eitaa logo
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
336 دنبال‌کننده
167 عکس
31 ویدیو
104 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه هاي عاشقانه - نيما یوشیج.pdf
214.1K
نام کتاب: نامه های عاشقانه نیمایوشیج این کتاب مجموعه ی کامل نامه هایی است که از نیما یوشیج باقی مانده است. او در طول زندگیش از هر نامه ای که برای هرکس می نوشت کپی یا رونوشت یا به اصطلاح خودش «مینوتی» برای خود و آیندگان نگاه می داشت که همانها اساس کار در تهیه این کتاب بوده است.
هدایت شده از ادبخانه
۲۴ 📗تحلیل تصویری هجای کوتاه و بلند در یک بیت استکان ها هجای کوتاهند، نلبکی ها همه هجای بلند/ وزن دوری گرفته سینی چای، بس که رقصیده هر النگویت/هجای کوتاه U ✍هجای بلند __ @adabkhane🔮
هدایت شده از کتابخانه صوتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دمی با شعر و صدای قیصر امین‌پور ای روزهای خوب که در راهید ای جاده های گم شده در مه ای روزهای سختِ ادامه از پشت لحظه ها به درآیید 🎧📚@ketab_suti 📚🎧
سلام دوستان و همراهان گرامی به امید خدا این هفته نشست ادبی ارک شعر را برگزار خواهیم کرد. تا دیداری تازه کنیم و عصری شاعرانه را در کنار هم رقم بزنیم. وعده ی ما: دوشنبه ۱۹ شهریور ساعت ۱۷ تا ۱۹ ((خانه تاریخی ارک)) ا 🏡آدرس خانه تاریخی ارک🏡 خیابان معلم، کوچه ۲۱(کوچه ارک)، کوچه ۴، فرعی سمت چپ، پلاک ۵۵
💢اختتامیه دهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲💢 ضمن تقدیر و تشکر از تمامی همکاران بزرگواری که در برگزاری دهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی از مرحله مدرسه ای تا مرحله استانی، همکاری داشتند، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، با عنایت به اتمام مرحله استانی جشنواره، مراسم اختتامیه‌ای جهت تقدیر از دانش‌آموزان برتر و عوامل برگزار خواهد شد. 📆تاریخ: یکشنبه- 25شهریورماه1403 ⏱ساعت: 10:00 صبح 📍مکان: خیابان شهید لواسانی/بین کوچه 3و5/ خانه معلم شماره یک/ تالار آموزش 🔔لطفا ترتیبی اتخاد فرمایید تا زمان و مکان جلسه در اسرع وقت به اطلاع دانش‌آموزان برگزیده و برتر استانی رسانده شود. قطعا حضور هر چه بیشتر دانش آموزان و همکاران در برگزاری با شکوه تر این همایش تاثیرگزار خواهد بود.
هدایت شده از ادبخانه
🥇ماشاءالله🥇 🏅درود بر دانش آموزان ایرانی 2024🎖 🏆سوم جهان 🥇ده مدال طلای جهانی @adabkhane🏆
هدایت شده از کتیبه تاک
نگو کاشانه ای آتش گرفته در میخانه ای آتش گرفته دلیل اشک های شمع این است: پر پروانه ای آتش گرفته https://eitaa.com/aliasgharshiri
New Microsoft Word Document.pdf
276.1K
لینک گروه های درسی دروس دوره اول متوسطه استان قم در پیام رسان داخلی ایتا ( رسمی) و آدرس وب سایت گروه های درسی در سایت qomgt.ir در سال تحصیلی 404-1403 بازنشر حداکثری لطفا رسانه باشید . اداره‌ تکنولوژی،گروه‌های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology
📌 دبیرخانه کشوری کارآفرینی دوره اول متوسطه مستقر در استان کردستان با همکاری گروه کارآفرینی استان فارس برگزار می کند: وبیناری با موضوع تکنیک‌های شروع جلسه اول کلاس برای معلمان متوسطه اول Ice Breaker ؛ویژه بازگشایی مدارس مخاطبین🔽 ✅کلیه دبیران متوسطه اول سراسر کشور 📅تاریخ:دوشنبه ۲۶ شهریور ماه۱۴۰۳ ⏰ساعت ۱۰ تا ۱۲صبح 🔗لینک اسکای روم در نقش مهمان https://www.skyroom.online/ch/farsedu/gamoozesh ♨️با اهدای  گواهی حضور فرم ثبت حضور ۱۰ دقیقه قبل از اتمام وبینار  در فضای اسکای روم  وبینار به اشتراک گذاشته می‌شود و  به مدت ۱۵ دقیقه فعال خواهد بود. عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1057489820Caf7aafb9a1 اداره‌تکنولوژی،گروه‌های‌آموزشی‌وبررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب‌های شعر، اگر صدا داشتن! به‌مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی *صور مدیا 🍀❤️🍀
هدایت شده از کتیبه تاک
همیشه اول پاییز عشق می خندد تو مهربان شده‌ای، مهر ماه زیبایی است
💢 نکاتی محضر گرانقدر دوستان و همکاران عزیز در شروع سال تحصیلی: اولین روز مدرسه و اولین برخورد و تعامل معلم با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. آنها با توجه به ویژگی‌های ظاهری، سخنان، نگرش‌ها، ارتباط معلم با آنها و همچنین نوع درس یک قضاوت کلی در مورد معلمشان خواهند داشت و حتی آن را به خانواده نیز منتقل می نمایند. رعایت نکات زیر می‌تواند اولین گام مثبت برای مدیریت یادگیری و مدیریت کلاس درس باشد و تا حدودی کار معلم را در طول سال تحصیلی راحت‌تر کند. بنابراین در جلسه و هفته اول: 🔸۱-خودتان را معرفی کنید. از سوابق، تحصیلات و تجربیات خود بگویید. این حس و اطمینان خاطر را در دانش‌آموزان به وجود آورید که در طول سال تحصیلی، حامی و در کنارشان هستید. 🔸۲- با آراستگی ظاهری در کلاس حاضر شوید. 🔸۳- از دانش آموزان بخواهید خود را معرفی نمایند‌. در صورت تمایل می‌توانید از علایق و توانمندی‌هایشان آگاه شوید. 🔸۴- از پرسیدن شغل پدر و مادر و ورود به حریم خصوصی خانواده خودداری کنید. 🔸۵- " تابستان را چگونه گذرانده‌اید"  همواره سوژه مورد توجه می‌باشد. سعی کنید ورود به این موضوع باعث مقایسه بچه‌ها، دل آزردگی و رنجش دانش آموزانی که تابستان خوبی نداشته‌اند نشود. 🔸۶- در اولین جلسه از ارائه درس جدید خودداری کنید. 🔸۷- درس خودتان را معرفی کنید و از اهمیت و ضرورت و نقش آن در زندگی بگویید. 🔸۸- حدود انتظارات خود را در طول سال تحصیلی، برای دانش آموزان بیان کنید. 🔸۹- روش کار خود را توضیح داده و روشن سازی نمایید. 🔸۱۰- لوازم تحریر مورد نیاز برای درس خود را اعلام کنید. 🔸۱۱- روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط به درس خود را اعلام کنید. 🔸۱۲-  با خواست و اراده و با تکیه بر دانش، تجربیات و هنر معلمی،  می توانید در سال تحصیلی جدید، شروع دل انگیز و پایانی خاطره آمیز داشته باشید. 🔸- همکار محترم، دانش آموز مسافر یادگیری است. این سفر را برایش دلپذیر و خوشایند نمایید به نحوی که دوباره دوست داشته باشد همسفر شما شود.
