❇️ آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه❇️
💠 غیبت 💠
🔰 بـدگویی کردن و غیبت منحصـر به زبـان نیست بلکه انسان به هر وسـیله اي عیب و نقصـی از غیر را بفهمانـد در
صورتی که آن شخص شیعه اثناعشري باشد غیبت است؛ خواه به گفتن به زبان،خواه به اشاره و رمز یا به نوشتن باشد .
✳️ فرقی نیست درحرام بودن غیبت بین کنایه و تصـریح، بلکه بسا باشدکه کنایه بدتر است ؛ مانند این که کسـی بگوید: الحمدالله
که خدا ما را مبتلابه همنشـینی با مردمان ظالم، یا به حب ریاست، یاسـعی درجمع کردن مال نکرد ، یا بگوید: نعوذ باالله از بی شرمی، یاخدا ما را محافظت کند از بی شـرمی ، و غرضـش ازگفتن این جمله هاکنایه زدن به شخص معینی باشد که مرتکب
این اعمال است .
❎ بسا باشد برخی افراد وقتی می خواهند ازکسی غیبت کنند اول از راه ریا و تشبه
به صلحا او را مدح و تعریف می کنند،
و درضمن تعریف عیبی از او را بیان می کنند ماننداین که می گویند فلانی چه شخص بسیار خوبی بوده اما روزگار او را مثل
ماکرد و از دست شیطان خلاصی نیافت.
✅ بعضی از غیبت کنندگان چون می خواهند غیبت کنندابتدا از راه نفاق، غم و اندوه خود را برحال آن شخص ظاهر می نمایند.
وحـال آنکه در دل خـود هیـچ انـدوهی ندارنـد ، مثلاـ میگویـد: آه چقـدر براي او غصه خـوردم و دلم سـوخت که آبرویش
ریخت و یا فلان عمل از اوسرزد یا به او اهانت شدخدا امر او را اصلاح فرماید، درصورتیکه اگر این منافق دوست او بود و
براي او غم و غصه داشت بایستی پشت سر اوچیزيکه او را ناراحت می کندنگویدو دعایی که درحق او می کند درخلوت
بکند، پس این اظهار غصه و دعا ازخباثت باطن او است وشـیطان لعین او را بازیچه خود قرار داده و امر را بر او مشتبه کرده و
به ریش او می خندد اگر ریش داشته باشد ؛ وحسنات او را به باد می دهدو اوچنان خیال می کند که کار خوبی کرده نمی داند که:
♻️خرده بینان عالم دانش و بینش از احوال و اوضاع برون او احوال درونش را درك می کنند.
🔷حمدگفتی کو نشان حامدون نی برونت را اثر، نی اندرون
🔶 رو ملاف از مشک ، کان بوي پیاز از دم تو می کند مکشوف راز
#کلام_بزرگان 5⃣1⃣
#آیت_الله_مجتهدی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست صوتی - هر نعمتی ما داریم از جانب خداست.mp3
1.07M
📌#پادکست 4⃣2⃣
💠 هر نعمتی ما داریم از جانب خدا ست 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 13 غررالحکم و بحارالانوار--.mp3
5.97M
🎙 شرح و توضیح بخشی از خطبه و حکمت های نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی.
#نهج_البلاغه 3⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حدیث زندگی 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰 آدم اگر از جوانی عادت و تمرین خواندن قرآن کند همیشه قرآن می خواند. هر چه هست از این جوانی است. اگر کسی در جوانی عادت کند، می شود.
✳️ترک العادة کالمعجز. ترک عادت مانند معجزه است.
👌 در متون دینی می گویند اگر به شما گفتند یک معتادی یک امری را ترک کرده باور نکنید. محال نیست ولی سختی کار دارد. معجزه مثل خرق عادت است. یک چیزی که گویا عادت است محال است آدم ترک کند.
✅اگر این کنترل قوی تر شود انسان سلطان اعضای باطنی خودش می شود . آن وقت سلطنت می کند و به سلطنت می رسد.
💠 بندگی کن تا که سلطانت کنند...
