eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
861 عکس
194 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ تفاوت بین غیبت ، کنایه و انتقاد و ملاک تشخیص آن‌ها چیست ؟ آیا گلایه کردن از افراد مختلف در نزد افراد دیگر غیبت محسوب نمی‌شود ؟ بعضی مواقع در مناسبات کاری ، ممکن است چند نفر کارمند به رفتار شخص یا قسمتی از اداره انتقاد داشته باشند ، بنابر این در محافل چندنفره در این خصوص ، زبان به انتقاد و اعتراض می‌گشایند . همین گونه است انتقاد دانشجویان نسبت به استاد یا انتقاد مردم از مسئولین . آیا این نوع از انتقادها . غیبت به حساب نمی‌آید ؟ 🔰 غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی ؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است ؛ و فرقی نمی‌کند که برای عیب‌جویی باشد یا برای گله و یا به‌عنوان انتقاد . مهم این است که عیب مخفی یک مؤمن را برای کسانی که آن را نمی‌دانند ، بگویید و آشکار کنید ؛ بنابراین اگر مسئله مورد بحث ، عیبی آشکار است ، مثلاً حرفی است که در جمع مردم گفته شده ، دیگر غیبت نیست . ❎ البته زمانی که از عیب آشکار به قصد عیب جویی سخن بگویی ، از سر دشمنی یا برای تخریب و یا از روی حسادت و امثال این‌ها ، ممکن است بازهم حکم غیبت را داشته باشد ؛ پس اگر برای حل مشکل ، آن را به کسی می‌گویی درحالی‌که تو نمی‌خواهی او را خراب کنی ، بلکه میخواهی از راهی او را اصلاح کنی یا با گفتن به مسئول مربوطه می‌خواهی او راهی برای حل مسئله پیدا کند و عیب برطرف شود ، مانعی ندارد . 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٥ و ٤٦ 3⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله❇️ 💠 عمل برای آخرت 💠 🔰 وسیله ساختن خانه بهشتی که در آینده مورد نیاز ضروری ماست ، همین اذکار و صالحاتی است که در این‌جا بدان مشغولیم و اغلب از آن‌ها غافلیم . آدمی اگر نماز بخواند ، اگر امر به معروف کند ، اگر نهی از منکر کند ، اگر به خلق خدا خدمت کند ، اگر دلی را شاد کند ، اگر از دلی غصه بردارد ، اگر گرفتاری کسی را برطرف کند ، اگر به پدر و مادر خود احترام بگذارد و نسبت به آن‌ها نیکویی و ادب به خرج دهد و در مقابل آن‌ها کوچکی و تواضع کند و اخلاق خوب نشان دهد و... این‌ها همه ، برای او نفقه و مصالح ساختمانی محسوب می‌شود . ✳️ مسئله منحصر در بحث ساختمان و بناهای بهشتی هم نیست . بلکه احتیاجات و لوازم حیات اخروی انسان با اعمال امروزش تهیه می شود . مسئله این است که آدمی با عملش سرنوشت خود را تعیین می‌کند . اگر انسان به سعادت برسد ، ثمره کاری است که خودش انجام داده و اگر سرنوشتش بد باشد و به شقاوت برسد ، بازهم کاری است که خودش انجام داده . 6⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست صوتی - جهاد سه گانه.mp3
941K
📌 5⃣2⃣ 💠 جهاد سه گانه 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 6⃣2⃣ 💠 من همیشه از دین حمایت می کنم 💠 بخش اول 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
🔰 پا روی نفس گذاشتن سختی اش بیشتر از پا روی مین گذاشتن است. 🔰 ❇️ در روایت فرمودند اولیای الهی هفتاد بار در این راه می میرند و زنده می شوند و شهید یک بار شهید می شود. ✳️ این راه سختی زیادی دارد. آیا من حرف می زنم همانگونه که خدا بگوید؟و گوش می کنم همانگونه که خدا می فرماید؟ اگر از دست پدر و یا معلم ناراحت می شوم همانگونه حرف می زنم که خدا می خواهد یا اینجا آن آدم نیستم و هر طور که نفس می خواهد عمل میکنم؟! 