هدایت شده از کتیبه تاک
خزان چه کرده مگر با درخت تازه جوانت که باید اشک انارش به جویبار بریزد
*از ادبیات فاخر ایرانی* گويند: روزی، زنی كه يتيم‌دار بود به نزد قائم_مقام، صاحب كتاب منشئآت و وزير محمدشاه آمد و گفت: *زنی هستم كه يتيم دارم و غذا برای فرزندان يتيم خويش می خواهم.* قائم مقام نام او را پرسيد و آن زن گفت: نامم *مرجمک* است.(مرجمک در زبان آذری به معنی *عدس* است) *قائم مقام، قلم به دست گرفت و نگاشت:* . *انباردار!* ارزنی آمد *مرجمك* نام، گندمگون، ماش فرستاديم، نخود آمد ، برنجش دهيد كه برنج است. *به این معنے که:* اگر زنی گندم گون پیش شما آمد که نامش *مرجمک* بود، خود سر نیامده است، بلکه او را ما فرستادیم؛ به او برنج دهید که در سختی و تنگدستی(به رنج) است. همان گونه كه می‌بينيد در اين عبارت از نام، *شش قلم حبوبات آمده است* (ارزن، مرجمک، گندم، ماش، نخود و برنج) که ایجاز گونه استفاده شده است و هر یک در معنای ديگری. *چقدر لذت‌بخش است مطالعه و کاوش در ادبیات غنی فارسی* *ارزنی آمد* (اگر زنی آمد) *ماش فرستادیم* (ما او را نزد شما فرستادیم) *نخود آمد* (خود سر نیامده است) . *برنج است* (به رنج : در سختی و تنگدستی است) *گندمگون* (به رنگ گندم) *مرجمک* (کوفته دال عدس) . *دوباره بخوانیم* ارزنی آمد مرجمک نام، گندمگون، ماش فرستاديم نَخُود آمد، برنجش دهيد كه بِرَنج است. .
بودجه‌بندی دروس فارسی متوسطه اول خدمت همکاران گرامی. 🌹🌹
✅معنی ابیات ونکات ادبی وزبانی درس اول آفرینش 📕صفحه13 👇👇👇👇 🔵۱.بامدادی که تفاوت نکند لیل ونهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار صبح یک روز بهاری که طول شب و روز یکسان می شود، تماشای بهار و دیدن صحرا بسیار زیبا و لذّت بخش است. لیل و نهار، تضاد/اشاره به صبح کاذب دامن صحرا، جان بخشی 🔵2- آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار تمام پدیده هایی که در جهان هستی وجود دارد برای آگاهی انسان صاحب دل است و کسی که به وجود خدا، اعتراف نکند هیچ احساسی ندارد. آرایۀ تکرار(دل،خداوند،ندارد) 🔵3- این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار این همه نقش و نگار و پدیده های عجیبی که در جهان وجود دارد، هر کس به آنها نیندیشد مانند عکس روی دیوار بی روح خواهد بود. تناسب،(در و دیوار)/ تکرار (دیوار) 🔵4- کوه و دریا و درختان همه درتسبیح اند نه همه مستمعی، فهم کند این اسرار همۀ موجودات هستی کوه و دریا و درختان، ذکر خدا را می گویند. ولی هر شنونده ای نمی تواند این رازهای عالم را بشنود و درک کند. تلمیح آیه ۴۴ سوره اسراء یسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض...تسبیح می کنند خداوند را آسمان های هفتگانه و زمین و هر چه که در آنهاست ونیست هیچ چیز مگر آن که تسبیح می کند به ستایش او، ولی نمی فهمید تسبیح ایشان را. آرایۀ تشخیص 🔵5- خبرت هست که مرغان سحر می گویند   آخر ای خفته سر از خواب جهالت بردار؟ آیا خبر داری پرندگانی که در سحرگاهان آواز سر می دهند چه می گویند؟ ای انسان بی خبر، از خواب غفلت بیدار شو. آرایه های حسن تعلیل، تشخیص و تشبیه (خواب جهالت)جهالت رکن اول و خواب رکن دوم اضافۀ تشبیهی هست و از نوع تشبیه بلیغ. 