eitaa logo
عبدالله محمدی
725 دنبال‌کننده
136 عکس
28 ویدیو
18 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام محمدی-1471799549_1940846966.mp3
زمان: حجم: 23.4M
🎙 سخنرانی شب چهارم محرم دانشگاه امیرکبیر ❇️ رابطه آرمان امام (ع) و آرمان مومنان ❇️زاویه دید امام ، احیای ایمان در عالم است 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صفیه التلاق نقاش کویتی تمام صحنه های اصلی عاشورا را دریک قاب تو در تو نقاشی کرده است 😭 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
حجت الاسلام محمدی1801461504_382525989.mp3
زمان: حجم: 20.97M
🎙 سخنرانی شب سوم محرم دانشگاه امیرکبیر ❇️ مراتب معیت با امام (ع) ❇️ روش شیطان در شکار مومنان ❇️حب و بغضها، شاخصه تشخیص معیت 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
میکشم منت اگر تیر به چشمم بزنید ولی ای قوم شما تیر به مشکم نزنید
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر چون شیشه عطری که درش گم شده باشد 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
حجت الاسلام محمدی1234247427_1770955419.mp3
زمان: حجم: 25.03M
🎙 سخنرانی شب پنجم محرم دانشگاه امیرکبیر ❇️ تشکیل حکومت، بالاترین مرتبه اقامه حق ❇️ تفاوت رشد معنوی در حاکمیت حق و حاکمیت باطل ❇️ جایگاه انقلاب اسلامی در مسیر هدایت انبیا 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 امام بیمار یا مبارز تشکیلاتی؟ 📘 اندیشه فاخر «انسان 250 ساله» بیانگر چند نکته ارزنده است. از جمله اینکه هیچیک از ائمه(ع) مبارزه را در هیچ مقطعی رها نکردند. لکن مهم، یافتن مصادیق مبارزه در میان امامان مختلف است. این اصل مهم در زندگی امام سجاد (ع) چگونه جلوه کرد؟ 📕 برای فهم نوع مبارزه امام سجاد(ع) لازم است شرایط قبل، حین و بعد ایشان را مرور کنیم. پس از واقعه کربلا، ضعف دینی در سرزمین حجاز بیداد میکرد. تا آنجا که امام سجاد(ع) فرمود در مدینه بیست نفر هم دوستدار ما نیستند. در سرزمین مکه و مدینه که از مقدس ترین شهرهای اسلام بود، رقاصه و فاحشه از شهرهای دیگر وارد کردند و این نمادهای فساد، وجاهت اجتماعی یافتند تا آنجا که تشییع برخی از آنان همچون تشییع صحابه رسول اسلام(ص) بود. اما بعد از دوران امام سجاد(ع)، چنان عطش به دینداری و معارف اهل بیت(ع) اوج گرفت که کرسی تدریس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زبانزد تاریخ تشیع است. از شهرها و مذاهب دیگر، برای فراگیری فرهنگ تشیع خود را به محضر این دو امام، رساندند. آیا این شرایط مساعد برای ترویج اهل بیت(ع) در زمان امام پنجم و ششم بدون علت محقق شد؟ نقش امام چهارم در آماده¬سازی این شرایط چه بود؟ ایشان با آنکه در خفقان مطلق بودند چگونه توانستند از مردمانی با سبک زندگی فاسد، مشتاقان علوم اهل بیت(ع) را تربیت کنند؟ 📌 در پاسخ به این پرسشها حداقل به دو نکته برجسته در حیات ایشان میتوان اشاره کرد: 📘 نخست تأسیس تشکیلاتی از محبین اهل بیت(ع) با استفاده از غلامان؛ در آن عصر غلامان و کنیزان، جزو فرودست ترین طبقات اجتماعی بودند. حضرت غلامانی میخرید، در خانه اش که دانشگاه توحید عینی و عملی بود، تربیت میشدند و سپس آزاد میشدند و همچون کانونهای متراکم، در نقاط مختلف جامعه اسلامی پراکنده میشدند. امام(ع) در سخت ترین شرایط، مؤسس تشکیلاتی پنهان و مؤثر از شیعیانی بود که زمانی غلام بودند و اکنون مبلغ امام. حضرت زین العابدین(ع) از غلامان وکنیزان، مروجان تشیع ساخت ولی چرا ما در ساماندهی و شبکه سازی از نخبگان جامعه یعنی طلاب و دانشجویان جوان نقص داریم؟ 📙 فعالیت دوم ایشان مبارزه در قالب مکتب دعا بود؛ لکن در چند درصد از ادعیه حضرت، مضامین صریح سیاسی، مبارزه با ظلم، انقلاب و .... یافت می¬شود؟ تصور بسیط ما چنین می پندارد که برای مبارزه باید مفاهیم انقلابی و آتشین را آشکارا ترویج شود. در حالی که در منطق جامع نگر اسلام، تقویت روحیه مبارزه جز از راه تقویت نگرش توحیدی و اخلاقی ممکن نیست.، همانگونه که فعالیت اجتماعی از تربیت فردی تفکیک پذیر نیست. 📕 تا زمانی که سبک زندگی و اولویتهای فرهنگی حول لذات بدنی میگردد، نمیتوان از مبارزه و قیام سخن گفت و در برابر، هر اندازه تهذیب ولایی رواج یابد، فرهنگ مبارزه نیز گسترش می یابد. 📍 از همینجا میتوان دریافت نگاه مبارزاتی ما با نگاه انقلابی چه میزان فاصله دارد؟ همچنین فهم ما از سیر و سلوک با تلقی ائمه (ع) چه تفاوتهایی دارد؟ جلسات اخلاق و دعا، که حاصل آن انزوا و تخدیر باشد، با فرهنگ تشیع ناب فاصله دارد. 📌 سبک زندگی اسلامی، تقویت مبانی معرفتی، شبکه سازی از نیروهای مؤمن و مؤثر، تقویت نگاه توحیدی و جامع نگر؛ اضلاع اصلی مبارزه حضرت در قالب مکتب دعا بودند. در الگوسازی از ایشان نباید فرصتها را از دست داد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
❇️ما ننسخ من آیة او ننسها نأت بخیر منها او مثلها ❇️ هنیئا لک یا هنیة
✳️پیاده روی اربعین، مبارزه عینی با تمدن غربی 🔷شکوه و ظرفیت هدایتی پیاده روی در مسیر اربعین را نباید به فضیلت بیکران زیارت امام حسین(ع) و حتی فضیلت زیارت با پای پیاده، منحصر ساخت. شیعیان در مناسبتهای دیگر هم مفتخر به تاج زوار الحسین(ع) میشوند. پیاده روی اربعین را باید مانور اقتدار شیعی دانست که خارج از برنامه ها و تصمیم¬های طبیعی، به فرهنگی پیشرو تبدیل شده است. ✅تمدن غربی با محوریت لذات و شهوات بدنی و رویگردانی از حقیقت متعالی انسان شکل گرفته و به مدد رسانه و تبلیغات سعی در اصیل نشان دادن نازلترین ابعاد و امیال انسانی دارد. عالمان درداندیش، برای مقابله با این فرهنگ حیوان محور، سالهاست تلاش میکنند که باید تمام زحمات ایشان را ستود. لکن اربعین تجلی مبارزه عینی با تمدن غرب و مظاهر آن است. 📌اگر اقتصاد سرمایه داری، اصالت و انباشت ثروت را محور قرار داده است و توانسته است حتی در چشم برخی دینداران جا کند، اربعین تجسم انفاق بدون چشم داشت است. میزبان، از یکسال قبل سهمی از رزق روزانه خود را برای چنین روزی پس انداز میکند و میهمان نیز هزینه میکند تا بر هیبت این تجمع عظیم بیفزاید. 🔷تمدن مادی، بر تنور امتیازات پوچ مادی و نژادی میدمد تا مردمان جغرافیای غرب را از شرق، سیاه را از سپید، عرب را از عجم و ... ممتاز کند. اما در اربعین تمام این اعتباریات فرومیریزد. عربها با اشتیاق از عجمها پذیرایی میکنند. زائران متمکن و کمتر برخوردار در کنار هم پیاده میروند و با هم در صف غذا می ایستند. چهره های مرجع اجتماعی و نخبگان علمی پای تاول زده ساده ترین مردمان را نوازش میکنند، همگی در ساده ترین موکب می آرامند، از غذایی مشترک میخورند. به راستی جز در مشعر و عرفات کجا میتوان چنین ظرفیتی برای انقطاع از عناوین ساختگی پیدا کرد؟ ❇️تفکرغربی سالهاست سعی در ترویج فردگرایی دارد. تساهل و تسامح و بی تفاوتی را با نقاب رعایت حریم خصوصی نهادینه میکند، ولی اربعین اوج حساسیت به دیگری است. اربعین یعنی دغدغه مندی به اطرافیان کم توان و توان یاب! بسیاری از کسانی که در شهرنشینی و فرهنگ مادی دعوت به بی تفاوتی میشدند، اینجا چشم میگردانند تا بتوانند کوله ای بردارند و دیگران را یاری کنند. جوانان دنبال وظیفه ای جدید هستند نه فرار از تکلیف. اربعین تمرین حرکت کاروانی است! اربعین تجسم انفاق است وایثار! ✳️فرهنگ مصرف گرای غرب، شکم پرستی و راحت طلبی را برای فراموشاندن حقیقت متعالی انسان ترویج میکند، ولی اربعین، تجلی استقامت و صبر عاشقانه است. کم خوردن، کم نوشیدن، خستگی، تاول پا و ... همراهان دوست داشتنی این سفرند. آنقدر که کسی به خاطر این سختیهای ظاهری، از آمدنش پشیمان نیست. کودکان نیز هرچند با سختی اما مشتاقانه دوست دارند قدمهای بیشتری بردارند. ✅اربعین طلیعه فروریختن پایه های پوشالی تمدن غربی است. 👤عبدالله محمدی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانhttps://eitaa.com/abmohammadi