📃🛰 #ادبیات_علمی 🛰📄 ش ۲
🛰🌩 #الکترومغناطیس 🌩🛰 ش۲
🔔 مقدمه
❓‼️کسانی که امروز درباره علم پزشکی خودشان را #مجتهد (#پروفسور، #دانشمند) فرض کرده اند، مگر می شود کسی که اصلا از علم شیمی و فیزیک سر در نمی آورد، ادعای اجتهاد در پزشکی را داشته باشد؟
🔶 شاهد بحث ما (مثال، منظور)جناب #ابو_علی_سینا و حکمای دیگر نیست؛ چون ایشان این قاعده را رعایت کردند و ابتدا مسایل #طبیعیات (فیزیک و شیمی و ...) را داشته اند؛ شاهد بحث ما افراد غیر اهل است.
🔅البته بحث ما در فیزیک و شیمی بسیار فراتر از این بحثهای طبیعیات گذشته هست، زیرا مسایل طبیعیات مربوط به دوران خودش بوده و برای همان زمان کاربرد داشته. بله امروز هم باید از آن استفاده کرد.
🧐 مثلاً آیا همین بحث #الکترو_مغناطیس_قلب در مباحث #طبیعیات دوران قبل بوده است؟
اصلا در آن زمان کشف نشده بود تا ایشان به این مساله در قلب پی ببرند ...!!!
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "فیریک قرآن"
🆔 @physical_chemistry_af
📃🛰 #ادبیات_علمی 🛰📄 ش۳
🔔🔔ادبیات می تواند پزشکی را استنباط کند اما...
✅عملیات گردش خون در قرآن
❓ سؤال: آیا استخراج مسایل پزشکی از قرآن، #وظیفه_حوزه است؟
‼️ مثلا اگر دانشجوی دکتری رشته قلب، نزد شمای #مفسر و #فقیه بیاید و بگوید یک مساله ساده از قرآن درباره قلب بگو، مثلا گردش خون و مسایل آن؛ شما فقیه و مفسر چه میگوئید؟
❓مفسر ما به چه مجوزی قلب در قرآن را به معنای #دل و #روح معنا کرد؟
❓❓‼️آیا با همین استدلال ساده که بگوید: "قرآن عقل و فهم و هدایت را به قلب نسبت داده و اینها ربطی به قلب بدن ندارد"!!!!!
🥵 شما آیا علم تخصصی پزشکی داشتی که به مجرد همین استدلال ساده از مهمترین آیه قرآن گذشتی؟!؟!؟
🥵🥵 در واقع با همین شیوه معنا کردن، پزشکی را از قرآن گرفته شده است.
یک معنا کردن "قلب" می تواند قرآن و پزشکی را از هم جدا کند، یا اینکه پزشکی را به قرآن برگرداند.
❓❓به نظر شما حوزه علمیه ای که هنوز خودش نتوانسته عامل مبتدا و خبر را(که هشت قول در آن مطرح شده) به صورت اجتهادی حل کند، آیا این مسایل را توانسته حل کند؟ 💢💢
🔅🔅 مجموعه و فقاهت یک مجموعه جهادی است که توانسته است مسایل علمی قلب را از طریق قرآن (و بر اساس ادبیات پزشکی قرآن) استنباط نماید.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
🔘 #ادبیات_اجتهادی 🔘 ش۷
💠مقایسه مکتب ادبی فقها و مکاتب ادبی رایج.
💢مکتب بصره با سیبویه شروع گردید.
🔶سیبویه در شیراز متولد شد سپس به بصره رفت و در درس خلیل شرکت نمود.
