eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
رواز کردن، آزاد و رها شدن، شدت شوق و اشتیاق و عشق و علاقه است. از سویی دیگر،" کبوتر چاهی زخمی" را می توان " دل خونین و زخمی امام" هم دانست : "دل زخمی و شکسته ی درون سینه او، بی تابانه، مشتاق دیدار عاشقان واقعی خود است"! گویی شاعر یک تشبیه پنهانی ، میان "چاه" و "سینه" هم ایجاد کرده است: "کبوتر" درون "چاه" مثل "دلی" که درون "سینه" پنهان و زندانی شده است. نکته ی قابل ذکر دیگر این است که شاعر "کبوتر چاهی زخمیِ" غایب را که عاشق پرواز و رهایی و روز و نور و آسمان است، در برابر "جغد" ی قرار می دهد که وجودش شوم است و نامبارک و سیاهی و ویرانی و کاری جز خرابه نشینی و انکار ندارد! ادامه دارد.... (یس کرد) گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112 به نام او قسمت دهم رونق باغ... دقت شاعر در استفاده از واژه ی"ناگهان" تحسین بر انگیز است؛ قرار دادن این واژه در ابتدای مصراع، نه در جای دیگر مصراع ، اهمیت این واژه را در القای مفهوم شعر، بیشتر نشان می دهد. "ناگهان" اشاره دارد به اتفاقی که جز خدا کسی نمی داند؛ حتی خود حضرت و نیز فرشتگان مقرب الهی! در احادیث آمده است که جز حضرت پروردگار هیچ کس از زمان ظهور حضرت مهدی(عجل) خبر نداشته و ندارد! "ناگهان"، در شب جمعه ای خداوند جبرئیل را فرا می خواند و فرمان قیام جهانی حضرت حجت (ع) را به واسطه این فرشته ی امین، به امام زمان ابلاغ می کند. و این اتفاقِ ناگهانیِ ظهور در زمانی غیرمنتظره رخ می دهد؛ زمانی که "ظلم و ستم و تیرگی" فرا گیر می شود و مردم جهان کاملا مستاصل و درمانده و ناامید می شوند و فریاد رسی ندارند. "ناگهان" فریادِ عدالت خواهی و قیام بر می خیزد و انفجارِ نورِ ظهور رخ می دهد و جهانیان همه از آن آگاه و دلها همه آماده می شوند . "قفل بزرگ تیرگی" تشبیهی است که شاعر با آوردن واژه ی " بزرگ" در میان تشبیه به فرا گیری و گستردگیِ تیرگیِ ستم اشاره دارد. قفل بزرگی که هیچ کس قادر به گشودن آن نیست مگر حضرت حجت که به سرعت پرده های تیرگی را می درد و دیده ی جهانیان را به "مدینه ی فاضله" ای که خود در نظر دارد و کلید آن در دست مبارکش است، باز می کند. مدینه ی فاضله ای که در آن "دلهای آیینه" سای عاشقان با نور محمدی صیقلی و نورانی می شود. " آیینه" نماد پاکی و خلوص و صداقت و عدالت و حقیقت است. "کلیدی" که حضرت در دست دارد، کلید" روشنایی و نور و نجات و هدایت و حیات" برای همه ی بشریت است و با ظهور و وجود او پرچم عدالت در جهان برافراشته می شود و همه غمها از میان می رود که: "رونق باغ می رسد، چشم و چراغ می رسد غم به کناره می رود، مه به کنار می رسد" ! پایان (یس کرد) گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
ادبیات دوره ی و 💎🌸اهداف آموزشي درس: ۱- شناخت عوامل مؤثر در تغییر سبک ازهندی به بازگشت و دلیل نامگذاری سبک بازگشت ۲-آشنایی با عوامل موثر در بیداری مردم در قرن ۱۳ ۳- شناخت وضعیت زبان عمومی و ادبیات فارسی در دوره بیداری ۴-آشنایی با لفظ، قالب و محتوای شعر و شاعران و نویسندگان بنام این دوره ۵ -آشنایی با نثر نویسی و حوزه های ادبی موجود در دوره مشروطه ۶- مهارت در تشخیص شعر بازگشت و آشنایی بابرخی از نویسندگان دوره ۷ -ایجاد نگرش مثبت و علاقه نسبت به تحولات ادبی ۸-آشنایی با ادبیات معاصر و تنی چند از شاعران بنام این دوره 🎀💎1⃣ ♻️روشهای پیشنهادی برای تدریس❗️ ۱- روش پرسش و پاسخ❓ ۲- روش کارایی گروه🙇‍♀🙇‍♂ ۳- روش تدریس اعضای گروه🙋‍♂🙋‍♀ 🎀🎀2⃣ 💢چند پیشنهاد جهت تدریس 💠-دبیر به همراه دانش آموزان مروری مختصربربخش تاریخ ادبیات سال گذشته داشته باشد. 