eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
ار:مفعول، رفتارمعطوف به آن رفتار و کار قافیه و ار حروف قافیه رفتار: وندی ماند در معنای اسنادی مرجع خویش : زاغ ره ورفتار خویش:مفعول دو ترکیب اضافی ضمیر خویش به زاغ بر می گردد فراموش:ساده است،فراموش کردن:فعل مرکب غرامت زده : وندی مرکب ار.:حروف قافیه قلمرو فکری: تقلید از دیگران نکوهش شده ونه تنهاباتقلید چیزی عاید انسان نمی شود آن چه دارد هم از دست می دهد. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 تهیه و تنظیم:بانو کبیر،استان فارس،شیراز با هم اندیشی گروه دبیران ادبیات ایران(تاریخ اجرای کارگاه :۹۶/۷/۲۵) کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
قسمت اول تحلیل درس زاغ و کبک(شعر خوانی) قالب شعر :مثنوی: نوع لحن:روایی،داستانی،تعلیمی (هدف اصلی شعرخوانی ها حفظ شعر والتذاذ ادبی است.) 💠1-زاغی از آنجا که فراغی گزید رخت خود از باغ به راغی کشید معنی:کلاغی به دلیل اینکه به دنبال آسایش و آرامش بود از باغ به صحرا نقل مکان کرد قلمرو زبانی: گزید وکشید واژه قافیه .طبق قاعده ی دو .مصوت بلند به علاوه ی صامت قلمرو ادبی واج آرایی،صامت غ فراغ و راغ:جناس ناقص افزایشی رخت کشیدن:کنایه از نقل مکان کردن زاغ و باغ و راغ:جناس ناقص اختلافی قلمرو فکری: آسایش بیشتر طلبیدن 🌐🌐🌐 💠2-دید یکی عرصه به دامان کوه عرضه‌ده مخزن پنهان کوه معنی:دامنه ی سرشار از سبزه و گل کوه،از جواهرات و گنج پنهانی کوه نشان داشت قلمرو زبانی: عرضه ده،،نمایانگر عرضه ده: صفت فاعلی مرکب مرخم عرضه ده : هسته مخزن وابسته مضاف الیه پنهان صفت مخزن کوه وابسته ی وابسته مضاف الیه عرصه:میدان قلمرو ادبی: کوه:ردیف پنهان و دامان:قافیه واج آرایی :مصوت کوتاه کسره دامان کوه:تشخیص مخزن کوه:استعاره از گل های رنگارنگ در دامنه کوه قلمرو فکری: توصیف جمال وزیبایی کوه به واسطه ی گلهای رنگارنگ دامنه اش توصیف زیبایی ظاهری در مصراع یک و باطنی در مصراع دو 🌐🌐🌐 💠3-نادره کبکی به جمال تمام شاهد آن روضه ی فیروزه فام معنی:کبک کمیابی با زیبایی بسیار،در آن باغ فیروزه ای رنگ ساکن بود قلمرو زبانی: نادره:کمیاب,ساده شاهد=زیبا رو روضه:باغ نادره کبک،،ترکیب وصفی مقلوب نادره کبک: نهاد روضه:باغ گلزار شاهد آن روضه شاهد هسته آن...وابسته ی وابسته صفت مضاف الیه روضه ...وابسته مضاف الیه فیروزه فام صفت قلمرو ادبی: شاهد ایهام دارد،،زیبارو،مشاهده کننده قلمرو فکری: مشاهده زیبایی های طبیعت 🌐🌐🌐 💠4- هم حرکاتش متناسب به هم هم خطواتش متقارب به هم معنی: حرکات آن کبک موزون و هماهنگ بود و گام هایش را نزدیک به هم بر می داشت متناسب ومتقارب:قافیه به هم :ردیف فیروزه فام:فیروزه ای رنگ قلمرو فکری: راه رفتن زیبای کبک هماهنگی در حرکات و قدمهای کبک زیبایی و خرامیدن کبک 🌐🌐🌐 💠5- زاغ چو دید آن ره و رفتار را و آن روش و جنبش هموار را معنی: زاغ زمانی که آن راه رفتن هماهنگ و رفتار متناسب و موزون کبک را دید قلمرو زبانی: نوع واو : حرف عطف ره مفعول و رفتار معطوف آن جنبش هموار:ترکیب وصفی قلمرو ادبی: واج آرایی صامت ،،ر،، بیت ۵ و۶ موقوف المعانی قلمرو فکری: زاغ مجذوب راه رفتن کبک شد و همچنین نگاه کردن به زیبایی ظاهری،،مرحله اول کشف جذابیت حرکات او 🌐🌐🌐 کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112 قسمت دوم تحلیل درس زاغ و کبک(شعرخوانی) 💠6- باز کشید از روش خویش پای در پی او کرد به تقلید جای معنی: از روش همیشگی خود در راه رفتن دست کشید و به تقلید از کبک پرداخت قلمرو زبانی: پای و جای،،قافیه روش خویش : ترکیب اضافی ی:الحاقی قلمرو ادبی: واج آرایی ش در مصراع اول پای کشیدن ،،کنایه از ترک کردن کاری پای وپی:جناس ناقص افزایشی قلمرو فکری: تقلید کردن از راه رفتن کبک 🌐🌐🌐 💠7- بر قدم او قدمی می‌کشید وز قلم او رقمی می‌کشید معنی: قدم هایش را بر جای پای قدم های کبک قرار می داد و از تمام کارهای او تقلید می کرد قلمرو زبانی: قدمی : وندی قدم : متمم قدم او:ترکیب اضافی و متمم قلمرو ادبی: بر قدم کسی قدمی کشیدن واز قلم کسی رقم کشیدن:کنایه از تقلید کردن قدم و قلم : جناس هر دو مصراع کنایه از پیروی و تقلید کردن قلم:مجاز از نوشته،نقشی که خلق می کند یا تصویری که می آفریند قلمرو فکری: تقلید کورکورانه و بدون تفکر 🌐🌐🌐 💠8- در پی‌اش القصه در آن مرغزار رفت براین قاعده روزی سه چار معنی: خلاصه کلام اینکه زاغ سه چهار روزی با همین روش،در آن سبزه زار از کبک تقلید می کرد قلمرو زبانی: آن مرغزارترکیب وصفی مرجع ش در پی اش : کبک روزی سه چهار، ترکیب وصفی,در اصل سه چهار روز بوده که وابسته پیشین بعد هسته آمده این قاعده : ترکیب وصفی آن مرغزار ترکیب وصفی قلمرو فکری: تقلید و ادامه شیفتگی سرانجام نتیجه سوء تقلید کورکورانه رادیدن 🌐🌐🌐 💠9- عاقبت از خامی خود سوخته رهروی کبک نیاموخته معنی: عاقبت کارش این شد که از بی تجربگی خود دچار آسیب و ضرر شد و راه رفتن کبک را هم یاد نگرفت قلمرو زبانی: خامی :وندی خامی ونیاموخته :تناسب قلمرو ادبی: خامی کنایه از بی تجربگی واج آرایی خ از خامی سوختن،،پارادوکس و تناقض قلمرو فکری: زیان دیدن از تقلید کورکورانه و بی تجربگی انجام کارهایی از سر بی تجربگی،نتیجه زیانباری دارد 🌐🌐🌐 💠10-کرد فرامش ره و رفتار خویش ماند غرامت‌زده از کار خویش معنی: کار به جایی رسید که راه رفتن خودش را هم فراموش کرد و با این روش تقلید صرف و کورکورانه به خودش هم آسیب زد ره و رفت
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸ ❌نگارش جزکنکور نیست. منبع سایت سنجش کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸ ❌نگارش جزکنکور نیست. منبع سایت سنجش کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸ ❌نگارش جزکنکور نیست . منبع سایت سنجش کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸ ❌نگارش جز منابع کنکور نیست . منبع سایت سنجش کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
پست های منابع کنکورموقتی است 👆👆👆
درود ! همکاران محترم و دانش آموزان گرامی می توانید متون تولیدی نگارش یازدهم و دوازدهم را به آیدی زیر ارسال نمایید تا در صورت تایید در کانال به اشتراک گذاشته شود . همچنین نمونه سوال ، پاور دروس و... را نیز می توانید به آیدی زیر ارسال بفرمایید تا با نام خودتان در کانال هم رسانی گردد🙏🌹 👇👇👇👇👇 @Fhossieni
فصل اول کتاب فارسی دوازدهم شامل دو درس ،یک گنج حکمت و یک شعر خوانی است که مضمون کل این فصل ادبیات تعلیمی است. ادبیاتی که از دیر باز در ایران جایگاهی ویژه داشته و شاعران و نویسندگان زیادی به این نوع ادبیات توجه خاص داشته اند . روش تدریس ،خوانش و تحلیل مطالب فصل اول که با زحمات مدیران گروه دبیران ادبیات ایران و مشارکت ۵۰۰۰ دبیر از سراسر ایران تهیه شده به ترتیب خدمتتان ارسال می شود امید که مفید واقع گردد . لازم به ذکر است دروسی که با رشته های کار و دانش و مشترک است در فایل ها مشخص شده است و همکاران محترم می توانند براساس نام درس با کتاب رشته های مختلف به راحتی تدریس نمایند . با احترام فرحناز حسینی 🌿🌿🌿🌿🌿 ترتیب مطالب فارسی دوازدهم فصل اول در کانال : فصل دوم جهت نظم دادن به مطالب کانال بعضی تحلیل ها مجدد ارسال می گردند و قبلا در کانال هم رسانی شده اند . کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
(لطف خدا) لحن خوانش این درس ستایشی و مناجاتی است که توضیح آن در زیر بیان شده است : ✴️لحن ستایشی: ستایش مخصوص خداوند است وشاعر یا نویسنده در آن خداوند را به خاطر آفرینش بی همتا ، قدرت بی نظیر و الطاف فراوانش می ستاید که خواننده باید خود را موجودی از آفریده های او بداند که تسلیم او و شاکر بخشش ها و آفرینش اوست .🌸 ✳️لحن مناجات:‌ مناجات به معنی راز ونیاز گفتن ونیایش با خداوند است . انسان در این زمان خود را بسیار کوچک فرض کرده، آن چه را که در حضور دیگران نمی تواند بیان کند با آه و زاری با شکر وسپاس بیان می کند . در این گونه اشعار شاعر چیزهای معنوی از خدا خود طلب می کند و از او می خواهد که عاقبت به خیرش کند. لحن مناجات آکنده از عاطفه و احساس و بیانگر حالت فروتنی و خاکساری و تواضع بنده است . هنگام خواندند نیایش ها و مناجات باید : ۱- حس و حال عمومی حاکم بر فضای نیایش حفظ شود . ۲- حالت خشوع و خضوع در آهنگ کلام رعایت گردد. ۳- لحن ملایم و متین که بیانگر ادب در پیشگاه خدای رحمان است حفظ گردد . ۴- به کشش ها ، زیر و بمی حروف و صدا ها برای تاثیر گذاری بیشتر توجه گردد. 🌸تهیه وتنظیم : فرحناز حسینی ، استان البرز ،کرج کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5870793889278854287.m4a
2.84M
(لطف خدا) باصدای :آقای محمدرسول پور محمدعلی از استان گیلان ،شهرستان سنگر کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_6019514536426472081.pdf
1.81M
(ویژه ی دبیران ) بیان تجربیات ونظرات همکاران جهت تدریس درس در چارچوب طرح درس @adabiyatjame1112