#انواع_لحن
لحن و شیوه ی خواندن .
وقتی خواننده هنگام خواندن خود را در فضای حسی-عاطفی اثر می یابد، در واقع با آن همراه و هم حس می شود؟ این یکسانی احساس با متن موجب می گردد تا خواننده خود را با کنش و خلق و خوی قهرمان یکسان ببیند ودر خود تغییر احساس کند.واز آن سوی اگر خوانش درست و رسا نباشد قابلیت ها و شایستگی های اثر از دست خواهد رفت .پس لحن وخوانش در درک متن بسیار مهم و تاثیر گذار
انواع لحن:
1-لحن حماسی :لحنی کوبنده و استوار است خواننده اینگونه متن ها باید لحن خود را متناسب با محتوا ی اشعار کند.ویژگی های آن.
1-رعایت وزن شعر در خوانش 2- کشیدن آخرین بخش کلمه ی پایانی هر مصراع.ایجاد کشش آوایی.
3-ادای درست و کامل تشدید.
4-استفاده از حرکات دست بودن حتی حالت های صورت. 5-حماسه ها داستان های بلند و کاملی هستند وانواع لحن رادر خود دارند.خواننده باید با توجه به همه ی شرایط متن به اهنگ های فرعی در فضای حماسه توجه داشته باشد.
2-لحن تعلیمی:
الف.گفت وگو.انواع دارد
مناظره : رقابت در بحث و گفت وگو با پرسش وپاسخ.
لحن پرسش کننده،تند ومحکم همراه با فخر فروشی است.و لحن پاسخ دهنده همواره آرام و متین وبا خردمند ی همراه است.
در این لحن برای پرسشگر،کشش آوایی ،حس غرور وخود خواهی
برای پاسخگو:فروکش های لحن و حس گفتن کلمات عاقلانه و حکیمانه. 2-رجز خوانی که هر دو نفر به شرح دلاوری های خود با لحن حماسی می پردازند.
و3-گفت وگوی عادی :با توجه به فضای داستان و عواطف شکل خوانش و لحن خاص خود را در می یابیم.
لحن طنز:غالبا در فرم حکایت بیان می شوند.معمولا در پایان به نتیجه می رسند.در طنز ها معمولا جملات پایانی باید بیشترین تاثیر را بر روی خواننده بگذارند
لحن میهنی / وطنی
شعر هایی که در وصف میهن سروده می شود و شاعر می کوشد در آن با تحریک احساسات ملی گرایانه و وطن دوستانه ی مخاطبان خود ،آنان را به پاسداری و نگهبانی از کشور خود بر انگیزد.
باید با شور وحرارتی وصف نشدنی مردم را به دفاع از میهن خو د فرا بخواند.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش بانو مریم لرکی
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم ،دوازدهم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@adabiyatjame1112
4_6005825092674652381.pdf
3.97M
#فارسی_دهم
#درس_سوم
#پاسداری_از_حقیقت
#گنج_حکمت
#دیوار_عدل
#تحلیل+کارکاه متن پژوهی
به کوشش : خانم رویا غفوری ، سنندج
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_6005825092674652380.pdf
6.63M
#فارسی_یازدهم
#درس_سوم
#در_امواج_سند
#گنج_حکمت
#چو_سرو_باش
#تحلیل+کارکاه متن پژوهی
به کوشش : خانم رویا غفوری ، سنندج
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_6005825092674652379.pdf
12.32M
#فارسی_دوازدهم
#درس_سوم
#آزادی
#دفتر_زمانه
#گنج_حکمت
#خاکریز
#تحلیل+کارکاه متن پژوهی
به کوشش : خانم رویا غفوری ، سنندج
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5978731146186328919.pdf
918K
#علوم_و_فنون_دهم
#درس_دوم
#سازه_ها وعوامل تاثیرگذار در شعر
به کوشش : اقای سعید جعفری
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_6012500970796222930.pdf
305.7K
#علوم_و_فنون_یازدهم
#فصل_اول
#درس_دوم
#پایه_های_آوایی
به کوشش : خانم مینا رفیعی ، شهرستان باوی خوزستان
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5978731146186328922.pdf
1.1M
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#درس_دوم
#پایه_های_اوایی_ناهمسان
به کوشش : آقای سعید جعفری
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
50954969460564.pdf
1.57M
#فارسی_دوازدهم
#درس_دوم
#مست_وهشیار
#شعرخوانی
#درمکتب_حقایق
#تحلیل + پاسخ کارگاه متنپژوهی
به کوشش : خانم نجلا ابراهیمیطلب ، مشهد
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
50954981301423.pdf
1.32M
#فارسی_دوازدهم
#درس_سوم
#آزادی
#دفتر_زمانه
#گنج_حکمت
#خاکریز
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم نجلا ابراهیمی طلب ، مشهد
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
50956977653906.pptx
50.59M
#علوم_و_فنون_دهم
#درس_دوم
#سازه_ها وعوامل تاثیرگذار در شعر
به کوشش : خانم مریم نجاتی ، شهرستان ایذه
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
درسنامه فارسی دهم ستایش و چشمه.pdf
722.1K
#درسنامه_فارسی_دهم
#ستایش
#درس_اول
#چشمه
#تحلیل
به کوشش : خانم نیرالسادات ابطحی
، اصفهان
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112