
مقام معظم رهبری: «اداره فضای مجازی کشور، نیازمند حرکتی انقلابی است.» کانال اطلاع رسانی اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان : پرتال جامع ستاد امر به معروف و نهی از منکر : Www.setad-abm.ir Www.setad-abm.ir/fa/lorestan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 مسئولیت اجتماعی تعهد داشتن و مسئولیت‌پذیری انسان در قبال دیگری تاریخچه‌ای به قدمت خلقت انسان دارد. از همان لحظه که روح الهی در کالبد انسان دمیده شده و انسان مسجود ملائکه گردید، وی در برابر خالق بی‌همتا، نفس خود و محیط پیرامونی، مسئولیت‌های عدیده‌ای را عهده‌دار شد. درواقع به نظر بسیاری از مفسرین، مراد خداوند از امانت الهی در تفسیر آیه 72 سوره احزاب، بار سنگین مسئولیت و تعهد است. از میان همه مسئولیت‌هایی که در هویت و شاکله آدمی نقش دارد، مسئولیت اجتماعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ....درگذشته مسئولیت عمدتاً متوجه افراد و شخصیت حقیقی می‌شد؛ اما در زمان حاضر به دلیل تسلط گستره نفوذ سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی؛ مسئولیت بیشتر متوجه شخصیت‌ها و کنشگران حقوقی یعنی نهادها و سازمان‌های اجتماعی است. مسئولیت سازمانی اگرچه باواسطه به افراد (عوامل انسانی شاغل در رده‌های مختلف سازمان) نسبت داده می‌شوند؛ نقش‌ها و وظایف کارکردی آن‌ها به‌گونه‌ای است که به بافت اجتماع ارجاع دارد. کتابچه مسئولیت اجتماعی با عناوینی مانند: مسئولیت اجتماعی میان فردی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ارکان مسئولیت اجتماعی، منبع هنجاری مسئولیت و غیره توسط دکتر سید حسین شرف‌الدین نگاشته شده است. این کتابچه به سفارش پژوهشکده، توسط انتشارات چهلچراغ در 42 صفحه منتشرشده است.
مسئولیت اجتماعی نویسنده:سید حسین شرف الدین، عباسعلی امیری شابک:978-600-6705-19-4 ناشر:چلچراغ نوبت چاپ:اول-1399 موضوع:امر به معروف و نهی از منکر، جنبه های قرآنی، احادیث به سفارش:پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
1.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث: «مَنْ تَرَک إِنْکارَ الْمُنْکرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ (وَ یدِهِ) فَهُوَ مَیتٌ بَینَ الْأَحْیاءِ»[1] ؛ «آن کس که زشتی ها را در دل و به وسیله دست و زبانش انکار نکند، مرده ای است میان زندگان!».
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات گرانقدر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مورد امر به معروف
📚 «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه بزرگان» اندیشه بزرگان دین در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع شناخت این فریضه مهم تلقی می‌شود. فضای ترسیم‌شده توسط اندیشمندان در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که مبتنی بر شناخت علمی و عینی در ساحت‌های مختلف است، کمک شایانی در شناساندن حدودوثغور این فرع از فروعات دین خواهد کرد. درواقع بررسی دقیق و موشکافانه نگرش بزرگان دین نسبت به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر علاوه بر تصحیح برخی از کج‌فهمی‌ها و کج‌روی‌ها، می‌تواند ضعف‌ها و کاستی‌های این حوزه را نیز نمایان سازد. اگر معنای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و حدود آن برای مردم روشن شود، معلوم خواهد شد یکی از نوترین، شیرین‌ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی، همین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. عناوین محوری در منظومه فکری رهبر انقلاب را می‌توان به‌طورکلی به شش بخش تقسیم کرد: 1. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دو واجب همگانی و وظیفه‌ای بر دوش آحاد امت اسلام 2. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دو فریضه اخلاق محور و اخلاق ساز 3. همه اعضای جامعه اسلامی مخاطب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کتابچه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در اندیشه بزرگان:آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با دو عنوان اصلی: چیستی و چرایی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و محورهای بنیادین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در منظومه فکر رهبر انقلاب، توسط آقایان دکتر علی‌اکبر محمدی مهر و غلامرضا زیدی به سفارش پژوهشکده به رشته تحریر درآمده و انتشارات چهلچراغ آن را در 56 صفحه چاپ کرده است.
امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه بزرگان نویسنده:علی اکبر محمدی مهر، غلامرضا زیدی شابک:978-600-6705-13-2 ناشر:چلچراغ نوبت چاپ:اول-1399 موضوع:امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله خامنه ای به سفارش:پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف به نقل از روزنامه قدس؛ در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر عباسعلی امیری، رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر به آسیب‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دادیم. امر به معروف و نهی از منکر پیشینه‌ای به قدمت انسان دارد. هدف بعثت انبیاء الهی نیز دعوت مردم به خیر، صلاح، توحید و بازداشتن آن‌ها از پیروی طاغوت بوده تا حدی که می‌توان گفت تمام حرکت‌های اصلاحی و دگرگونی‌های سازنده جامعه بشری در پرتو امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کرده است؛ . اما برای احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیاز به بررسی، کنکاش و در یک کلام آسیب‌شناسی این فریضه الهی احساس می‌شود. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر عباسعلی امیری، رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر به این آسیب‌ها پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دادیم. گفتمان مناسب امر به معروف را ایجاد نکرده‌ایم حجت‌الاسلام دکتر عباسعلی امیری در ابتدای سخن و با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر طبق آنچه در اصل هشتم قانون اساسی هم به آن اشاره شده به سه سطح تقسیم می‌شود، می‌گوید: امر به معروف مردم بر مردم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم سه سطح از این وظیفه همگانی را شامل می‌شود و برای تحقق هر کدام از آن‌ها باید اصول و مواردی را رعایت کنیم. رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر اضافه می‌کند: در آسیب شناسی مردم به مردم با دو چالش جدی روبه‌رو هستیم. نخست اینکه امر به معروف در جامعه به یک مصداق فروکاسته شده است. البته درست است که مسئله حجاب و عفاف مهم است و یک جامعه اسلامی باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد اما دیدن امر به معروف در آیینه حجاب و آن را تنها به پوشش تنزل دادن کار درستی نیست. او تصریح می‌کند: امر به معروف حیطه وسیعی را شامل می‌شود و از ارکان مختلف حاکمیت تا ساختارهای آن و شئون اجتماعی مردم را در بر می‌گیرد. امر به معروف از منظر فقه نظام، خصوصیت فرا نظام دارد و این باید این جایگاه را به او برگردانیم. آسیب دیگر امر به معروف مردم بر مردم این است که گفتمان مناسب برای تعیین الگوهای رفتاری را ایجاد نکرده‌ایم؛ . یعنی نحوه مواجهه گروهی از مردم که خیرخواه هستند و اعتقاد درونی دارند با بخشی که نابهنجاری و منکر را مرتکب می‌شوند رفتار مناسبی نیست و بیشتر سلیقه‌ای، تجربی و غیرحرفه‌ای است. نباید امر به معروف تبدیل به ستیز اجتماعی شود این پژوهشگر در ادامه توضیح می‌دهد: علاوه بر عدم ایجاد گفتمان مناسب، در بحث ترویج هم گرفتار این مشکل هستیم. افرادی که الگوهای رفتاری را در مواجهه با مردم ترویج می کنند و راهکار ارائه می‌دهند، رفتارهای سلیقه‌ای و شخصی خود را ترویج می‌کنند که در نهایت منجر به آسیب می‌شود. نمونه‌های آن را هم به وفور در شبکه‌های اجتماعی و جامعه ملاحظه می کنیم . کارهای که سبب می‌شود نگاه‌ها نسبت به امر به معروف، نگاهی منفی شود. دکتر امیری اضافه می‌کند: این شرایط در حالی است که همه متدین هستیم، جامعه اسلامی است و به امر به معروف احترام می‌گذاریم. رفتارهای نامناسب و غیرحرفه‌ای باعث می‌شود چهره نامناسبی از امر به معروف در جامعه بازتاب پیدا کند. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم روابط انسانی، امری پیچیده است و باید به آن دقت زیادی کرد. رابطه بین انسان‌ها بر اساس عاطفه شکل می‌گیرد و هر چیزی به رابطه عاطفی و ارتباط دوستانه ضربه بزند، باید حذف شده و کنار گذاشته شود. او تأکید می‌کند: نباید امر به معروف سر از ستیز اجتماعی در بیاورد بلکه باید به نحوی باشد که اصل وحدت اجتماع و انسانی در جامعه به هم نریزد و سبب ایجاد دو دسته‌ای‌ و چند پاره‌گی‌ها نشود. باید توجه داشته باشیم الگوی رفتاری آمر، به دور از ستیز اجتماعی باشد. برچسب زدن بسیار مخرب است و نباید شخصیت فردی که منکری را انجام داده زیر سؤال ببریم و به طور مثال به خاطر بدحجابی کل شخصیت او را مورد قضاوت قرار دهیم تواضع، مهارت کنترل خشم، ایجاد وحدت و… از شاخه های آمر به معروف رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌کند: آسیب دیگر در امر به معروف مردم بر مردم خود بزرگ بینی است. شخصی که امر به معروف می‌کند باید تواضع داشته و از فضائل اخلاقی بهره‌مند باشد. در نوع مواجهه سوگیری‌ها و جهت‌گیری‌هایش را کنار بگذارد. ضمن اینکه باید مهارت کنترل خشم را داشته باشد. باید بر خود نوعی مهارت خود کنترلی داشته باشد که در مواجهه با یک منکر به سرعت ناراحت نشود؛ زیرا نتیجه برخورد با ناراحتی و خشم همان ستیز اجتماعی است.