اولین دوره
کدکمپ معلمان استان قم
دوره تربیت مربی برنامه نویسی پایتون
با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم
ثبت نام در
https://quera.org/events/codecamp-teachers-qom-1
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال ایتا به آدرس زیر مراجعه نمایید
eitaa.com/CodeCampTeachersQom
هدایت شده از کتیبه تاک
آینه صدها ترک برداشت با بوسیدنم
چهره ام چین و چروکی داشت، دستم پینه ای
#علی_اصغر_شیری
#شعر_عاشقانه
هدایت شده از دبیران زبان و ادبیات فارسی متوسطه دوم استان قم
✳گروه زبان و ادبیات فارسی متوسطه دوم استان سیستان و بلوچستان با همکاری دبیرخانه کشوری زبان و ادبیات فارسی مستقر در استان همدان برگزار میکند.
وبینارکشوری با موضوع:
<شاهنامه فردوسی با محوریت داستان کاوه آهنگر >
⏪مدرس: جناب دکتر حیدرعلی دهمرده.
عضو هیئت علمی دانشگاه زابل
👥مخاطبین: دبیران ادبیات دوره دوم متوسطه سراسر کشور
⌛زمان : یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲
⏰ساعت: ۱۷ تا ۱۸.۳۰
◀️لینک برگزاری : http://185.53.143.153/fan
📝برای همکاران شرکتکننده گواهی صادر خواهد شد.
⚠️لینک ثبت گواهی در ساعت ۱۸:۱۵ اعلام خواهد شد و به مدت ۳۰ دقیقه فعال خواهد بود.
⚠️ نومعلمان محترم در صورت نداشتن کد پرسنلی، کدملی خود را بجای کد پرسنلی وارد کنید و حتما گزینه <نومعلم> را علامت بزنید.
نحوه دریافت گواهی وبینار طی چند روز بعد از وبینار، در کانال دبیرخانه ادبیات فارسی به آدرس
https://shad.ir/lit_gam2
اطلاع رسانی خواهد شد.
⚜️گروه آموزشی هوش مصنوعی دوره اول متوسطه استان قم برگزار می کند.
✔️ کارگاه مجازی با عنوان کانستراکت
👥مخاطبین:دبیران دوره اول متوسطه استان قم.
🗓زمان:چهار شنبه 27 دی ماه
⏰ ساعت ۱۰تا ۲۴
از طریق سایت← qomgt.ir
صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازي و آزمون آنلاین
توصیه می شود شرکت در کارگاه را به ساعات پایانی موکول نفرمایید .
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐Qomgt.ir
@QomTechnology
هدایت شده از کتیبه تاک
باران رنگ عشوه کنان جلوه می کند
وقتی که می خورد پر طاووس ها به هم
#علی_اصغر_شیری
#شعر_عاشقانه
⚜️گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان قم برگزار می کند.
✔️ نشست تخصصی نقد و بررسی سؤالهای نوبت اوّل با اولویت نومعلمان
🗓زمان:شنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۸/۳۰
خیابان ساحلی ، خانه معلم شماره ۱، سالن آموزش
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐Qomgt.ir
@QomTechnology
هدایت شده از کتیبه تاک
پدر شکوه، پدر کوه، کوه درد پدر
حماسه خوان اساطیری نبرد پدر
#علی_اصغر_شیری
#روز_پدر
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کوتاه صدثانیه ای با عنوان «تنهایی»
به مناسبت بزرگداشت روز پدر
کاری از معاونت پرورشی دبیرستان امام موسی صدر ناحیه ۱
✳️ تفاوت عنوان با موضوع تصویر ( فرق موضوع با عنوان در تصویر نویسی)
❇️ عنوان تصویر: عنوان باید جذاب، کوتاه، مرتبط با تصویر، متفاوت ، نو و ادبی باشد
✅ عنوان یک اسم است.
