eitaa logo
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
336 دنبال‌کننده
167 عکس
31 ویدیو
104 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتیبه تاک
خزان چه کرده مگر با درخت تازه جوانت که باید اشک انارش به جویبار بریزد
*از ادبیات فاخر ایرانی* گويند: روزی، زنی كه يتيم‌دار بود به نزد قائم_مقام، صاحب كتاب منشئآت و وزير محمدشاه آمد و گفت: *زنی هستم كه يتيم دارم و غذا برای فرزندان يتيم خويش می خواهم.* قائم مقام نام او را پرسيد و آن زن گفت: نامم *مرجمک* است.(مرجمک در زبان آذری به معنی *عدس* است) *قائم مقام، قلم به دست گرفت و نگاشت:* . *انباردار!* ارزنی آمد *مرجمك* نام، گندمگون، ماش فرستاديم، نخود آمد ، برنجش دهيد كه برنج است. *به این معنے که:* اگر زنی گندم گون پیش شما آمد که نامش *مرجمک* بود، خود سر نیامده است، بلکه او را ما فرستادیم؛ به او برنج دهید که در سختی و تنگدستی(به رنج) است. همان گونه كه می‌بينيد در اين عبارت از نام، *شش قلم حبوبات آمده است* (ارزن، مرجمک، گندم، ماش، نخود و برنج) که ایجاز گونه استفاده شده است و هر یک در معنای ديگری. *چقدر لذت‌بخش است مطالعه و کاوش در ادبیات غنی فارسی* *ارزنی آمد* (اگر زنی آمد) *ماش فرستادیم* (ما او را نزد شما فرستادیم) *نخود آمد* (خود سر نیامده است) . *برنج است* (به رنج : در سختی و تنگدستی است) *گندمگون* (به رنگ گندم) *مرجمک* (کوفته دال عدس) . *دوباره بخوانیم* ارزنی آمد مرجمک نام، گندمگون، ماش فرستاديم نَخُود آمد، برنجش دهيد كه بِرَنج است. .
بودجه‌بندی دروس فارسی متوسطه اول خدمت همکاران گرامی. 🌹🌹
✅معنی ابیات ونکات ادبی وزبانی درس اول آفرینش 📕صفحه13 👇👇👇👇 🔵۱.بامدادی که تفاوت نکند لیل ونهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار صبح یک روز بهاری که طول شب و روز یکسان می شود، تماشای بهار و دیدن صحرا بسیار زیبا و لذّت بخش است. لیل و نهار، تضاد/اشاره به صبح کاذب دامن صحرا، جان بخشی 🔵2- آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار تمام پدیده هایی که در جهان هستی وجود دارد برای آگاهی انسان صاحب دل است و کسی که به وجود خدا، اعتراف نکند هیچ احساسی ندارد. آرایۀ تکرار(دل،خداوند،ندارد) 🔵3- این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار این همه نقش و نگار و پدیده های عجیبی که در جهان وجود دارد، هر کس به آنها نیندیشد مانند عکس روی دیوار بی روح خواهد بود. تناسب،(در و دیوار)/ تکرار (دیوار) 🔵4- کوه و دریا و درختان همه درتسبیح اند نه همه مستمعی، فهم کند این اسرار همۀ موجودات هستی کوه و دریا و درختان، ذکر خدا را می گویند. ولی هر شنونده ای نمی تواند این رازهای عالم را بشنود و درک کند. تلمیح آیه ۴۴ سوره اسراء یسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض...تسبیح می کنند خداوند را آسمان های هفتگانه و زمین و هر چه که در آنهاست ونیست هیچ چیز مگر آن که تسبیح می کند به ستایش او، ولی نمی فهمید تسبیح ایشان را. آرایۀ تشخیص 🔵5- خبرت هست که مرغان سحر می گویند   آخر ای خفته سر از خواب جهالت بردار؟ آیا خبر داری پرندگانی که در سحرگاهان آواز سر می دهند چه می گویند؟ ای انسان بی خبر، از خواب غفلت بیدار شو. آرایه های حسن تعلیل، تشخیص و تشبیه (خواب جهالت)جهالت رکن اول و خواب رکن دوم اضافۀ تشبیهی هست و از نوع تشبیه بلیغ. 🔵6- تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار تا کی می خواهی مانند گل بنفشه سرت را پایین بیندازی و از همه جا غافل باشی؟ حیف باشد تو در خواب غفلت باشی و گل نرگس بیدار و بینای حقایق باشد.(بنفشه نماد بی خبری و نرگس نماد بیداری و آگاهی). در میان گلها، بنفشه در مقابل نور بی تفاوت است و هیچ احساسی ندارد و نماد انسانهای غافل هست. خواب و بیدار، تضاد/ بنفشه و نرگس، تناسب 🔵7- که تواند که دهد میوۂ الوان از چوب یا که داند که بر آرد گل صد برگ از خار؟ هیچ کس جز خداوند توانایی آن را ندارد که از چوب خشک درخت میوه برویاند. و کسی جز خدا نمی تواند از خار، گلبرگ های زیبا پدید آورد. چوب مجاز از درخت هست. و بین (میوه و چوب و برگ)و(گل و برگ و خار) تناسب، پرسش انکاری هم دارد. 🔵8- عقل حیران شود از خوشۀ زرّین عنب فهم عاجز شود از حقّۀ یاقوت انـار عقل با دیدن زیبایی خوشه های طلایی رنگ انگور  متعجّب می شود و فهم و درک انسان از شناخت چگونگی قرارگرفتن دانه های یاقوت انار ناتوان است. بین (خوشه و عنب)و(عنب و انار) تناسب، آرایۀ تشبیه: حقّۀ یاقوت انار، یک بار دانه های انار به یاقوت سنگ سرخ گرانبها مانند شده و یک بار پوست آن به حقّه مانند شده. ترکیب اضافۀ تشبیهی و تشبیه از نوع بلیغ. آرایۀ تشخیص در حیرانی عقل و عاجزی فهم/می تواند به کار حقّه باز، شعبده بازان که در گذشته با(حقه/ ظرف) انجام می دادند اشاره ای داشته باشد. 🔵9- پاک و بی عیب خدایی که به تقدیر عزیز ماه وخورشید مسخّر کند و لیل و نهار پاک و بی عیب و نقص است خداوندی که با فرمان و سرنوشت خودش ماه و خورشید و شب و روز را رام خود قرار داده است تضاد (لیل و نهار).تناسب (ماه و خورشید). 🔵10- تا قیامت سخن اندرکرم رحمت او همه گویند و یکی گفته نیاید ز هزار همۀ مردم تا روز قیامت از بخشش و بزرگی و رحمت الهی سخن می گویند ولی با این همه سپاس یکی از هزاران نعمت او به جا آورده نمی شود. تلمیح به آیه (وان تعدوانعمت الله لاتحصوها) 🔵11- نعمتت بارخدایا، زعدد بیرون است شکر انعام تو هرگز نکند شکر گزار ای خدا، نعمت هایت قابل شمارش نیست و هیچ انسان شکر گزاری نمی تواند شکر نعمتها و بخشش های تو را به جا بیاورد. 🔵12-سعدیا، راست روان گوی سعادت بردند    راستی کن که به منزل نرسد کج رفتار ای سعدی، انسان های صادق خوشبخت خواهند شد تو نیز صداقت و راستی در پیش بگیر زیرا آدم دروغگو هيچگاه به مقصودش نمی رسد همانطور که بارکج به منزل نخواهد رسید. آرایۀ تخلص/گوی سعادت بردن،کنایه از موفق شدند/جناس بین راست و راستی، تضادبین راستی و کج،تمثیل(بار کج بین منزل نرسد) https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
بخشنامۀ لزوم تشکیل گروه درسی در مدارس. گروهاى آموزشــى و تربيتى مـدرسه، مركب از معلمان هم‌رشته با مسئوليت مدير يا يكى از معلمان مربوطه (به انتخاب مدير) تشـكيل مى‌گردد. اعضاى اين كروه به‌طور مسـتمر و به موازات فعاليت‌هاى خود به تبادل‌نظر و تصـميم‌گيرى بيرامون مسائل و برنامه‌هاى آموزشــى و تربيتى، ارزيابى و تحليل وضـعيت تحصيلى و تربيتى دانش‌آموزان در راستاى وظايف و اختيارات مذكور مى‌پردازد.
باید جواب ابرهه سجیل باشد باید هدف ها قلب اسرائیل باشد اداره‌تکنولوژی،گروه‌های‌آموزشی‌وبررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology
چگونه زنگ انشا را جذاب‌تر کنیم؟ یکی ازاین زنگ‌های کلاسی که می‌تواند هم بسیار جذاب باشد که دانش‌آموزان از پایان زنگ ناراحت شوند و هم می‌تواند صدای زنگ خوشایند ترین صدای زندگی باشد، زنگ انشاست. همه این موارد بستگی به راهکار دبیر در کلاس دارد. به نظر می‌رسد انجام کارهای زیر به دلنشینی کلاس نگارش کمک کند. 1. حتما مطالب کتاب انشا را با دقت سر کلاس بخوانید و در این خواندن از دانش‌آموزان مختلف استفاده کنید به گونه‌ای نباشد که فقط چند دانش آموز همیشه مطالب نگارش را بخوانند. 2. سعی کنید برای نوشتن انشا از موضوعات تکراری دور بشوید.  بسیاری از این موضوعات را دانش‌آموزان هر سال در مدرسه می‌نویسند. هر چقدر موضوع برای دانش آموزان جذاب‌تر باشد، با لذت بیشتری به درس انشا می‌پردازند. 3. برخی از اوقات زنگ انشا را به بحث سخنرانی اختصاص بدهید و اجازه بدهید تا دانش آموزان درباره موضوعی که علاقه دارند بین ۳ تا ۵ دقیقه برای دوستانشان صحبت کنند. برای این کار بهتر است زمان کوتاهی را در نظر بگیرید تا وقت به همه دانش آموزان برسد. 4. برخی از ساعت‌های کلاس را به این موضوع اختصاص بدهید تا دانش آموزان فیلم‌هایی را که دیده‌اند یا داستانهایی که خوانده‌اند، به صورت خلاصه در کلاس برای دیگران تعریف کنند. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که فیلم مناسب کلاس شما باشد. 4. برای نوشتن انشا به موضوعات کتاب اکتفا نکنید و از دانش آموزان برای پیدا کردن موضوعات خوب کمک بگیرید. 5. سعی کنید همه دانش آموزان در خواندن انشا فعال باشند و از کسانی که خجالتی هستند درخواست کنید تا انشای‌شان را حتی سر جایشان بنشینند و بخوانند. 5. در نمره انشا خیلی سخت‌گیری نکنید زیرا خود ما هم برای نوشتن آموزش ندیده‌ایم بنابراین در نمره دادن دست و دل باز باشید. 6. گاهی داستان‌های کوتاهی را در کلاس بخوانید و آن را به صورت نیمه تمام رها کنید. از دانش‌آموزان بخواهید تا در کلاس ادامه آن را کامل کنند. 7. انشای خوب دانش آموزان را مورد تشویق قرار داده و از آنها بخواهید اگر لازم است آن را برای کلاس دیگری نیز بخوانند. 8. در حد امکان خودتان نیز همراه دانش آموزان انشا بنویسید و آن را برای آنها بخوانید. 9. قواعد نمره گذاری را برای دانش آموزان بگویید تا اگر نمره‌ای از آنها کم می‌کنید، دلیلش را بداند. 10. همیشه چند ترکیب به صورت اضافه تشبیهی یا تشخیص به دانش آموزان بدهید تا در انشاهای خود بنویسند.  با همین کلمات نمره آرایه‌ها را به آنها بدهید. 11. اگر دانش آموزانی دارید که در نوشتن توانمند هستند, حتماً در روز دیدار با اولیا از آنها پیش پدر و مادرشان تعریف کنید.
New Microsoft Word Document.pdf
276.1K
لینک گروه های درسی دروس دوره اول متوسطه استان قم در پیام رسان داخلی ایتا ( رسمی) و آدرس وب سایت گروه های درسی در سایت qomgt.ir در سال تحصیلی 404-1403 بازنشر حداکثری لطفا رسانه باشید . اداره‌ تکنولوژی،گروه‌های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology
هدایت شده از گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان قم
https://eitaa.com/joinchat/1194918811C27063e0494 لینک کانال ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
هدایت شده از گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان قم
https://eitaa.com/joinchat/1194918811C27063e0494 سلام و مهر اطلاع رسانی کارگاه ها و مسابقات صرفاً از طریق کانال ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم انجام می‌شود
https://eitaa.com/joinchat/1194918811C27063e0494 اطلاع رسانی کارگاه درس فارسی در آبان ماه در لینک بالا
⚜️ اطلاعیه کارگاه توانمند سازی دبیران گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان قم برگزار میکند: 🔷 موضوع : بررسی آرایه های ادبی کتاب فارسی نهم اطلاعات بیشتر در لینک پایین گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان قم 👇 https://eitaa.com/joinchat/1194918811C27063e0494 اداره تکنولوژی،گروه‌های‌آموزشی‌وبررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology