eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
256 عکس
75 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) @aboutalebi57
🌹سابقه بيش از صدساله تعبير در ايران🌹 ❇️ مردم ايران از خواهان بودند. اولین بار تعبیر در مورد در حدود 115 سال پیش در جریان يا به کار رفت. ❇️ نگاه مردم و علما به يا نگاه و ديني بوده نه نگاه فرنگي و آنچنان که روشنفکران سکولار و غربزده دوره مشروطه و حتي امروز به دنبال ترويج آن بوده و هستند. در تأييد اين مطلب مي‌توان به تلگراف در جريان قيام آن مردم در دوران نهضت عدالتخانه عليه ظلم شعاع السلطنه اشاره کرد که در آن از و حضور فرنگ‌رفته‌ها در مسائل حکومتي و سياسي شده و بر و بومي تأکيد شده است. در اين تلگراف آمده است: ❇️ تاکنون عقيده ما اين بود که دولت عبارت است از هيئت رجال، دانشمندان سياسي‌دان،‌نه منحصر به يکي از تازه و از پوسيده و روزنامه‌خوان خوشيده، که لفظ دولت مطلقة مستبده آموخته و حال آن که است. چه ازعهد سلف تا حال خلف، ملت هر شهري به حکومت شورش کردند، دولت با حاکم را فرمود... و به اين معني باز يک جمهوري ما رشک فرانسه و آمريکاست. (مهدی ابوطالبی, نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران, ص 202، به نقل از ناظم الاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان ج 1, ص 396-397) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) @aboutalebi57
🌹ماهيت مذهبي نهضت مشروطيت🌹 نقش محوري در نهضت مشروطيت و تعبير (عج) براي آن دوره ✳️ ناظم الاسلام کرماني در توصيف تجمع مردم در مسجد شاه تهران مي‌نويسد: آقا سيد جمال الدين بر بالاي منبر صعود نمود. ... آيات و اخباري که در فضيلت عدل بود قرائت نمود. پس از آن گفت: اي مردم اين آقايان و اين پيشوايان دين که در اين مسجد اجتماع نموده‌اند، همگي رؤساء اسلام و (عج) مي‌باشند، همه متفق القول و متحدند. خيال و عزمشان کندن ريشة ظلم و بدعت است،‌عموم مسلمين و جميع علماء اعلام، بلکه هيئت جامعة اسلام با اين بزرگواران است. (تاريخ بيداري ايرانيان، ج1، ص 234) همچنين در اعلاميه‌اي آمده است: ❇️ آيا در زمان عجل الله فرجه و حجج اسلام عتبات (ع) نيستند؟ آيا اطاعت آنها بر مسلمانان واجب نيست؟ ... هرکس احکام و فتواي مقتدايان و حجج اسلام را بشنود و اطاعت ننمايد، حال او مانند اهل کوفه است. (همان، ج2، ص 247) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (7) مخالفت با #حکم‌ـ‌فقها مخالفت با #امام‌ـ‌زمان (عج) است. 🔸در نوشت
☘️ ☘️ (۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله ص است🔸 ✅ آيا ولايت مطلقه فقيه که توسط امام خميني مطرح شد در بين فقهاي گذشته هم سابقه دارد؟ ✅ تعريف امام خميني از ولايت مطلقه اين است که:‌ همين ولايتى كه براى رسول اكرم (ص) و امام در تشكيل حكومت و اجرا و تصدى اداره هسمت، براى فقيه هم هست‏. (مگر مواردي که دليل خاص دارد مثل جهاد ابتدايي) (کتاب ولايت فقيه ص 52، تحرير الوسيله ج 1 ص 548) ✅مشابه اين نظر را فقهاي متعددي در گذشته داشته‌اند. به عنوان نمونه : 🔹مرحوم محقق کرکي 🔹مرحوم مقدس اردبيلي 🔹مرحوم محقق نراقي 🔹آيت الله حاج آقا رضا همداني 🔹آيت الله آقانجفي اصفهاني 🔹آيت الله سيد عبدالحسين لاري و .... @aboutalebi57
🌹 (1)🌹 نقش محوري در نهضت مشروطيت و تعبير (عج) براي آن دوره ✳️ ناظم الاسلام کرماني در توصيف تجمع مردم در مسجد شاه تهران مي‌نويسد: آقا سيد جمال الدين بر بالاي منبر صعود نمود. ... آيات و اخباري که در فضيلت عدل بود قرائت نمود. پس از آن گفت: اي مردم اين آقايان و اين پيشوايان دين که در اين مسجد اجتماع نموده‌اند، همگي رؤساء اسلام و (عج) مي‌باشند، همه متفق القول و متحدند. خيال و عزمشان کندن ريشة ظلم و بدعت است،‌عموم مسلمين و جميع علماء اعلام، بلکه هيئت جامعة اسلام با اين بزرگواران است. (تاريخ بيداري ايرانيان، ج1، ص 234) همچنين در اعلاميه‌اي آمده است: ❇️ آيا در زمان عجل الله فرجه و حجج اسلام عتبات (ع) نيستند؟ آيا اطاعت آنها بر مسلمانان واجب نيست؟ ... هرکس احکام و فتواي مقتدايان و حجج اسلام را بشنود و اطاعت ننمايد، حال او مانند اهل کوفه است. (همان، ج2، ص 247) @aboutalebi57
🌹 (2)🌹 ❇️ رهبری و نقش محوری (2) 🔹در زمان تحصن علما در حرم عبدالعظيم (ع) در يکي از مسيرهايي که شاه در حال عبور از ميان مردم بود، مردم در سر راه او جمع شده و زنان گرد کالسکه شاه را گرفته و فرياد مي‌زدند: 🔸 «ما آقايان و را مي‌خواهيم! ما مسلمانيم و را مي‌دانيم! عقد ما را آقايان بسته‌اند، خانه‌هاي ما را آقايان اجاره مي‌داده‌اند. مجملا تمام امور ما در دست آقايان بوده و هست. چطور راضي شويم علما را نفي بلد و تبعيد نمايند. اي شاه مسلمان بفرما رؤساي مسلمانان را احترام کنند. اي پادشاه مسلمان علماي اسلام را ذليل و خوار نخواهيد. اي پادشاه اسلام اگر وقتي روس و انگليس با تو طرف شوند شصت کرور ، به اين آقايان مي‌کنند ...». 🔹 کسروي مي‌گويد در آن روز از اين گونه سخنان زياد گفته شد و با و فعاليت زيادي انجام دادند. (مهدي ابوطالبي، نقش فرهنگ سياسي شيعه درنهضتهاي معاصر، ص 169) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
☘️ #پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـمطلقه‌ ☘️ (۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله ص است🔸 ✅ آيا ولايت مطلقه
(2) ✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر آيت الله حاج آقا رضا همداني: ايشان در استدلال خود به توقيع شريف امام زمان (عج) مىفرمايند: تدبر در توقیع شریف امام زمان عج که دلیل اصلی و عمده نصب فقیه توسط امام معصوم ع است نشان می دهد که امام معصوم ع فقیهی که بر اساس روایات اهل بیت ع نظر می دهد را قائم مقام خود معرفی کرده است و فرموده است که شیعیان در تمام اموری که باید به امام مراجعه کنند در عصر غیبت به فقیه مراجعه کنند تا شیعیان در عصر غیبت متحیر و سرگردان نباشند. (مصباح الفقيه، ص 161) توقیع امام زمان (عج) به اسحاق بن یعقوب : (و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم) در حوادثی که برای شما رخ می دهد به راویان حدیث مراجعه کنید چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم). (بحارالانوار, ج 53, ص 180) @aboutalebi57
🌹 (3)🌹 ❇️ رهبری و نقش محوری (3) ❇️ کسروي: نهضت مشروطه بودند کسروي مي‌‌نويسد: را در تهران [ و ] پديد آوردند و و حاجي شيخ مرتضي و شيخ محمد رضاي و کسان ديگري از ، همگام مي‌بودند. سپس در پيش‌آمد بست نشيني در مسجد آدينه و کوچيدن به قم، حاجي نيز با آنان همراهي نمود و پس از آن هميشه همراه مي‌بود. پس از پيشرفت مشروطه و باز شدن مجلس، ديگران هريکي بهره‌اي جسته به کنار رفتند. ولي و حاجي همچنان بازماندند، و چون مشروطه را پديدآورده خود مي‌شماردند از نگهباني باز نمي‌ايستادند. (مهدي ابوطالبي، نقش فرهنگ سياسي شيعه درنهضتهاي معاصر، ص 168) @aboutalebi57
