هدایت شده از 🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
صفحهی ۳۶۸
جزء #۱۹
#سوره_مبارکه_الشعرا
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
هدایت شده از 🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
4_5877545826976270235.mp3
1.08M
🔸ترتیل صفحه ۳۶۸ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
هدایت شده از 🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_شعرا
موسى در پاسخ فرعون گفت: آرى، در آن زمان من براى دفاع از مردى اسرائيلى در برابر آن مرد قبطى به پا خاستم و آن كار را كردم، ولى نمىدانستم كه به كشته شدن او مىانجامد و چه فرجام ناگوارى را براى من در پى دارد. (20)
و وقتى شنيدم كه بر كشتن من تصميم گرفتهايد، از شما ترسيدم و از دستتان گريختم و پروردگارم به من دانش و حكمت بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد. (21)
آيا اينكه بر بنىاسرائيل ستم كرده و آنان را برده خود ساختهاى، نعمتى است كه آن را بر من منّت مىنهى؟ (22)
فرعون گفت:
پروردگار جهانها كه تو را به رسالت فرستادهاست چيست؟ (23)
موسى گفت:
همان كسى كه پروردگار آسمانها و زمين و همه چيزهايى است كه ميان آن دو قرار دارد. شما اگر اهل يقين باشيد، از تدبيرى كه بر جهان حاكم است درمىيابيد كه خدايى يگانه جهان را اداره مىكند. (24)
فرعون به كسانى كه پيرامونش بودند از روى تعجب گفت: آيا نمىشنويد كه موسى چه پاسخى مىدهد؟ (25)
موسى گفت: پروردگار جهانها، همان پروردگار شما و پروردگار پدران نخستين شماست. (26)
فرعون به اطرافيان خود گفت:
بىترديد، اين پيامبرتان كه به سوى شما فرستاده شده، ديوانه است. (27)
موسى در ادامه سخنانش گفت: پروردگار جهانها، همان پروردگار مشرق و مغرب و همه موجوداتى است كه ميان آن دو قرار دارد. اگر عقل خود را به كار گيريد درمىيابيد كه نظامى واحد بر آنها حاكم است و خدايى يكتا آنها را سامان مىدهد. (28)
فرعون گفت: اى موسى، سوگند ياد مىكنم كه اگر غير از من معبودى اختيار كنى تو را در زمره آن زندانيان كه از وضعشان خبر دارى قرار مىدهم. (29)
موسى گفت: آيا اگر نشانهاى براى تو بياورم كه درستى رسالت مرا آشكار كند، باز هم مرا به زندان مىافكنى؟ (30)
فرعون گفت: اگر راست مىگويى كه نشانه و معجزهاى دارى آن را بياور و نشان ده. (31)
پس موسى عصاى خود را افكند كه ناگاه آن عصا اژدهايى آشكار شد. (32)
و دستش را از زير بغل بيرون كشيد كه ناگاه آن دست براى تماشاگران سفيد و درخشان پديدار شد. (33)
فرعون وقتى با اين حقيقت آشكار روبهرو گرديد، چارهاى جز اتّهام نديد و به بزرگانى كه پيرامونش بودند گفت: قطعا اين مرد ساحرى زبردست و داناست. (34)
مىخواهد با سحر خود، شما را از سرزمينتان بيرون كند. با اين وصف درباره او چه برنامهاى داريد و چه دستورى مىدهيد؟ (35)
مهتران قوم گفتند: در مجازات او و برادرش هارون شتاب مكن و كارشان را به تأخير انداز و گروهى را به شهرها بفرست تا ساحرانى ماهر را گرد آورند (36)
آنان هرجادوگر زبردست دانايى را نزد تو مىآورند. (37)
پس جادوگران در وقتى كه ميان موسى و فرعونيان مقرّر شد و آن روزى معيّن بود گردآورى شدند. (38)
و به مردم گفته شد: آيا شما هم در آن روز در ميدان مبارزه اجتماع مىكنيد؟ (39)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
هدایت شده از 🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
نکته تفسیری صفحه ۳۶۸
آیات ۲۰ - ۲۱:
مراد از «حُکْماً» در آیه یا حکومت و سرپرستی بنی اسرائیل است و یا حکمت و دانش.
در این دو آیه، حضرت موسی (علیهالسّلام) ایرادهای فرعون را که در آیۀ قبل گفتیم، پاسخ می دهد. چنان که گذشت حضرت موسی به خاطر طرفداری از یکی از یاران خود، مشتی به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روی عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلکه یک حادثۀ ناخواسته و یک لغزش عملی بدون سوء نیّت بود که قبل از نبوّت موسی آن هم به خاطر طرفداری از یک مظلوم اتّفاق افتاده بود. بنا بر این، «ضال» در آیۀ مذکور، یک انحراف عملی بدون قصد است که ضربه ای به عصمت نمی زند و یا به معنای تحیّر است، نظیر آیۀ ۷ سورۀ ضُحی: «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدی».
از امیر المؤمنین علی (علیهالسّلام) پرسیدند: چرا بعد از پیامبر اکرم (صلوات اللَّه علیه) حقّ خود را با شمشیر نگرفتید، و چرا همان گونه که با طلحه و زبیر و معاویه جنگ کردید با خلفای پیش از خود جنگ نکردید؟ حضرت فرمود: گاهی سکوت لازم است. مگر ابراهیم به مردم نفرمود: من از شما کناره می گیرم: «وَ أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مریم، ۴۸) مگر هارون نفرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی» (اعراف، ۱۵۰) مردم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند؟ مگر یوسف نفرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ» (یوسف، ۳۳) پروردگارا! زندان برای من بهتر از استجابت تقاضای آنهاست؟ مگر پیامبر اکرم در غار نرفت و من جای او نخوابیدم؟ مگر موسی نفرمود: «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمَّا خِفْتُکُمْ» همین که ترسیدم فرار کردم، و مگر حضرت لوط (علیهالسّلام) در برابر تقاضای گنهکاران نفرمود: «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلی رُکْنٍ شَدِیدٍ» (هود، ۸۳) ای کاش قدرتی داشتم (تا شما را از این عمل ننگین باز می داشتم) و یا به جایگاه محکم و أمن پناه می بردم (و از شرّ شما در امان بودم). (تفسیر نور الثقلین) بنا بر این سایر اولیای خدا نیز گاهی در شرایطی مجبور به سکوت و انزوا می شدند.
پیام های سورۀ شعرا - آیات ۲۰ - ۲۱:
۱. گاهی اقرار، یک ارزش است. «قالَ فَعَلْتُها»
۲. فرار از طاغوت، مقدّمۀ دریافت الطاف الهی است. «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ ... فَوَهَبَ»
۳. انبیاء از الطاف خاصّ خداوند برخوردارند. «فَوَهَبَ لِی وَ جَعَلَنِی»
۴. نبوّت، یک جریان در طول تاریخ است، انبیای بسیاری قبل از موسی بوده اند پس تعجّب فرعون نابه جاست. «مِنَ الْمُرْسَلِینَ
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۳۴ - ۳۹:
۱. طاغوتها تبلیغات شیطانی خود را با تأکید و قاطعیّت بیان می کنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ» ( «إِنَّ»، حرف «لام» و جملۀ اسمیّه همه نشانۀ تأکید است.)
۲. فرعون برای آن که ساحران را در مبارزه با موسی تشویق و تحریک کند، از موسی به عنوان «ساحر علیم» یاد کرد. «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»
۳. دروغگو کم حافظه است. فرعونیانی که به موسی نسبت جنون می دادند «لَمَجْنُونٌ» اکنون او را ساحری ماهر و آگاه می خوانند: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»
۴. وطن دوستی و انگیزۀ مالکیّت، از غرائز انسان هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ»
۵. دروغ، تزویر و عوام فریبی، شیوۀ طاغوت است. (کلمۀ «أَرْضِکُمْ»، برای عوام فریبی و کلمۀ «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.)
۶. طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود می دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ» (زخرف، ۵۱) ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می کشند. «أَرْضِکُمْ»
۷. طاغوت ها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره می طلبند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» فرعونی که به موسی می گوید: اگر معبودی غیر از من بگیری تو را زندان می کنم، امروز محتاج اطرافیان است.
۸. زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۹. اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعون ها در می آیند. «یَأْتُوکَ»
۱۰. همایش و سمینار کارشناسان، سابقۀ طولانی دارد. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۱۱. طاغوت ها برای رسیدن به اهداف خود، از کارشناسان سوء استفاده می کنند ما چرا استفادۀ خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۱۲. فرعون تمام توان خود را به کار گرفت. «بِکُلِّ سَحَّارٍ»
۱۳. زمان و مکان در حرکات تبلیغی مؤثّر است. «یَوْمٍ مَعْلُومٍ»
۱۴. برای طاغوت ها جلب افکار عمومی و حضور مردم در صحنه مهم است.«هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ»
منبع: محسن قرائتی، تفسیر نور، ج۸، صفحات ۳۰۲ - ۳۱۱
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
هدایت شده از نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی 🌍
علم نافع در آینه نهج البلاغه.pdf
407.2K
بدان! علمے ڪہ سودمند نباشد، فايدہ اے نخواهد داشت، و دانشے ڪہ سزاوار يادگيرے نيست سودے ندارد.
#نهج_البلاغہ ،نامه۳۱
علم نافع چیست؟و چہ ویژگے هایے دارد؟و چہ ڪسانے سزاوار یادگیرے آن هستند؟
ما براے یافتن پاسخ این سولات نهج البلاغہ شریف را مورد بررسے قرار دادیم
و با تتبع در این ڪلمات وحیانے بہ معارف زیبایے رسیدیم،اڪنون آن را در اختیار شما میگذاریم تا هم بہ داشتن چنین معارفے بہ خود ببالیم وهم راهگشاے جان هاے تشنمان باشد
👥با ما همراه باشید👥
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalagheiha
┗━━━🍂━
هدایت شده از جملات ناب از اهلبیت؛ علما و شهدا
امیرالمؤمنین عليه السلام:
تنبلى، آخرت را تباه مى كند
الكَسَلُ يُفسِدُ الآخِرَةَ
ميزان الحكمه جلد10 صفحه 131
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
@jomalat_olama
هدایت شده از جملات ناب از اهلبیت؛ علما و شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا رهبر کاری نمیکنه؟
🔻چرا رهبری جلوی خطای فلان وزیر را نمیگیرد؟چرا رهبری دخالت نمیکنند؟
#پسٺویژه🌿
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
@jomalat_olama
هدایت شده از جملات ناب از اهلبیت؛ علما و شهدا
شهید بهشتی :
یکی از مصیبت های زمان ما این است که اشخاص دارند کم کم جانشین #ارزش ها میشوند...
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
@jomalat_olama
هدایت شده از جملات ناب از اهلبیت؛ علما و شهدا
میگفت :
در این زمان به دنیا آمدهایم
و شیعه هـم به دنیا آمدهایم
که مؤثر در تحقق ظهور مولا(عج) باشیم
#رفیق_آسمانی
#شهید_محمودرضا_بیضایی🕊
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
@jomalat_olama
هدایت شده از برداشت های نادرست از احکام
کمک رساندن در وضو
برخی از مردم فکر میکنند، اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است. 1
مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا ها به او کمک نماید وضویش باطل است. 2
1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185
2. همان و ص 167
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797