eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6003354846529324582.pdf
646.9K
تحلیل +،کارگاه متن پژوهی +گنج حکمت(سه مرکب زندگی) مطابق با چاپ ۹۸ بخشی از کتاب (ازصفرتاصد) مولفان :جمعی از مدیران گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۶ ۱۱ 🔽🔽🔽🔽 🔆 درس : 1⃣شیوه ی معکوس به این صورت که دبیر مطالب درس را به صورت پاورپونیت تهیه کند و از قبل در اختیار دانش آموزان قرار دهد ؛ تا ایشان در منزل مطالعه کنند و سپس باز خورد آن را در کلاس درس پس دهند . 2⃣شیوه ی همیار گروهی (یادگیری مشارکتی) : دبیر کلاس را چند گروه تقسیم کند و به هرگروه مثال های که دارای آرایه ی مجاز هستند ارائه بدهد تا ایشان بررسی کنند ؛ و سپس نماینده هر گروه عملکرد گروه را در کلاس گزارشی دهد. 3⃣شیوه ی (پرسش وپاسخ/تعامل دو طرفه )توسط دبیر و دانش اموزان. 4⃣شیوه مقایسه:کلمات مجاز وحقیقی بصورت مقایسه ای نوشته شوند(مقایسه ی حقیقت ومجاز)دانش اموز تشخیص می دهد که کدام کلمه در معنای حقیقی بکار رفته وآن را در دسته ی حقیقی می گذارد وکلماتی را که معنای حقیقی ندارد ومجاز هستند جدا می کند .سپس تدریس صورت می گیرد 5⃣با ذکر معانی حقیقی ومجازی کلمات وبا توجه به رابطه ی هم نشینی کلمات در جمله دانش اموزان را با مجاز اشنا می کنیم 6⃣نکات کلیدی تفاوت مجاز واستعاره را شرح می دهیم .حتما در کنار مثال مجاز هم زمان یک مثال استعاره ذکر شود که دانش آموز دقیق متوجه هم تعریف وهم تفاوت هردوی آنها گردد 7⃣روش استفاده از مثالهای ساده وکمک گرفتن از خود بچه ها تا علت را بگویند اما در جایی که می تواند استعاره باشد قابل تامل است،این جا بچه ها کمی آشفته می شوند که بگویند مجاز یا استعاره!!!! به کوشش بانو فاطمه افضلی,گناباد 🔹برآشفت ایران وبرخاست گرد همی هر کسی کرد ساز نبرد. فردوسی 🔶🔸واژه ایران در معنای حقیقی ( کشوری است در حوزه جغرافیایی جهان ) اما در این بیت در معنای غیر حقیقی؛( مردم ایران یا سپاه ایران) به کار رفته است. 🔶🔸مجاز:کاربرد واژه در غیر معنای واقعی (نا نهاده ی) آن است و این کاربرد در زبان روزمره و محاوره و گفتگوی مردم بسیار زیاد است . مثلا وقتی می گوییم این حوض بزرگ است.(حوض) معنای حقیقی دارد اما در جمله‌ی حوض یخ زد ؛ منظور از حوض معنا ی نا نهاده و غیر واقعی آن ( آب ) است. 🔶🔸در مجاز بین معنای نهاده ( حقیقی ) و معنای نا نهاده ( غیر حقیقی) پیوندی وجود دارد که سبب درک و دریافت معنی نا نهاده می شود . برای اینکه دهن خواننده از معنی حقیقی دور شود ؛ و به سمت معنای غیر حقیقی ( نا نهاده) هدایت شود لازم است قرینه ای در کلام باشد . 🔶🔸علاقه ی مجاز : رابطه و پیوندی که بین معنی نهاده و نا نهاده ی یک واژه وجود دارد . قرینه ی مجاز: نشانه ای است در کلام که ذهن خواننده را از معنی نهاده به سوی معنی نا نهاده ی آن سوق می دهد مثلا در جمله ی بالا ( حوض یخ زد) یخ زدن قرینه است که مارا از معنای اصلی آن دور میکند و به معنی نا نهاده حوض ؛یعنی آب سوق می دهد. 