از فراقت روز و شب دائم غمینم یا جواد
تا که یادت میکنم، آن دم حزینم یا جواد
سوختی، آتش گرفتی، پر کشیدی تا خدا
از غمت ویرانه شد ارکانِ دینم یا جواد
◾️شهادت مظلومانه نهمین چراغ هدایت، مظهر جود و کرم، حضرت امام محمد تقی (ع) را بر تمام شیعیان تسلیت باد
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رسانه ی شنیداری
🏴امام جواد علیهالسلام:
عزت مومن در بینیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است.
❇️ شهادت غریبانه جوانترین شمع هدایت و نهمین بحر کرامت، امام محمد تقی (ع) بر شما تسلیت باد.
التماس دعا
🎙یسنابلندگرای_آذربایجان شرقی
#پادکست
#رسانه_شنیداری
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رسانه ی شنیداری
❇️عید قربان
بندگی کن تا که سلطانت کنند
تن رها کن تا همه جانت کنند
سر بنه در کف، برو در کوی دوست
تا چو اسماعیل، قربانت کنند
بگذر از فرزند و مال و جان خویش
تا خلیل الله دورانت کنند.
عید سعید قربان، جشن تقرب عاشقان حق بر شما مبارک.
🎙یسنا بلندگرای_آذربایحان شرقی
#رسانه_شنیداری
#پادکست
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
✅رسانه شنیداری
🔰 عید سعید قربان
🎙 گوینده : یگانه شرفی
💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز
#پادکست
#رسانه_شنیداری
#عید
#عید_قربان
#عید_سعید_قربان
#زائر_کعبه
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام نامی حضرت دوست
📺کلیپ
🍀عید سعید قربان
🎙گوینده: فیروزه مصلی نژاد
📚پژوهش سرای دکتر برنا شهرستان جهرم
💢قطب ادبیات استان فارس
💐علی در عرش بالا بی نظير است
💐علی بر عالم و آدم امير است
💐به عشق نام مولايم نوشتم
💐چه عيدی بهتر از عيد غدير است
✨عید سعید غدیر خم مبارک باد✨
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره یک (1)
❇️مهارت خواندن(مقدمه)
✔️«خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که پایه مشترک موفقیت در همه زمینههای تحصیلی میشود.
◼️ محور اصلی سوادآموزی، خواندن است و از هرکسی انتظار میرود که خواندن و نوشتن را بداند اکثر کودکان به شوق یادگیری خواندن به مدرسه می روند و تحصیلات رسمی خود را با خواندن و نوشتن شروع میکنند.
◼️هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحلهای است که فرد بتواند نوشتهای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و درنهایت به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.»
عدم توجه به این موضوع تنها به معلمان اختصاص نمی یابد، بلکه سهل انگاری برخی از والدین در این زمینه را هم باید به آن اضافه کرد.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره دو (2)
❇️مهارت خواندن
✔️مهارت خواندن چیست و چگونه می توان بهتر مطالعه کرد؟
کارشناسان در سراسر جهان همیشه تاکید بر این موضوع داشته اند که یکی از حساس ترین نیازها برای یادگیری در زندگی امروز مهارت خواندن میباشد که باید توسط دانش آموزان جدی گرفته شود.
مهارت خواندن در اینکه در تمامی موارد تحصیلی به موفقیت برسیم به ما کمک زیادی میکند و سبب می شود رنگ و بوی موفقیت را احساس کنیم.
علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان میگویند، مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است و به نوعی پایه مشترک موفقیت در همه زمینههای تحصیلی به شمار میآید، اما به نظر میرسد این موضوع هنوز در بسیاری از مدارس جدی گرفته نشده و اولیای مدرسه بهای چندانی به آن نمیدهند، این در حالی است که سواد خواندن به عنوان یک مهارت کلان زبانی باعث دستیابی انسان به تجارب متعدد و مختلف میشود.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره سه (3 )
❇️مهارت خواندن
راهکار تقویت سواد خواندن
با توجه به نکات ذکر شده معلمان باید مهارت اولیه كودكان را در زمینه خواندن ارزیابی كرده و بر این اساس آنان را به ضرورت تقویت سواد خواندن آگاه نمایند.
بنابراین الگوهای تدریس و ارزشیابی در مدارس، خصوصاً در درس فارسی باید مبتنی بر درك مطلب باشد.
باید روشهای سنتی تدریس كه در آنها مهارت خواندن دانش آموزان تقویت میشود، احیا گردد (خواندن متون درس فارسی به صورت گروهی و آهنگین).
میتوان از رایانه در افزایش سواد خواندن کودکان استفاده کرد؛ مثلاً در هر هفته حداقل یك بار دانش آموزان مشق خود را تایپ كرده و آن را تحویل معلم دهند؛ مربی نیز حداقل هفتهای یك بار در سامانه رایانهای مدرسه، از بچهها بخواهد به جای آن كه املا را روی كاغذ بنویسند، در رایانه تایپ كنند. حتی میتوان از دانش آموزان خواست دیوارنوشته ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در كلاس بازخوانی كنند یا تیتر روزنامههای مختلف را جمع آوری كرده و در كلاس بخوانند.
گفتگو و بحث با دانش آموزان،
رفتن به كتابخانه مدرسه،
خواندن قصه یا مجله برای كودكان با توجه به شاخصهای درك مطلب، از دیگر مهارتها جهت تقویت خواندن است. افزودن یك نشست آموزش خانواده مجازی در شرایط کنونی با عنوان تقویت مهارت خواندن و درك مطلب، اختصاص یك روز برای هدیه كتاب از سویِ مدرسه به دانش آموزان علاقهمند
ارایه راهكار به صورت مستمر برای هدایت معلمان در برطرف ساختن ضعف و بهبود سواد خواندن شاگردان از دیگر موارد موثر است.
استفاده از دانش آموزان ممتاز پایه پنجم و ششم ابتدایی به عنوان معلمِ خواندن، در کلاسهای پایین تر نیز مناسب میباشد.
تلفیق درس فارسی با درسهای مختلفی چون هنر، علوم و ریاضی نیز موثر است؛ مثلاً معلم از بچهها بخواهد سه حیوان پستاندار و سه پرنده را در جنگل نقاشی كنند، سپس برای نقاشی خود داستانی نوشته و آن را برای همکلاسی بخوانند.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
📚شنبه ها با معرفی کتاب📚
✅معرفی کتاب (شماره 4)
❇️قصههایی برای خواب کودکان/ مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا/ انتشارات پیدایش/ دوره چهار جلدی
🔰بهترین قصههای کلاسیک و مدرن، واقعی و تخیلی که متناسب با کودکان و خردسالان تألیف، ترجمه و بازنویسی شده است در این مجموعه جمعآوری شده است. در این مجموعه به ارزشها و فرهنگهای زندگی اشاره شده است. این کتاب برای هر شبی از شبهای سال برای خردسالان قصه دارد. به منظور آشنایی کودکان ۳ الی ۶ سال با محیط پیرامون، ارزشها، رشد فکری، کلامی، عاطفی و پرورش تخیل تدوین شده است. داستانهای مجموعه از بین افسانههای ایرانی، ادبیات کهن، قصههای ملل، داستانهای کلاسیک ترجمهای تشکیل شده است. گروه کارشناسان مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا با دقت بسیار و با توجه به معیارهای فراوانی که در مقدمه کتاب ذکر شدهاند، داستانهای این مجموعه را انتخاب کردهاند.
این مجموعه، قصههاییست که با معیارهای فرهنگ صلح برای کودکان خردسال تهیه و تنظیم شده است. آشنایی با اقوام، ملیتها و شیوههای تفکر مردم دنیا از دیگر اهدافی است که این کتاب به شیوه غیرمستقیم دنبال میکند. با این کتاب هر شب تجربه و لذت قصهگویی با کودکان را میچشید.