📌-دبیر می تواند دروس تاریخ ادبیات را به کمک دانش آموزان به شکل نمودار و چارت های آموزشی دربیاورند و در تدریس از این وسایل جهت تثبیت یادگیری استفاده کنند. ✂️📍- تقسیم بندی دروس و تعیین آن برای هر گروه و هر فرد جهت مطالعه و ارائه درس در امر یادگیری موثر خواهد بود . 👤-استفاده از تصاویر شاعران و نویسندگان در کلاس درس نیز امر یادگیری را تسریع می کند . 🧞‍♀🧞‍♂-برگزاری مسابقه در ضمن کار دانش آموزان را به یادگیری ترغیب می کند. 🕶📝🖍- تعیین تحقیق دربارة شاعران و نویسندگان این دوره وطراحی سوال از درس توسط دانش آموزان نیز روشی دیگر جهت بالابردن میزان یادگیری دانش آموزان می تواند باشد. 🎀🎀🎀3⃣ ✴️عواملی که در ایجاد بازگشت ادبی موثر بودند : ۱- تضعیف جامعه در اثر شکست ایران از روسیة تزاری ۲- تاراج كتابخانة اصفهان وپیرو آن ارتباط مجدداهل ذوق با ادب کهن 3 – توجه به ادبيا ت در دربار قاجاريه و رونق بازار شعر و شاعري و مدح شاهان 🎀🎀🎀🎀4⃣ 🛑افراد فعال در دروة بازگشت ادبی: 🔰مشتاق اصفهانی : ادارة ادیبان انجمن ادبی اصفهان (درزمان کریم خان زند) 🔰عبدالوهاب نشاط: تاسیس انجمن ادبی نشاط 🔰به ریاست فتحعلی شاه : تاسیس انجمن ادبی خاقان هدف تشکیل انجمن ادبی خاقان ⬇️ ✴️رهایی بخشیدن شعر فارسی از تباهی وانحطاط اواخر دورة صفوی 🎀🎀🎀🎀🎀5⃣ به کوشش :فرحناز حسینی ،استان البرز،کرج گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
علت های پیروی شاعران سبک بازگشت ادبی از اسلوب کهن: ۱-به سبب فقر فرهنگی حاکم بر جامعه ۲-سستی و رخوت حاکم بر ادبیات 🔰دو ویژگی شعر بازگشت ادبی : ۱- توجه به سبک خراسانی و عراقی درسطوح زبانی، ادبی وفکری 📌 ۲ -زبان، تخیل و اندیشه در این سبک تکرار شنیده هاست .📌 🎀🎀🎀🎀🎀🎀6⃣ ⭕️شاعرانی که قالب های مختلفی در این دوره( بازگشت ادبی) شعر سروده اند عبارتند از: -معروفترین شاعر دروة باز گشت ادبی : هاتف اصفهانی -قصیده سرایان به سبک شاعران کهن خراسانی وعهد سلجوقی: صبای کاشانی، قاآنی شیرازی و سروش اصفهانی -غزل سرایان به سبک عراقی و سبک حافظ و سعدی: مجمر اصفهانی، فروغی بسطامی نشاط اصفهانی ✅اهمیت شاعران دورة بازگشت ادبی خارج کردن زبان شعر از حالت سستی که در اواخر سبک هندی وجود داشت توسط شاعران این دوره 💠الف- ایجاد موضوعات جدید 💠ب-ورود اصطلاحات و لغات غربی 🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀7⃣ 🔷🔶ویژگی های فکری شعر بازگشت ادبی ۱ - ورود شعر در بین مردم وتبدیل شعر به صدای فریاد مردم؛ (اواسط دورة قاجار ) ۲-توجه شاعران به محتوا بیشتر از صور خیال و جنبه های شاعرانه ؛ 3- اعتقاد به تغییر و دگرگونی در شعر تا بتواند مسایل وپدیده های تازه را در خود جای دهد. 🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️ 🔴مهم ترین عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر ادبیات عصر بیداری : ۱-تاثیر جنگ های نافرجام ایران و روس وتوجه مردم به واقعیت ها و امکانات فنی دنیای جدید ⚔🛡 ۲-کوشش های عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه در روی آوردن به دانش ها و فنون جدید 📚 ۳-اعزام ✈️دانشجویان ایرانی به خارج از کشور برای تحصیل👨🎓👩🎓 ۴-رواج صنعت چاپ و روزنامه نویسی و ترجمه و نشر کتابهای غربی 🖨📖✏️ ۵-تاسیس مدرسة دارالفنون به فرمان امیر کبیر وآموزش دانش های نوین در آن📚🏢 🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀8⃣ 🌺💎چگونگی شکل گیری « ادبیات بیداری» یا «ادبیات مشروطه»: نقد شرایط موجود توسط شعرای آزادیخواه و گروهی از روشنفکران که با وجود مخالفت دولت، اوضاع سیاسی،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شعر به تصویر کشیده شدو موجب پیدایش ادبیات بیداری شد. 🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀9⃣ 🌼💎شاعران شاخص دورة بیداری ملک الشعرای بهار نسیم شمال میرزا فتحعلی آخوند زاده عبدالرحیم طالبوف میرزاآقاخان کرمانی 🎀1⃣0⃣ به کوشش : فرحناز حسینی ،البرز (کرج) گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
🌺💎ادبیات مشروطه یا ادبیات بیداری: به ادبیاتی که گویای اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی آن روز گار باشد. 🌸💎محور فکری ادبیات بیداری: وطن، قانون خواهی ومبارزه با استبداد و استعمار، بحث از حقوق اجتماعی، برانگیختن احساسات ملی و میهنی، توجه به فراگیری علوم جدید، پیکار با بیگانه و بیگانه خواهی، انتقاد از نابسامانی ها، نفی عقاید خرافی در جامعه، سخن از حقوق زنان 🎀1⃣1⃣ ⚜🔰زبان شعر در این دوره : - رونق شعر درشهر تهران به دلیل تمرکز بیشتر فعالیتهای سیاسی و مطبوعاتی وبعد تبریز -انتخاب زبان محاوره جهت ایجاد ارتباط با مردم نتیجه تشکیل نهضت آزادیخواهی - نقد مظاهر استبداد و استعمار - استفاده از زبان ادبی برای بیان دیدگاه خود - شعر را بیان زیبای واقعیات و وسیله ای برای بهبود زندگی می دانستندکه از طریق روزنامه ها و مطبوعات در اختیار مردم قرار می گرفت. 🎀1⃣2⃣ 💢ویژگی های نثر فارسی در قرن های ۱۲ و۱۳ (دورة بیداری) ۱-ساده و بی پیرایه شدن نثر ۲-رواج گسترش روزنامه به عنوان رسانه ۳-روی آوردن به ترجمه و ادبیات داستانی براثر ارتباط با ادبیات اروپا پ تغییر مخاطبان ۴-نزدیک شدن متون نثر به زبان مردم کوچه و بازار ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیشگامان نثر فارسی در دورة بیداری و بازگشت ادبی: قائم مقام فراهانی، علامه دهخدا، رضا قلی خان هدایت، زین العابدین مراغه ای، عبدالرحیم طالبوف، ناصرالدین شاه قاجار، میرزا آقاخان کرمانی. ✴️انواع نثر در دورة بیداری: ۱-روزنامه نگاری ۲-رمان نویسی ۳- نمایش نامه نویسی ۴- ترجمه ۵- تحقیقات ادبی و تاریخی 🎀1⃣4⃣ 💎🌺مهم ترین روزنامه های دوران بیداری: «صور اسرافیل» با مدیریت میرزا جهانگیرخان / «نسیم شمال»با مدیریت ونویسندگی سید اشرف الدین حسینی گیلانی به زبان طنز/ «مجلة «بهار» نشریة ادبی به انتشار «‌میرزا یوسف خان اعتصامی آشتیانی»/ مجلة«دانشکده» و«نوبهار» با مدیریت ملک الشعرای بهار 🌼موضوع روزنامه ها در این دوره بیشتر در قالب مقاله مطالب سیاسی ، اجتماعی و گاه علمی است.📖 🎀1⃣5⃣ ⁉️علت روی آوردن رمان نویسان به رمان تاریخی: الف-به دلیل نوعی باستان گرایی و حاکم بودن روحیة کاوشگرانه در شناخت هویت گذشته میان آن ها ب-به دلیل سیاست های موجود در جامعه، نگارش رمان های تاریخی و اجتماعی درد سرش کمتر از روز نامه نویسی و نوشتن رمان سیاسی بود . 🖍🖍🖍 🔰شاخص ترین رمان نویسان :‌ محمد باقر میرزا خسروی رمان«شمس و طغرا» میرزا حسن خان بدیع رمان های :‌« شمس الدین و قمر» و «داستان باستان » ✅نمایش نامه نویسی : -به شکل جدید از زمان ناصرالدین شاه رواج یافت -اولین نمایش نامه نویس « میرزا آقا تبریزی»با تالیف سه نمایشنامة کوتاه -زبان نمایشنامه ها مانند نثر قبل از مشروطه ساده، روان ، بی تکلف و عوام فهم ✴️ترجمه : مهمترین عامل رشد و آگاهی و تحول اندیشه ایرانیان ترجمه است:‌ -مهمترین ترجمه «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» ترجمة میرزا حبیب اصفهانی -تاسیس چاپ خانه در زمان فتحعلی شاه 🎀1⃣6⃣ به کوشش :فرحناز حسینی کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم 👇👇👇👇👇 @adabiyatjame1112
برخی از شاعران دوره بیداری(حتما مطالعه شود) 🎀1⃣3⃣ @adabiyatjame1112
⭕️تحقیقات ادبی و تاریخی :🗞🖍 در این دوره این نوع تحقیق کم شده بود .تنها اثر قابل توجه :‌تاریخ بیداری ایرانیان « تالیف: ناظم الاسلام کرمانی»با موضوع تاریخ مشروطه ✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 📚نویسندگان دورة بیداری: قائم مقام فراهانی ، علامه علی اکبر دهخدا 📌📝ویژگی های نثرقائم مقام فراهانی: ۱-معروفترین نویسنده و سیاستمدار دورة مشروطه ۲-فرد موثر در ادبیات، با تغییر سبک نگارش واز بین بردن تکلف در نثر ۳-آوردن اصطلاحات رایج وامیخته به شعر و ضرب المثل های لطیف به سبک گلستان ۴-گاهی آوردن عبارات موزون و مسجع ۵-احیا کنندة نثر فارسی ۶-مهمترین اثرش «‌منشآت» 📕📗📕📗📕📗 ✏️🖍آثار نثرعلامه علی اکبر دهخدا: از پیشگامان نثر جدید فارسی و شعر هم می سرود .موثر در رواج نثر ساده و عامیانه وموثر بر روی داستان های محمد علی جمال زاده و صادق هدایت بوده است . ۱-انتشار مجموعة چرند و پرند با موضوع طنز آمیز سیاسی، اجتماعی(باکمک میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل) ۲-انتشار روزنامة «سروش» در استانبول ۳-نوشتن مفصل ترین فرهنگ لغت : « لغت زبان فارسی» ۴-امثال و حکم 🎀1⃣7⃣ 💎🌺منابعی را که می توان برای تدریس درس اول و درس هفتم استفاده کرد: 📚📚📚📚 آرین پور، یحیی، از صبا تا نیما ، انتشارات زوّار،تهران حاکمی،اسماعیل، ادبیات معاصر ایران ،انتشارات اساطیر خاتمی ،احمد ،نگاهی به ادبیات معاصر ایران،نشر علم سپانلو،محمدعلی، نویسندگان پیشرو ایران (از مشروطیت تا۱۳۵۰)، ، موسسه انتشارات نگاه صفا،ذبیح الله، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات ققنوس،تهران کریمی ، ثریا، زندگینامه وآثار شعرای معاصر ایران (آوای قرن)، ج۱ و۲ ،انتشارات سبزان مظفریان، منوچهر، دیوان پروین اعتصامی، موسسه و چاپ انتشارات علمی نقابی، دکتر عفت، فارسی عمومی، انتشارات سخن یاحقی ، محمدجعفر،‌ چون سبوی تشنه، انتشارات جامی 🎀🎀🎀🎀🎀 به کوشش :فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج ) گروه دبیران ادبیات ایران 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 توجه:خلاصه ی درس اول به همراه تصاویر شاعران و نویسندگان شاخص این دوره، به زودی به شکل پی دی اف نیز در کانال هم رسانی می شود . پاسخ خود ارزیابی درس نیز در پی دی اف گنجانده شده است . همچنین طرح درس این درس اول شهریور در کانال هم رسانی خواهد شد . 🌸🌸🌸🌸🌸 کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم 👇👇👇👇👇 @adabiyatjame1112
4_6005843316220888296.pdf
5.93M
۲_یازدهم نوبت چاپ :چاپ دوم سال انتشار :۱۳۹۷ @adabiyatjame1112