🔶🔸علاقه و پیوندی که بین حوض و آب وجود دارد که با گفتن حوض ؛ آب داخل حوض را اراده کردیم (مظروف بودن حوض برای آب است) 🔹🔸مثال های دیگر 🔶🔹ماه ؛ دشت لاله هارا روشن کرده بود . معنای نا نهاده ی ماه : نور ماه است و قرینه آن( روشن کرد )است و علاقه و پیوند آن وابستگی نور ماه به ماه است. 🔶🔹از بیهقی : جهان خوردم و کار ها راندم . جهان در معنی نا نهاده (نعمت های جهان است) و قرینه ی آن خوردن می باشد که متوجه می شویم علاقه و پیوندی بین جهان و نعمت های جهان وجود دارد 🔶🔹نظامی: به یاد روی شیرین بیت می گفت چو آتش تیشه می زد کوه می سفت بیت در معنی نهاده :سخن شاعرانه و معنی نا نهاده ی آن: کوچک ترین واحد کلام در شعر است . چنین کاربرد هایی را در سخن شاعرانه و نیز کلام عادی بسیار سراغ داریم . در این بیت سه واژه در معنی نا نهاده به کار رفته است . 🔻خروشی بر آمد ز دشت و ز شهر غم آمد جهان را از آن کار بهر فردوسی 1⃣دشت. در معنی نهاده :صحرا در معنای نا نهاده :مردم حاضر در دشت . 2⃣ شهر . معنای نهاده :نام و مکان زندگی. معنای نا نهاده :مردم ساکن در شهر 3⃣جهان . معنای نهاده :دنیا معنای نا نهاده مردم جهان . 🔶🔹مهم ترین نوع مجاز در کاربرد معنای مجازی : گاهی معنای نا نهاده را با علاقه و رابطه ی( شباهت) به جای معنای نهاده استفاده می کنند. 🔸مثال: به جای چشم : به علتی شباهتی که چشم با گل نرگس دارد می گویند نرگس . 🔻در بیت زیر : از من غم زده دل می طلبد غمزه دوست دوستان دلبر ما نرگس گویا دارد . وفایی 🔻معنای حقیقی نرگس :(گلی با گلبرگ های سفید) معنی نا نهاده آن (چشم) ⚛مثال دیگر برای مجاز به علاقه شباهت ✳️زسنبل کرد بر گل مشک بیزی زنرگس بر سمن سیماب ریزی 🔅در این بیت واژگان زیر در معنی مجازی (نانهاده)به کار رفته اند. 🔻سنبل:زلف 🔻گل:صورت 🔻مشک بیزی:پریشان کردن موی 🔻نرگس:چشم 🔻سمن:صورت 🔻سیماب ریزی :اشک ریختن @adabiyatjame1112
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو فاطمه افضلی ,گناباد گروه دبیران ادبیات ایران درس ششم علوم و فنون ۱۱ مجاز 1⃣معنای نهاده (حقیقی)و نانهاده (مجازی)را در واژه های مشخص شده بررسی کنید. 🔻الف) چرخ 🔅درخت تو گرباردانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را  ناصر خسرو 🔻ب) سر 🔅سرآن ندارد امشب که برآید آفتابی چه خیالها که گذر کرد وگذر نکردخوابی    سعدی 🔻پ)سینه 🔅سینه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگویم شرح درد اشتیاق     مولانا 2⃣در سروده‌های زیر مجاز را مشخص کنید: 🔻الف) فردا که آن شهر خاموش / در حلقهٔ شهر بندان دشمن / از خواب دوشینه برخاست / دیدند / زان مرغ فریاد و آتش / خاکستری سرد برخاست شفیعی کدکنی 🔻پ) چرا چون لاله خونین دل نباشیم که با ما نرگس او سرگران کرد حافظ 🔻ت)دل عالمی بسوزی چوعذار برفروزی تو از این چه سودداری که نمی کنی مدارا؟ حافظ 3⃣در بیت زیر مجاز و قرینه را مشخص نمایید: 🔻دست فلک ز کارم وقتی گره گشاید کز یکدگر گشایی زلف گره گشا را فروغی بسطامی 4⃣بیت زیر را از نظر فکری و ادبی بررسی نمایید: سپید شد چو درخت شکوفه دار سرم وز این درخت همین میوهٔ غم است برم جامی 5⃣وزن واژهٔ بیت زیر را مشخص کنید: 🔻بضاعت نیاوردم الا امید خدایاز عفوم مکن ناامید سعدی ۶ ✅پاسخنامه: ✏️الف)چرخ. معنی نهاده:ابزاری که حرکت دورانی دارد معنی نانهاده:فلک ،روزگار،آسمان که با توجه به علاقه شباهت استعاره مصرحه نیز هست از جهت گرد بودن ✏️ب)سر. معنی نهاده:عضوی از بدن انسان،بالاترین عضو بدن معنی نانهاده:تصمیم،قصد،عزم،فکر،اندیشه،خیال ✏️پ)سینه. معنی نهاده،:عضوی از بدن،قفسه ی سینه معنی نانهاده:انسان غمگین،عاشق درد کشیده،در شعر نی نامه ی مولوی مجاز از انسان صاحب دل ✏️الف) فردا: معنی نانهاده(آینده ) شهر:معنی نانهاده(مردم ساکن شهر) مرغ:معنی نانهاده(ققنوس) ✏️ب) خاکی وآبی:معنی نانهاده( انسان)،اشاره دارد به خلقت انسان از آب وگل ✏️پ) نرگس :معنای نانهاده (چشم به علاقه ی شباهت) ✏️ت) نگین :معنای نانهاده(انگشتر با علاقه ی جزییه) 3⃣دست مجاز از انگشتان با قرینه ی گره گشودن که توسط دست باز می شود. ✔️علاقه ی الیه 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو فاطمه افضلی و جمعی از دبیران ادبیات ایران 4⃣از نظر ادبی: 🔷جناس ناقص اختلافی:بروسر 🔷تشبیه:سربه درخت شکوفه دار.وجه شبه سپید شدن(تشبیه گسترده) 🔷مجاز:سر با معنای نانهاده ،مو 🔷تشبیه بلیغ اضافی :میوه ی غم(تشبیه فشرده) 🔷درخت در مصرع دوم :استعاره مصرحه از مو 🔹واج آرایی:ر 🔷تکرار:درخت 🔷مجاز به علاقه ی شباهت،درخت مصرع دوم ✅از نظر فکری:تاسف شاعر بخاطر از دست دادن دوران جوانی ورسیدن ایام پیری وغم واندوه.وتاسف از اینکه چر ا ایام جوانی را مغتنم ندانسته!! 5⃣وزن عروضی:فعولن فعولن فعولن فعل ✏️بحر:متقارب مثمن محذوف ب ضا عت/ن یا ور/دمل لا/ا مید خ دا یا/ز عف وم/م کن نا/ا مید به کوشش بانو فاطمه افضلی و جمعی از دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_5992521521669604630.pdf
865.6K
تحلیل+پاسخ خودارزیابی) به کوشش :بانو مهشیدداودی،مشهد کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_6003354846529324584.pdf
784K
تحلیل +،کارگاه متن پژوهی مطابق با چاپ ۹۸ بخشی از کتاب (ازصفرتاصد،انتشارات مهروماه) مولفان :جمعی از مدیران گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_6003329841229726853.pdf
2.15M
تحلیل: استاد رضایی 🛑جزوه ۱۷صفحه ای شامل تحلیل سطر به سطر درس+پاسخ کارگاه متن پژوهى+ گنج حکمت @adabiyatjame1112
4_5766974032834462821.pdf
395.2K