#معرفی_کتاب
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم محرم است سلامٌ علی الحسین
این ذکر عالم است سلامٌ علی الحسین
✅رسانه شنیداری
🔰 ماه محرم
🎙 گوینده : یگانه شرفی
💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز
#پادکست
#رسانه_شنیداری
#محرم
#ماه_محرم
#امام_حسین_(ع)
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن
🏴وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین
🏴وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن
🏴وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅معرفی (شماره 10)
❇️ابوالحسن کسایی مروزی درسال ۳۴۱ ه.ق. در شهر مرو دیده به جهان گشود و در سال ۳۹۱ ه.ق. درگذشت. مذهب او شیعهٔ دوازده امامی بودهاست.
او به عنوان نخستین شاعر دلبستهٔ اهل بیت به ستایش و جانبداری خاندان پیامبر (ص) پرداختهاست. وی با بیان مناقب خاندان پیامبر اکرم(ص) و سرودن مراثی برای شهدای کربلا، همدردی مردم ایران با آن خاندان را بازگو کردهاست.
قصیدهٔ کسایی، کهنترین و نخستین سوگنامهٔ ماجرای کربلا و شامل پنجاه بيت است. چند بیت از آن قصیده به شرح ذیل است:
بیزارم از پیاله، وز ارغوان و لاله
ما و خروش ناله، کنجی گرفته مأوا
دست از جهان بشویم عزّ و شرف نجویم
مدح و غزل نگویم، مقتل کنم تقاضا
میراث مصطفی را، فرزند مرتضی را
مقتول کربلا را تازه کنم تولاّ
آن میر سربریده، در خاک و خون تپیده
از آب ناچشیده گشته اسیر غوغا
تنها و دلشکسته بر خویشتن گرفته
از خان و مان گسسته وز اهل بیت و آبا
آن پنج ماهه کودک، باری چه کرد ویحک
کز پای تا به تارک مجروح شد مفاجا
بیچاره شهربانو مصقول کرده زانو
بیجاده گشته لؤلو بر درد ناشکیبا
"کسایی مروزی"
🖌 ستایش شوشتری
📚 انجمن ادبی دبیرستان امیرکبیر۲
🔷معلم راهنما : زهرا کشتکار
💢پژوهش سرای شهدای دانش آموز رودبار
#معرفی
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓 ۱۸ تیر
📝 روز ادبیات کودک و نوجوان
🎙 فرنام عباس نژاد
🔷 کلاس پنجم
💠 دبستان شهیدان اتحادی۱
🔷ناحیه۳ شیراز پژوهشسرای اسدی
◼️اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
◼️وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
◼️ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
◼️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🏴فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد.
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
32.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴السّلام عَلیَ الحُسَین (ع) وعَلی عَلِِِّیِ ابن الحُسَین (ع) وعَلی اوْلادِ الحُسَین (ع) و عَلی اَصحابِ الحُسَین (ع)🏴
✅رسانه شنیداری
🔰 تاسوعا و عاشورای حسینی
🎙 گوینده : یگانه شرفی
💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز
#پادکست
#رسانه_شنیداری
#پادکست
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨از کودکی خادم این تبار محترمم✨
🌹ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة
🌹همانا حسین چراغ هدایت وکشتی نجات است.
✅رسانه ی شنیداری
❇️تاسوعای حسینی تسلیت
🎙یسنا بلندگرای_آذربایحان شرقی
#رسانه_شنیداری
#پادکست
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
234_60883917953055.mp3
2.64M
🕊🖤عاقبت بخیری یعنی عمری خادم امام حسین(ع) باشی...
و بدانی که عاشورا بر امام حسین(ع) چه گذشت...🕊🖤
✅رسانه شنیداری
🔰 تاسوعا و عاشورای حسینی
🎙 گوینده : سبحان مهر آرا
💢 پژوهش سرای زنده یاد فضیلی ناحیه ۳ اصفهان
#رسانه_شنیداری
#پادکست
#مناسبتی
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السّلام عَلیَ الحُسَین (ع) وعَلی عَلِِِّیِ ابن الحُسَین (ع) وعَلی اوْلادِ الحُسَین (ع) و عَلی اَصحابِ الحُسَین (ع)🏴
🎙ادیت.تدوین.گوینده.یگانه.صدایی.تهران
🖤 لبیک یا حسین 🖤
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره یک (1)
❇️مهارت خواندن(مقدمه)
✔️«خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که پایه مشترک موفقیت در همه زمینههای تحصیلی میشود.
◼️ محور اصلی سوادآموزی، خواندن است و از هرکسی انتظار میرود که خواندن و نوشتن را بداند اکثر کودکان به شوق یادگیری خواندن به مدرسه می روند و تحصیلات رسمی خود را با خواندن و نوشتن شروع میکنند.
◼️هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحلهای است که فرد بتواند نوشتهای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و درنهایت به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.»
عدم توجه به این موضوع تنها به معلمان اختصاص نمی یابد، بلکه سهل انگاری برخی از والدین در این زمینه را هم باید به آن اضافه کرد.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره دو (2)
❇️مهارت خواندن
✔️مهارت خواندن چیست و چگونه می توان بهتر مطالعه کرد؟
کارشناسان در سراسر جهان همیشه تاکید بر این موضوع داشته اند که یکی از حساس ترین نیازها برای یادگیری در زندگی امروز مهارت خواندن میباشد که باید توسط دانش آموزان جدی گرفته شود.
مهارت خواندن در اینکه در تمامی موارد تحصیلی به موفقیت برسیم به ما کمک زیادی میکند و سبب می شود رنگ و بوی موفقیت را احساس کنیم.
علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان میگویند، مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است و به نوعی پایه مشترک موفقیت در همه زمینههای تحصیلی به شمار میآید، اما به نظر میرسد این موضوع هنوز در بسیاری از مدارس جدی گرفته نشده و اولیای مدرسه بهای چندانی به آن نمیدهند، این در حالی است که سواد خواندن به عنوان یک مهارت کلان زبانی باعث دستیابی انسان به تجارب متعدد و مختلف میشود.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره سه (3 )
❇️مهارت خواندن
راهکار تقویت سواد خواندن
با توجه به نکات ذکر شده معلمان باید مهارت اولیه كودكان را در زمینه خواندن ارزیابی كرده و بر این اساس آنان را به ضرورت تقویت سواد خواندن آگاه نمایند.
بنابراین الگوهای تدریس و ارزشیابی در مدارس، خصوصاً در درس فارسی باید مبتنی بر درك مطلب باشد.
باید روشهای سنتی تدریس كه در آنها مهارت خواندن دانش آموزان تقویت میشود، احیا گردد (خواندن متون درس فارسی به صورت گروهی و آهنگین).
میتوان از رایانه در افزایش سواد خواندن کودکان استفاده کرد؛ مثلاً در هر هفته حداقل یك بار دانش آموزان مشق خود را تایپ كرده و آن را تحویل معلم دهند؛ مربی نیز حداقل هفتهای یك بار در سامانه رایانهای مدرسه، از بچهها بخواهد به جای آن كه املا را روی كاغذ بنویسند، در رایانه تایپ كنند. حتی میتوان از دانش آموزان خواست دیوارنوشته ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در كلاس بازخوانی كنند یا تیتر روزنامههای مختلف را جمع آوری كرده و در كلاس بخوانند.
گفتگو و بحث با دانش آموزان،
رفتن به كتابخانه مدرسه،
خواندن قصه یا مجله برای كودكان با توجه به شاخصهای درك مطلب، از دیگر مهارتها جهت تقویت خواندن است. افزودن یك نشست آموزش خانواده مجازی در شرایط کنونی با عنوان تقویت مهارت خواندن و درك مطلب، اختصاص یك روز برای هدیه كتاب از سویِ مدرسه به دانش آموزان علاقهمند
ارایه راهكار به صورت مستمر برای هدایت معلمان در برطرف ساختن ضعف و بهبود سواد خواندن شاگردان از دیگر موارد موثر است.
استفاده از دانش آموزان ممتاز پایه پنجم و ششم ابتدایی به عنوان معلمِ خواندن، در کلاسهای پایین تر نیز مناسب میباشد.
تلفیق درس فارسی با درسهای مختلفی چون هنر، علوم و ریاضی نیز موثر است؛ مثلاً معلم از بچهها بخواهد سه حیوان پستاندار و سه پرنده را در جنگل نقاشی كنند، سپس برای نقاشی خود داستانی نوشته و آن را برای همکلاسی بخوانند.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره چهار ( 4 )
❇️مهارت خواندن
روش های خواندن بخش اول
روشهای خواندن متن در دبستان عبارتند از:
خواندن خطابی: در این شیوه، معلم یا یکی از دانش آموزان متن درسی را خطاب به دیگران میخواند و آنها ضمن گوش دادن به متن نیز توجه میکنند.
همخوانی: در این نوع خواندن، آموزگار یا یکی از شاگردان متن را با صدای بلند خوانده و دانش آموزان دیگر با صدای بلند آن را تکرار میکنند. این شیوه بیشتر در کلاس اول کاربرد دارد؛ البته استفاده زیاد از این شیوه موجب کُندخوانی بچهها میشود و انرژی زیادی از دانش آموزان می گیرد.
خواندن اجمالی: هدف از این روش دستیابی به نکتهها و مطالب مهم کتاب و مضمون کلی آن در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. در این شیوه، معلم از جزئیات صرف نظر کرده و به نکتههای کلیدی درباره ساختار مطالب و نکات مهم درس توجه میکند.
سریع خوانی: هدف از سریع خوانی، آشنایی کلی با متن است نه درک عمیق آن. در این روش، سرعت خواندن زیاد میباشد. تند خوانی، مستلزم حرکت منظم چشم بر روی صفحه کتاب است؛ این نوع خواندن را میتوان از پایه چهارم ابتدایی آموزش داد.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی
❇️ نکته هایی از ادبیات
✔️شماره پنج (5)
❇️مهارت خواندن
روش های خواندن متن بخش دوم
عبارت خوانی (گروه خوانی) : در این روش، به جای توقف چشم بر روی تک تک کلمات، به گروهی از کلمات توجه میشود. روش عبارت خوانی دو سطح دارد: سطح مکانیکی در ارتباط با عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروهی از کلمات است؛ در سطح ادراکی خواننده بردرک فهم مطالب تاکید خواهد داشت. در پایه اول ابتدایی، خواندن به صورت کلمه به کلمه یا حرف به حرف است ولی از پایه دوم به بعد میتوان به آموزش گروه خوانی اقدام نمود.
دقیق خوانی: هدف این نوع خواندن، درک کامل مطلب و نگهداری آن به شکل منطقی در حافظه است، به گونهای که امکان بازیابی متن در موقعیتهای بعدی به آسانی میسر میباشد. در این روش، از فنون سازماندهی، حاشیه نویسی، علامت گذاری و خلاصه کردن مطالب استفاده میشود. در این شیوه تاکید بر فهم به جای حافظه طوطیوار است؛ خواننده از خواندن لذت برده و به سمت آن بیشتر روی میآورد. این نوع خواندن، از همان پایه اول ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد.
خواندن تجسّسی: هدفِ این نوع خواندن، درک عمیقتر، کنجکاوی بیشتر و شرکت فعّالانه در خواندن است. برای رسیدن به هدف مذکور، باید قبل از مطالعه سوالهایی از متن انتخاب شود. هدف از خواندن تجسّسی این است که خواننده به یک قضاوت منطقی و درک کامل از متن برسد. در این روش، خواننده از تنگ نظری رهایی یافته و توانایی تشخیص، تحلیل، ارزشگذاری، نظم و خلاقیت پیدا میکند.
خواندن لذتی: هدف از این نوع خواندن، درک زیباییها، افزایش آگاهی و لذت بردن از آثار هنری است. این هدف از مطالعه شعر، قصه و ضربالمثل قابل وصول است.
#یکشنبه_های_ادبی
#نکته_ادبی
#مهارت_خواندن
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