#گزیده_بیانات استاد ادیبی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ به نقل از حضرت آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️
🔰 کرامت اخلاقی 🔰
✳️ آقای علیاصغر حکمت را از نزدیک ندیده بودم . قصهای را مرحوم حاج آقای والد از مرحوم سید هبه الدین شهرستانی نقل کرد و مشابهش را در مقاله ای گویا از علیاصغر حکمت هم دیدم که با نقل مرحوم والد اندکی تفاوت داشت و البته این دو نقل با هم تنافی نداشتند . حکمت نوشته : حاج ملاهادی سبزواری همیشه درسش را با این شعر آغاز میکرد :
🔶 آری از قسمت نمیشاید گریخت
🔷 عین الطاف است ساقی هرچه ریخت
❎ روزی چند طلبه کرمانی وارد مدرسه حاج ملا هادی سبزواری می شوند و هنگامی که حاج ملا هادی وارد می شود ، شاگردان ادای احترام میکنند و از جا برمیخیزند و این چند طلبه هیچ حرکتی نمیکنند و مشغول پچپچ کردن و حرف زدن با یکدیگر می شوند و ملاهادی هم طبق معمول شعر را میخواند و درس را شروع میکند . طلبههای کرمانی هم تا آخر درس پیوسته با یکدیگر پچپچ میکردند ؛ به گونهای که شاگردان دیگر حواسشان پرت میشد . وقتی درس تمام شد و ملاهادی رفت ، شاگردان با ناراحتی به آنها اعتراض میکنند که چرا چنین رفتار خلاف ادبی را مرتکب شدید ؟ عالم بزرگواری وارد شد ، ولی شما هیچ احترام نکردید و علاوه بر اینکه خودتان از درس استفاده نکردید ، نگذاشتید سایرین از درس استفاده کنند ؟
✅ طلبههای کرمانی میگویند : واقع مطلب این است که ما در کرمان در فلان مدرسه مشغول تحصیل بودیم و نزد امام جمعه کرمان درس میخواندیم . در آن وقت جزوههایی از ملاهادی سبزواری بدست ما رسیده بود و ما با نگاه منتقدانه به آنها اشکال میکردیم . در همان زمان شنیدیم که حجاج از سمت بندرعباس وارد می شوند . بنا گذاشتیم که به استقبال حجاج برویم . بعد از استقبال و مراجعت به مدرسه چون جاده ها خاکی بود ، لباسهایمان گرد آلود شده بود . مشغول تکاندن لباسهایمان بودیم که مرد مسنی وارد شد و گفت : محل زندگی من خیلی دور است و من مریضم و اگر بخواهم بااینحال مراجعت کنم در راه تلف خواهم شد . اینجا هم پول کافی ندارم که جایی را برای استراحت اجاره کنم . اگر مانعی نیست ، اجازه دهید در یکی از حجرات مدرسه اقامت کنم تا بهبود پیدا کنم . یکی از طلبهها گفت : این مدرسه وقف طلاب است . اگر طلبه بودی ، اشکال نداشت و در غیر این صورت شرعاً امکان ندارد . خادم مدرسه که ((مش محمد )) نام داشت ، دلش به حال او سوخت و گفت : حجره خادم مستثناست . به حجره من بیا . آن طلبه گفت : حجره خادم بهعنوان خدمت مستثنا است و به طور مطلق مستثنا نیست . اگر خدمت می کنید ، اشکال ندارد و الا ممکن نیست . آن مرد گفت : مانعی نیست ، من خدمت میکنم . از آن به بعد طلبههای مدرسه برای امور خود به آن مرد دستور میدادند که مثلاً از چاه آب بیاور یا خرید کن . بعد از این قضیه ، آن مرد در جمع طلبهها بود. گاهی جزوههای ملاهادی را مطالعه میکردیم و نمیفهمیدیم و به او بد میگفتیم .
👌یک وقت مش محمد گفت : من از این شخص خوشم آمده است و میخواهم دخترم را به او تزویج کنم. ما اعتراض کردیم که مناسبتی ندارد که دخترت را به شخص غریب بدهی . خادم زیر بار نرفت و دخترش را به تزویج او درآورد . آن مرد اسهال خونی داشت و گاهی خوب میشد و بیماریاش دوباره عود می کرد . مدت اقامت او در کرمان دو سال طول کشید تا بهبودی کامل پیدا و به شهر خود مراجعت کرد . ما قدری تحصیل کردیم و علممان بیشتر شد و فهمیدیم که در آن وقت کلمات حاج ملاهادی سبزواری را نمیفهمیدیم و از ضعف علمی اعتراض میکردیم . به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ملاهادی سبزواری استفاده علمی کنیم و به همین جهت به سبزوار سفر کردیم و در درس ملاهادی حاضر شدیم . دفعتاً فهمیدیم که نوکر دوساله ما در کرمان همین حاج ملاهادی بوده ، که در مدت این دو سال هیچ اظهار نکرده بود . ما با دیدن ایشان خودمان را به کلی باختیم و نفهمیدیم چه کنیم و علت این رفتار خلاف ادب این بود .
📚 این مطلب را در مجلهای که اسمش را فراموش کردهام ، در مقاله ای گویا از علیاصغر حکمت خواندم . مرحوم والد از سید هبه الدین شهرستانی همین قضیه را نقل کرد ، با این تفاوت که آن شعر در نقل مرحوم والد نبود و زیاده ای در نقل مرحوم والد بود که در نقل حکمت نیست و آن اینکه سید هبه الدین میگفت : من در سبزوار در مجلس این قضیه را نقل کردم ، یکی از حضار گفت : من نوه همان مش محمد خادم هستم . بهعنوان مؤید این نقل ، در المآثر و الآثار درباره اسرار الحکم حاج ملاهادی سبزواری آمده است که کتاب را برای شاه نوشته است و ذیل آن افزوده : این مطالب را از عیال کرمانیه حاج ملا هادی که پشت پرده بود ، شنیدم .
(١٩ آذر ١٣٨٣ش)
📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤١٨ _ ٤٢١
#حکایت_های_آموزنده 4⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠
[ صفات مومن راستین بخش ٣ ]
🔰 دنباله ی آیه 《و عَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون》، نشانه دیگر مؤمنین این است که بر پروردگار خود توکل و اتکاء میکنند . یعنی چه توکل می کنند ؟ یعنی دست را روی دست میگذارند ، میگویند خدا خودش درست می کند ؟ نه ، معنای توکل این نیست . آن کسی که دست روی دست میگذارد در مقابل تکلیفها و تعهدها و مسئولیتها ، به جای اینکه نیروی خود را مسئول بداند ، معجزه خدایی را مسئول فرض می کند ؛ اینچنین آدمی باید بداند که قرآن این عمل را رد کرده است ، به صورت مشت محکمی بر دهان بنیاسرائیل که به موسی گفتند : 《 فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ》تو و پروردگارت بروید ، مشغول جنگ بشوید ، با دشمن بستیزید ، ما اینجا نشستیم _ به تعبیر بنده کنار دیوار ، زیر سایه _ وقتی فتح کردید ، ما را هم خبر کنید تا بیاییم . این را قرآن نفی می کند . این روش ، روش بنیاسرائیل مطرود ملعون دور از جاده انسانیت محروم از لذائذ دین و ایمان است ، برای آنهاست ، شایسته مسلم نیست . پس توکل به این معنا نیست .
⛔️ این حرفی که در بین مردم رایج شده _ دارم میگویم تا همه بشنوند و همه بفهمند _ اینی که رایج میان مردم است ؛ می گویند : آقا ، خدا خودش باید اصلاح بکند ، از بنده خدا کاری برنمیآید ؛ این غلط است . اگر از بنده خدا کاری برنمیآمد ، اگر برای از بین بردن و ریشهکن کردن فساد ، اراده آدمی و نیروی آدمی به کار نمیآمد ، خدا انبیا را بسیج نمیکرد . مردم را به پیروی از انبیا دعوت نمیکرد . انبیای الهی را با رسالتهای سنگین به صحنه نبرد این جهان نمیفرستاد . اینی که میبینید خدا کسانی را فرستاده ، برای ریشهکن کردن فساد و آن کسان از جنس بشرند ، پس بدانید که فساد بشری را بشر باید ریشهکن کند .
⁉️ پس توکل یعنی چه ؟ توکل یعنی در همه حال ، اتکا و امیدت به خدا باشد . اگر درست موشکافی کنید ، میبینید با این تعبیری که بنده عرض میکنم : در همه حال اتکا و امیدت به خدا باشد ؛ با این تعبیر ، توکل از صورت یک چیز مخدر درمیآید ، به صورت یک عامل برانگیزاننده و عامل تحرک ، جلوهگر میکند .
♻️ دیدید بعضیها در دشواریهای زندگی ، در بحرانها ، در آنجایی که از همه وسایل ظاهری دستشان کوتاه است ، چه میکنند ؟ دیدید ؟ شنیدید ؟ یکی از چند کار را انجام میدهند :
⚫️ یا تسلیم دشمن می شود ، می گوید وقتی کاری از من برنمیآید چه کنم ؟ تسلیم دشمن ، این یک .
🔴 یا تسلیم مسیر عادی زندگی میشود ، نمیرود در مقابل دشمن به خاک بیفتد ، اما عملاً راهی و روالی را در پیش میگیرد ، حرکتی و تلاشی را به جای میگذارد و فراموش میکند که تسلیم جریان عادی زندگی شده در حقیقت . اینچنین آدمی هم اگر چه ظاهراً تسلیم دشمن نشده ، باطناً تسلیم دشمن شده ؛ این هم یک جور ، یک حالتی که معمول مردم در یک چنین بحرانهایی در پیش میگیرند .
🔵 راه دیگر این است که به زندگی خودشان خاتمه بدهند . آن جنابی که وقتی به حکومت میرسد مثلا ،ً از اطراف گربهرقصانی های قدرتهای بینالمللی او را به ستوه میآورند ، هر وقتی ، هر روزی از یک گوشه مملکتش ، یک سر و صدای علیهش درست می کنند ، وقتی که ناچار ناچار می شود ، وقتی ذله می شود ، خسته می شود ، بیچاره می شود ، به زندگی خودش خاتمه می دهد ، انتحار می کند .
✅ اینها راههایی است که یک انسان بیخدا در بنبستها برایش مطرح میشود . وقتی به بنبست رسیدی ، وقتی به جایی رسیدی که به نظرت می آید اینجا ته کوچه است ، راهی در بین نیست ، بر روی مردم معمولی چند در باز میشود ، در تسلیم ،تسلیم دشمن شدن ، در تسلیم ، تسلیم حوادث شدن ، تسلیم جریان طبیعی زندگی شدن ، در خودکشی و انتحار ، خود را نابود کردن و راحت شدن و احیاناً پشیمانیها ، اما برای انسان با خدا در دیگری در بنبستها باز میشود که باز شدن آن در ، درهای دیگر را ، درهای شرافت کش را به روی او میبندد . آن در ، چه دری است ؟ در توکل به خدا . می گویند اینجا بنبست است . میگویند خدایی که من میشناسم بنبست را هم میشکافد . بنبست چیست ؟ از نظر خدا بنبست نداریم ما . همه بنبستها با دست قدرت خدا بن باز است ! راه دارد .
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٣ و ٥٤
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 0⃣2⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ تفاوت بین غیبت ، کنایه و انتقاد و ملاک تشخیص آنها چیست ؟ آیا گلایه کردن از افراد مختلف در نزد افراد دیگر غیبت محسوب نمیشود ؟ بعضی مواقع در مناسبات کاری ، ممکن است چند نفر کارمند به رفتار شخص یا قسمتی از اداره انتقاد داشته باشند ، بنابر این در محافل چندنفره در این خصوص ، زبان به انتقاد و اعتراض میگشایند . همین گونه است انتقاد دانشجویان نسبت به استاد یا انتقاد مردم از مسئولین . آیا این نوع از انتقادها . غیبت به حساب نمیآید ؟
🔰 غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی ؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است ؛ و فرقی نمیکند که برای عیبجویی باشد یا برای گله و یا بهعنوان انتقاد . مهم این است که عیب مخفی یک مؤمن را برای کسانی که آن را نمیدانند ، بگویید و آشکار کنید ؛ بنابراین اگر مسئله مورد بحث ، عیبی آشکار است ، مثلاً حرفی است که در جمع مردم گفته شده ، دیگر غیبت نیست .
❎ البته زمانی که از عیب آشکار به قصد عیب جویی سخن بگویی ، از سر دشمنی یا برای تخریب و یا از روی حسادت و امثال اینها ، ممکن است بازهم حکم غیبت را داشته باشد ؛ پس اگر برای حل مشکل ، آن را به کسی میگویی درحالیکه تو نمیخواهی او را خراب کنی ، بلکه میخواهی از راهی او را اصلاح کنی یا با گفتن به مسئول مربوطه میخواهی او راهی برای حل مسئله پیدا کند و عیب برطرف شود ، مانعی ندارد .
📚 رهنمای طریق ، ص ٤٥ و ٤٦
#رهنمای_طریق 3⃣2⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله❇️
💠 عمل برای آخرت 💠
🔰 وسیله ساختن خانه بهشتی که در آینده مورد نیاز ضروری ماست ، همین اذکار و صالحاتی است که در اینجا بدان مشغولیم و اغلب از آنها غافلیم . آدمی اگر نماز بخواند ، اگر امر به معروف کند ، اگر نهی از منکر کند ، اگر به خلق خدا خدمت کند ، اگر دلی را شاد کند ، اگر از دلی غصه بردارد ، اگر گرفتاری کسی را برطرف کند ، اگر به پدر و مادر خود احترام بگذارد و نسبت به آنها نیکویی و ادب به خرج دهد و در مقابل آنها کوچکی و تواضع کند و اخلاق خوب نشان دهد و... اینها همه ، برای او نفقه و مصالح ساختمانی محسوب میشود .
✳️ مسئله منحصر در بحث ساختمان و بناهای بهشتی هم نیست . بلکه احتیاجات و لوازم حیات اخروی انسان با اعمال امروزش تهیه می شود . مسئله این است که آدمی با عملش سرنوشت خود را تعیین میکند . اگر انسان به سعادت برسد ، ثمره کاری است که خودش انجام داده و اگر سرنوشتش بد باشد و به شقاوت برسد ، بازهم کاری است که خودش انجام داده .
#کلام_بزرگان 6⃣1⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست صوتی - جهاد سه گانه.mp3
941K
📌#پادکست 5⃣2⃣
💠 جهاد سه گانه 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani