ار:مفعول، رفتارمعطوف به آن
رفتار و کار قافیه و ار حروف قافیه
رفتار: وندی
ماند در معنای اسنادی
مرجع خویش : زاغ
ره ورفتار خویش:مفعول
دو ترکیب اضافی
ضمیر خویش به زاغ بر می گردد
فراموش:ساده است،فراموش کردن:فعل مرکب
غرامت زده : وندی مرکب
ار.:حروف قافیه
قلمرو فکری:
تقلید از دیگران نکوهش شده ونه تنهاباتقلید چیزی عاید انسان نمی شود آن چه دارد هم از دست می دهد.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
تهیه و تنظیم:بانو کبیر،استان فارس،شیراز
با هم اندیشی گروه دبیران ادبیات ایران(تاریخ اجرای کارگاه :۹۶/۷/۲۵)
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#شعر_خوانی
#زاغ_و_کبک
قسمت اول تحلیل درس زاغ و کبک(شعر خوانی)
قالب شعر :مثنوی:
نوع لحن:روایی،داستانی،تعلیمی
(هدف اصلی شعرخوانی ها حفظ شعر والتذاذ ادبی است.)
💠1-زاغی از آنجا که فراغی گزید
رخت خود از باغ به راغی کشید
معنی:کلاغی به دلیل اینکه به دنبال آسایش و آرامش بود از باغ به صحرا نقل مکان کرد
قلمرو زبانی:
گزید وکشید واژه قافیه .طبق قاعده ی دو .مصوت بلند به علاوه ی صامت
قلمرو ادبی
واج آرایی،صامت غ
فراغ و راغ:جناس ناقص افزایشی
رخت کشیدن:کنایه از نقل مکان کردن
زاغ و باغ و راغ:جناس ناقص اختلافی
قلمرو فکری:
آسایش بیشتر طلبیدن
🌐🌐🌐
💠2-دید یکی عرصه به دامان کوه
عرضهده مخزن پنهان کوه
معنی:دامنه ی سرشار از سبزه و گل کوه،از جواهرات و گنج پنهانی کوه نشان داشت
قلمرو زبانی:
عرضه ده،،نمایانگر
عرضه ده: صفت فاعلی مرکب مرخم
عرضه ده : هسته
مخزن وابسته مضاف الیه
پنهان صفت مخزن
کوه وابسته ی وابسته مضاف الیه
عرصه:میدان
قلمرو ادبی:
کوه:ردیف
پنهان و دامان:قافیه
واج آرایی :مصوت کوتاه کسره
دامان کوه:تشخیص
مخزن کوه:استعاره از گل های رنگارنگ در دامنه کوه
قلمرو فکری:
توصیف جمال وزیبایی کوه به واسطه ی گلهای رنگارنگ دامنه اش
توصیف زیبایی ظاهری در مصراع یک و باطنی در مصراع دو
🌐🌐🌐
💠3-نادره کبکی به جمال تمام
شاهد آن روضه ی فیروزه فام
معنی:کبک کمیابی با زیبایی بسیار،در آن باغ فیروزه ای رنگ ساکن بود
قلمرو زبانی:
نادره:کمیاب,ساده
شاهد=زیبا رو
روضه:باغ
نادره کبک،،ترکیب وصفی مقلوب
نادره کبک: نهاد
روضه:باغ گلزار
شاهد آن روضه
شاهد هسته
آن...وابسته ی وابسته صفت مضاف الیه
روضه ...وابسته مضاف الیه
فیروزه فام صفت
قلمرو ادبی:
شاهد ایهام دارد،،زیبارو،مشاهده کننده
قلمرو فکری:
مشاهده زیبایی های طبیعت
🌐🌐🌐
💠4- هم حرکاتش متناسب به هم
هم خطواتش متقارب به هم
معنی:
حرکات آن کبک موزون و هماهنگ بود و گام هایش را نزدیک به هم بر می داشت
متناسب ومتقارب:قافیه
به هم :ردیف
فیروزه فام:فیروزه ای رنگ
قلمرو فکری:
راه رفتن زیبای کبک
هماهنگی در حرکات و قدمهای کبک
زیبایی و خرامیدن کبک
🌐🌐🌐
💠5- زاغ چو دید آن ره و رفتار را
و آن روش و جنبش هموار را
معنی:
زاغ زمانی که آن راه رفتن هماهنگ و رفتار متناسب و موزون کبک را دید
قلمرو زبانی:
نوع واو : حرف عطف
ره مفعول و رفتار معطوف آن
جنبش هموار:ترکیب وصفی
قلمرو ادبی:
واج آرایی صامت ،،ر،،
بیت ۵ و۶ موقوف المعانی
قلمرو فکری:
زاغ مجذوب راه رفتن کبک شد و همچنین
نگاه کردن به زیبایی ظاهری،،مرحله اول کشف جذابیت حرکات او
🌐🌐🌐
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
قسمت دوم تحلیل درس زاغ و کبک(شعرخوانی)
💠6- باز کشید از روش خویش پای
در پی او کرد به تقلید جای
معنی:
از روش همیشگی خود در راه رفتن دست کشید و به تقلید از کبک پرداخت
قلمرو زبانی:
پای و جای،،قافیه
روش خویش : ترکیب اضافی
ی:الحاقی
قلمرو ادبی:
واج آرایی ش در مصراع اول
پای کشیدن ،،کنایه از ترک کردن کاری
پای وپی:جناس ناقص افزایشی
قلمرو فکری:
تقلید کردن از راه رفتن کبک
🌐🌐🌐
💠7- بر قدم او قدمی میکشید
وز قلم او رقمی میکشید
معنی:
قدم هایش را بر جای پای قدم های کبک قرار می داد و از تمام کارهای او تقلید می کرد
قلمرو زبانی:
قدمی : وندی
قدم : متمم
قدم او:ترکیب اضافی و متمم
قلمرو ادبی:
بر قدم کسی قدمی کشیدن
واز قلم کسی رقم کشیدن:کنایه از تقلید کردن
قدم و قلم : جناس
هر دو مصراع کنایه از پیروی و تقلید کردن
قلم:مجاز از نوشته،نقشی که خلق می کند یا تصویری که می آفریند
قلمرو فکری:
تقلید کورکورانه و بدون تفکر
🌐🌐🌐
💠8- در پیاش القصه در آن مرغزار
رفت براین قاعده روزی سه چار
معنی:
خلاصه کلام اینکه زاغ سه چهار روزی با همین روش،در آن سبزه زار از کبک تقلید می کرد
قلمرو زبانی:
آن مرغزارترکیب وصفی
مرجع ش در پی اش : کبک
روزی سه چهار، ترکیب وصفی,در اصل سه چهار روز بوده که وابسته پیشین بعد هسته آمده
این قاعده : ترکیب وصفی
آن مرغزار ترکیب وصفی
قلمرو فکری:
تقلید و ادامه شیفتگی
سرانجام نتیجه سوء تقلید کورکورانه رادیدن
🌐🌐🌐
💠9- عاقبت از خامی خود سوخته
رهروی کبک نیاموخته
معنی:
عاقبت کارش این شد که از بی تجربگی خود دچار آسیب و ضرر شد و راه رفتن کبک را هم یاد نگرفت
قلمرو زبانی:
خامی :وندی
خامی ونیاموخته :تناسب
قلمرو ادبی:
خامی کنایه از بی تجربگی
واج آرایی خ
از خامی سوختن،،پارادوکس و تناقض
قلمرو فکری:
زیان دیدن از تقلید کورکورانه و بی تجربگی
انجام کارهایی از سر بی تجربگی،نتیجه زیانباری دارد
🌐🌐🌐
💠10-کرد فرامش ره و رفتار خویش
ماند غرامتزده از کار خویش
معنی:
کار به جایی رسید که راه رفتن خودش را هم فراموش کرد و با این روش تقلید صرف و کورکورانه به خودش هم آسیب زد
ره و رفت
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست.
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست.
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست .
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جز منابع کنکور نیست .
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
درود !
همکاران محترم و دانش آموزان گرامی می توانید متون تولیدی نگارش یازدهم و دوازدهم را به آیدی زیر ارسال نمایید تا در صورت تایید در کانال به اشتراک گذاشته شود .
همچنین نمونه سوال ، پاور دروس و... را نیز می توانید به آیدی زیر ارسال بفرمایید تا با نام خودتان در کانال هم رسانی گردد🙏🌹
👇👇👇👇👇
@Fhossieni
#فارسی_دوازدهم
#فصل_اول
فصل اول کتاب فارسی دوازدهم شامل دو درس ،یک گنج حکمت و یک شعر خوانی است که مضمون کل این فصل ادبیات تعلیمی است. ادبیاتی که از دیر باز در ایران جایگاهی ویژه داشته و شاعران و نویسندگان زیادی به این نوع ادبیات توجه خاص داشته اند .
روش تدریس ،خوانش و تحلیل مطالب فصل اول که با زحمات مدیران گروه دبیران ادبیات ایران و مشارکت ۵۰۰۰ دبیر از سراسر ایران تهیه شده به ترتیب خدمتتان ارسال می شود امید که مفید واقع گردد .
لازم به ذکر است دروسی که با رشته های کار و دانش و #هنرستان مشترک است در فایل ها مشخص شده است و همکاران محترم می توانند براساس نام درس با کتاب رشته های مختلف به راحتی تدریس نمایند .
با احترام
فرحناز حسینی
🌿🌿🌿🌿🌿
ترتیب مطالب فارسی دوازدهم فصل اول در کانال :
#خوانش_ستایش
#روش_تدریس
#تحلیل_ستایش
#خوانش_درس_اول
#تحیلیل_شکر_نعمت
#گنج_حکمت_گمان
#خوانش_درس_دوم
#تحلیل_مست_و_هشیار
#شعر_خوانی_درمکتب_حقایق
فصل دوم
#خوانش_درس_سوم
#تحلیل_آزادی
جهت نظم دادن به مطالب کانال بعضی تحلیل ها مجدد ارسال می گردند و قبلا در کانال هم رسانی شده اند .
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#فارسی_دوازدهم
#خوانش_ستایش(لطف خدا)
لحن خوانش این درس ستایشی و مناجاتی است که توضیح آن در زیر بیان شده است :
✴️لحن ستایشی:
ستایش مخصوص خداوند است وشاعر یا نویسنده در آن خداوند را به خاطر آفرینش بی همتا ، قدرت بی نظیر و الطاف فراوانش می ستاید که خواننده باید خود را موجودی از آفریده های او بداند که تسلیم او و شاکر بخشش ها و آفرینش اوست .🌸
✳️لحن مناجات:
مناجات به معنی راز ونیاز گفتن ونیایش با خداوند است . انسان در این زمان خود را بسیار کوچک فرض کرده، آن چه را که در حضور دیگران نمی تواند بیان کند با آه و زاری با شکر وسپاس بیان می کند . در این گونه اشعار شاعر چیزهای معنوی از خدا خود طلب می کند و از او می خواهد که عاقبت به خیرش کند. لحن مناجات آکنده از عاطفه و احساس و بیانگر حالت فروتنی و خاکساری و تواضع بنده است .
هنگام خواندند نیایش ها و مناجات باید :
۱- حس و حال عمومی حاکم بر فضای نیایش حفظ شود .
۲- حالت خشوع و خضوع در آهنگ کلام رعایت گردد.
۳- لحن ملایم و متین که بیانگر ادب در پیشگاه خدای رحمان است حفظ گردد .
۴- به کشش ها ، زیر و بمی حروف و صدا ها برای تاثیر گذاری بیشتر توجه گردد.
🌸تهیه وتنظیم : فرحناز حسینی ، استان البرز ،کرج
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5870793889278854287.m4a
2.84M
#خوانش_ستایش(لطف خدا)
باصدای :آقای محمدرسول پور محمدعلی
از استان گیلان ،شهرستان سنگر
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_6019514536426472081.pdf
1.81M
#فارسی_دوازدهم
#روش_تدریس_ستایش
(ویژه ی دبیران )
بیان تجربیات ونظرات همکاران جهت تدریس درس در چارچوب طرح درس
@adabiyatjame1112