👈باید در نقطه نقطه ی زندگی تکلیف شرعی خود را بدانیم و طبق آن عمل کنیم. اینکه می گوئیم درس خوب بخوانید هم از حیث علمی و هم از حیث باوری و عملی، این است که اینها مقدم بر این علوم می باشند. استاد ادیبی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 عقوبت دنیوی 🔰 ✳️ مرحوم میثمی در دارالسلام نوشته‌اند : حدود سال ١٢٨٦ قمری در سنواتی که ساکن نجف بودم ، وضع معیشتم بسیار دشوار شد . یکی از آشنایان به من گفت : چرا شما وضعتان را به آقایان علما بازگو نمی‌کنید ؟ گفتم : من اگر بگویم و پاسخ منفی بشنوم ، از آبرویم مایه گذاشته‌ام و این خلاف شرع است . آن شخص اصرار کرد و گفت که عدم اظهار خلاف شرع است ، زیرا خانواده‌ات در مضیقه هستند و دلایلی بر حرمت در مضیقه بودن عائله آورد . وقتی تسلیم شدم ، اسم چند نفر از آقایان را ذکر کرد و من دلایلی بر عدم درخواست از آن‌ها ذکر کردم . در نهایت اسم یکی از آقایان را ذکر کرد و گفت که اخیراً برای او وجه معتنابهی آمده و اگر به او مراجعه کنیم ، دست خالی برنمی‌گردیم . قبول کردم و کتابی را که تالیف کرده بودم ، به آن آشنا دادم تا به آن آقا بدهد و در آن نامه نیز نوشتم : شما از مرتبه علمی من آگاه هستید ولی احتیاطاً کتاب خودم را نیز فرستادم تا ملاحظه کنید و همین که تاکنون به شما مراجعه نکردم ، نشانگر استیصال و استحقاقم است و ضرورت مرا به این کار وادار کرده است . نامه و کتاب را به آن شخص دادم و او نزد آن عالم رفت . وقتی کتاب را به او داد ، آن را جلوی خود گذاشت و نامه را خواند و گفت : در مقام علمی ایشان شکی نیست و استحقاق وی نیز محرز است . خدا به او کمک کند . آن واسطه وقتی این جواب را برای من نقل کرد ، گویا کوه را بر سر من کوبیدند . من پیوسته خود را برای این کار توبیخ می‌کردم . این ماجرا آرامش را از من گرفت . با خودم گفتم به حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشرف شوم و با حضرت درددل کنم . به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم : شما به ماجرای من و این آقا واقف هستید . اگر مراجعه من به او خلاف بوده ، من استحقاق تنبیه دارم و برای آن آماده‌ام . اما اگر من تقصیر نداشتم و این آقا کوتاهی کرده ، من حرفی ندارم و هر جور صلاح می‌دانید ، خودتان مواخذه کنید . ✅ بعد از توسل به خانه رفتم و خوابیدم . در خواب دیدم که از نجف به سمت کوفه بیرون می‌روم و حضرت امیر علیه‌السلام با جمعی از کوفه به سمت نجف تشریف می آورند و من به حساب این‌که از حضرت دلخور بودم ، از وسط راه کنار رفتم ولی زیرچشمی حرکات حضرت از نظر می‌گذراندم . دیدم حضرت مسیرش را تغییر داد و به سمت من آمد و فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم . سپس پولی را به من داد . دوباره فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم دوباره مشتی دیگر پول به من داد . باز فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم و مشتی دیگر داد . همین طور عرض کردم : کفایت کرد . فرمود : باز می دهم . باز می دهم و پیوسته پول داد . از خواب بیدار شدم ، بعد از نماز عشاء به حرم رفتم و بعد از خروج آن شخص را دیدم که گفت : خبر داری فلانی سکته کرده و زبانش بند آمده است ؟ برای معالجه او بسیار خرج کردند ولی مؤثر واقع نشد و درس و بحث آن عالم تعطیل شد تا این‌که از دنیا رفت . چند روز بعد وکیل میرزای شیرازی نزد من آمد و گفت : از طرف میرزا این پول برای شما فرستاده شده است . چند روز بعد باز از طرف میرزا پولی به من رسید . باز چند روز بعد از طرف میرزا مبلغ دیگری فرستاده شد . پیوسته این مبالغ با فاصله زمانی از طرف میرزا به دست من می‌رسید . من فهمیدم که حواله حضرت به وسیله میرزای شیرازی به دست من می‌رسد . با خودم فکر کردم شاید این مبالغ قطع شود و چون وقت معین و مرتبی نداشت ، به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم : حالا که عنایت فرمودید ، این احسان را شهریه و ثابت و باقی قرار دهید . چند روز بعد وکیل میرزا نزد من آمد و گفت : از طرف میرزا برای شما مقرری به‌صورت شهریه قرار داده شد . مرحوم میثمی افزوده است : الان هم که در تهران هستم و خانواده‌ام در نجف ، همچنان این شهری پیوسته به ما پند پرداخت می‌شود و قطع نشده است . ( ١٥ فروردین ١٣٧٧ شمسی ) 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤٣١ الی ٤٣٣ 5⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠 [ صفات مومن راستین بخش ٤ ] 🔰 چهارم 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》آن‌ها که به پا می‌دارند نماز را . آقایان ، توجه کنید ، یک فرقی است بین تعبیر الذین یصلون و 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》. یصلون، یعنی نماز می‌گزارند . اگر فقط نمازگزاردن مطرح بود ، فقط این دولا راست شدن مطرح بود ، این‌جا لازم نبود که 《 يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》 بگویند ، دو کلمه بیاورند ، طول و تفسیر بدهند ، می توانستند بگویند یصلون ، الذین یصلون ، آن‌هایی که نماز می‌خوانند . پیداست که 《َ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ》 به پا می‌دارند نماز را ، غیر از نماز خواندن است ، یک چیز دیگری است ، یک حقیقت برتر و بالاتری است . به نظر شما این حقیقت چیست ؟ بپا داشتن نماز یعنی ؟ ✳️ چند جور می‌شود احتمال داد ، ممکن است همه این احتمالات هم درست باشد . 🔷 یکی این‌که بگوییم اقامه نماز ، به پا داشتن نماز ، یعنی نماز را به‌صورت کامل ، به صورت همه‌جانبه ، به صورت تمام به جا آوردن ، یعنی به صورت کامل انجام بدهد ،با ارکان صحیح ، با توجه به آموزش‌ها و الهام‌های نماز ، اگر کسی این‌جور نماز بخواند ، جداً فلاح و رستگاری در انتظار اوست . 👌 آدمی که نماز خوب می‌خواند ، همه مشکلات برایش آسان است . شنیدید که بعضی از بزرگان دین ، در هنگام توجه شدائد و مصیبت ها ، دو رکعت نماز می‌خواندند ؟ شنیدید که رسول خدا در هنگام بحران‌ها و شدت ها رو می کرد به بلال می‌گفت : 《ارحنا یا بلال》 ما را آسوده کن ، برو اذان بگو؛ واقعاً اگر کسی اقامه نماز بکند ، با توجه ، با خضوع ، با خوشوع ، با حال ، با ادراک آنچه دارد انجام می‌دهد و آنچه می گوید ، و به قصد نتیجه‌گیری از نماز ، هر کسی نماز بخواند ، اقامه نماز به این معنا بکند ، تحقیقاً آنچه را که به مؤمنین وعده داده شده است ، برای او وجود خواهد داشت. 🔶 احتمال دیگر این است که 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》نماز رابه پا می‌دارند ، یعنی در جامعه به پا می‌دارند ، جامعه را جامعه نمازخوان می کنند . بعضی ها دلشان خوش است که خودشان نماز می خوانند ، به جای هفده رکعت در شبانه‌روز ، پنجاه و یک رکعت می‌خوانند ، غیر از نمازهای مستحبی دیگر. ❎ اگر بگویند ، بابا ، مردم گروه‌گروه از دین دارند رو بر می گردانند ، غمشان نیست . گفت : آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج. می‌گوید آقا ، ما گلیم خودمان را در ببریم ، خیلی کار است ، خیلی هنر است . به دیگران نمی‌رسیم . بعضی این‌جوری اند . این نماز کامل نیست. ⁉️ نشانه ایمان چیست ؟ اقامه صلاة ، نماز را در جامعه به پا داشتن ، همگان را نمازخوان کردن ، نه به‌معنای این‌که یک عبادت همه انجام بدهند ، نه این‌که فلانی نمازخوان نیست ، نماز خوانش کنیم ؛ یعنی جامعه نمازخوان ، این جامعه ای که دائماً به یاد خدا و در راه خداست. جامعه‌ای که می‌گوید 《إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ》 جز خدا کسی را عبادت و عبودیت نمی‌کند و جز به خدا به هیچ کس دیگر اتکا و از کسی استعانت نمی‌جوید . جامعه نمازخوان یعنی آن جامعه‌ای که هر روز از سردمداران فساد ، یعنی 《مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ》 و از دنباله روان فساد ، یعنی از《ضَّالِّينَ》 تبری می‌جوید . نماز این‌هاست . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٥ _ ٥٧ 1⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ 💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : 《 مَنْ تَطَوَّلَ عَلى اَخِیْهِ فى غَیْبَة سَمِعَها فِیهِ فى مَجْلِس فَرَدَّها عَنْهُ رَدَّ اللّهُ عَنْهُ اَلْفَ باب مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنیا وَالاْخِرَةِ، فَاِنْ هُوَ لَمْ یَرُدَّها وَ هُوَ قادِرٌ عَلى رَدِّها کانَ عَلَیْهِ کَوِزْرِ مَنْ اِغْتابَهُ سَبْعینَ مَرَّةً》 هر کسی ببیند که در مجلسی از برادر دینی او غیبت می شود و بد او را می گویند ، و از وی دفاع نماید ، خداوند هزار نوع شر دنیا و آخرت را از او دور می کند ؛ و اگر غیبت را شنید و با این که می توانست از برادرش حمایت کند ، آن را رد نکرد ، گناهش هفتاد برابر کسی است که غیبت نموده است . 📖 بحار الانوار : ٧٢ ، ٢٢٦ ⁉️ اگر پدر و مادر ، به غیبت اشخاص بپردازند ، فرزند ، تا چه حد مجاز به نهی کردن آن‌ها و دفاع از شخص غایب خواهد بود ؟ آیا دلگیر شدن والدین از این برخورد فرزندشان ، وظیفه فرزند را کمتر می‌کند و آیا در صورت عدم توجه والدین و ناراحت شدن آن‌ها ، تکلیف از فرزندشان ساقط می‌گردد ؟ 🔰 اگر پدر مادر غیبت کنند ، بایستی آن‌ها را از این کار نهی نمود و از مؤمن غائب دفاع کرد ، البته با کمال ادب ، اخلاق ، اظهار کوچکی و تواضع در برابر والدین . دلگیر شدن آن‌ها هم ، چون به خاطر گناهی است که می‌کنند ، مانعی برای فرزند ایجاد نمی‌کند . درهرصورت شما وظیفه مقابله با گناه و دفاع از مؤمن را برعهده دارید . حال اگر آن‌ها به دفاع شما اعتنا نمی‌کنند و به غیبتشان ادامه می دهند ، بایستی از مجلس آن‌ها برخیزید . اما همه کارها را باید با فکر و محاسبه انجام دهید که دلگیری و ناراحتی بی‌جا به وجود نیاید. 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٦ و ٤٧ 4⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله حق شناس رحمه الله ❇️ ✳️ مؤمن به دنبال انجام همه‏ ى خيرات است ‏‏✳️ 🔰 اين قسمت از بيان حضرت خيلى براى بنده تأسف ‏آور بود كه می ‏فرمايد: «لايدع للخير غاية الا امها و لا مظنة الا قصدها». يعنى اگر در جايى مظنه و احتمال اين باشد كه خدا در آنجاست، به دنبال آن می ‏رود. ♻️ اين معنى فرمايش رسول اكرم (ص) است كه فرمودند: می ‏بينم كسانى را كه به تمام شاخه‏ هاى شجره‏ ی طوبى دست يافته‏ اند. صدقه می دهد، نماز جماعت می خواند، درس می خواند، اطاعت پدر و مادر مى ‏كند، پذيرايى از پدر و مادر مى ‏كند، دلجويى از فقراء مى ‏كند و ... ✅ در بيان حضرت كه مى‏ فرمايد: «و لايدع للخير غاية»، كلمه‏ ى «خير» يك عنوان كلى است و مصاديق متعددى دارد. هر جا اسم «خير» باشد، مؤمن به سراغ آن مى ‏رود. آيا من و شما اين‏طور هستيم؟ 🔸اگر مردى برون آى و سفر كن 🔸هر آنچه پيشت آيد زان گذر كن‏ 🔹خليل آسا برو حق را طلب كن 🔹شبى را روز و روزى را به شب كن‏ 🔻دهد حق مر تو را هر چه تو خواهى 🔻نمايندت همه اشياء كما هى‏ 📚 متن سخنان اخلاقی آیت الله حق شناس تهرانی ، دفتر اول ، ص٣٨ 7⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani