m4.mp3
7.01M
🎤 استاد عبدالله محمدی
🔻 حفظ امید و نشاط، شاخص رشد در امتحانات دشوار
🔴شاخصه توفیق و عدم توفیق در انتخابات، فقط توفیق ظاهری نیست.
✅ برشی از جلسه تاریخ 1403/4/7 قبل از انتخابات؛
مشروح جلسه در پیوند زیر:
https://eitaa.com/abmohammadi/395
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚چارچوب آسیب شناسی انتخابات
🔻 پس از حدود یکماه تلاش جبهه انقلاب، نتیجه انتخابات مشخص شد. داوری درباره اینکه جبهه و حتی هر کدام از ما پیروز بوده اند یا خیر را در صوتی جداگانه بررسی کرده بودیم. آنجا نشان دادیم حتی در صورت مخالفت نتیجه ظاهری نیز میتوان پیروز بود.
(https://eitaa.com/abmohammadi/395)
درباره دلایل اینکه چرا نتیجه «ظاهری» موافق میل ما نبود نیز گفتگوهای مفصلی در حال انجام است.
✅ اما در این نوشتار قصد دارم چند اصل دیگر را درباره قواعد آسیب شناسی و تحلیل انتخابات یادآوری کنم:
1️⃣ قرآن کریم رویکرد «ربّیون» که در اصطلاح ما گروههای پیشران جبهه حق نامیده میشوند را در آیات 146 تا 148 سوره آل عمران بیان کرده است. «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ»
این گروه نه تنها در شرایط فتح، بلکه در شرایط ضعف و ضربه دیدن نیز نه دچار ضعف درونی میشوند و نه سستی در اقدام بیرونی؛ ایشان در زمان شکست نیز استقامت خود را از دست نمیدهند و به همین دلیل خدا ایشان را دوست دارد.
بنابراین آسیب شناسی به معنای ناامیدی و سیاه نمایی نیست.
2️⃣ آسیب شناسی به معنای متهم کردن دیگران یا سرزنش کردن ایشان نیست. بلکه ربّیون، آسیب شناسی را ابتدا از خود آغاز میکنند.
قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا
سرزنش کردن و بی اخلاقی کردن، همان آفتی است که در دوره اول انتخابات نیز هزینه های زیادی از ما گرفت، بی آنکه منفعت چندانی نصیبمان کند.
3️⃣ طلب مغفرت به معنای جبران است، بنابراین آسیب شناسی باید به جبران، حرکت و ثبات قدم بیشتر منجر شود، نه ناله و زانوی غم بغل گرفتن
« و ثبت اقدامنا»
بعد از تمام این مراحل است که نصرت الهی شامل حال مومنان میشود. «وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»
5️⃣ تحلیل انتخابات، نباید به تضعیف ساختارها و مفاهیم اصیل جمهوری اسلامی مانند مردم سالاری دینی، شورای نگهبان و ... منجر شود.
6️⃣ در عالم اسباب ظاهری، نتیجه فعلی تابع تلاش یکماهه ماست. اگر یک دهم فعالیتهای این یکماهه را «به شکل مستمر و سنجیده» در طول سال ادامه دهیم، دهها برابر نتیجه درازمدت خواهیم گرفت. محرم و صفر آغاز مبارکی در این حرکت مستمر است.
7️⃣ اگر به نام آسیب شناسی و تحلیل انتخابات، با سرزنش و یا بی اخلاقی، روحیه ناامیدی و ضعف را به دیگران منتقل کنیم، ناخواسته از مسیر قرآن خارج شده ایم.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
-1471799549_1940846966.mp3
23.4M
🎙 سخنرانی شب چهارم محرم
دانشگاه امیرکبیر
❇️ رابطه آرمان امام (ع) و آرمان مومنان
❇️زاویه دید امام ، احیای ایمان در عالم است
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
May 11
May 11
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صفیه التلاق نقاش کویتی تمام صحنه های اصلی عاشورا را دریک قاب تو در تو نقاشی کرده است 😭
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
May 11
1801461504_382525989.mp3
20.97M
🎙 سخنرانی شب سوم محرم
دانشگاه امیرکبیر
❇️ مراتب معیت با امام (ع)
❇️ روش شیطان در شکار مومنان
❇️حب و بغضها، شاخصه تشخیص معیت
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر
چون شیشه عطری که درش گم شده باشد
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
1234247427_1770955419.mp3
25.03M
🎙 سخنرانی شب پنجم محرم
دانشگاه امیرکبیر
❇️ تشکیل حکومت، بالاترین مرتبه اقامه حق
❇️ تفاوت رشد معنوی در حاکمیت حق و حاکمیت باطل
❇️ جایگاه انقلاب اسلامی در مسیر هدایت انبیا
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 امام بیمار یا مبارز تشکیلاتی؟
📘 اندیشه فاخر «انسان 250 ساله» بیانگر چند نکته ارزنده است. از جمله اینکه هیچیک از ائمه(ع) مبارزه را در هیچ مقطعی رها نکردند. لکن مهم، یافتن مصادیق مبارزه در میان امامان مختلف است. این اصل مهم در زندگی امام سجاد (ع) چگونه جلوه کرد؟
📕 برای فهم نوع مبارزه امام سجاد(ع) لازم است شرایط قبل، حین و بعد ایشان را مرور کنیم. پس از واقعه کربلا، ضعف دینی در سرزمین حجاز بیداد میکرد. تا آنجا که امام سجاد(ع) فرمود در مدینه بیست نفر هم دوستدار ما نیستند. در سرزمین مکه و مدینه که از مقدس ترین شهرهای اسلام بود، رقاصه و فاحشه از شهرهای دیگر وارد کردند و این نمادهای فساد، وجاهت اجتماعی یافتند تا آنجا که تشییع برخی از آنان همچون تشییع صحابه رسول اسلام(ص) بود. اما بعد از دوران امام سجاد(ع)، چنان عطش به دینداری و معارف اهل بیت(ع) اوج گرفت که کرسی تدریس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زبانزد تاریخ تشیع است. از شهرها و مذاهب دیگر، برای فراگیری فرهنگ تشیع خود را به محضر این دو امام، رساندند. آیا این شرایط مساعد برای ترویج اهل بیت(ع) در زمان امام پنجم و ششم بدون علت محقق شد؟ نقش امام چهارم در آماده¬سازی این شرایط چه بود؟ ایشان با آنکه در خفقان مطلق بودند چگونه توانستند از مردمانی با سبک زندگی فاسد، مشتاقان علوم اهل بیت(ع) را تربیت کنند؟
📌 در پاسخ به این پرسشها حداقل به دو نکته برجسته در حیات ایشان میتوان اشاره کرد:
📘 نخست تأسیس تشکیلاتی از محبین اهل بیت(ع) با استفاده از غلامان؛ در آن عصر غلامان و کنیزان، جزو فرودست ترین طبقات اجتماعی بودند. حضرت غلامانی میخرید، در خانه اش که دانشگاه توحید عینی و عملی بود، تربیت میشدند و سپس آزاد میشدند و همچون کانونهای متراکم، در نقاط مختلف جامعه اسلامی پراکنده میشدند. امام(ع) در سخت ترین شرایط، مؤسس تشکیلاتی پنهان و مؤثر از شیعیانی بود که زمانی غلام بودند و اکنون مبلغ امام. حضرت زین العابدین(ع) از غلامان وکنیزان، مروجان تشیع ساخت ولی چرا ما در ساماندهی و شبکه سازی از نخبگان جامعه یعنی طلاب و دانشجویان جوان نقص داریم؟
📙 فعالیت دوم ایشان مبارزه در قالب مکتب دعا بود؛ لکن در چند درصد از ادعیه حضرت، مضامین صریح سیاسی، مبارزه با ظلم، انقلاب و .... یافت می¬شود؟ تصور بسیط ما چنین می پندارد که برای مبارزه باید مفاهیم انقلابی و آتشین را آشکارا ترویج شود. در حالی که در منطق جامع نگر اسلام، تقویت روحیه مبارزه جز از راه تقویت نگرش توحیدی و اخلاقی ممکن نیست.، همانگونه که فعالیت اجتماعی از تربیت فردی تفکیک پذیر نیست.
📕 تا زمانی که سبک زندگی و اولویتهای فرهنگی حول لذات بدنی میگردد، نمیتوان از مبارزه و قیام سخن گفت و در برابر، هر اندازه تهذیب ولایی رواج یابد، فرهنگ مبارزه نیز گسترش می یابد.
📍 از همینجا میتوان دریافت نگاه مبارزاتی ما با نگاه انقلابی چه میزان فاصله دارد؟ همچنین فهم ما از سیر و سلوک با تلقی ائمه (ع) چه تفاوتهایی دارد؟ جلسات اخلاق و دعا، که حاصل آن انزوا و تخدیر باشد، با فرهنگ تشیع ناب فاصله دارد.
📌 سبک زندگی اسلامی، تقویت مبانی معرفتی، شبکه سازی از نیروهای مؤمن و مؤثر، تقویت نگاه توحیدی و جامع نگر؛ اضلاع اصلی مبارزه حضرت در قالب مکتب دعا بودند. در الگوسازی از ایشان نباید فرصتها را از دست داد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi