💢درود و احترام خدمت استادان ارجمند
ضمن تبریک مجدد روز استاد خدمت همه شما عزیزان، به اطلاع می رساند که جدول هدف ، محتوا و ارزشیابی سرانجام در سایت سنجش وزارت آموزش وپرورش قرار گرفت. آخرین مطالب مربوط به قسمت های محدود شده برای امتحانات نهایی ( بخش مربوط به گنج حکمت، روان خوانی و شعرخوانی ) در این جدول درج شده است. همکاران جهت رویت جدول مذکور به آدرس
http://Azmoon.medu.ir
مراجعه نمایند.
دبیرخانه کشوری راهبری زبان و ادبیات فارسی مستقر در استان همدان
https://shad.ir/lit_gam2
https://t.me/adabiyatjame1112
🍃🍃🍃🍃🍃
پ.ن:
با توجه به جدول اهداف ارسالی که در سایت قرار گرفته است :
🔴 از گنجهای حکمت و روان خوانی ها و شعر خوانی ها "معنی عبارت" ، "آرایه" و "دستور" سوال داده #نمی_شود.
( یعنی دانش آموزان عزیز از این بخشهای گنجهای حکمت،روان خوانی ها و شعرخوانی ها :تاریخ ادبیات،املا،معنی لغت و مفهومها را کامل #بخوانند ) به نظر شخصی بنده کنایه های این درسها چون بیشتر مفاهیم را در خود گنجانده است را هم بخوانید .
🟣 شعرخوانی( شعرحفظی) هرچهار شعر کتاب فارسی دوازدهم مورد سوال است .(فارسی دهم و یازدهم نیز تمام شعرخوانی ها سوال حفظ شعر داده می شود )
🟢 درس ستایش و درس نیایش جزو دروس اصلی حساب می شوند و کامل باید خوانده شوند
🟡 همه ی دروس اصلی که بالای آن در کتابتان شماره خورده است #کل مباحث آرایه ، دستور، معنی ، مفهوم، املا،لغت ،تاریخ ادبیات ،کارگاههای متن پژوهی سوال داده خواهد شد پس کامل ، عمقی و مفهومی #بخوانید.
🔸این جدول اهداف برای هرسه پایه ی دهم، یازدهم و دوازدهم ، درس فارسی نهایی خرداد تنظیم شده است .
به امید موفقیت شما دانش آموزان عزیز .
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5877560648908415339.pdf
146.4K
#اصلاحیه 📣🔴
قابل توجه همکاران و دانش آموزانی که کتاب ازصفرتاصد فارسی #دوازدهم را خریداری کرده اند:
باتوجه به اینکه که امسال،اولین چاپ کتاب در اختیار همکاران و دانش آموزان عزیز سراسر کشور قرار گرفت نیاز به ویرایش و اعمال تغییراتی داشت و از آنجایی که موفقیت دانش آموزان در امتحان نهایی برای ما مولفان کتاب بسیار اهمیت داردپس از بررسی مجدد مطالب ، نکات اصلاحی را دراین فایل مشخص کرده ایم . لطفا این فایل را دراختیار دانش آموزانی که کتاب را تهیه کرده اند قرار دهید تا با توجه به تغییرات متن ومطالب ارزشمند آن نمره ی خوبی در آزمون نهایی خردادماه کسب نمایند .🙏🌹
گروه مولفان از صفرتاصد فارسی دوازدهم ،نشر تیرگان ،چاپ اول ۱۴۰۲
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
جهت سفارش کتاب به آیدی زیر در ایتا پیام دهید 👇👇
@Fhossieni
769527fZjo5SvflK9qi1BG2.pdf
442.5K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي
#بارم_بندی
#علوم_و_فنون
#پایه_یازدهم
( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد )
@adabiyatjame1112
769528fqiry2ZpbXLvJVaGO.pdf
588.7K
🟣جدول هدف-محتوا-ارزشيابي
#بارم_بندی
#علوم_و_فنون
#پایه_دوازدهم
( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد )
@adabiyatjame1112
769530fLkvYomRPMcIp0aqD.pdf
611.3K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي
#بارم_بندی
#فارسی
#پایه_یازدهم
( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد )
💢درپایان جدول اهداف مشخص شده از گنجهای حکمت ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها چه #مباحثی درنهایی سوال داده می شود .
@adabiyatjame1112
769532fmItDKCluqpe49N6y.pdf
580.1K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي
#بارم_بندی
#فارسی
#پایه_دوازدهم
( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد )
💢درپایان جدول اهداف مشخص شده از گنجهای حکمت ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها چه #مباحثی درنهایی سوال داده می شود .
@adabiyatjame1112
#شمارش_جمله
تعداد جمله = تعداد فعل چه بارز و چه محذوف
با توجه به آن که می خواهیم تعداد جمله را با تعداد فعل به دست بیاوریم.چند نکته دربارۀ فعل :
1-مصدر، فعل نیست .
✔️نبود او عاشقش از روی دیدن / ولیکن عاشقش بود از شنیدن
دو فعل ( نبود، بود) داریم و دو جمله
2- گاهی افعال شکل مصدر دارند و از معنی و ... می فهمیم .
✔️مشکل توان رفتن به بالا =توان رفت .
«توان رفتن» فعل است و تشکیل جمله داده است .
3-گاهی « باید» و« شاید» به تنهایی فعل محسوب می شدند :
✔️عدل و انصاف و راستی باید ( لازم است ) / ور خزینه تهی بود شاید ( شایسته است .)
سه فعل داریم و سه جمله
#صفت_بیانی :
تمامی صفاتی که پس از موصوف می آیند به جز شمارشی و دو واژه ی چند و دیگر.
به عبارت دیگر صفت پیشین داریم و متضاد آن صفت پسین .
انواع صفت بیانی ( پسین به جز شمارشی) :
1- مطلق: تمامی صفاتی که فاعلی، مفعولی، لیاقت و نسبی نیستند!
✅مثل: خوشحال، تندرست، خطرناک،سالم ، کامل ، مغلوب، خوب و ...
2- فاعلی : به جای آن که فرمول حفظ کنید،به عنوان یک فارسی زبان به معنی دقت کنید و بینید کلمه دلالت برانجام دهنده کاری می کند یا خیر .
الف- بن مضارع + نده = آینده، دارنده، رخشنده، گوینده
ب- بن مضارع + ا = کوشا، گویا، دارا، پویا، جویا، شنوا، بویا و...
پ- بن مضارع + ان = خندان ، گریان ، تابان ، درخشان، رخشان، پویان ، روان(= رونده )
ت- بن ماضی/ مضارع +گار =آفریدگار، پروردگار، آموزگار، رستگارو...
ث-بن ماضی + ار = خریدار(خرید کننده) ، خواستار(= خواهنده)
ج- اسم / بن/ صفت+ گر =زرگر ، توانگر، کارگر، روشنگر و...
چ-اسم/صفت+ بن مضارع = خداشناس، راستگو ، زحمتکش ، ریاضی دان و...
#نکته_شیوه_ی_تشخیص :
الف- می توانیم درپایان این کلمات «نده» بیاوریم : خداشناسنده ، راستگوینده ، زحمت کشنده
ب- می توانیم با این کلمات جمله بسازیم :
خداشناس : کسی که خدا را می شناسد .
راست گو: کسی که راست می گوید.
زحمت کش: کسی که زحمت می کشد.
ریاضی دان: کسی که ریاضی را می داند .
3-مفعولی: بن ماضی+ ه/ـه : پرورده ، شکسته، نوشته، ایستانده، شنیده ، گفته ، دیده و...
4-لیاقت: مصدر+ ی : خوردنی ، آشامیدنی، گفتنی، دیدنی و ...
5-نسبی
الف- اسم + ی : آسمانی، نارنجی، فنی، آبادانی، ، سنندجی، کاری و...
ب- اسم +ین : امروزین ، آهنین، پولادین ، سیمین و...
پ-اسم + ینه: سیمینه ، زرّینه، چرمینه، چوبینه و...
ت-اسم + انی: روحانی، عقلانی، جسمانی، نورانی و...
ث- اسم+ انه : کودکانه ، بچگانه، سالانه ، شبانه و...
🔵 نکته: از فرمول ( بن ماضی+ ار) سه نوع کلمه ساخته می شود.
1-صفت فاعلی : خریدار(= خرید کننده)
2-صفت مفعولی: گرفتار(= گرفتار شده)
3-اسم مصدر: گفتار(= گفتن)
🔶آنچه داخل پرانتز آوردیم در حقیقت روش تشخیص است.
❓ قافیه ی کدام بیت، صفت فاعلی است؟❓
1-شب تار است و ره وادی ایمن درپیش/ آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
2- بازپرسید زگیسوی شکن در شکنش / کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست
3-سفر اول پرواز به دام افتاده است /بلبل ما نشنیده است که گلزار کجاست
4- چشم تا کار کند گرد کسادی فرش است/ دربساط سخن امروز خریدار کجاست ؟
ادامه دارد ...
شادروان استاد اسمعیل محمد زاده
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
#انواع_ی
1-«ی» صفت لیاقت ساز=خوردنی (مندرج در همین درس)
2-«ی» صفت نسبی ساز = ایرانی ( مندرج در همین درس)
3-«ی» حاصل مصدر ساز/حاصل مصدر/ مصدری = صفت+ ی .این « ی » معادل«بودن» است.
خوبی: خوب « بودن» /جوانمردی: جوانمرد« بودن» / زیبایی: زیبا« بودن»
4- «ی » نکره
#روش_های_تشخیص:
الف- اگر هجا (بخش ) ی پایانی واژه ای « ی » نکره داشته باشد، آن هجا تکیه( استرس) نمی گیرد.
ب- در بعضی از کلماتی که « ی » نکره دارند، می توان به جای « ی » نکره واژه ی «یک» آورد.
خودم این راه را توصیه نمی کنم زیرا قبل از واژه اگر « یک » می آوریم ، آن یک صفت شمارشی است و در حالی که « ی » نکره نمی تواند معادل صفت شمارشی باشد . به همین دلیل در ده ها هزار یا صدها هزار کلمه نمی توانیم به جای «ی» نکره از واژه ی یک استفاده کنم و آنهایی هم که می توان چنین کاری کرد چندان مانوس نیست.
🔻یکی از استثنائات کلمات جمع است . در کلمات جمع به جای «ی » نکره نمی توانیم « یک » بیاوریم مثلا نمی توانیم جمله ی «جوانانی را دیدم » بگوییم: «یک جوانان» را دیدیم .علاوه برآن بسیاری از کلمات به ویژه کلماتی که مفهوم انتزاعی دارند این روش جواب نمی دهد مثلا در جمله ی «دستی بر سر طفل کشید» نمی توانیم بگوییم: یک دست برسرطفل کشید.
یا « به مناسبتی جمع شده بودیم » را نمی توانیم بگوییم: « به یک مناسبت جمع شده بودیم » وده ها هزار مثال دیگر:
می خواهم بگویم اگر به جای «ی» نتوانیم « یک » بیاوریم نباید بگوییم که «ی » نکره نداریم .
پ-یک روش کاملا کاربردی را که حدود 20 سال پیش از یکی از دوستان یاد گرفته بودم ، قبلا عرض کردم .این روش خیلی جالب است :
هنگام تلفظ «ی » نکره می توانیم یک دست خود را به علامت ناشناس بودن کسی یا چیزی بالا ببریم .
ادامه دارد ...
✍شادزوان استاد اسمعیل محمد زاده
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
کانال متوسطه اول در پیام رسان ایتا 👇
https://eitaa.com/Adabiatjameaval
کانال آزمون سرای ایران انواع سوالات تشریحی نهایی و شبه نهایی 👇👇
https://eitaa.com/Azmoonsarayeiran
207_59987013581611.pdf
6.36M
#راهنمای_عملی_امتحانات_تهایی
#پایه_دهم
کلیه ی دروس
با دقت مطالعه شود بخشهایی که از کتاب فارسی سوال داده خواهد شد دراین فایل نیز تاکید شده است .
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
196_59987012696024.pdf
8.16M
#راهنمای_عملی_امتحانات_نهایی
#پایه_یازدهم
کلیه ی دروس
با دقت مطالعه شود بخشهایی که از کتاب فارسی سوال داده خواهد شد دراین فایل نیز تاکید شده است .
https://eitaa.com/adabiyatjame1112