🔵6- تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار تا کی می خواهی مانند گل بنفشه سرت را پایین بیندازی و از همه جا غافل باشی؟ حیف باشد تو در خواب غفلت باشی و گل نرگس بیدار و بینای حقایق باشد.(بنفشه نماد بی خبری و نرگس نماد بیداری و آگاهی). در میان گلها، بنفشه در مقابل نور بی تفاوت است و هیچ احساسی ندارد و نماد انسانهای غافل هست. خواب و بیدار، تضاد/ بنفشه و نرگس، تناسب 🔵7- که تواند که دهد میوۂ الوان از چوب یا که داند که بر آرد گل صد برگ از خار؟ هیچ کس جز خداوند توانایی آن را ندارد که از چوب خشک درخت میوه برویاند. و کسی جز خدا نمی تواند از خار، گلبرگ های زیبا پدید آورد. چوب مجاز از درخت هست. و بین (میوه و چوب و برگ)و(گل و برگ و خار) تناسب، پرسش انکاری هم دارد. 🔵8- عقل حیران شود از خوشۀ زرّین عنب فهم عاجز شود از حقّۀ یاقوت انـار عقل با دیدن زیبایی خوشه های طلایی رنگ انگور  متعجّب می شود و فهم و درک انسان از شناخت چگونگی قرارگرفتن دانه های یاقوت انار ناتوان است. بین (خوشه و عنب)و(عنب و انار) تناسب، آرایۀ تشبیه: حقّۀ یاقوت انار، یک بار دانه های انار به یاقوت سنگ سرخ گرانبها مانند شده و یک بار پوست آن به حقّه مانند شده. ترکیب اضافۀ تشبیهی و تشبیه از نوع بلیغ. آرایۀ تشخیص در حیرانی عقل و عاجزی فهم/می تواند به کار حقّه باز، شعبده بازان که در گذشته با(حقه/ ظرف) انجام می دادند اشاره ای داشته باشد. 🔵9- پاک و بی عیب خدایی که به تقدیر عزیز ماه وخورشید مسخّر کند و لیل و نهار پاک و بی عیب و نقص است خداوندی که با فرمان و سرنوشت خودش ماه و خورشید و شب و روز را رام خود قرار داده است تضاد (لیل و نهار).تناسب (ماه و خورشید). 🔵10- تا قیامت سخن اندرکرم رحمت او همه گویند و یکی گفته نیاید ز هزار همۀ مردم تا روز قیامت از بخشش و بزرگی و رحمت الهی سخن می گویند ولی با این همه سپاس یکی از هزاران نعمت او به جا آورده نمی شود. تلمیح به آیه (وان تعدوانعمت الله لاتحصوها) 🔵11- نعمتت بارخدایا، زعدد بیرون است شکر انعام تو هرگز نکند شکر گزار ای خدا، نعمت هایت قابل شمارش نیست و هیچ انسان شکر گزاری نمی تواند شکر نعمتها و بخشش های تو را به جا بیاورد. 🔵12-سعدیا، راست روان گوی سعادت بردند    راستی کن که به منزل نرسد کج رفتار ای سعدی، انسان های صادق خوشبخت خواهند شد تو نیز صداقت و راستی در پیش بگیر زیرا آدم دروغگو هيچگاه به مقصودش نمی رسد همانطور که بارکج به منزل نخواهد رسید. آرایۀ تخلص/گوی سعادت بردن،کنایه از موفق شدند/جناس بین راست و راستی، تضادبین راستی و کج،تمثیل(بار کج بین منزل نرسد) https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
بخشنامۀ لزوم تشکیل گروه درسی در مدارس. گروهاى آموزشــى و تربيتى مـدرسه، مركب از معلمان هم‌رشته با مسئوليت مدير يا يكى از معلمان مربوطه (به انتخاب مدير) تشـكيل مى‌گردد. اعضاى اين كروه به‌طور مسـتمر و به موازات فعاليت‌هاى خود به تبادل‌نظر و تصـميم‌گيرى بيرامون مسائل و برنامه‌هاى آموزشــى و تربيتى، ارزيابى و تحليل وضـعيت تحصيلى و تربيتى دانش‌آموزان در راستاى وظايف و اختيارات مذكور مى‌پردازد.