(3) 🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸 ✅ مرحوم مقدس اردبیلی می نویسد: 🔹فقیه در زمان غیبت حاکم مستقل و مطلق است و همه اموری که به امام ارجاع داده میشد، در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده میشود. این مساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمه دلایل ذکر شده: 1. اجماع 2. لزوم حفظ نظام و جلوگیری از هرج و مرج و برای به سختی نیافتادن مردم که دلایل عقلی و نقلی بر آن تأکید دارد. (مجمع الفائدة والبرهان، ج 8, ص 160 – 161. ج 12، ص 29 – 28.) @aboutalebi57
💠 (۱) 💠 🌹شکسته شدن در اثر ميرزاي شيرازي 🌹 🔸شيخ حسن کربلايي مي‌نويسد: مردم فرنگستان که در اين ساليان دراز چقدر زحمت‌ها کشيده و رنجها برده تا به وسايل مقدماتي چند، موقعيتي را در ايران براي خودشان برقرار نموده بودند، يک دفعه در انظار ايرانيان از و اعتنا ... يک دفعه مقطوع اليدشان از همه کار نموده، عاطل و باطل به کناري‌شان گذاشتند. 🔹ادوارد براون انگليسي معتقد است: ناکامي امتياز تنباکو نه فقط شرکت را دچارخسران زياد کرد بلکه به ونفوذ دولت انگليس بزرگي زد. کشف سلاح و مهمات در صندوق‌هاي متعلق به شرکت رژي بعد از لغو قرارداد، موجب اعتبار و در ايران شد. 🔸نيکي کدي نويسنده آمريکايي مي‌نويسد: موفقيت شورشي که به رهبري علما به مخالفت امتياز برپا شد به معناي موقع و انگليسي‌ها بود. (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص 217 ـ 216. ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران، ص 215. نيکي آر. کدي، تحريم تنباکو در ايران، ص 174 ـ 173.) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۱) 💠 🌹شکسته شدن #ابهت‌ـ‌انگليسي‌ها در اثر #حکم‌ـ‌ولايي مي
💠 (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار و تواضع و .🌹 🔸بعد از میرزای شیرازی و ، تواضع و خشوع خود نسبت به مرحوم ميرزا را در نامه‌اي مؤدبانه و با خطاب به ميرزا نشان مي‌دهد و مي‌نويسد: من را در ممالک روسيه نسبت به مسلمانان اجرا مي‌کنم و حاضرم براي در مملکت ايران هر اقدامي بنمايم. 🔸البته ميرزاي شيرازي که از فراست و کياست بالايي برخوردار است، مي‌داند که سلام گرگ بي‌طمع نيست و روس‌ها در هر صورت به دنبال منافع کشور خودشان هستند و هيچ‌گاه خيرخواه ملت مسلمان و ايرانيان نيستند. به همين جهت، با زيرکي تمام به رغم اين که سرکنسول روس دو سه روز در کشتي توقف کرده تا اذن ملاقات با ميرزا را بگيرد، از پذيرفتن و ملاقات با او عذر مي‌خواهد و به بهانة اين که آداب نامه‌نگاري با امپراطور را نمي‌داند، از دادن جواب امتناع مي‌کندو صرفا پيغام مي‌دهد که شما از طرف من به امپراطور اظهار امتنان بنويسيد. 🔸 نيز در رقابت با روس‌ها به همين مضامين نامه‌اي از طرف براي ميرزا فرستادند و به وسيله کنسول خود پيغام دادند که و فقط ممنون مي‌شوند که ميرزاي شيرازي نامه را قبول کند. (ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران،ص 205 ـ 204) اين برخوردها بايد درسي باشد براي ديپلماتها و مذاکره کنندگان امروز کشورمان که با مستکبران و استعمارگران بايد قاطعانه و از موضع قدرت برخورد کرد نه از موضع ضعف و تواضع. هرگاه با اقتدار و از موضع قدرت برخورد کرديم با تواضع و خضوع آنها مواجه شديم و بالعکس. @aboutalebi57