eitaa logo
ادبخانه
1.5هزار دنبال‌کننده
410 عکس
101 ویدیو
37 فایل
🌍ادبخانه موسسه فرهنگی هنری ایلیا ترنج 🔶ادبخانه، دانشخانه مجازی ادبیات و آیین است. در این سرای دانش، بُن مایه های شعر وادبیات ، پژوهش های ادبی، آیینی و....را می توان یافت. 🔷آیدی مدیر (صادق خیری): @Sadeghkheyri
مشاهده در ایتا
دانلود
۹ عاشقی را چه نیاز است به توجیه و دلیل که تو‌ ای عشق همان پرسش بی زیرایی (معاصر) @adabkhane
آب خنک – 3 🔑بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید درِ گنجِ حکیم 🔑 💧💦 ⛄️درزمان قديم که يخچال نبود، خنك‌ترين آب قنات در تهران، قناتى بود كه بعدها زندان قصر در آن ساخته و بنا شد. ⛓⚖ بعد از آن، هركس به زندان می‌افتاد، می‌گفتند رفته آب خنك بخوره. ⚖و اين اصطلاح بعدها شامل همه زندانی‌هایی شد كه به زندان می‌افتادند!! شرح کامل: با ایجاد حکومت رضا شاه، سرتیپ درگاهی، رییس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را کرد. محلی که برای این کار در نظر گرفته شد، قصر قاجار (حدفاصل سه راه زندان، پل سیدخندان، خیابان شریعتی و خیابان پلیس کنونی) بود که دارای ساختمان‌های قدیمی و وسیع و متروکه بود. این مجموعه محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد، به‌خاطر همین مارکوف معمار مشهور روسی را به ایران آوردند تا طراحی زندان قصر را انجام دهد؛ زندان مارکوف دارای 192 اتاق و گنجایش 700 زندانی بود که 96 اتاق آن پنج نفری و بقیه انفرادی بودند. مریضخانه‌ای هم مشتمل بر شش اتاق شش تخته و 16 اتاق یک تخته به‌همراه باغ و حمام ساخته شده بود و بعد از ساخته شدن زندان، این محل در آذر ماه 1308 به دست رضا شاه افتتاح شد. ‌این زندان در دهه 30 از لحاظ خدمات و امکانات بسیار فقیر و ابتدایی بود. امکاناتی همچون آب شرب، حمام، امکانات درمانی قابل قبول، وسایل روشنایی و خنک‌کننده و حرارتی آن بسیار نازل بوده است. بر اساس سندی که در این موزه دیده می‌شود، نقل است که زندانیان سیاسی که در داخل حفره‌ها و سلول‌های قصر محبوس بودند، از آب خنک قنات مبارک‌آباد و مخلص‌آباد که از این زندان عبور می‌کرد، می‌نوشیدند و ریشه ضرب‌المثل «آب خنک خوردن» نیز از آن روزگار به روزگار ما رسیده است؛ بنابراین به کسی که زندانی‌ می‌شود، می‌گویند: «رفته آب خنک بخورد»‌. ✍️گردآوری: @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ خنده رسوا می‌نماید پسته بی‌مغز را چون نداری مایه از لاف سخن خاموش باش (یازدهم ه. ق) @adabkhane
homayoun_shajarian_man_koja baran koja 128.mp3
9.84M
من، کجــا…؟ باران، کجــــا…؟●♪♫ 🎶 ۴ @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5 تو همانی که دلم لک زده لبخندش را او که هرگز نتوان یافت همانندش را منم آن شاعر دلخون که فقط خرج تو کرد غزل و عاطفه و روح هنرمندش را از رقیبان کمین کرده عقب می‌ماند هرکه تبلیغ کند خوبی ِ دلبندش را مثل آن خواب بعید است ببیند دیگر هرکه تعریف کند خواب خوشایندش را مادرم بعد تو هی حال مرا می‌پرسد مادرم تاب ندارد غم فرزندش را عشق با اینکه مرا تجزیه کرده ست به تو به تو اصرار نکرده ست فرآیندش را قلب ِ من موقع اهدا به تو ایراد نداشت مشکل از توست اگر پس زده پیوندش را حفظ کن این غزلم را که به زودی شاید بفرستند رفیقان به تو این بندش را : «منم آن شیخ سیه روز که در آخر عمر لای موهای تو گم کرد خداوندش را » ✍️ @adabkhane
