هدایت شده از 🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۱۰🌷
همه وارد دوزخ می شوند:
این آیات به یکی از حوادث شگفت انگیزی که در آینده برای همه ی ما رخ می نماید، اشاره می کند. بر اساس این آیات، تصمیم قطعی خداوند بر این است که تمام انسان ها در روز قیامت وارد دوزخ شوند و آنگاه افراد پرهیزگار نجات یابند و افراد ستمکار در دوزخ باقی بمانند. در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم: «هیچ شخص نیکوکار و بدکاری باقی نمی ماند مگر این که داخل دوزخ می شود. سپس آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم می شود؛ همان طور که برای ابراهیم شد؛ تا حدّی که آتش دوزخ از شدّت سرما فریاد برمی آورد. آنگاه خدا پرهیزگاران را نجات می دهد و ستمکاران را در آتش رها می کند.»
در حدیث دیگری از همان حضرت می خوانیم: «روز قیامت، آتش به فرد باایمان می گوید: ای مؤمن، زودتر از من بگذر که نورت شعله ی مرا خاموش کرد.»
ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا خداوند، افراد خوب و باایمان را نیز در آتش جهنّم وارد می کند.
در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجّه کنیم که دیدن دوزخ و عذاب های آن، مقدمه ای برای لذّت بردن هر چه بیشتر مؤمنان از نعمت های بهشت است؛ چراکه «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید»؛ هر چند که بهشتیان گرفتار مصیبت نمی شوند و تنها صحنه ی مصیبت را مشاهده می کنند، و همان گونه که در روایات پیشین خواندیم، آتش بر آنان سرد و سالم می شود و نور آنان، شعله ی آتش را کنار می زند. به علاوه، آنان چنان سریع و قاطع از آتش می گذرند که کمترین اثری از آتش در آن ها باقی نمی ماند. در روایتی از پیامبر می خوانیم: « مردم همگی وارد آتش [دوزخ] می شوند. سپس طبق کارهایشان از آن بیرون می آیند؛ گروهی چون برق جهنده، دسته ای مانند حرکت باد، عدّه ای همچون دویدن شدید اسب، بعضی مانند سواری عادی، گروهی چون پیاده ای که تند می دود، و بعضی نیز مانند راه رفتن معمول.»
از روایات معصومین استفاده می شود که بهشتیان هرچند از دوزخ عبور می کنند متوجّه چیزی از سختی ها و عذاب های آن نمی شوند. در حدیثی می خوانیم: «هنگامی که بهشتیان وارد بهشت می شوند، به یکدیگر می گویند: مگر پروردگارمان به ما وعده نداده بود که از دوزخ عبور می کنیم؟ پس به ایشان گفته می شود: عبور کردید؛ ولی آتش دوزخ برای شما خاموش بود.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌼🍃🌼✿﷽✿🌼🍃🌼
#سبک_زندگی
🌷 سبڪ زنـــــــدگے علــــــــــــوے🌷
⛔️پرهیز از نافرمانی خدا
هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست.حکمت165
⛔️لزوم پرهیز از نافرمانی خدا حتی پنهانی👇
«از نافرماني خدا در خلوتها بپرهيزيد،»
حکمت324
زيرا،عالم محضر خداست👇
وامیرالمومنین می فرماید:
«همان كه گواه است داوري كند.»
حکمت324
📌پس در محضرخدا گناه نکنیم
وبا اطاعت خدا از شاکرین باشیم زیرا
اطاعت از پروردگار نوعی شکرگزاری از نعمت های خداست👇
وامیرالمومنین می فرماید:
«اگر خدا برگناهان وعده عذاب هم نمیداد، لازم بودبه خاطرسپاسگزاری ازنعمتهایش نافرمانی نشود.»حکمت290
‼️اگر نمیشود نعمت های الهی را شمارش کرد و شکر آنها را به جا آورد خداوند اطاعت را عوض شکرگزاری قرار داده است،
╔═🌼🍃═════╗
🆔 @nahjolbalagheiha
╚═════🍃🌼═╝
#مهدویت
🔴🔵 توصیه امام زمان(عج) جهت حاجت روایی با خاصیتی از سوره یس :
🌺 شخصی از بندگان خدا در شهر یزد گرفتاری سختی داشت خدمت حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه مشرف می شود ولی آن بزرگوار را نمی شناسد.
حضرت به او فرموده بودند :سوره یس را بخوان چون به کلمه مبین که در شش مورد آمده رسیدی حاجت خود را نیت کن و پس از قرائت سوره نیز حاجت خود را درخواست کن تا خداوند دعای تو را مستجاب نماید.
🔷 او گفت : چون در سوره یس نگاه کردم دیدم کلمه مبین در هفت مورد ذکر شده تعجب کردم. اما با تامل دقت کردم فهمیدم در شش مورد بدون الف و لام است ( مبین ) و در یک مورد همراه با آن می باشد ( المبین ) سپس گفت سوره را همان طوری که حضرت فرموده بود خواندم و خداوند نیز دعایم را مستجاب کرد.
📚 منبع :
صحیفه مهدیه بخش ششم صفحه ۵۸۷
🌺ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌺
🆔 @emame_zaman
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠طرحها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً #مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید و از نکته سنجیها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید. #رفاه ملت مظلوم و عقب افتادگیهای آنها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند.
#امام_خمینی
#مجلس_قوی
📚صحیفه نور، جلد ١٢،صفحه ١٢٣
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#ضرورت آشنایی و فهم منظومه فکری #امامین_انقلاب
دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام و به منظور ایجاد بستری جهت تربیت انسانها، مبتنی بر تحقق سه منظومهی معرفتی، ارزشی و کنشی است که حکومت اسلامی همچون کانالی جهت تبدیل ارزشها به کنشهاست. برای تبیین منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام و سپس ترسیم فرآیند عینیت یافتن ارزشها در متن جامعه، نیازمند یک دستگاه معرفتی و منظومه فکری هستیم که بتواند در یک نقشهی کامل، نقطهی آغاز تمدنسازی و نقشهی راه را برای همگان ترسیم سازد.
اسلام به عنوان یک مکتب وحیانی، دارای یک فکر و برنامهی منسجم و شبکهای و ناظر به تمدن سازی است که توانست در مدت ۲۳ سال به دست توانای پیامبر عظیمالشان اسلام، جامعهی اسلامی را پدید آورد و شالوده تمدن اسلامی در قرن چهارم را پیریزی کند.
تجربهی تحقق وتداوم انقلاب اسلامی و شیوه مدیریت امامین انقلاب و دستیابی به آرمانهای انقلاب اسلامی -که عیناً همان آرمانهای اسلام ناب است- نشانگر اندیشهی تمدنی، شبکهای و نظام وار امامین انقلاب است که ماحصل سیر در اندیشهی آن دو امام، فهم منظومه فکری اسلام جهت دستیابی به نقشه تمدن سازی میباشد. اندیشهی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشهی امامین انقلاب است، اگر منطبق بر منظومهی فکری اسلام نبود، هرگز قادر به این فتوحات که چشم جهان را خیره کرده، نبود.
همچنان که رهبر انقلاب فرمودند:
«اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد، نه، علت این بود که یک منظومه فکریِ نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف این عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است».
۱۳۹۴/۶/۱۲
امروز برای دستیابی به جهانِ انسانی و تمدن اسلامی نیازمند فهم و عمل به منظومهی فکری اسلام و انقلاب که ظهور در اندیشهی امامین انقلاب دارد، هستیم.
مجموعهی تبیین منظومهی فکری رهبر انقلاب از سال ۹۶ تمرکز خود را بر ارائهی نظام اندیشهی انقلاب اسلامی بر اساس منظومهی فکری رهبر انقلاب قرار داده و به همین منظور تاکنون دورههای آموزشی و حلقات مطالعاتی پرشماری را بر اساس سیر مطالعاتی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار و مدیریت کرده است.
دورههای آموزشی معارف انقلاب اسلامی دارای سه سطح بوده که در سطح یک، تمرکز بر آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب و در سطح دو، تربیت پژوهشگر و در سطح سه، تربیت مدرس میباشد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#غذای_روح
صدای اذان رو شنید دست کشید گفت: می رم نماز
اصرار کردم: غذات سرد میشه
تمومش کن
گفت غذای روحم سرد میشه
🌹 #سردار_محمود_شهبازی
🕊 زندگی به سبک شهدا
5b451a560038b77c98756cef_-5172719360105926638.mp3
6.32M
#صوت_شهدایے
باید گذشت از این دنیا بھ آسانے ... !
🎤🎤 حاج مهدی سلحشور
🕊 زندگی به سبک شهدا
هدایت شده از برداشت های نادرست از احکام
چند نکته درباره اقتدا
برخی از مومنین در هنگام اقتدا به امام جماعت، به جزئیات توجهی ندارند، مثلا:
اگر مأموم نداند امام جماعت نماز واجب می خواند یا مستحب، نمی تواند به او اقتدا کند.1
موقعی که مأموم نیت می کند، باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست، مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر، نمازش صحیح است.2
اگر امام ایستاده و مأموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند.3
توضیح المسائل مراجع م1410
توضیح المسائل مراجع م1460
توضیح المسائل مراجع ص788 م1446
🌱
کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از شیعه پاسخ
#مذمت_اهل_خوزستان
🤔#پرسش
❔در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده و احذر مکر خوزی الاهواز ... الایمان لا یثبت فی قلب یهودی و لا خوزی ابدا منظور از خوزی های اهواز کی ها هستند این روایت را شیخ انصاری هم در مکاسب محرمه تحت عنوان خاتمه آورده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی از افرادی به نام « خوزی ها » مذمت شده و ازدواج با آنان را مکروه شمرده اند ، ما قبل از طرح روایات مذکور ، متذکر دو اصل مسلم اسلامی می شویم ؛
1⃣یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را #نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶#حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
2⃣از سوی دیگر ملاک در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه که بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به #خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕حال روایات مورد بحث ؛
🔸در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« از مکر خوزیان اهواز بپرهیز ...چرا که علی علیه السلام فرمود ایمان در قلب یهودی و خوزی استوار نمی شود »
📚کشف الریبه ص 88
🔸در نقل دیگری از خوزی ها مذمت شده و فرمودند ؛
« حلاوت ایمان در قلوب ... خوزی ها وارد نمی شود »
📚بحار الانوار ج 5 ص 277
❕و یا فرمود ؛
« ساکن خوز نشو و با آنان ازدواج نکن چرا که در آنها ریشه هایی است که آنان را به غیر وفاء دعوت می کند »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 83
❕یا فرمود ؛
« شش گروه هستند که نجیب نمی شوند که یکی از آنها خوزی ها هستند »
📚خصال ج 1 ص 328
❕شیخ عباس قمی می نویسد که مقصود از خوزی ها ، اهل خوزستان هستند ؛
📚سفینه البحار ج 2 ص 74
👌در پاسخ به این روایات توجه به سه نکته ضروری است ؛
1⃣روایات مذکور چون خلاف دو اصلی هستند که در ابتدای کلام به آن اشاره کردیم قابل پذیرش نمی باشد .
2⃣سند تمام این روایات مخدوش است . راوی روایت اول شخصی است به نام « عبد الله بن سلیمان النوفلی » که مجهول است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 30
❕در سند روایت دوم فردی است به نام « نصر الکوسج » که او نیز مجهول و ضعیف است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 8 ص 71
❕در سند روایت سوم هم فردی است به نام شریک که مقصود شریک بن عبد الله است که او نیز توثیقی ندارد ؛
📚زبده المقال ج 1 ص 530
❕روایت چهارم هم بدون سند کامل و مرسلا به معصوم نسبت داده شده است « یرفعه الی ابی عبد الله ع » که این گواه بر ضعف روایت است .
3⃣به فرض که روایت فوق #صحیح باشد گفتنی است ؛
❕این روایات ناظر به موقعیت زمانی و مکانی #صدور آن است . مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با اقوامی و مذمت آنان بیان کردند ( خوزی ها) کسانی که #منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن و معاشرت با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، نهی #مذکور را بیان داشتند .
👌بی شک در زمان کنونی که مردمان قومیت ها و نژاد های فوق تحت سایه تعالیم اسلام به رشد فکری و فرهنگی و اعتقادی #مناسب رسیده اند ، روایات نهی کننده برای آنها مصداق ندارد و ازدواج کردن و معاشرت با آنها بی اشکال است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir