#علوم_و_فنون_دوازدهم
#آزمون_مستمر
#طرح_دوره_دروس
✅✅✅ ابیات را تقطیع و نام بحر آن را بنویسید
۱_گر جان عاشق دم زند آتش درین عالم زند
وین عالم بی اصل را چون دره ها بر هم زند
۲_خدایا به خواری مران از درم
که صورت نبندد دری دیگرم
۳_سوزد مرا سازد مرا در آتش
اندازد مرا
وز من رها سازد مرا،بیگانه از خویشم کند
۴_دِرفشانْ لاله در وی چون چراغی
ولیک از دود او بر جانْشْ داغی
۵_بی شبِ زلفِ درازت، بر من ِ آشفته دل
لحظه روز و روز ،هفته ،هفته ماه است ای صنم
۶_چنان شیرینی ای خسرو که چون فرهاد در کویت
جهانی چون مگس جمعند بر دکان حلوایی
۷_چهره ات سر در گریبان می کند آیینه را
طُره ات سنبل به دامن می کند آیینه را
۸_الا ای فروزنده خورشید من
بهار من و صبح امّید من
۹_از بداندیشان نیندیشم که یار من تویی
فارغم از دشمنان تا دوستدار من تویی
۱۰_ندانم کان مَهِ نامهربان یادم کند یا نه
فریب انگیز من با وعده ای شادم کند یا نه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
طراح :خانم مریم میر محرابی .خراسان رضوی،گناباد
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#آزمون_مستمر
#طرح_دوره_دروس
#پاسخ_تشریحی
پاسخ سوالات
۱_مستفعلن ،مستفعلن ،مستفعلن ،مستفعلن
رجز مثمن سالم
۲_فعولن فعولن فعولن فعل
متقارب مثمن محذوف
۳_مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
رجز مثمن سالم
۴_مفاعیلن مفاعیلن فعولن
هزج مسدس محذوف
۵_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
رمل مثمن محذوف
۶_مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
هزج مثمن سالم
۷_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
رمل مثمن محذوف
۸_فعولن فعولن فعولن فعل
متقارب مثمن محذوف
۹_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
رمل مثمن محذوف
۱۰_مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
هزج مثمن محذوف
🌿🌿🌿🌿🌿
طراح خانم مریم میر محرابی ،خراسان رضوی گناباد
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
@adabiyatjame1112
4_5983366919137265402.pdf
468.1K
#فارسی_یازدهم
#آزمون_مستمر
طراح:استاد_عبدالرزاق_امیری
سرگروه ادبیات ناحیه یک شیراز
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5988043103435490927.pdf
471.8K
#فارسی_یازدهم
#آزمون_مستمر
#پاسخ_تشریحی
طراح:استاد_عبدالرزاق_امیری
سرگروه ادبیات ناحیه یک شیراز
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5983366919137265403.pdf
180.1K
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#آزمون_مستمر
#تستی(درس۷به بعد)
طراح:استاد مصطفی رضایی،قزوین
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#آزمون_مستمر
#پاسخ_تشریحی (درس ۷به بعد)
سوال۱) ج
زیرا خاقانی مربوط به قرن ششم است.
سوال۲) ب
سوال۳) ب
سوال۴) د
سوال۵) ب
سوال۶) د
بیت اول و دوم فاعلاتن فاعلاتن فاعلن/ بیت سوم مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن/ بیت چهارم مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع لن.
سوال۷) الف
پاسخ: بیت دارای لف و نشر نامرتب است؛ چشم با مشتری و ابرو با قوس لف و نشر نا مرتب هستند.
سایر گزینه ها:
ب)اندیشه ایهام از تفکر کردن و ترسیدن.
ج) جهان مجاز از تمام مردم جهان و جهان زیر نگین داشتن کنایه است.
د) هر دو آرایه واضح است.
سوال۸) ب
پاسخ : حذف همزه: بیت اول: هجای پانزدهم مصراع اول_ هجای پنجم و نهم مصراع دوم. بیت دوم: هجای هشتم مصراع اول و مصراع دوم که مجموعا می شود پنج مورد.
بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه: بیت اول: هجای دوم مصراع اول. بیت دوم: هجای دوم از مصراع اول و دوم که می شود سه مورد.
کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند: در هجای ششم مصراع اول از بیت دوم(مولیان که مولی کوتاه لحاظ می شود) که در نهایت گزینه ی دوم درست است.
سوال ۹) د
پاسخ: اول بگریست و پس بخندید که دو امر جداگانه انجام پذیرفته و تضاد است نه متناقض نما.
سوال۱۰) د
پاسخ: بیت دوم که تشبیه گسترده است؛ حلقه در گوش وجه شبه است.
مشبه به ها در بیت اول: کوه و فعل.
در بیت دوم: (او) که محذوف است.
در بیت آخر: حادثه.
سوال۱۱) ج
سوال۱۲) د
سوال۱۳) ب
سوال۱۴) ب
سوال۱۵) ب
سوال۱۶) ج
سوال۱۷) د
سوال۱۸) الف
تبدیل فعلاتن به فاعلاتن در ابتدای بیت و ابدال در آخر مصراع.
گزینه ی ب: ابدال در پایان مصراع
گزینه ی ج: ابدال در پایان مصراع
گزینه ی د: قلب در پایه ی دوم مصراع دوم.( در این پایه در واقع ابتدا یک اختیار زبانی کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند و سپس اختیار قلب، تبدیل مفتعلن به مفاعلن اتفاق افتاده است).
🌿🌿🌿🌿🌿
طراح:استاد مصطفی رضایی،استان قزوین ،اسفند ۹۸
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
@adabiyatjame1112
چه روزهای عجیبی است
😍من یک معلمم
☺️من یک مادر هم هستم.
حالا باید در خانه هم مادر باشم و هم معلم.
فرزند یک ساله ام نمی فهمد من دارم فیلم تدریس ضبط میکنم. گریه می کند و من مجبورم بارها و بارها فیلم را ضبط کنم. هر لحظه که فرزندم مشغول می شود، به گوشه ای می روم تا تکالیف دانش آموزانم را آماده کنم.
باید پیگیر دانش آموزانم باشم . با اولیای آن ها در تماس باشم تا مبادا از درس هایشان عقب بمانند.
فرزند دیگرم کلاس سوم است. هر روز معلم دلسوزش مطالبی را ارسال می کند و من باید به فرزندم منتقل کنم.
همسرم از من رنجیده است چون
من در فضای مجازی فعالیت زیادی دارم و هر روز تعدادی زیادی پیام و درخواست از اولیا و همکاران دارم که از من کمک می خواهند.
هر روز گوشی ام را چند بار شارژ می کنم و بسته های اینترنتی می خرم تا بتوانم فیلم ها و تدریس هایم را ارسال کنم.
این روزها کارم چند برابر شده ساعت کاری ام از ۶ ساعت در روز به تمام روز افزایش یافته .اما عده ای فکر می کنند معلم ها دارند در خانه استراحت می کنند و حقوق زیادشان را مفت و بی درد سر میگیرند.
فشار پایان سال که بماند.
اما خوشحالم که من هم در صف اول در کنار پرستاران و دکترها و افرادی که این روزها کارشان چند برابر شده است برای آینده فرزندان میهنم و ساختن ایران آبادتر تلاش می کنم.
و خدا مرا بس است.
#دلنوشته_ی_یک_معلم
@adabiyatjame1112
4_5981115119323580446.pdf
727.3K
#فارسی_دوازدهم
#کباب_غاز
#درس_شانزدهم
تحلیل +پاسخ کارگاه متن پژوهی+
تحلیل روانخوانی #ارمیا
براساس چاپ ۹۸
به کوشش:مولفان کتاب #ازصفرتاصد
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
@adabiyatjame1112
هدایت شده از فرحناز حسینی
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از فرحناز حسینی
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از فرحناز حسینی
22.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا