📲 سبک زندگی کاربران زیر چتر اینترنت اشیاء
🔻 فناوری «اینترنت اشیاء» (IoT) این بستر را فراهم کرده است که بتوان از ساعتهای مچی، خودرو، چراغهای روشنایی، در و پنجره، جاروبرقی، یخچال و لباسشویی دادههایی مثل میزان ضربان قلب و تعداد قدمها، مکانهایی که فرد به آنها رفته، ساعات خواب و بیداری، نقشهی خانه و وسایل داخل آن، محتویات یخچال و میزان لباسهایش را جمعآوری کرد و کلاندادهای از سبک زندگی افراد تشکیل داد.
📃 مطالعه مقاله "کلان داده" در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_اطلاعاتی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
♨️ با دادههای پنهان زندگی خود آشنا شوید؛ سفری به دنیای کلان داده!
🔹 در عصر آنالوگ، ذخیره اطلاعات دشوار بود و فقط دادههای مهم مثل آثار علمی یا تاریخی حفظ میشدند. اما انقلاب دیجیتال همهچیز را تغییر داد. حالا هر حرکت کاربران در فضای مجازی، از کلیک ماوس تا فعالیت در رسانههای اجتماعی، قابل ثبت است و به شکل «ردپای دیجیتال» باقی میماند.
🔹 این دادهها به سه دسته تقسیم میشوند:
🔻فنی: مثل شناسه دستگاه، موقعیت جغرافیایی و نوع سیستمعامل
🔻رفتاری: نوع جستجوها، لایکها، کامنتها و فالوها
🔻سبک زندگی: مثل اطلاعات ساعت هوشمند، مسیرهای طیشده، ساعات خواب و بیداری
🔹 در نهایت، این کلاندادهها در فرآیند دادهکاوی تحلیل شده و برای بهینهسازی سکوها، هدفگذاری تبلیغاتی، شناخت علایق کاربران و هزاران کاربرد دیگر استفاده میشود.
📃 مطالعه مقاله «کلان داده» در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_اطلاعاتی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖ جرایم رایانهای
📃 مطالعه مقاله «آزارگری در فضای مجازی» در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_ارتباطی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
📵 اصول سمزدایی دیجیتال
♨️ ایجاد تعادل در کاربری فضای مجازی، یعنی هدف حذف فضای مجازی نیست بلکه با تمرین مداومِ سمزدایی، فرد میتواند ساعتهای مشخصی در طول روز را به فعالیت حقیقی و فیزیکی پرداخته و کنترل خود بر زیست مجازی را بازیابی کند.
🔻 آگاهی: اولین قدم در سمزدایی دیجیتال، آگاهی از میزان استفاده فعلی و تأثیرات آن بر زندگی فرد است.
🔻 تعیین اهداف: مشخص کردن اهداف واضح و ملموس برای کاهش زمان استفاده از دستگاههای دیجیتال.
🔻 جایگزینی فعالیتها: جایگزین کردن زمان صرفشده آنلاین با فعالیتهای بیرونی مثل ورزش، مطالعه، یا گذران وقت با عزیزان.
🔻 محدودیتهای زمانی: تعیین محدودیتهای زمانی برای استفاده از فناوریها.
🔻 فناوریهای کمکی: استفاده از برنامهها و ابزارهای محدودکننده زمان صفحه نمایش.
📃 مطالعه مقاله «اعتیاد به فضای مجازی» در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_زیست_مجازی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
16.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 اینترنت چگونه زندگی انسان را متحول کرد؟
📃 مطالعه مقاله «تاریخچه فضای مجازی» در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
👈 مشاهده نسخه باکیفیت در صفحه آپارات ابریشهر
#دانش_شبکه
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
📲 نافراموشی فضای مجازی را دست کم نگیرید!
🔻 بچهها باید بدانند به هزاران دلیل خواسته یا ناخواسته ممکن است پیامهای خصوصی رد و بدل شده بین دو نفر در فضای مجازی از اختیار آنان خارج شده و هیچ راه بازگشتی برای آن نباشد. پس عمل به این توصیه سعدی معقول است که گفته:
«سخنی در نهان نباید گفت / که بَرِ انجمن نشاید گفت»
📃 دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر :: بخش «دانش ارتباطی» :: مقاله «دوستی مجازی»
#دانش_ارتباطی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
abrishahr.irپادکست نهم1.mp3
زمان:
حجم:
6.05M
🎙 رادیو ابرآوا
🔘 قسمت نهم: آزارگری در فضای مجازی
#رادیو_ابرآوا
#دانش_ارتباطی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
♨️ چطور هوش مصنوعی رو به دانشآموزان دبستانی تدریس کنیم!؟
🔸با گسترش روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی، ضرورت آشنایی و استفادهی صحیح از آن بیشتر جلوه میکند. در درسنامه «هوش پلاستیکی» تصویری جامع و دقیق دربارهی هوش مصنوعی به دانشآموزان میدهیم و نگاههای فانتزی نظیر تصور آدمآهنی و روبات نسبت به هوش مصنوعی را از ذهن بچهها دور میکنیم. همچنین تأکید داریم دانشآموزان هوش مصنوعی را منحصر در هوش مصنوعی مولّد نبینند و آشنایی خوبی با انواع دیگر هوش مصنوعی و کاربردهای متکثّر آن در دنیای آینده پیدا کنند.
📋 مشاهده درسنامه «هوش پلاستیکی»
#درسنامه
#دانش_اطلاعاتی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
😍 پایگاه اینترنتی ابریشهر ۱۰۰ هزارتایی شد!
🔹 پایگاه اینترنتی پروژه ملی و رایگان سواد فضای مجازی ابریشهر در مدتی محدود از میان علاقمندان بیش از ۱۰۰ هزار بازدید داشته است.
🔸 در پروژه ابریشهر تلاش شده تا ضمن بررسی اسناد بالادستی و مطالعه برترین فعالیتهای جهانی برای آموزشهای سواد فضای مجازی، یک بسته یادگیری ملّی قابل اجرا در سطح مدارس و مجموعههای فرهنگی، طراحی تولید شود.
🔹 اجزای این بسته یادگیری بدین شرح است:
🔻دانشنامه سواد فضای مجازی
🔻 درسنامههای سواد فضای مجازی
🔻 پردهنگار تدریس معلم
🔻 کاربرگهای ویژه یادگیری مشارکتی، همیارانه و بازیوار در کلاس درس
🔻 بازی رومیزی مأموریت در ابریشهر
🔻 ویدیوی راهنمای تدریس معلم
🔻 پایگاه اینترنتی پشتیبانی از محتوای بستههای یادگیری و توسعه مسیر یادگیری معلمان
👈 جهت بهرهمندی رایگان از محتوای این پروژه ملی کلیک کنید
#گزارش_خبری
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🫢 وقتی پای غریبهها به زندگی ما باز میشود!
📃 مطالعه مقاله "حریم خصوصی" در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_ارتباطی
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
👌 شروعی جذاب برای درسنامه «حالا نوبت شماست!»
🔹 این درسنامه با هدف آشنایی دانشآموزان ابتدایی با اجزای صنعت فاوا و نقشهای قابل ایفا توسط آنها طراحی شده است. برای آغاز مؤثر، میتوانید از فعالیتهای پیشنهادی موجود در محتوا استفاده کنید تا کلاس را از همان ابتدا پویا و پرسشمحور کنید.
👈 یکی از پیشنهادهای شروع خوب این درسنامه:
⁉️ از دانشآموزان بپرسید «اینترنت از چه بخشهایی تشکیل شده است؟»
🔸 سپس تمام کلمات و اجزایی که نام میبرند پای تخته بنویسید؛ با این ملاحظه که کلمات مرتبط با حوزه سختافزار (رایانه، تلفن همراه، سرور، سیم، مودم، آنتن، فیبر نوری، پایگاه داده و …) را یک سمت و کلمات مربوط به نرمافزار (مرورگر، کدهای برنامهنویسی، تارنمای اینترنتی، پیامرسانها، برنامکها، ویروسها، ویدیو، بازی آنلاین و …) را سمت دیگر یادداشت کنید.
🔸 پس از اینکه تعداد خوبی از کلمات ثبت شد، از دانشآموزان بپرسید «چه ویژگی میان کلمات داخل هر دسته مشترک است؟» و «تفاوت گروه کلمات سمت راست با چپ چیست؟» بحث را به این سمت هدایت کنید که کلمات یک دسته همگی ملموس و دارای مابهازای فیزیکی و حقیقی هستند؛ به آنها میگویند «سختافزار». دسته دیگر غیرملموس بوده و وجود خارجی ندارند؛ نام این دسته «نرمافزار و محتوا» است.
📃 مشاهده رایگان درسنامه در سایت ابریشهر
#درسنامه
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر
4.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖ از حق شکایت مخاطب از رسانهها چه میدانید!؟
📃 مشاهده مقاله "تنظیمگری فضای مجازی" در دانشنامه سواد فضای مجازی ابریشهر
#دانش_شبکه
💭 ابریشهر :: رهیار سواد فضای مجازی
▪️ عضویت در کانال ابریشهر