4_5848394277620550624.m4a
26.57M
#فارسی_دوازدهم
#درس_نهم
#کویر
#خوانش :
خانم راهله افتخاری
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
4_5848394277620550623.m4a
29.38M
#فارسی_دوازدهم
#درس_نهم
#روانخوانی
#بوی_جوی_مولیان
#خوانش :
خانم راهله افتخاری
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
#نگارش_دوازدهم
#درس_سوم
#پاسخ_فعالیت_ها
🟢 #فعالیت_ص ۴۵
با توجه به متن "چراغ سبز" به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف: همانگونه که در پایۀ نهم خواندید، بخشهای اصلی متن شامل موضوع، مقدّمه (زمینه چینی)، تنه (بدنه) نتیجه (پایان بندی)است. این بخشها را در متن مشخص کنید.
موضوع: *چراغ سبز*
مقدمه )زمینه چینی(: بند اول ) *چراغ راهنما قرمز میشود ... به طرف دیگر خیابان میروند.*
تنه (بدنه): *تمام بندهای متن غیر از بند اول و آخر*
نتیجه (پایانبندی): *بند آخر =در چنین چهارراههایی هیچ چراغ راهنمایی نیست ... به راه می افتیم.*
🟡 #جواب_فعالیت ۱ص ۴۷ قسمت ب
ب: وجود چه عناصری در این متن سبب شده است آن را قطعۀ ادبی بنامیم؟ آنها در متن مشخص کنید
مشاهدۀ پدیده های طبیعی مثل سیل، روز، شب و ... و تلفیق آنها با خیال و احساس،در حجم کم قطعۀ ادبی ساخته است مانند : 👇
چرا سیل، قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت نمیکند و از کوچه و خیابان و چراغ قرمز عبور میکند؟ روزها که چراغ زرد
آسمان روشن می شود، پرندگان به پرواز درمی آیند. غروبها که چراغ آسمان قرمز می شود، پرندگان به آشیانه بازمی گردند.
استفاده از آرایه های ادبی مانند👇
آرایۀ تشخیص: باد می آید، سیل و باد به احترام قانون بایستند
آرایه استعاره: چراغ درختان: استعاره از برگها/ چراغ: استعاره از امید / چراغ زرد آسمان: استعاره از خورشید
آرایۀ تشبیه: چراغ خون، زندگی به جاده، چهارراه فصلها، چراغ چمن
آرایۀ کنایه: چنگ و دندان: کنایه از نهایت تلاش
متن را تبدیل به قطعه ادبی کرده است .
🔴 #فعالیت_ص ۴۸
می توانید بگویید در جملۀ »چراغ درختان که زرد و قرمز میشود، پاییز از چهارراه فصلها میگذرد.« چه آرایه هایی دیده می شود؟
جواب✍️
چراغ درختان: استعاره از برگ ها/ چهارراه فصلها: اضافۀ تشبیهی/ گذر پاییز از چهارراه: تشخیص و استعاره/ مراعات نظیر: درختان، پاییز، فصل
🟠 #فعالیت_ص ۵۰
پس از مطالعۀ متن بالا، پرسش های زیر را در گروه پاسخ دهید.
1ـ در این متن، چه نگاه تازه ای به موضوع زمستان دیده می شود؟
بهار کلاغها، زمستان است. همین جمله کافی است بدانیم زمستان را از زاویۀ دیگری هم می شود بررسی کرد. این که در
نبود بلبلان و گلها، کلاغها در زمستان، حضور پررنگتری دارند. انگار فصل خودنمایی آنان است. اگر ما هم مثل فصلها،
حال و هوای زمستانی داشته باشیم، حتماً کلاغ ها بر دل ما حکومت خواهند کرد و اگر بهارانه باشیم، دلمان را به گل و بلبل می-
سپاریم. این قصۀ روزگار است که تا زمستان را شکست ندهیم، بهار شادی آور با صوت زیبای بلبلان نغمه خوان فرانخواهدرسید.
2ـ آیا در این متن، از واژه ها و آرایه های ادبی مناسب استفاده شده است؟
بله، در متن از واژه های مناسب و تأثیرگذار استفاده شده است. مانند
بهار کلاغ ها، زمستان است،
موسیقی زمستان، قارقار کلاغهاست، غربت بلبل و بهار، تناقض برف و کلاغ، کلاغشیطان قارقار میکند.
وهمچنین از آرایه های
تشخیص: حکومت کردن کلاغ
تضادمفهومی:زاغ و بلبل
کنایه: خیمه بر بهمن زدن و...
استفاده کرده است .
✍فرحناز حسینی ،استان البرز(کرج)
@adabiyatjame1112
#نگارش_دوازدهم
#درس_سوم
#نثر_ادبی
#کارگاه_نوشتن_ص ۵۳
۱_آغاز، میانه و پایان بندی متن را بررسی کنید.
آغاز: نوشته با تصویری زیبا آغاز شده است. جملات آغازین متن با استفاده از فضاسازی و طرح سؤال، خواننده را با متن همراه می کند
پیچیدن طوفان در روح، تشبیه اضطراب به گردباد و به دنبال پناهگاه گشتن، باعث میشود مخاطب با شوق، متن را دنبال کند.
میانه: نوشته ها به طرز مناسبی ادامه پیدا می کند. نقش آرایه ها در تداوم زیبایی و تصویرسازی نوشته، چشمگیر است.
پایان: بند آخر، یک پایانبندی تفکربرانگیز و جمعبندی تأثیرگذار است. نویسنده که در بند اول از اضطراب و طوفان
نوشته بود، با مهارت خواننده را به دنبال خود می کشاند تا در بند آخر، ساحل آرامش را به او نشان دهد.
۲ـ دو جمله از متن انتخاب کنید که به نظر شما زیباتر و تأثیرگذارترند.
وقتی سجاده می گسترانی، بهشت پیش رویت در می گشاید.
همۀ گلهای بهاری به تبسّم می ایستند.
۳_ به آرایۀ تضاد توجّه کنید و تأثیر آن را در ایجاد فضای ادبی متن بیان کنید.
نویسنده بر اساس تضاد و تناسبها، مفهوم متن را برجسته و چشمنواز کرده است. تضادها در متن عبارتند از :
اضطراب و آرامش، بزرگ و کوچک، شکوهمند و حقیرانه، اخم و تبسّم، قطره و دریا، پیوستن و گسستن، سرنهادگی و سرفرازی
تناسب موج و ساحل، کشتی و لنگرگاه، لب و تبسّم، اخم و اندوه، آسمان و کهکشان
✍فرحنازحسینی،استان البرز(کرج)
@adabiyatjame1112
4_5866441120312986859.pdf
269.4K
#علوم_وفنون_دوازدهم
#درس_ششم
#لف_ونشر
#تحلیل
به کوشش : آقای صابر احمدزاده از مراغه
@adabiyatjame1112
4_5992521521669604630.pdf
865.6K
#علوم_فنون_دوازدهم
#درس_ششم
#لف_نشر_تضاد_تناقض
تحلیل+پاسخ خودارزیابی)
به کوشش :بانو مهشیدداودی،مشهد
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#شیوه_نامه_ارزشیابی، #بارم_بندی #پایه_دوازدهم بارم بندی درس های ادبی سال دهم: فارسی، نگارش، علوم و
بارم بندی درس فارسی،نگارش،علوم و فنون دوازدهم
دبیرستان ،هنرستان،کار و دانش کلیه ی رشته ها 👆👆👆👆👆👆
همکاران گرامی در طراحی سوالات لطفا دقت شود بعضی بخش ها بارمش نسبت به سال های قبل #تغییر کرده است .
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#شیوه_نامه_ارزشیابی، #بارم_بندی #پایه_دهم بارم بندی درس های ادبی سال دهم: فارسی، نگارش، علوم و فنون
نمونه سوالات ترم اول با پاسخ از کتاب فارسی، علوم وفنون و نگارش دهم👆
فقط توجه کنید بارم بندی امسال تغییر کرده است خودتان براساس بارم بندی جدید تنظیم کنید
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#شیوه_نامه_ارزشیابی، #بارم_بندی #پایه_یازدهم بارم بندی درس های ادبی سال دهم: فارسی، نگارش، علوم و ف
بارم بندی درس فارسی،نگارش،علوم و فنون یازدهم
دبیرستان ،هنرستان،کار و دانش کلیه ی رشته ها 👆👆👆👆👆👆
همکاران گرامی در طراحی سوالات لطفا دقت شود بعضی بخش ها بارمش نسبت به سال های قبل #تغییر کرده است .
4_5911100928991168448.pdf
217.2K
#فنون_دهم
#درس_ششم
#سجع_وانواع_سجع
به کوشش: خانم مریم ویسی ، اهواز
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
4_5956086802996529410.pdf
338.9K
#علوم_و_فنون_دهم
#درس_ششم
#سجع
شرح درس ششم به همراه کارگاه خودارزیابی و جواب تحلیل پایان فصل
به کوشش : اقای دکتر امیدعلی شیخی کن کت ، شهرستان نورآباددلفان استان لرستان
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
4_5999181237829240971.pdf
499.2K
#علوم_و_فنون_یازدهم
#تحلیل_فصل
#مجاز
به همراه خودارزیابی و کارگاه تحلیل فصل یازدهم انسانی.
به کوشش : دکتر امیدعلی شیخی کن کت ، شهرستان نورآباد دلفان.
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112