آیاعنوان تصویر مرتبط با تصویر است؟
عنوان باید مرتبط با تصویر باشد و مفهوم کلیدی تصویرباید در عنوان آشکار باشد.از ظاهرتصویر و مفاهیم کلیدی متن را دریافت می نماییم
❇️ موضوع:
محتوای نوشته در مورد چیست؟
✅ موضوع بر گرفته از پیام تصویر باشد و با زندگی روزانه ی دانش آموز درارتباط باشد،موضوع باید رسا، واضح و مشخص باشد و یا برگرفته از پیام باشد، به عبارتی در پیام به آن اشاره شده باشد.
در اصل جمله هایی ساده، گویا و کوتاه باشد
می تواند ادبی نباشد.
مثلا وقتی متنی را می خوانیم درباره ی چه بود؟ می شود موضوع.
در واقع می خواهیم کتاب درسی را خوب و درست آموزش بدهیم.
موضوع، انتخاب کلید واژه هاست
با استفاده از کلید واژه ها جمله ی موضوع را می نویسیم.
دانش آموز بعد از انتخاب کلید واژه خوشه سازی می کند.
در ارتباط با موضوع بدون در نظر گرفتن تصویر.
خوشه سازی در راستای نگاه تازه و متفاوت؛ یعنی موضوع را از دریچه ی تازه ببینیم و اگر موضوع برگرفته از تصویر نبود مردود است.
✅ عنوان باید ادبی و مرتبط با جزئیات تصویر باشد یا یک ترکیب زیبا
ولی موضوع از دل تصویر یک موضوع اجتماعی ..یعنی مرتبط با جامعه انتخاب می شود
مثلا اگر عنوان تصویر نامی ادبی و زیباست
موضوع بیشتر اجتماعی است
همدلی...ایثار...امید...فداکاری. این ها بیشتر در موضوع گنجانده میشود
در عنوان تصویر دانش آموز هرچه می بیند را با زبان گویا و ا دبی و زیبا و احساسی بیان می کند
https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
⚜️گروه آموزشی فناوری و هوش مصنوعی استان قم برگزار می کند.
✔️کارگاه مجازی ساخت پی دی اف تعاملی با نرم افزار پاورپوینت و کنوا
👥مخاطبین: (تمامی دبیران دوره اول و دوم متوسطه )
🗓زمان: شنبه هفتم بهمن ماه
⏰ ساعت :۱۰تا۲۴
◄از طریق سایت qomgt.ir ← صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازی و آزمون آنلاین
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐 Qomgt.ir
@QomTechnology
◾️إنَّا لِلّه وَ إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
◾️خانواده محترم پوراحمدی
با نهایت تأسف و تأثر، درگذشت جناب آقای دکتر پوراحمدی معاون آموزش متوسطه ناحیه چهار را تسلیت عرض نموده و برای روح آسمانی ایشان از درگاه خداوند متعال، رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل و أجر جزیل مسئلت می نمائیم.
◾️مدیریت آموزش و پرورش ناحیه چهار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 روابط عمومی و اطلاع رسانی ناحیه چهار
🆔 @medu4qom
╚══════🍃🌺🍃═════╝
پنجاه حکایت منتخب گلستان.pdf
1.89M
پنجاه حکایت منتخب از گلستان سعدی
جهت شرکت در جشنواره خوارزمی
گردآورنده همکار محترم خانم فاطمه هوشنگی
هدایت شده از کتیبه تاک
مرا بدون تو دائم شکسته می بینند
چقدر خنده به آیینه ها بدهکارم
#علی_اصغر_شیری
هدایت شده از درس یار ادبیات هفتم
درس آزاد
از زیباترین درس های فارسی، درس های آزاد هستند که دانش آموزان خود را در تالیف کتاب شریک می دانند .
در این کتاب دو درس به عنوان درس آزاد در بخش های ادبیات سفر و زندگی! و ادبیات داستانی قرار گرفته است.
1 _ دانشآموزان باید به صورت فردی یا گروهی به تهیه این درس بپردازند .
2 _درس آزاد هر بخش باید متناسب با همان بخش باشد .