آقای دکتر احمد بهزادی،(استان البرز)کرج کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
✅پاسخنامه ۲ ۱۱ ⬇️⬇️⬇️ 1⃣از نظر تاریخ ادبیات وسبک شناسی: 🔅غزلی از سعدی،خداوندگار مسلم ملک سخن،در قرن هفتم هجری است.با سبک عراقی وبا بیانی نرم ولطیف وعاشقانه. سعدی در غزلیاتش از تکلف دوری کرده،اگرچه به زبان فارسی بسیار تسلط داشته است.استفاده از مجاز واستعاره های قابل فهم وساده اشعار اورا آسان نموده است.با تمام تخیل ولطافتی که در اشعارش وجود دارد سعی کرده،کلمات را در جای خود قرار دهد که خود هنر بزرگی است(ویژگی سهل وممتنع بودن کلام سعدی که وجه تمایز اثارش )است 🔅سبک عراقی: به سبکی از شعر فارسی گفته می شود که از اواخر قرن ششم تا قرن نهم رواج وادامه داشته است. نام این سبک از عراق عجم گرفته شده،اما رواج این سبک محدود به سرزمین عراق عجم نبود ودر نواحی دیگر رواج داشته است. 🔅ابوالفرج رونی ،سیدحسن غزنوی وجمال الدین اصفهانی از بنیان گذاران وکمال الدین اصفهانی ،سعدی،عراقی،حافظ از نمایندگان این سبک به شمار می روند. از نظر موسیقی:فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن بحر:رمل مثمن مخبون محذوف 2⃣این متن از دیباچه ی گلستان سعدی است.از بهترین نمونه های تحمیدیه در ادب فارسی. 🔻با نثر اهنگین و مسجع وموزون وسرشار از معانی لطیف ودر اوج بلاغت. ⚛از نظر ادبی: ➖فراش بادصبا:اضافه تشبیهی(تشبیه فشرده) ➖فرش زمردین:استعاره از سبزه ها ➖دایه ابر بهاری:اضافه تشبیهی(فشرده) سعدی با تشبیه ابر بهاری به دایه نه مادر،نهایت بلاغت وهنرمندی را بکار گرفته است ➖بنات نبات:اضافه تشبیهی/جناس ناهمسان(تشبیه فشرده) ➖مهد زمین:اضافه تشبیهی(فشرده) ➖سجع:گفته،فرموده،نهاده/بگسترد،بپرورد ➖قبای سبز ورق:اضافه تشبیهی(فشرده) ورق:برگ درختان نهایت استادی سعدی در کاربرد هنرمندانه صورخیال(ورق را بجای برگ درختان بکار برده است) ➖اطفال شاخ :اضافه تشبیهی(فشرده) ➖قدوم ربیع:تشخیص ➖کلاه شکوفه:اضافه تشبیهی(فشرده) ➖کلاه شکوفه بر سردرختان گذاشتن:تشخیص ➖مراعات نظیر:خلعت،قبا/فراش،فرش،بگسترد ➖درخت ،نوروز،شکوفه،ورق/قدم،سر ➖فراش،فرش:جناس ناهمسان افزایشی ➖مراعات نظیر:باد،درخت،نبات ➖تلمیح:آیه ی (الم نجعل الارض مهادا)؟ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو فاطمه افضلی وجمعی از دبیران ادبیات ایران 📚📚منابع مورد استفاده: 📖ارایه ادبی سوم انسانی 📖کتاب بیان دکتر شمیسا 📖کتاب عروض وسبک شناسی چهارم انسانی 📖تاریخ ادبیات ایران وجهان ۱ 📖ادبیات عمومی سوم تجربی_ریاضی 📖دیباچه ی گلستان سعدی @adabiyatjame1112
4_6003836406852487360.docx
11.6K
درس۱تا۳ فرمت word خانم صابری ،خوزستان گروه دبیران ادبیات ایران @Azmoonsarayeiran12
4_6008340006479857226.pdf
364.7K
دی ماه ۹۸ طراح: حسین طریقت، بین المللی خلیج فارس فرمت pdf @adabiyatjame1112