/ نام + پسوند اسب 🦋بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم🦋 واکاوی واژگان نام+ پسوند اسب 🟨: (دارنده اسب لاغر) گرشاسب از پهلوانان مقدم شاهنامه بوده و در زمان فریدون از او در کنار معدود پهلوانانی چون شاپور، سام‌نریمان و قارن‌رزم‌زن یاد می‌گردد. ⬛️ /: (دارنده اسب قوی) یکی از معدود نام‌ها در حماسه شاهنامه است که توسط یک سلسلهٔ اسلامی مستقر در ایران استفاده شده‌است. در شاهنامه، تهماسب پدرِ زو، شاه ماقبل آخر دودمان اساطیری پیشدادیان است. 🟪 : (دارنده اسب تندرو) لهراسب در اساطیر ایران، از پادشاهان کیانی است و کیخسرو پیش از مرگ، او را به پادشاهی ایران برگزید. 🟦 : (دارنده اسب با ارزش و پر بها) اَرجاسب یکی از شاهان توران است. در شاهنامه پادشاه خیون تبار توران است. 🟩 : (دارنده اسب درخشان) جاماسب، از شخصیتهای شاهنامه، نام خردمندی ایرانی، وزیر و راهنمای لهراسب و گرشاسب 📚منابع: ۱.لغت شهنامه، عبدالقادر بغدادی، ترجمه دکتر منصور ثروت، چ1، تهران: علمی. ۲.لغت نامه دهخدا. @adabkhane
۱۱ دانی چرا کنند نهان گنج زیر خاک ؟ یعنی که خاک بر سر اسباب دنیوی (معاصر) @adabkhane
جنگِ زرگری 5 بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید درِ گنجِ حکیم 👊👊 💎در روزگاران قدیم، هر گاه مشتریِ توانگری وارد بعضی از دکان‌های زرگری می‌شد و از کم و کیف و عیار و بهای جواهر پرسشی می‌کرد، زرگر، بی درنگ بهای جواهر مورد پرسش را چند برابر بهای واقعی آن اعلام می‌کرد و به شکلی (مانند علامت یا چشمک و فرستادن شاگردش)، زرگر مغازه همسایه را خبر می‌کرد تا وارد معرکه شود. 🔨💎🔪زرگر دوم به بهانه‌ای خود را به مشتری می رساند و بیان می کرد که همان جواهر را در مغازه‌اش دارد و با بهای کمتری آن را می‌فروشد. بهای پیشنهادی زرگر همسایه، کمتر از بهای زرگر اولی به نظر می‌رسید. اما هنوز بسیار بالاتر از بهای اصلی جواهر بود. 💣 ⚔در این حال زرگر اولی، جنگ و جدلی با زرگر دومی آغاز می‌کرد و به او دشنام می‌داد که: «داری مشتری مرا از چنگم در می‌آوری» و از این گونه ادعاها. ✨🌟زرگر دوم هم به او تهمت می‌زد که: «می‌خواهی چیزی را که این قدر می‌ارزد به چند برابر بفروشی و سر مشتری بیچاره، کلاه بگذاری.» 🔥خلاصه چنان قشقرقی به راه می‌افتاد و جنگی در می‌گرفت که مشتری ساده‌لوح این صحنه را حقیقی تلقی می‌کرد و بی‌اعتنا به سر و صدای زرگر اول،به مغازه زرگردوم می‌ رفت و جواهر موردنظر را بدون کمترین پرسش و چانه‌ای از او می‌خرید. نتیجه آن بود که مشتری ضرر می‌کرد و آن دو زرگر نیز ، سود به دست آمده را میان خود تقسیم می‌کردند. این جنگ که یکی از حیله‌های برخی زرگران برای فریفتن مشتری و فروختن زیورآلات به او بوده است، رفته رفته از بازار طلافروشان فراتر رفته و در ادبیات فارسی به صورت اصطلاح👊” جنگ زرگری “👊درآمده است. 🟥جنگ زرگری کنایه از مخالفت و جنگی ساختگی و ظاهری و جدال و نزاعی دروغین است که میان دو یا چند تن برای فریفتن شخص سوم یا دیگران درمی‌گیرد. جنگ زرگری پایه و اساسی جز فریب و زیاده‌طلبی ندارد، در واقع دونفری که به نظر دشمن می‌آیند یک هدف مشترک دارند و جهت پیشبرد آن جنگ زرگری می‌کنند. ✍️گردآوری: @adabkhane
گروه فعلی.pdf
1.35M
🟧 ۴ 🟩 🟩 🟥گروه های فعلی: 🟨 (گذشته) 🟦 (حال) 🟪 (آینده) @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4 🟧واکاوی واژه 🟦بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید درِ گنجِ حکیم 🟥نزول :[ ن ُ ] (ع مص ) الف. فرودآمدن. ب. پائین آمدن. ج. از بالا به پائین فرودآمدن .(اقرب الموارد- آنندراج - ناظم الاطباء). 🟩نزول قرآن، با تمام نزول ها متفاوت است. برای مثال چند نزول، جدای از معنای نزول قرآن، آورده می شود 🟪به نزول گرفتن جائی را ؛ در آنجا منزل کردن . در آنجا فرودآمدن : شکایت از تو ندارم که شکر باید کرد/ گرفته خانه ٔدرویش پادشه به نزول سعدی . 🟦نزول باران 💦اگرچه باران نازل می شود: أَأَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ ( واقعه: 69) 🟨قرآن نیز نزولی بوده : وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا .(الإسراء۸۲) 🟧اما نزول قرآن، آویختنی است و نزول باران، انداختنی و نزول درجایی، افتادنی است…. 🟫قرآن، با همه چیز متفاوت است. قرآن، باران و… نیست که نازل شود و به پایان برسد، بلکه ریسمانی است که آویخته شده و ماندگار است. که می توان آن رشته الهی را گرفت و به تقرب دست یافت. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا…(103 آل عمران) 🟩گرَت هواست که معشوق نگسلد پیمان /نگاه دار سر رشته تا نگه دارد.(حافظ) ⬜️آری مراد از نزول قرآن تحصیل سیرت خوب است . (گلستان). 🟥باشد که حقیقت قرآن کریم،بیش از پیش آشکار گردد. 🔷پژوهنده: @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گُل بکاریم از دل گِل،گُل برآریم… در زمستان، در بهاران، زیرِ باران☂️🌧️ ۴ @adabkhane
6 از کجا معلوم/ آن درختی که عاشقش شده ام/ عاقبت دارِ من نخواهد شد؟/ @adabkhane
۱۲ آسمان فرصت پرواز بلند است ولی / قصه این است چه اندازه کبوتر باشی/ @adabkhane
Seyed Peyman Baradigahi - Vasiat (320).mp3
3.93M
🔳به یاد سفیر امام مسلم بن عقیل علیهما السلام 🔳 🎶 ۱ @adabkhane
۲ شرح بیتی از حافظ تبادر - تداعی مردمِ چشمم به خون آغشته شد/ در کجا این ظلم بر انسان کنند/ 1.مردمِ چشمم = مردمک چشم 2. مردم! = ای مردم 3. مَردَم = مرد هستم 4. مُردَم= از اندوه کشته شدم 🗨️نظر درباره خوانش کلمه مورد نظر در بیت «مردمِ چشمم به خون آغشته شد/ در کجا این ظلم بر انسان کنند» مردمِ چشمم = مردمک چشم، خوانش اصلی است. اما می توان از دیدگاه تبادر، خوانش های مذکور(مردم! = ای مردم/ مَردَم = مرد هستم/ مُردَم= از اندوه کشته شدم) را پذیرفت. زیرا به ذهن این معانی متبادر می شود. ولی خوانش اصلی همان مردمک چشم است. 🎞️برای مشاهده ویدیو به لینک زیر مراجعه کنید 👇 https://www.aparat.com/v/a3ukX @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ یا علی مدد ندهد فرصت گفتار به محتاج، کریم/ گوش این طایفه آواز گدا نشنیده است/ @adabkhane
آب برای من ندارد،نان که برای تو دارد ۶ 💠بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید درگنج حکیم💠 💧،💦 🥖 🍞 نظیر: تو خربزه بخور به جالیز چه کار داری؟ 👳”حاج میرزاآقاسی“ صدراعظم ”محمدشاه قاجار“ در حفر قنات ها و تهیهٔ توپ، بسیار تلاش می کرد. افزایش تعداد توپ را موجب تقویت ارتش و حفر قنات را عامل اصلی توسعهٔ کشاورزی می دانست. او در وقت فراغت، به سراغ مقنیان می رفت و آنان را در حفر قنات تشویق می کرد. روزی ”حاج میرزا آقاسی“ برای بازدید یکی از قنات ها رفته بود تا از عمق چاه و میزان آب آن، آگاهی حاصل کند. سرمقنی به او اظهار داشت تاکنون به آبی نرسیده ایم و فکر نمی کنم در این چاه رگهٔ آبی وجود داشته باشد. حاجی گفت: ”به کار خود ادامه بدهید و ناامید نباشید“. چند روز بعد، دوباره حاجی به سراغ آن چاه رفت و از نتیجهٔ حفاری سؤال کرد. سرمقنی که به حُسن تشخیص خود اطمینان داشت، در جواب حاجی گفت: ”همان طور که پیش از این هم گفتم، کندن این چاه در این محل، بی حاصل است و به آب نخواهیم رسید“. دفعهٔ سوم که حاجی برای بازدید رفت و از مقنی سؤال کرد، باز مقنی سربلند کرد و گفت: ”حضرت صدراعظم! باز تکرار می کنم: این چاه، آب ندارد و ما داریم برای کبوترهای خدا لانه می سازیم. صلاح در این است که از ادامهٔ حفاری در این منطقه خودداری شود“، اما گوش صدراعظم بدهکار نبود؛ با شنیدن این جمله از مقنی، ”میرزا آقاسی“ از کوره در رفت و فریاد زد: ”به تو چه مربوط است که این زمین آب دارد یا ندارد؟ اگر برای من آب نداشته باشد، برای تو که نان دارد!“ ✍گردآوری: @adabkhane
۱۴ دريای شور انگيز چشمانت چه زيباست/ آن جا كه بايد دل به دريا زد همين جاست/ (معاصر) @adabkhane
۵ ۱ (واژه های هم آوا برای املای کنکور سراسری) 🟩 گروهی از واژه ها از نظر گفتار یا شکل ظاهری در زبان فارسی یکسان هستند اما از نظر نوشتاری و معنایی تفاوت دارند. مانند: اثاث/اساس اسم/اصم سفر/صفر و.... ✍️ @adabkhane