3 _درس ها می تواند از جغرافیای شهر، ریختشناسی شهری، واژگان ،ترانه ها ،ضرب المثل های بومی، مشاهیر، مکان های تاریخی و...باشد.
4 _ خسران بزرگ در این درس ها این است که دبیر متنی آماده را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
آنچه مهم است این که :
درس آزاد حتما باید با بخش تعیین شده هم خوانی داشته باشد.
موضوعات فراوان است.
بر اساس فصل ها کتاب باشد.
هدف اصلی این درس نوشتن به صورت فردی می باشد .درگام دوم گروهی .
دبیر می تواند با نظارت خود فرد یا گروه را راهنمایی کند
به هیچ وجه هدف نوشتن یک متن برای کل کلاس نیست
هدف اصلی این درس تولید متن هست
اگر متنی تهیه شود چه فردی و چه گروهی نمره مستمر این درس را گرفته.
متن بهتر است به شکل گروهی در داخل کلاس تهیه شود و دانش اموزان مشارکت فعال داشته باشند و مبحث هر متن به پیشنهاد دانش آموزان باشد .ما میتونیم راهنمایی کنیم.
غیر ازاین نبوده که هدف مشارکت دادن نوجوانان در کاری گروهی است .
آغاز و انجام کار فقط تاکید بر کاری « تولیدی» و گروهی است.
این درس متفاوت با درس نگارش است و بر ادبیات بومی تکیه دارد یعنی دانش آموز با نمونه هایی از ادبیات منطقه خود که در آن ذکر آداب و رسوم و سنن شده باشد ، آشنا شود.
در مقدمه کتاب آمده که درس آزاد برای تحقق اصل پانزدهم قانون اساسی است و از گنجینه های فرهنگ و ادبیات بومی در غنی سازی کتاب استفاده شود.
درس های آزاد ابتکار جالب و شگفت انگیزی است.
خیلی وقت است اقوام ایرانی دوست دارند فرصتی فراهم شود که با گویش و لهجه های محلی منطقه ی جغرافیایی خود به ادبیات بومی خویش بپردازند، اما همیشه به دلایل عدیده این امکان داده نمیشد و اشتیاق به آن را بیشتر دردلها شعله ور می ساخت.
از آنجا که هرچیز منع شود تمایل به آن بیشتر میشودفکر می کنم این فرصت فراهم آمده این تابو را خواهد شکست که زبانها و گویش های محلی ممکن است موجب پراکندگی شود .
به عقیده ی من این آزادی در پرداختن دلخواه به ادبیات فولکلور و محلی اگر درست و اصولی هدایت شود پیوند اقوام و زبانهای دیگر را با زبان فارسی محکم تر و عمیق تر خواهد کرد بهشرط اینکه دبیران ادبیات فارسی بدانند که
زبان فاخر و ارزشمند فارسی تنه سترگ و تناور همه گویش ها و لهجه های اقوام ایرانیست و در ریشه پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند .
فولکلور:
فولکلور از دو کلمهٔ انگلیسی « فولک» بمعنی « توده»و « لور » بمعنی«دانش» علم به آداب و رسوم تودهٔ مردم و افسانه ها و تصنیف های عامیانه است .
فرهنگ عام ،مجموعهٔ عقاید ،اندیشه ها ،قصه ها ،آداب ،رسوم ،ترانه ها و هنرهای ساده و ابتدایی یک ملت را «فولکلور »میگویند.
ادبیات شفاهی و فولکلور:
ادبیات شفاهی بخش مهمی از « فولکلور» است.
ویلیام جان تامز انگلیسی در۱۸۴۶ میلادی اولین بار آنرا عنوان کرد.از نظر وی این واژه ناظر بر تمام پژوهش هایی بودکه باید در زمینهٔ عادات،آداب و مشاهدات،خرافات وترانه هایی که از ادوار قدیم باقی مانده اند صورت میگرفت.
...پس فولکلور مجموعهٔ عادات و سنن ،افسانه ها ،قصه ها ،ومعتقدات خرافیست که در عمل و سینه به سینه از نسلی به نسلی دیگر می رسد.
حتی شامل رقص وترانه ها وطبِ عامیانه وسنتی و اوراد جادویی واساطیر وضرب المثل های عوام هم میشود.
امروزه بیشتر فولکلورشناسان معتقدند که فولکلور بیانگر آمال وشیوهٔ فکر و ارزش های فرهنگی یک ملت است.
فولکلور ایرانی پیش از اینکه ذهن ایرانیان را بهخود مشغول کند مورد توجه اروپائیان قرارگرفت ازجمله:
خاورشناسانی چون ژوکوفسکی و آرتور کریستین سن.
درمیان نویسندگان معاصر ایرانی نخستین بار صادق هدایت به این موضوع پرداخت.
علامه دهخدا هم باتالیف « امثال و حکم» که در زمینهٔ مثل های عامیانه بود ،در این راه کوشید.
احمد شاملو فرهنک مفصلی در این زمینه به نام « کتاب کوچه» ترتیب داد.
در ایران رشید یاسمی در یک سخنرانی اصطلاح « فرهنگ عامه» را بهجای«فولکلور» به کار برد.
https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
هدایت شده از قم زیبا
🔴عضویت رایگان در کتابخانههای عمومی قم به مناسبت دهه فجر
🔹علاقمندان به کتاب و کتابخوانی تا 22 بهمن ماه فرصت دارند با دریافت کد تخفیف از پرتال کتابخانههای عمومی به نشانی www.samanpl.ir به صورت کاملا رایگان عضو کتابخانه های عمومی شوند.
🔹شایان ذکر است کد عضویت رایگان تا ۳۰ بهمن اعتبار دارد.
✅ اخبار استان قم در کانال قم زیبا👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/1056899072C2528af41ae
هدایت شده از ادبخانه
📕#حکایت ۲
بِزارید وقتی زنی پیش شوی
که دیگر مَخر نان ز بقال کوی
به بازار گندم فروشان گِرای
که این جو فروشیست،گندم نمای
نه از مشتری کز زِحام مگس
به یک هفته رویش ندیدهست کس
به دلداری آن مرد صاحب نیاز
به زن گفت کِای روشنایی، بساز
به امید ما کلبه اینجا گرفت
نه مردی بود نفع از او وا گرفت
ره نیکمردان آزاده گیر
چو استادهای دست افتاده گیر
ببخشای کآنان که مرد حقند
خریدار دکان بی رونقند
جوانمرد اگر راست خواهی ولیست
کرم پیشهٔ شاه مردان علیست
📗#بوستان_سعدی
باب دوم در احسان
✍بزارید: گریه و زاری کرد
زحام: ازدحام، شلوغی، انبوهی
👌نکته 🔮
گویا سعدی می دانست خرید همیشگی از فروشگاه های بزرگ، موجب بی رونقی و نابودی کسب و کارهای کوچک می شود که از احسان و جوانمردی به دور است.
🦋@adabkhane
هدایت شده از محمودابادی
برای اطلاعات بیشتر در گوگل تصویر نویسی خوارزمی را جستجو کنید
هدایت شده از محمودابادی
نکات مهم در تصویرنویسی
تصویر نویسی شامل سه بخش می باشد.
۱- عنوان تصویر
۲-جزئیات تصویر
۳- پیام تصویر
✅عنوان تصویر:
مقصود آن است که بتوانید ، نامی کوتاه و گویا و مرتبط با تصویر و با نگاه نو و متفاوت و ادبی بنویسد.
✅جزئیات تصویر:
در این بخش هر آنچه در تصویر می بینید، می شنیود، می بویید، می چشید و... و ارتباط اجزا و عناصر تصویر را که از بیرون و ظاهر تصویر نمایان است، توصیف کنید و با استفاده از درون و عمق و پس زمینه های تصویر، فهم خود را بنویسید. ( به صورت جملات انشایی بنویسد نه واژه واژه و یا ترکیب )
"تعداد سطر های در نظر گرفته شده بین ۵_۱۰ می باشد"
✅ پیام تصویر:
هر تصویری پیام و پیام هایی دارد که شما می توانید یک یا چند پیام را کشف کنید و به صورت جملات انشایی و توصیفی بین ۳_۵ سطر بنویسد.