💢مجموعه ادبیات و فقاهت، برای اولین بار فقیهان شیعه را به عنوان یک مکتب ادبی معرفی نمود که توانایی دارد همه مسایل ادبی را استنباط نماید.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
📃🛰 #ادبیات_علمی 🛰📄 ش۴
🔆ادبیات فیزیک و شیمی
❓الکترو مغناطیس چگونه از قرآن استنباط می-شود؟
❓سؤال:
👈👈مهمترین چیزی که موجب استنباط مسایل علم فیزیک و شیمی از قرآن می-شود چه علمی است؟
👈👈چرا حوزه های علمیه هیچ گامی در این زمینه بر ندشته اند؟
🔔🔔کمبود حوزه و دانشگاه در کدام بخش است که نمی توانند تولید علم در بخش فیزیک و شیمی داشته باشند؟
🔐مجموعه ادبیات و فقاهت بر اساس چه روشی می تواند علوم فیزیک را استنباط نماید؟
🌐 معلوم است نظام آموزشی که قرآن در آن جایگاهی ندارد، نمی تواند تولید علم کند. در مجموعه ادبیات و فقاهت بر اساس ادبیات عرب (که زبان قرآن است) توانسته به صورت اجتهادی و علمی مسایل علوم مختلف را استنباط نماید.
🔔بنابراین در علم فیزیک و شیمی نیز مهمترین علم ادبیات است، چون مهمترین منبع علوم، قرآن و روایات است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "فیریک قرآن"
🆔 @physical_chemistry_af
🔘 #ادبیات_اجتهادی 🔘 ش 8
💠 مقایسه مکتب ادبی فقها با مکاتب ادبی رایج
💢 یکی از اصول مهمی که سیوطی از آن در مسایل ادبیات استفاده می کند، قیاس است.
💢 اشکالی که بر ایشان وارد می شود این است که معمولا مواردی که سیوطی از قیاس استفاده نموده باطل است. زیرا مجرد شباهت، دلیل بر الحاق حکم نمی شود.
البته این بحث (قیاس) دارای تفصیل است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔘 #ادبیات_اجتهادی 🔘 ش 9
💠 مقایسه مکتب ادبی فقها با مکاتب ادبی رایج.
‼️ علامه طباطبایی کجا و عباس حسن کجا.
‼️ شأن فقیهان در استنباط ادبیات کجا و ادیبانی چون سیوطی و ابن هشام کجا؟
🥵 مفسری که مقلد ادیب است با فقیهی که در ادبیاتش مقلد است چه معنایی برای فقاهت و تفسیرش میشود کرد؟
😟😟 مجموعه ادبیات و فقاهت فقط حدود 10 جلد کتاب درباره اصول ادبیات فقیهان و ادیبان و مقایسه آنها تالیف نموده است. و مکتب ادبی فقها را تاسیس نموده است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
📃🛰 #ادبیات_علمی 🛰📄 ش5
✅ عملیات گردش خون در قرآن
👈 گفته شد چندین علم نیاز است که بتوانیم پزشکی را (در تمام جزئیاتش) از قرآن استنباط کنیم. (توجه: این علوم گفته شده اختصاص به تولیدات علمی مجموعه ادبیات و فقاهت دارد .)
❇️ ادبیات اجتهادی (یعنی اولین علم) چه بخشی از استنباط مسایل پزشکی را تامین میکند؟
◀️ ادبیات اجتهادی بعد از مرحله ادبیات تقلیدی است.
😟🔔 ادبیات تقلیدی یعنی همین چیزی که در #حوزه_علمیه خوانده میشود و افرادی که شاید سالیان سال صرف و نحو را درس داده اند اما هنوز در اجتهاد دیدگاه های مختلف درمانده اند.
🔔🔔 نهایت هم و غم این نظامهای آموزشی پرورش #مقلد_متخصص (در ادبیات) است. یعنی پرورش کسی که مثلاً کتاب "سیوطی " و نظریات او و ابن مالک را خوب توضیح دهد و تدریس کند.
🔶 البته این نظامهای آـموزشی پیشوند "مقلد" را مخفی میکند.
🔔🔔 مسئولی که خودش هنو ز معنای ادبیات اجتهادی را نمی داند. چگونه برای #نظام_آموزشی برنامه ریزی میکند. الله اعلم.
❌❌ نکته مهم:
بسیاری از کسانی که امروزه ادعای طب اسلامی دارند، (جالب اینکه بیشتر از همه هم ادعا دارند) حتی همین سطح از ادبیات را نیز تسلط ندارند. این را با اطلاع دقیق میگویم.❌❌
❇️ در حالی که پزشکی قرآن در مجموعه ادبیات و فقاهت، سه مرحله در ادبیات تعریف می کند
👈 (1. ادبیات تقلیدی. 2. ادبیات اجتهادی. 3. ادبیات علمی پزشکی)
👈 بعد از تسلط بر اینها است که وارد قرآن شده و مسایل پزشکی را از قرآن استنباط میکند.
ادامه دارد..
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
📃🛰 #ادبیات_علمی 🛰📄 ش 6
❤️ #قلب 🧡 ش 11
✅ عملیات گردش خون در قرآن
❇️ ادبیات اجتهادی چه مرحله ای از پزشکی قرآن را تامین میکند؟
🔔🔔 گفته شد ادبیات رایج در نظامهای آموزشی تقلیدی است. (آنهم سطح نازل تقلید).
📚 معلوم است. با این ادبیات نمی توان استنباط پزشکی از قرآن داشت؟(لذا میگویند قرآن فقط برای هدایت است نه بیان مسایل علمی)
💡با این ادبیات حتی نمی توان قرآن را به صورت دقیق علمی ترجمه کرد، چه رسد به استنباط مسایل علمی قرآن.
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
#گزارش_تصویری
جلسه بررسی و تبیین #نقش_ادبیات در نظام مهندسی #علوم_اسلامی
فیزیک، پزشکی، شیمی، کشاورزی، سیاست، فلسفه، عرفان و ...
⭕ در حال برگزاری
🕖 از ساعت ۷ الی ۱۱
🏢 حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
📌استان قزوین، خ پیغمبری
🎧 به زودی صوت جلسات بارگزاری می شود.
http://eitaa.com/joinchat/1348010001Ca7116ed3ed
#گزارش_تصویری
جلسه بررسی و تبیین #نقش_ادبیات در نظام مهندسی #علوم_اسلامی
فیزیک، پزشکی، شیمی، کشاورزی، سیاست، فلسفه، عرفان و ...
⭕ در حال برگزاری
🕖 از ساعت ۷ الی ۱۱
🏢 حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
📌استان قزوین، خ پیغمبری
🎧 به زودی صوت جلسات بارگزاری می شود.
http://eitaa.com/joinchat/1348010001Ca7116ed3ed
سلام
جهت تبادل و ارتباط با فضای دانشگاه و دانشجویان نیاز به تبادل با کانال های دانشجویی داریم.
اگر کسی میتونه تو این امر کمک کنه به این آیدی اطلاع بده
@Hasan_ganjgoli_af
🌺🌺🌺
#کاربرد_فقهی_ادبیات
💠 در روایت : "لا سبق الا فی خف او حافر او نصل".
ترجمه:
مسابقه نیست مگر در سه چیز:
شتردوانی یا اسب دوانی یا تیر اندازی
✅ در این جا بحث در مورد «سبق» است. «سبق» را به دو صورت می شود تلفّظ کرد:
1- «سَبق» به سکون باء: مسابقه دادن
2- «سَبَق» به فتح باء: جایزۀ مسابقه
✍️ در هر یک از أشکال فوق معنای روایت متفاوت می شود.
1️⃣ بنابر صورت اوّل(سَبق) یعنی مسابقه جایز است. یعنی مسابقه در این سه مورد اشکالی ندارد. در این صورت دربارۀ جایزه حرفی نزده فقط گفته مسابقه در هیچ موردی جایز نیست مگر سه مورد. فقط در مورد مسابقه بحث کرده.
2️⃣ بنابر صورت دوّم(سَبَق) بحث در مورد جایزه است، اصلاً کاری به اینکه مسابقه دهنده(حریف) کیست و رشتۀ مسابقه چیست ندارد. فقط بحثش برد و باخت و امثال این است.می گوید جایزه گرفتن و برد و باخت جایز نیست، نه مسابقه، مسابقه که اشکالی ندارد.
◀️ بحث در مورد أشکال اسم ها بود، در قدیم چون خودشان حرکت حروف را می دانستند لذا هنگام نوشتن الفاظ حرکت حروف را نمی گذاشتند و این باعث می شد برای افراد در دوره های بعدی این احتمالات مطرح شود که مثلاً این سَبق است یا سَبَق.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat