eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
131 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5877545826976270235.mp3
1.08M
🔸ترتیل صفحه ۳۶۸ با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : ماهور 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
موسى در پاسخ فرعون گفت: آرى، در آن زمان من براى دفاع از مردى اسرائيلى در برابر آن مرد قبطى به ‏پا خاستم و آن كار را كردم، ولى نمى‌‏دانستم كه به كشته شدن او مى‏‌انجامد و چه فرجام ناگوارى را براى من در پى دارد. (20) و وقتى شنيدم كه بر كشتن من تصميم گرفته‌‏ايد، از شما ترسيدم و از دستتان گريختم و پروردگارم به من دانش و حكمت بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد. (21) آيا اين‏‌كه بر بنى‌اسرائيل ستم كرده و آنان را برده خود ساخته‌‏اى، نعمتى است كه آن را بر من منّت مى‌‏نهى؟ (22) فرعون گفت: پروردگار جهان‏‌ها كه تو را به رسالت فرستاده‌است چيست؟ (23) موسى گفت: همان كسى كه پروردگار آسمان‏‌ها و زمين و همه چيزهايى است كه ميان آن دو قرار دارد. شما اگر اهل يقين باشيد، از تدبيرى كه بر جهان حاكم است درمى‌‏يابيد كه خدايى يگانه جهان را اداره مى‌‏كند. (24) فرعون به كسانى كه پيرامونش بودند از روى تعجب گفت: آيا نمى‏‌شنويد كه موسى چه پاسخى مى‌‏دهد؟ (25) موسى گفت: پروردگار جهان‌‏ها، همان پروردگار شما و پروردگار پدران نخستين شماست. (26) فرعون به اطرافيان خود گفت: بى‌‏ترديد، اين پيامبرتان كه به سوى شما فرستاده شده، ديوانه است. (27) موسى در ادامه سخنانش گفت: پروردگار جهان‌‏ها، همان پروردگار مشرق و مغرب و همه موجوداتى است كه ميان آن دو قرار دارد. اگر عقل خود را به كار گيريد درمى‌‏يابيد كه نظامى واحد بر آن‌ها حاكم است و خدايى يكتا آن‌ها را سامان مى‌‏دهد. (28) فرعون گفت: اى موسى، سوگند ياد مى‌‏كنم كه اگر غير از من معبودى اختيار كنى تو را در زمره آن زندانيان كه از وضعشان خبر دارى قرار مى‌‏دهم. (29) موسى گفت: آيا اگر نشانه‌‏اى براى تو بياورم كه درستى رسالت مرا آشكار كند، باز هم مرا به زندان مى‌‏افكنى؟ (30) فرعون گفت: اگر راست مى‌‏گويى كه نشانه و معجزه‌‏اى دارى آن را بياور و نشان ده. (31) پس موسى عصاى خود را افكند كه ناگاه آن عصا اژدهايى آشكار شد. (32) و دستش را از زير بغل بيرون كشيد كه ناگاه آن دست براى تماشاگران سفيد و درخشان پديدار شد. (33) فرعون وقتى با اين حقيقت آشكار روبه‌‏رو گرديد، چاره‌‏اى جز اتّهام نديد و به بزرگانى كه پيرامونش بودند گفت: قطعا اين مرد ساحرى زبردست و داناست. (34) مى‏‌خواهد با سحر خود، شما را از سرزمينتان بيرون كند. با اين وصف درباره او چه برنامه‌‏اى داريد و چه دستورى مى‌‏دهيد؟ (35) مهتران قوم گفتند: در مجازات او و برادرش هارون شتاب مكن و كارشان را به تأخير انداز و گروهى را به شهرها بفرست تا ساحرانى ماهر را گرد آورند (36) آنان هرجادوگر زبردست دانايى را نزد تو مى‌‏آورند. (37) پس جادوگران در وقتى كه ميان موسى و فرعونيان مقرّر شد و آن روزى معيّن بود گردآورى شدند. (38) و به مردم گفته شد: آيا شما هم در آن روز در ميدان مبارزه اجتماع مى‌‏كنيد؟ (39) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته تفسیری صفحه ۳۶۸ آیات ۲۰ - ۲۱: مراد از «حُکْماً» در آیه یا حکومت و سرپرستی بنی اسرائیل است و یا حکمت و دانش.  در این دو آیه، حضرت موسی (علیه‌السّلام) ایرادهای فرعون را که در آیۀ قبل گفتیم، پاسخ می ‏دهد. چنان که گذشت حضرت موسی به خاطر طرفداری از یکی از یاران خود، مشتی به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روی عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلکه یک حادثۀ ناخواسته و یک لغزش عملی بدون سوء نیّت بود که قبل از نبوّت موسی آن هم به خاطر طرفداری از یک مظلوم اتّفاق افتاده بود. بنا بر این، «ضال» در آیۀ مذکور، یک انحراف عملی بدون قصد است که ضربه‏ ای به عصمت نمی ‏زند و یا به معنای تحیّر است، نظیر آیۀ ۷ سورۀ ضُحی: «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدی‏».  از امیر المؤمنین علی (علیه‌السّلام) پرسیدند: چرا بعد از پیامبر اکرم (صلوات اللَّه علیه) حقّ خود را با شمشیر نگرفتید، و چرا همان گونه که با طلحه و زبیر و معاویه جنگ کردید با خلفای پیش از خود جنگ نکردید؟ حضرت فرمود: گاهی سکوت لازم است. مگر ابراهیم به مردم نفرمود: من از شما کناره می ‏گیرم: «وَ أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مریم، ۴۸) مگر هارون نفرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی» (اعراف، ۱۵۰) مردم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند؟ مگر یوسف نفرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ» (یوسف، ۳۳) پروردگارا! زندان برای من بهتر از استجابت تقاضای آنهاست؟ مگر پیامبر اکرم در غار نرفت و من جای او نخوابیدم؟ مگر موسی نفرمود: «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمَّا خِفْتُکُمْ» همین که ترسیدم فرار کردم، و مگر حضرت لوط (علیه‌السّلام) در برابر تقاضای گنهکاران نفرمود: «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلی‏ رُکْنٍ شَدِیدٍ» (هود، ۸۳) ای کاش قدرتی داشتم (تا شما را از این عمل ننگین باز می‏ داشتم) و یا به جایگاه محکم و أمن پناه می‏ بردم (و از شرّ شما در امان بودم). (تفسیر نور الثقلین) بنا بر این سایر اولیای خدا نیز گاهی در شرایطی مجبور به سکوت و انزوا می ‏شدند. پیام های سورۀ شعرا - آیات ۲۰ - ۲۱: ۱. گاهی اقرار، یک ارزش است. «قالَ فَعَلْتُها»  ۲. فرار از طاغوت، مقدّمۀ دریافت الطاف الهی است. «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ ... فَوَهَبَ»  ۳. انبیاء از الطاف خاصّ خداوند برخوردارند. «فَوَهَبَ لِی وَ جَعَلَنِی»  ۴. نبوّت، یک جریان در طول تاریخ است، انبیای بسیاری قبل از موسی بوده ‏اند پس تعجّب فرعون نابه جاست. «مِنَ الْمُرْسَلِینَ پیام‌های سورۀ شعرا - آیات ۳۴ - ۳۹: ۱. طاغوت‌‏ها تبلیغات شیطانی خود را با تأکید و قاطعیّت بیان می‏ کنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ» ( «إِنَّ»، حرف «لام» و جملۀ اسمیّه همه نشانۀ تأکید است.)  ۲. فرعون برای آن که ساحران را در مبارزه با موسی تشویق و تحریک کند، از موسی به عنوان «ساحر علیم» یاد کرد. «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»  ۳. دروغگو کم حافظه است. فرعونیانی که به موسی نسبت جنون می ‏دادند «لَمَجْنُونٌ» اکنون او را ساحری ماهر و آگاه می ‏خوانند: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»  ۴. وطن‏ دوستی و انگیزۀ مالکیّت، از غرائز انسان ‏هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ»  ۵. دروغ، تزویر و عوام فریبی، شیوۀ طاغوت است. (کلمۀ «أَرْضِکُمْ»، برای عوام‏ فریبی و کلمۀ «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.)  ۶. طاغوت ‏ها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود می ‏دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ» (زخرف، ۵۱) ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می‏ کشند. «أَرْضِکُمْ»  ۷. طاغوت‏ ها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره می ‏طلبند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» فرعونی که به موسی می ‏گوید: اگر معبودی غیر از من بگیری تو را زندان می‏ کنم، امروز محتاج اطرافیان است.  ۸. زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سَحَّارٍ عَلِیمٍ»  ۹. اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعون‏ ها در می ‏آیند. «یَأْتُوکَ»  ۱۰. همایش و سمینار کارشناسان، سابقۀ طولانی دارد. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»  ۱۱. طاغوت ‏ها برای رسیدن به اهداف خود، از کارشناسان سوء استفاده می ‏کنند ما چرا استفادۀ خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»  ۱۲. فرعون تمام توان خود را به کار گرفت. «بِکُلِّ سَحَّارٍ»  ۱۳. زمان و مکان در حرکات تبلیغی مؤثّر است. «یَوْمٍ مَعْلُومٍ»  ۱۴. برای طاغوت ‏ها جلب افکار عمومی و حضور مردم در صحنه مهم است.«هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ» منبع: محسن قرائتی، تفسیر نور، ج‏۸، صفحات ۳۰۲ - ۳۱۱ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
علم نافع در آینه نهج البلاغه.pdf
407.2K
بدان! علمے ڪہ سودمند نباشد، فايدہ اے نخواهد داشت، و دانشے ڪہ سزاوار يادگيرے نيست سودے ندارد. ،نامه۳۱ علم نافع چیست؟و چہ ویژگے هایے دارد؟و چہ ڪسانے سزاوار یادگیرے آن هستند؟ ما براے یافتن پاسخ این سولات نهج البلاغہ شریف را مورد بررسے قرار دادیم و با تتبع در این ڪلمات وحیانے بہ معارف زیبایے رسیدیم،اڪنون آن را در اختیار شما میگذاریم تا هم بہ داشتن چنین معارفے بہ خود ببالیم وهم راهگشاے جان هاے تشنمان باشد 👥با ما همراه باشید👥 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
امیرالمؤمنین عليه السلام: تنبلى، آخرت را تباه مى كند الكَسَلُ يُفسِدُ الآخِرَةَ ميزان الحكمه جلد10 صفحه 131 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @jomalat_olama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا رهبر کاری نمی‌کنه؟ 🔻چرا رهبری جلوی خطای فلان وزیر را نمی‌گیرد؟چرا رهبری دخالت نمی‌کنند؟ 🌿 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @jomalat_olama
شهید بهشتی : یکی از مصیبت های زمان ما این است که اشخاص دارند کم کم جانشین ها میشوند... ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @jomalat_olama
می‌گفت : در این زمان به دنیا آمده‌ایم و شیعه هـم به دنیا آمده‌ایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا(عج) باشیم 🕊 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @jomalat_olama
کمک رساندن در وضو برخی از مردم فکر میکنند، اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است. 1 مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا ها به او کمک نماید وضویش باطل است. 2 1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185 2. همان و ص 167 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797