هدایت شده از محمودابادی
✳️ نگارش :
دراین بخش، دانش آموز نخست موضوعی را از تصویر انتخاب می نماید، سپس در باره موضوع خوشه سازی می کند. موضوع انتخابی و خوشه سازی ها بهتر است در راستای مسایل فرهنگی ، اجتماعی و زندگی روزانه باشد تا بتواند انشایی تحلیلی و انتقادی بنویسد.
آنچه در بخش نگارش مهم است، انتخاب موضوع می باشد که باید این موضوع از تصویر کشف شود و در تصویر موجود باشد. در واقع یکی از پیام های تصویر، به عنوان موضوع انتخاب می شود.
در این بخش نباید مجددا ، تصویر را توصیف نمایید، بلکه لازم است انشایی کاملا آزاد و جدیدی بنویسد که در راستای موضوع انتخابی باشد.
توصیه می گردد موضوع ، خوشه سازی شود و از ابعاد مختلف و زوایای گوناگون به موضوع نگریسته شود . سپس خوشه سازی را در مقدمه به کار گیرد و موضوع را به طور کلی در مقدمه معرفی نمایید یا نمایی کلی از محتوای نوشته و بندهای بدنه در مقدمه بیاورید.
در بندهای بدنه با استفاده از خوشه سازی ها، ابتدا یک جمله ی موضوع و کلیدی بنویسید،سپس جمله ی موضوع را با شیوه های گوناگون تقویت و تایید و حمایت و پشتیبانی کنید و بند را به پایان برسانید.در این قسمت می توانید با شرح و توضیح، توصیف، تفسیر و تحلیل کردن ، مقایسه کردن و... جمله های تکمیلی و تقویت کننده را بنویسید.
در بند بدنه از شیوه های پرورش فکر و راه های فعال سازی ذهن استفاده شود
بند نتیجه: در این بند فشرده و چکیده ی بندهای بدنه را می نویسید ولی با کاربرد کلمات و اصطلاحات نو و متفاوت با واژگان به کاربرده شده در بندهای بدنه تا خواننده احساس نکند که دوباره همان واژگان را تکرار نموده است.
این شیوه یک پیشنهاد است و می تواند با بهره گیری از شیوه های نو و خلاقانه دیگری نیز نوشته شود.
*** نکته ای که مهم است و به آن تاکید می گردد، این است که دربخش نگارش فقط موضوع از تصویر انتخاب می شود و دیگر اینکه در این بخش، درباره ی تصویر نوشته نمی شود، بلکه در اینجا باید یک انشای ساختاری و تحلیلی، درباره ی موضوع انتخابی وبافضا و رنگ و بوی ادبی نوشته شود.
بخش جزئیات بین 5_10سطر می باشد.
پیام تصویر بین 3_5سطر است.
بخش نگارش بین 15_25سطر می باشد.
اداره کل آموزش و پرورش استان قم
📌اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی
و بررسی محتوا
📌گروه آموزشی هوش مصنوعی
◀️کارگاه آموزشی مجازی آموزش پایتون
◀️ مخاطبان:(تمامی دبیران دوره اول متوسطه )
◀️ تاریخ برگزاری:چهارشنبه 25 بهمن
◀️ ساعت: 10 تا 24
◀️ دریافت گواهی دانش افزایی از طریق؛ qomgt.ir می باشد.
