#نگارش_دوازدهم
#درس_سوم
#کارگاه_نوشتن
✍استاد حسین طریقت
@adabiyatjame1112
صفحه ۵۳ نگارش ۳
🔹پرسش ۱
تحلیل ساختار متن بر اساس آنچه در درس اول نگارش ۲ آموخته اند.
◀️ آغاز: نوشته با تصويری زیبا آغاز شده است. جملات آغازین متن خواننده را با متن همراه می کند.
پیچیدن طوفان در روح، تشبیه اضطراب به گردباد ودر جملات بعدی دنبال پناهگاه گشتن، باعث می شود مخاطب با شوق متن را دنبال کند.( کاربرد آرایه های به کار رفته در بند اول)
◀️میانه:
نوشته به طرز مناسبی ادامه پیدا می کند. نقش آرایه ها در تداوم زیبایی و تصویر سازی نوشته چشمگیر است.
بند ها انسجام دارند.
◀️ پایان:
بند آخر، يک پایان بندی تفکر برانگیز و جمع بندی تاثیر گذار است.
نویسنده که در بند اول از اضطراب و طوفان نوشته بود، با مهارت خواننده را به دنبال خود می کشاند تا در بند آخر ساحل آرامش را به او نشان دهد.
🔹پرسش ۲
این پرسش واگرا است.
🔹پرسش ۳
نویسنده، متن را بر اساس تناسب ها پیش برده است. تضاد و تناسب های به کار رفته مفهوم متن را برجسته و چشم نواز کرده است.
چند نمونه از این تناسب ها
👇👇👇👇👇👇
✅تضاد:
اضطراب با آرامش،
بزرگ با کوچک،
شکوهمند با حقیرانه،
اخم با تبسم،
قطره با دریا،
پیوستن با گسستن،
سرنهادگى با سر افرازی،
✅تناسب:
موج با ساحل
کشتی با لنگرگاه،
لب با تبسم،
روح با جان،
اخم و اندوه،
آسمان با کهکشان،
فرشتگان با ملکوتيان،
گردباد با حادثه و طوفان،
خشوع با خضوع و تواضع و. . .
✳️شاد زی، مهر افزون
استاد حسین طریقت
@adabiyatjame1112
#نگارش_دوازدهم
#درس_سوم
#نثر_ادبی
#کارگاه_نوشتن_ص ۵۳
۱_آغاز، میانه و پایان بندی متن را بررسی کنید.
آغاز: نوشته با تصویری زیبا آغاز شده است. جملات آغازین متن با استفاده از فضاسازی و طرح سؤال، خواننده را با متن همراه می کند
پیچیدن طوفان در روح، تشبیه اضطراب به گردباد و به دنبال پناهگاه گشتن، باعث میشود مخاطب با شوق، متن را دنبال کند.
میانه: نوشته ها به طرز مناسبی ادامه پیدا می کند. نقش آرایه ها در تداوم زیبایی و تصویرسازی نوشته، چشمگیر است.
پایان: بند آخر، یک پایانبندی تفکربرانگیز و جمعبندی تأثیرگذار است. نویسنده که در بند اول از اضطراب و طوفان
نوشته بود، با مهارت خواننده را به دنبال خود می کشاند تا در بند آخر، ساحل آرامش را به او نشان دهد.
۲ـ دو جمله از متن انتخاب کنید که به نظر شما زیباتر و تأثیرگذارترند.
وقتی سجاده می گسترانی، بهشت پیش رویت در می گشاید.
همۀ گلهای بهاری به تبسّم می ایستند.
۳_ به آرایۀ تضاد توجّه کنید و تأثیر آن را در ایجاد فضای ادبی متن بیان کنید.
نویسنده بر اساس تضاد و تناسبها، مفهوم متن را برجسته و چشمنواز کرده است. تضادها در متن عبارتند از :
اضطراب و آرامش، بزرگ و کوچک، شکوهمند و حقیرانه، اخم و تبسّم، قطره و دریا، پیوستن و گسستن، سرنهادگی و سرفرازی
تناسب موج و ساحل، کشتی و لنگرگاه، لب و تبسّم، اخم و اندوه، آسمان و کهکشان
✍ خانم فرحنازحسینی،استان البرز(کرج)
@adabiyatjame1112
#نگارش_دوازدهم
#درس_سوم
#پاسخ_فعالیت_ها
#فعالیت_ص۴۵
با توجه به متن چراغ سبز به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف: همانگونه که در پایۀ نهم خواندید، بخشهای اصلی متن شامل موضوع، مقدّمه (زمینه چینی)، تنه (بدنه) نتیجه (پایان بندی)است. این بخشها را در متن مشخص کنید.
موضوع: چراغ سبز
مقدمه )زمینه چینی(: بند اول ) چراغ راهنما قرمز میشود ... به طرف دیگر خیابان میروند
تنه (بدنه): تمام بندهای متن غیر از بند اول و آخر
نتیجه (پایانبندی): بند آخر =در چنین چهارراههایی هیچ چراغ راهنمایی نیست ... به راه می افتیم
🟡 #جواب_فعالیت۱ص_۴۷ قسمت_ب
وجود چه عناصری در این متن سبب شده است آن را قطعۀ ادبی بنامیم؟ آنها در متن مشخص کنید
مشاهدۀ پدیده های طبیعی مثل سیل، روز، شب و ... و تلفیق آنها با خیال و احساس،در حجم کم قطعۀ ادبی ساخته است مانند : 👇
چرا سیل، قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت نمیکند و از کوچه و خیابان و چراغ قرمز عبور میکند؟ روزها که چراغ زرد
آسمان روشن می شود، پرندگان به پرواز درمی آیند. غروبها که چراغ آسمان قرمز می شود، پرندگان به آشیانه بازمی گردند.
استفاده از آرایه های ادبی مانند👇
آرایۀ تشخیص: باد می آید، سیل و باد به احترام قانون بایستند
آرایه استعاره: چراغ درختان: استعاره از برگها/ چراغ: استعاره از امید / چراغ زرد آسمان: استعاره از خورشید
آرایۀ تشبیه: چراغ خون، زندگی به جاده، چهارراه فصلها، چراغ چمن
آرایۀ کنایه: چنگ و دندان: کنایه از نهایت تلاش
متن را تبدیل به قطعه ادبی کرده است .
🔴 #فعالیت_ص۴۸
می توانید بگویید در جملۀ »چراغ درختان که زرد و قرمز میشود، پاییز از چهارراه فصلها میگذرد.« چه آرایه هایی دیده می شود؟
جواب✍️
چراغ درختان: استعاره از برگ ها/ چهارراه فصلها: اضافۀ تشبیهی/ گذر پاییز از چهارراه: تشخیص و استعاره/ مراعات نظیر: درختان، پاییز، فصل
🟠 #فعالیت_ص۵۰
پس از مطالعۀ متن بالا، پرسش های زیر را در گروه پاسخ دهید.
1ـ در این متن، چه نگاه تازه ای به موضوع زمستان دیده می شود؟
بهار کلاغها، زمستان است. همین جمله کافی است بدانیم زمستان را از زاویۀ دیگری هم می شود بررسی کرد. این که در
نبود بلبلان و گلها، کلاغها در زمستان، حضور پررنگتری دارند. انگار فصل خودنمایی آنان است. اگر ما هم مثل فصلها،
حال و هوای زمستانی داشته باشیم، حتماً کلاغ ها بر دل ما حکومت خواهند کرد و اگر بهارانه باشیم، دلمان را به گل و بلبل می-
سپاریم. این قصۀ روزگار است که تا زمستان را شکست ندهیم، بهار شادی آور با صوت زیبای بلبلان نغمه خوان فرانخواهدرسید.
2ـ آیا در این متن، از واژه ها و آرایه های ادبی مناسب استفاده شده است؟
بله، در متن از واژه های مناسب و تأثیرگذار استفاده شده است. مانند
بهار کلاغ ها، زمستان است،
موسیقی زمستان، قارقار کلاغهاست، غربت بلبل و بهار، تناقض برف و کلاغ، کلاغشیطان قارقار میکند.
وهمچنین از آرایه های
تشخیص: حکومت کردن کلاغ
تضادمفهومی:زاغ و بلبل
کنایه: خیمه بر بهمن زدن و...
استفاده کرده است .
✍ خانم فرحناز حسینی ،استان البرز(کرج)
@adabiyatjame1112
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#فارسی_دوازدهم #فصل_اول (نمونه بخشی از کتاب) مولفان :۱۴ نفر از دبیران برجسته و مجرب ایران انتشارات ت
توجه توجه 📣📣📣
بانزدیک شدن به امتحانات دی ماه به منظور حمایت از دانش آموزان به مدت ۴ روز کتابهای از صفرتاصد #فارسی دوازدهم و #علوم_فنون دوازدهم فقط با قیمت ۳۴۰ هزار تومان ارسال #رایگان به فروش می رسد .
فقط تا دوشنبه این تخفیف برای پایه ی دوازدهم است ❌❌❌📣📣📣📣
تاریخ و ادبیات مختصر از تاسیس قاجار،230 سال پیش.pdf
1.4M
مروری برسیر تاریخ ادبیات جهت بهتر یادگیری درس تاریخ ادبیات فنون دوازدهم
به کوشش خانم نیرالسادات ابطحی ،اصفهان
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5972172847089456318.pdf
163.1K
#علوم_و_فنون
#پایه_یازدهم
#فصل_دوم
#کارگاه_تحلیل
به کوشش : آقای سعید جعفری
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
سوالات درس به درس نهایی و تالیفی فارسی دوازدهم و علوم وفنون را در کانال زیر ببینید👇👇👇
https://eitaa.com/Azmoonsarayeiran
1_7284306575.pdf
1.84M
#پاسخنامه_خودارزیابی_وتحلیل_فنون
#پایه_دوازدهم
#فصل_۱_۲_۳
تهیه، تنظیم و استخراج : استاد احمد حیدری
تعداد صفحه۳۲
@adabiyatjame1112
4_5999130973826978725.pdf
5.45M
#جزوه_آموزشی_فنون
پایه_دهم_یازدهم_دوازدهم
#مباحث_عروض ( جهت استفادۀ دانش آموزان مبتدی و پیشرفته) همراه با جداول اوزان پرکاربرد در سطح کتاب و کنکور سراسری همراه با کدگذاری اختیارات شاعری/ به انضمام تست های تألیفی از مبتدی تا پیشرفته و بررسی تستهای کنکو سراسری نظام جدید در ده کنکور داخل و خارج با
همراه با #پاسخنامه_تشریحی
تهیه تنظیم : استاد احمد حیدری
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰
@adabiyatjame1112
درود
جهت ارسال سوالات خود در کانال آزمون سرای ایران
https://eitaa.com/Azmoonsarayeiran
با نام خودتان لطفا به آیدی زیر پیام دهید 👇👇👇
@Fhoseni
لطفا سوالاتتان با پاسخ باشد .🙏🌹
تحلیل نظم ونثر فنون2 ترم 1.pdf
431.2K
#علوم_فنون_یازدهم
#تحلیل_سبکی_متن
تحلیل سطح های زبانی، ادبی و فکری متون و اشعار نیمه اول کتاب
به کوشش: خانم فاطمه اینانلو، دبیر ادبیات قزوین
@adabiyatjame1112
تحلیل نظم و نثر ترم 1 فنون3 (1).pdf
1.05M
#علوم_فنون_دوازدهم
#تحلیل_سبکی_متن
تحلیل سطح های زبانی، ادبی و فکری متون و اشعار نیمه اول کتاب
به کوشش: خانم فاطمه اینانلو، دبیر ادبیات قزوین
@adabiyatjame1112