eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
256 عکس
75 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سابقه به کار بردن لقب «‌نایب‌ ‌امام‌ ‌زمان (عج)» برای فقیه(۱) 🔸آیا به کار بردن لقب (عج) برای درست است و در تاریخ شیعه سابقه دارد؟ 🔹در ادبيات فقهي شيعه در ابواب مختلف فقهي به نيابت عامه فقها از معصومين (ع) تصريح شده است.در امور سياسي نيز بارها اين تعبير در طول تاريخ در مورد فقهاي شيعه به کار رفته است. 🔸سيدجمال الدين اسدآبادي همين تعبير را خطاب به ميرزاي شيرازي به کار برده است: ✅ خدا (عج) را به تو اختصاص داده و از ميان طايفة شيعه تو را برگزيده و زمام ملت را از طريق به دستت داده ... چون تو سر رشته کارهايي را به دستت سپرده که سعادت اين جهان و رستگاري آن جهان بدان وابسته است ... خدا تو را د ر دلها وخردهاي مردم نصب کرده، تا به وسيله آن ستون عمل محکم شود و راه راست روشن گردد ... آيا چه کسي براي اين کار [مقابله با امتياز تنباکو] سزاوارتر از مردي است که خدا در قرن چهاردهم از ميان همه او را انتخاب کرده و برهان دين و حجت بر مردمان قرار داده؟ (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران، ص 87-85) @aboutalebi57
⛔️ ؟ (6)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (1) 1. یکی از تصورات نادرست در مورد اين است که هر که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، يا محسوب ميشود و است. مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،‌ است. جواب: در حالي که ربايي که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد رباي قرضي است که در شرع آمده است. و آن در صورتي است که پولي داده شود و پول، صرفا در ازاي به قرض دهنده، يا مازاد بدهد. اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک بر اساس طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس مثل مضاربه، مشارکت،‌جعاله و .... اين پول صرف صنعتي يا کشاورزي و .... شود يا مثل ، و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين يا يا فعاليت اقتصادي . ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد ويا حتي بيشتر باشد. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (7)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (2) ✳️ یکی از در مورد اینست که و . لذا دیده میشود که بین بانکهای ايران و بانکهای دیگر کشورها مقایسه میشود و یک درصدی یا سه درصدی و ... در بانکهای کشورهای دیگر را بودن این بانکها میدانند و 15 و 20 و 30 درصدی بانکهای ایران را علامت و غیراسلامی بودن آن میدانند. ✳️ در حالی که در اسلام در مواردی که پولی بین طرفین رد و بدل میشود، و کم و زیاد بودن آن بلکه ملاک این است که این سود، سود‌ـ‌قرض باشد یا سود‌ـ‌فعالیت‌ـ‌اقتصادی و تجاری. لذا اگر سود در ازای قرض باشد حتی اگر یک درصد و کمتر از یک درصد هم باشد محسوب شده و است. اما اگر در ازای یک و تجاری با شرعی باشد حتی اگر 100 درصد هم باشد . لذا در بانکهای خارجی که عموما شرایط شرعی رعایت نمیشود حتی سودهای یک درصدی هم احتمال ربا بودنش زیاد است اما در بانکهای جمهوری اسلامی اگر سود بر اساس باشد است ولو این که میزان سود زیاد باشد. ✳️ البته اين مطلب به معناي دفاع از سودهاي زياد بانکهاي ايراني يا تقبيح سودهاي کم بانکهاي خارجي نيست. بلکه فقط بيان حکم شرعي هرکدام است. مطلوب اين است که بانکهاي ايران داشته باشند. ❇️ همانطور که قبلا هم گفته شد, علت‌ـ‌سود‌ـ‌کم در بانکهای خارجی نرخ و نرخ بالاست و در بانکهای ایرانی، و وجود است. و این کمی و زیادی ربطی به ربوی بودن ندارد. مشکل سود بالاي بانکهاي ايران، حل مسائل کلان اقتصادي است که مقام معظم رهبري در قالب مطرح کردند مواردي مثل: از ، ممانعت از ،‌ اقتصاد ، اصلاح و ... @aboutalebi57
⛔️ ؟ (8)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (3) یکی از تصورات نادرست در مورد ربوی و حرام بودن یک معامله اینست که همواره طرفین معامله باید در باشند. در حالی که این مساله . در بسیاری از معاملات بانکی لزوما طرفین در سود و زیان شریک نیستند و حتی در مواردی میتوانند از ابتدا که بخشی از ضرر یا حتی بر عهده باشد. مثلا در مضاربه در اصل سرمایه فقط است و ربطی به عامل ندارد. و طبق فتوای برخی فقها مثل آیت الله بهجت میتوانند از ابتدا که این باشد. (مساله 1700 رساله آیت الله بهجت) در مشارکت طبق فتواي برخي از فقها مثل امام، آيت الله مکارم، ايت الله اراکي اگر شرط کنند که بر عهده باشد، است. (مساله 2146 و 2147 رساله سيزده مرجع) بنابراین تقسیم سود و ضرر بستگی به نوع معامله دارد که از کدام عقود شرعی باشد و همچنین بستگی به نوع توافق طرفین دارد. لذا نمیتوان گفت هرجا طرفین معامله در سود و زیان شریک نبودند پس معامله شرعی نیست و سود آن حرام است. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️ 🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیت‌الل
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله شیخ الشریعه (از اصحاب استفتای آخوند) می‌گوید: مرحوم آخوند خراسانی از شنیدن جریان فوت مرحوم شیخ‌فضل‌الله نوری بیمار شده بود» . ✅استاد محسن اردبیلی از قول پدربزرگش مرحوم آیت الله میرزا یوسف مجتهد اردبیلی (از شاگردان آخوند) می‌گوید: اگر در جامعه‌ای اشخاصی چون شیخ‌ فضل‌الله نوری و دهها مرتبه پایین‌تر از وی، مفسد فی‌الأرض شمرده شوند، در ارض آن جامعه چه کسانی مصلح خواهند بود؟! در آن چنان جامعه‌ای مردم چه نیازی به مشروطیت دارند؟!» (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 232 و 410) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️ 💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠 🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رس
(3) در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره صفويه در کتابش در مورد باور ایرانیان به حق حکومت، به دو نوع نگاه در بين ايرانيان اشاره مي‌کند: ✅دسته اول معتقدند یک که جامع علوم باشد و منزه از فساد و گناه باشد بايد امور دینی و اجتماعی و حکومتی مملکت را اداره کند. شاردن مي‌نويسد اين دسته معتقدند که چون مجتهد وارسته‌ای پردانش و سلیم است، باید پادشاهی در کنارش باشد که به ضرب شمشیر مردمان را به رعایت عدالت وادار نماید، اما باید چون وزیری فرمانبردار و سر به راه باشد، نه بیش. ✅دسته دوم معتقدند حکومت حق سادات و فرزندان ائمه ع است ولازم نيست حتما عالم باشد. (سفرنامه شاردن، ج 3، ص 1143-1145) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي‌ حائري،‌ از برادر مرحوم‌ ميرزاي‌ نائيني، دغدغة مرحوم نائینی و آخوند خراسانی نسبت به شیخ فضل الله را این گونه نقل مي‌کند: بعد از دریافت خبر فتح تهران با تذکر مرحوم نایینی به آخوند مبنی بر خطر جان شیخ در فتح تهران، مرحوم آخوند تلگرافی به تهران فرستاد تا جان نوری را از مرگ برهاند» .( دكتر عبدالهادي‌ حائري‌: تشيع‌ و مشروطيت‌ در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، ص200‌.) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي‌ حائري،‌ از برادر مرحوم‌ ميرزاي‌ ن
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (4)🔶 ✅ آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي از قول سه عالم و مرجع تقلید شیعه یعنی پدرش آیت‌الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیت‌الله‌العظمی سید محسن حکیم و آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی می‌گوید: بنا بر نقل استادان خود و پدرم، ‌آن بهتان عظیم به آخوند مبنی بر مفسد خواندن شیخ، دروغ است و تهمت . (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 334 و 335) @aboutalebi57
(4) (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينه‌هاي اجرايي شدن در اواخر دوره قاجار مي‌نويسد:‌ 🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که « تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواست‌هاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرت‌هاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مي‌نمودند.» (نيکي کدي،‌ تحريم تنباکو در ايران،‌ص 14) @aboutalebi57
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱) 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه منتشر شده و دست به دست می شود. ✅ وجود چنین نامه ای در اسناد تاریخی ثبت نشده است. و هیچ مستندی ندارد. خود آقای ثبوت منتشر کننده این نامه نیز معتقدند مطالب فوق بصورت شفاهی بین آخوند و نایینی رد و بدل شده است. آقای ثبوت مدعی است این مطالب را در دهه چهل شفاها از آقابزرگ شنیده آقا بزرگ هم حدود پنجاه سال قبل از آن شنیده بوده است. لذا مستند مکتوبی در دست نیست. ✅ ضمن این که محتوای این مکتوب اعم از ادبیات آن که کاملا ادبیات جدید است و به ادبیات دوره مشروطه نمیخورد. همچنین استدلالات آن که در خور شأن فقیه بزرگی چون آخوند خراسانی نیست عدم صحت آن را تایید می کند. ✅ نقد سندی و محتوایی این مکتوب و پاسخ ادعاهای فوق و همچنین مستندات اعتقاد آخوندخراسانی به ولایت فقیه به قلم جناب آقای علیرضا جوادزاده در کتاب "ولایت سیاسی فقیهان از نگاه آخوند خراسانی" توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (4) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱) 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خر
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۲) سال 1388 به همراه جمعی از دوستان خدمت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رسیدیم در محضر ایشان بحث از مشروطه و نقش علمای شیعه در مشروطه و تاریخ معاصر بود. بعد از اتمام جلسه ایشان متنی را به یکی از دوستان دادند که دقیقا همین متن منسوب به آخوند خراسانی بود. فرمودند این متن اخیرا در اصفهان به صورت کپی منتشر شده است. توصیه کردند که حتما جواب این شبهات و اتهامات نسبت به آخوند خراسانی را بدهید.ایشان فرمودند اینها میخواهند با این نوشته ها رهبری و ولایت فقیه را تضعیف کنند و شما باید جواب اینها را بدهید. @aboutalebi57