◀️ از طریق سایت qomgt.ir ← صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازی و آزمون آنلاین
اداره تکنولوژی ، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
سلام وعرض ادب
نمایشگاه ادبیات آموزشگاه متوسطه اول حضرت زهرا(س) ناحیه ۱ قم
هدایت شده از کتیبه تاک
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هوا بدون تو این روزها نفسگیر است
هنوز بیتو از این زندگی دلم سیر است
چقدر بیتو به تقویم کهنه زل بزنم
به خود دروغ بگویم، که دست تقدیر است
به دانه دانۀ تسبیح مادرم سوگند
غروب جمعه پس از تو همیشه دلگیر است
که گفته: سر به سر افسانه است آمدنت
که گفته: نام تو در دفتر اساطیر است
که گفته: صبح ظهور تو جنگ و خونریزی است
که گفته: صبح ظهور تو عصر شمشیر است
به ما نگاه نکن صبح جمعه بیداریم
به ما نگاه نکن اشکمان سرازیر است
کسی به آمدنت عاشقانه فکر نکرد
که کار مردم وامانده رأی و تفسیر است
بگو به من که چرا جادهها نمیفهمند؟
تو هر زمان که بیایی از این سفر دیر است
#علی_اصغر_شیری
#شعر_انتظار
✅ گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان کرمان با همکاری دبیرخانه ادبیات فارسی مستقر در استان بوشهر برگزار مینماید:
❇️ وبینار کشوری ساختار یک تدریس حرفهای
👥 مخاطبین: کلیه دبیران ادبیات فارسی دوره اول متوسطه سراسر کشور
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۷ / ۱۲ / ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸
◀️ مدرس: حسین سالارگنجی، سرگروه ادبیات دوره اول متوسطه استان کرمان
⬅️ با حضور: جناب آقای بهرام جعفرزاده
دبیر دبیرخانه کشوری ادبیات فارسی دوره اول متوسطه
✳️ پخش زنده در کانال دبیرخانهی کشوری ادبیات:
🌐 Https://shad.ir/lit_gam1
🔸️به پاس قدرداني از حضور عزیزان، گواهی دانش افزایی صادر خواهد شد.
به نام خداوندگار قلم
همزمان با ایام خجسته اعیاد شعبانیه و مقارن با میلاد حضرت حجت(عج) کتاب «کاوشی در فرهنگ عامه قم» نوشته مصطفی خرسندی از همکاران فرهنگی ناحیه ۱ قم، پس از رونمایی، توسط انتشارات ادبیات منتشر شد.
نویسنده و پژوهشگر جوان این کتاب، اثر خود را در سه فصل و در ۵۶۰ صفحه به رشته تحریر درآورده است؛
فصل اول: قم: تاریخ، جغرافیا، مذهب؛
در فصل اول سیر تاریخی قم به اجمال از دوران تاریخی پیش از اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. همچنین در این فصل دربارۀ اطلاق نام قم بر این شهر و وجوه بنای آن از دوران اساطیری تا دورۀ اسلامی با ایراد دلایل و اسناد مرتبط توضیحاتی بیان شده است.
فصل دوم: فرهنگ، زبان و باورهای عامیانه؛
در فصل دوم به بررسی و معرفی فرهنگ، زبان و باورهای عامیانه و خرافات پرداخته شده است.
فصل سوم: ضرب المثل ها، واژگان، اصطلاحات و کنایات؛
سومین و آخرین فصل دربرگیرندۀ دو بخش ضرب المثل ها و واژگان، اصطلاحات و کنایات است که مطابق با فهرست الفبایی، گردآوری شده است.
_ناشر: نشر ادبیات
_مرکز پخش: تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، شماره ۳۳، پخش دوستان.
_مرکز فروش: خیابان انقلاب، ابتدای خیابان دانشگاه، کتابفروشی توس.
*خرید از کتابفروشی های معتبر*
*جهت ارائه هرگونه پیشنهاد، انتقاد و یا مطالب مرتبط با موضوع کتاب برای استفاده در چاپ های بعدی با نشانی های زیر در ارتباط باشید.
نشانی اینترنتی: khorsandi1917@gmail.com
ایتا: mostafa_khorsandi
اینستاگرام: mostafa._khorsandi
*در انتشار فرهنگ شهرمان سهیم باشیم.
@mostafa_khorsandi