4_5814577169715694275.pdf
3.23M
#فارسی_یازدهم
#درس_دوازدهم
#کاوه_دادخواه
#گنج_حکمت
#کاردانی
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب،تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
به جوانمردی کوش.pdf
346.6K
#فارسی_دوازدهم
#درس_دوازدهم
#گنج_حکمت
#به_جوانمردی_کوشش
#تحلیل
به کوشش : خانم تیموری ، لرستان
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
درس12 فارسی 12.pdf
496.2K
#فارسی_دوازدهم
#درس_دوازدهم
#گذر_سیاوش_اتش
#تحلیل +کارکاه متن پژوهی
به کوشش : خانم مینا رفیعی ،
استان خوزستان، شهرستان باوی
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5805419784044546460.ppsx
2.88M
#فارسی_دوازدهم
#درس_دوازدهم
#گذر_سیاوش_از_آتش
به کوشش : آقای دکتر احمد کنجوری ، شهرستان دلقان
با فرمت : powerpoint
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5814300213044579757.pdf
1.6M
#علوم_و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_نهم
#اغراق
#ایهام
#ایهام_تناسب
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ، تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5820982357523434840.pdf
515.2K
#فنون_دوازدهم
#درس_نهم
#اغراق
#ایهام
#ابهام_تناسب
همراه با حل متن پژوهی
به کوشش : خانم مینا رفیعی ،
بصورت : pdf
استان خوزستان، شهرستان باوی
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_6012628853447461918.pdf
1.01M
#نگارش_دهم
#درس_پنجم
#نوشته_ی_ذهنی(۱)
#جانشین_سازی
به کوشش : خانم معصومه محمدنژاد ، شهرستان گراش، فارس
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
#نگارش_دهم
#درس_پنجم
#کارگاه_نوشتن
نوشته : خانم حسینی
دبیر استان البرز ، کرج
✳️متن ۱:
ذهنی است و به شیوه ی جانشین سازی می باشد .زیرا یک فرد بزرگسال خود را به جای کودکی دیده و از زاویه ی دید کودک بزرگ بودن را در بزرگ بودن کفش دانسته.
در جایی که گفته شاید می فهمن من مرد هستم معلوم می شود جانشین سازی صورت گرفته است .
✳️ متن ۲:
عینی است .بیان واقعیتی از سیر تاریخ ادبیات ایران جانشین سازی ندارد .
✳️متن ۳ : ذهنی است و جانشین سازی دارد.
نشانه ها و دلایل جانشین سازی بودن آن :
سنگریزه در قالب یک مهمان در متن ظاهر می شود و به آن شخصیت داده
شده است. ( تشخیص ) که از شیوه های
رایج در نوشته های دهنی است.
جمله ها و نشانه هایی که مهمان بودن
سنگریزه را نشان می دهد :
خط سوم متن : ۱- مهمان ناخوانده.....
می رنجد و به جنب و جوش می افتد.
۲- باهم قرار می گذارید که از آن پس ،
مزاحم یکدیگر نباشید.
۳- چیزی نمی گذرد که مهمان ناخوانده پیمان می شکند و به خانه گردی
می پردازد.
۴- باقی راه به جنگ با سنگریزه می گذرد ، اومی گزد و شما می فشارید.
🌿🌿🌿🌿🌿
کانال ادبیات جامع دهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
#نگارش_دهم
#درس_پنجم
#مثل_نویسی
نوشته :
فرحناز حسینی ، کرج
در مثل نویسی تفکر موازی مد نظر است که نگاه فرد را به نقاط جدید معطوف می سازد و اطلاعات و تجربه های جدید صرفا به اندیشه های قبلی افزوده نمی شود ،بلکه آنها را تغییر داده و الگو و ساختار جدیدی را ایجاد می کند .( دانش آموز با درک و دریافت خود از مثل دست به خلق متنی نو و جدید می زند .تعداد سطر درباره ی مثل نویسی مد نظر نیست بلکه چگونگی بیان ِ درک مثل مورد نظر است. )
✳️مثل هرکه در پی کلاغ رود ،در خرابه منزل کند : تقلید کورکورانه و بدون فکر را بیان می کند .این مثل هشداری است به کسانی که می خواهند در روش زندگی خود کسی را الگو قرار دهند اما با انتخاب خطای خود از کسی که به اشتباه مورد الگوی خود قرار داده اند و اعتماد کرده اند ،ضرر می بینند . ( بسیاری از شاعران از این ضرب المثل استفاده کرده اند به ذکر نمونه ای از شعر عنصری بلخی بسنده می شود :
هرکه را رهبری کلاغ کند
بی گمان دل به دخمه داغ کند .
✳️دل که پاک است ،زبان بی باک است : شخص چون مشکلی نداردو در کارهایش روراست بوده و غل وغشی نداشته ، ترسی هم از حرف زدن ندارد ( معادل آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است)
✳️خفته را خفته ،کی کند بیدار : معادل رطب خورده را کی منع رطب کند ، می باشد .
مبین آن است که: هیچ انسان خفته ای نمی تواند شخص خوابیده ی دیگری را بیداروآ گاه کند
✳️زبان سرخ ،سر سبز می دهد برباد مصداق بی پروا سخن گفتن و با جسارت سخن گفتن است که حرفهای نیش دار و خطرناک ممکن است به قیمت از دست دادن جان آن شخص تمام شود .
✳️درخت هرچه بارش بیشتر می شود ،سرش فروتر می آید : تواضع و فروتنی افراد دانا را بیان میکند که هرچه علمشان بیشتر شود تواضعشان بیشتر میشود وکسانی که مغرورند و از غرور سرشان را بالا می گیرند، به خاطر بی باری و نادانی شان است ( شکل دیگر ضرب المثل,"درخت هرچه پربارتر ،افتاده تر"است .
🌿🌿🌿🌿🌿
کانال ادبیات جامع دهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
#نگارش_دهم
#درس_پنجم
#هنجار_نوشتار
ص ۸۲
نوشته : فرحناز حسینی ،
البرز ، کرج
🌿🌿🌿🌿🌿
#انسجام زبانی یعنی بین جمله ها ارتباط و پیوند معنایی وجود دارد .
متن باید یکپارچه و با نظم و منطقی ادامه داشته باشد .نباید متن شاخه به شاخه شده باشد و استفاده از یک موضوع واحد در بندها رابطه ی تضمن با کل ایجاد می کند .( ارتباط معنایی در متن مستتر است اما نشانه های انسجام زبانی آشکار هستند )
کاربرد درست نشانه هایی که جمله ها را به یکدیگر پیوند می دهد موجب می شود نوشته منسجم تر شود .
مرحله ی بعدی وجود انسجام زبانی در متن است در واقع ارتباط بین کلمات را نشان می دهد مانند تناسب
💥واژگانی که انسجام بخش متن هستند و آشکارند ،در چند دسته قرار می گیرند :
۱_ واژگان زمانی مانند : دیروز ،فردا،امروز و...
۲_ واژگان ترتیب مانند: بعد ،سپس و...
۳_ واژگان اولویت: اول ،دوم و...
۴_ واژگان علت و معلول : زیرا ،چون، به دلیل اینکه و...
(آوردن عوامل زبانی انسجام در متن باید در حد تعادل و اندازه باشد )
✳️برای مثال:
متن کتاب شروع سفر پاییزی ایل ،
حرکت عشایر را به دنبال دارد
چادر برافراشتن ، در مرغزارهای قشنگ فرود آمدن ،صعود به کوهسارها ،میش دیده بان گله باشد .
جملاتی است که منسجم در کنار هم آمده اند و نوشته را زیبا کرده اند .
انسجام زبانی در این متن با رابطه ی تناسب بین کلمات مانند ایل و ییلاق ،رود و مرغزار مشهود است .
همچنین کلمات زیر مجموعه ی یک موضوع ( سفر ایل) هستند که رابطه ی تضمن ایجاد می کند .
در متن دوم نیز علاوه بر انسجام متن، انسجام زبانی وجود دارد
وجود کلمه ی ابتدا که در آغاز جمله آمده ما را به دنبال دومین و سومین یا کلمه ی سپس سوق می دهد ویا همراه اگرچه ، اما می آید و نظم کلمات دیده می شود
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
کانال ادبیات جامع دهم🇮🇷
@adabiyatjame1112
33.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش_دهم
#درس_پنجم
مدرس : آقای دکتر احمد کنجوری ،
شهرستان دلفان
کانال ادبیات جامع دهم🇮🇷
🔰🔰
@adabiyatjame1112
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش_یازدهم
#درس_پنجم
#سفرنامه
📖توضیح درس ۵+پاسخ به کارگاه نوشتن
🎥قالب محتوا:فیلم باپرده نگار
⏰مدت زمان :۱۳دقیقه
مدرس : فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج) ، دبیرستان دخترانه هیات امنایی انقلاب اسلامی
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازرهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112