حكايت شده: يكي از عباد و زهاد، در وقت مردن، اطرافش را گرفته بودند. گفتند: اينها براي خودشان گريه مي كنند. چون خر و حمال ايشان بودي، شتر بارشان بودي، گاو شخم ايشان بودي؛ از دست ايشان مي روي، و لهذا گريه و ناله مي كنند.
آن عابد ملتفت گريه ايشان شد. از آنها سؤال كرد: چرا گريه مي كنيد؟ يكي گفت: به جهت آنكه بي شوهر مي شوم. و ديگري گفت: كفيلي ندارم. يكي گفت: تو پشت و پناه من بودي. يكي گفت: بعد از تو پرستاري و غمخواري ندارم. و هكذا از اين گونه كلمات گفتند.
آن عابد ملتفت شد. گفت: برخيزيد از اطراف من دور شويد! بگذاريد مرا به حال خودم. نديدم يكي از شماها كه بر من گريه كند كه مي روي از اين عالم به آن عالم، بر تو چه خواهد گذشت؟ كارت به كجا خواهد رسيد؟
بلي، مثل ابوذر در حديث وارد است كه پسرش كه ارتحال يافت، رفت بر سر قبر او گفت: اي فرزند از تو راضي بودم. خدا از تو راضي باشد. غصه و اندوهي براي تو ندارم، و غصه اي كه دارم اين است كه بر تو در آنجا چه خواهد گذشت؟ با تو چه گفتند و چه كردند؟
آيه الله شيخ جعفر شوشتري
منبع
صادق حسن زاده، مجالس شوشتري، مجلس چهارم.https://eitaa.com/adinebaharan
زمان حال
ارتباط با زمان حال به معناي زندگي كردن در لحظه كنوني و تمركز كردن و مشاركت داشتن كامل در هر فعاليتي است كه در حال انجام آن مي باشيد.
https://eitaa.com/adinebaharan
مهدی بخشی:
متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران6/2/98
سلام علیکم و رحمه الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بلله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک تعالی «قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ.»[ توبه، 119]
شرح حکمت 116
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه و هشدار دهنده به چهار نكته مهم اشاره مى كند كه بر محور چهار واژه معنادار: «مستدرج»، «مغرور»، «مفتون» و «املاء» دور مى زند. مى فرمايد: (كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاْمْلاَءِ لَهُ). «چه بسيارند كسانى كه به وسيله نعمتى كه به آنها داده شده غافل مى شوند و به سبب پرده پوشى خدا بر آنها مغرور مى گردند و بر اثر تعريف و تمجيد از آنان فريب مى خورند و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است»; «مستدرج» از ريشه «استدراج» به معناى چيزى را تدريجاً به سمت و سويى بردن آمده است. در قرآن مجيد اين تعبير در دو آيه (182 سوره «اعراف»، و 44 سوره «قلم») ذكر شده و مفهوم آن در هر دو مورد يكى است و آن اين كه كسى را مرحله به مرحله بدون اين كه خود متوجه شود در دام مجازات گرفتار كنند درست مثل اين كه كسى از بيراهه به سوى پرتگاه مى رود اما نه تنها او را از اين كار نهى نكنيم بلكه به دليل آنكه مستحق مجازات و كيفر است او را نيز تشويق كنيم. ناگهان به لب پرتگاه مى رسد و خود را در دام مجازات مى بيند، وحشت مى كند و راه بازگشت در برابر خود نمى بيند و از همان جا مى لغزد و در پرتگاه سقوط مى كند. خدا به افرادى كه طغيان را به اوج خود مى رسانند نيكى مى كند، نعمت مى بخشد، مقام مى دهد و ناگهان در ميان ناز و نعمت گرفتار مجازاتشان مى سازد، مجازاتى كه در آن حالت بسيار دردناك است. در آيه 44 سوره «انعام» مى خوانيم: «(فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَىْء حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ); هنگامى كه آنچه را به آن ها تذكر داده شده فراموش كردند ما درهاى همه گونه نعمت را بر آنها گشوديم تا زمانى كه (كاملاً) به آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند. ناگهان آنها را به عذاب گرفتار ساختيم و يكباره نوميد شدند». دومين جمله اشاره به كسانى است كه مورد آزمون الهى از طريق پرده پوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مى گيرند. خدا، ستار العيوب است و تا آن جا كه ممكن باشد بر گناهان بندگانش پرده مى افكند تا بيدار شوند و توبه كنند و به راه حق باز گردند ولى گروهى به عكس، مغرور مى شوند و از اين ستر الهى فريب مى خورند و بر شدت و كثرت گناه مى افزايند. با توجه به اين كه «چون كه از حد بگذرد رسوا كند» سرانجام پرده ها بالا مى رود و آنها رسواى خاص و عام مى شوند. جمله سوم اشاره به يكى ديگر از راه هاى نفوذ شيطان و هواى نفس در انسان است; گاه مردم از روى حسن ظن و گاه از طريق تملق و چاپلوسى به مدح و ثناى افرادى مى پردازند; ولى گاه آنها كه از حال خود باخبرند و وضع خود را با آنچه به صورت مدح و تمجيد گفته مى شود كاملاً متفاوت مى بينند بيدار شده و سعى مى كنند خود را با حسن ظن مردم موافق كنند، گاهى با اين سخنان، فريب مى خورند و خود را مقرب درگاه الهى و در اوج فضيلت و اخلاق مى پندارند، در حالى كه در دام شيطان و هواى نفس گرفتارند. چهارمين جمله اشاره به حال كسانى است كه خداوندِ حليم و غفور آنها را از طريق بخشيدن نعمت و گسترش روزى و مانند آن مى آزمايد شايد به پاس نعمت هاى الهى بيدار شوند و باز گردند; اين گسترش نعمت ها سبب غفلت و بى خبريشان شده و همچنان راه خطا را با شتاب ادامه مى دهند، ناگهان خدا آنها را گرفته و مجازات مى كند; مجازاتى كه بسيار دردناك است، زيرا در ميان نعمت هاى الهى غوطه¬ور و سرگرم لذاتند كه در يك لحظه همه چيز دگرگون مى شود و همچون «قارون» كه با داشتن آن همه امكانات در اوج غرور و غفلت قرار داشت، گرفتار عذاب ناگهانى الهى شده و در يك لحظه همه چيز خود را از دست مى دهند.
مهدی بخشی:
قرآن مجيد در شرح حال قوم «سبا» و سرگذشت آنها به همين معنا اشاره كرده است; خدا آنها را مشمول انواع نعمت ها قرار داد، سرزمينى پر از نعمت و خدايى آمرزنده داشتند (بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ) اما هواى نفس و شيطان كار خود را كرد و آنها را به ناسپاسى و طغيان واداشت. ناگهان سد عظيمِ «مأرب» بر اثر نفوذ آب و جانوران در آن شكست و سيلاب عظيمى به راه افتاد و باغ ها و زراعت ها و كاخ ها را در هم كوبيد و در هم برد و تنها زمينى باير و ويران به جاى ماند به گونه اى كه باقى مانده جمعيت مجبور شدند از آن سرزمين كوچ كنند. قرآن مجيد درباره اين گروه مى فرمايد: «(وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لاَّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ); كافران هرگز گمان نكنند مهلتى كه به آنان مى دهيم به نفع آنها است تنها به اين سبب به آنها مهلت مى دهيم كه (اگر بيدار نمى شوند) بر گناهان خود بيفزايند و (سرانجام) براى آنها عذابى خوار كننده است». در اين آيه شريفه نيز از واژه «املاء» (همچون كلام حكيمانه مولا) استفاده شده كه به معناى «كمك دادن» و گاه به معناى «مهلت دادن» است كه آن نيز نوعى كمك به شمار مى آيد; ولى معمولا در قرآن مجيد به مهلت دادنى اطلاق شده كه مقدمه عذاب دردناك است.
پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بفرما، به همه ما توفیق رعایت تقوی در همه شئون زندگی عنایت بفرما به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما حیای و عفت فاطمی عنایت بفرما . جوانان ما را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون اللهم صل علیه و علی ائمه المسلمین علی امیر المومنین و وصی رسول رب العامین وصل علی الصدیقه الشهیده فاطمه سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موالی لا احصی ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
تاریخ برابر با عنوان
جمعه 6 اردیبهشت 20 شعبان آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد // شهادت حجتالاسلام والمسلمین مهدی شاهآبادی(1363ش)
شنبه 7 اردیبهشت 21 شعبان روز ایمنی حمل و نقل
یکشنبه 8 اردیبهشت 22 شعبان شهادت خلبان علی اکبر شیرودی (1360ش) // قطع رابطه رژیم آل سعود با جمهوری اسلامی ایران(1367ش)
دوشنبه 9 اردیبهشت 23 شعبان روز شوراها و آغاز به كار شوراهای اسلامی شهر و روستا (1378 ش)
سهشنبه 10 اردیبهشت 24 شعبان آغاز عملیات بزرگ بیتالمقدس (1361ش) // روز ملی خلیج فارس // پیروزی مردم ویتنام بر آمریكا و پایان جنگ ویتنام (1975م) (30 آوریل)
چهارشنبه 11 اردیبهشت 25 شعبان روز کارگر
پنجشنبه 12 اردیبهشت 26 شعبان شهادت عالم مجاهد، استاد مرتضی مطهری (1358) // روز معلم
بیش از یکماه از بارشهای بهاری، طغیان رودخانهها و وقوع سیل در برخی استانهای شمالی، مرکزی، غربی و جنوبی کشور گذشته ولی همچنان مثل روزهای اول، مردم ایران آسیبدیدگان این حادثه را فراموش نکرده و نسیم مهربانی آنان به سوی مناطق سیلزده همچنان میوزد.
گرچه عمق حادثه بهگونهای بوده که خسارتهای سنگینی بر مردم وارد آمده است، اما همدلی ملت ایران و گسیل کاروانهای کمکرسانی به مناطق سیلزده از نقاط مختلف کشور و عزم دولت برای بازسازی هرچه سریعتر این مناطق، بارقه امید به زندگی را در دل و جان آسیبدیدگان روشن ساخته است. امروز عزم ملت و دولت، جبران خسارتها و بازسازی مناطق سیلزده در کمترین زمان است و در این مسیر هرکس به سهم خود تلاش میکند تا شاید گوشهای از رنج و درد مردم شریف این مناطق دوا شود. تلاش جهادی برای جبران آلام هموطنان آسیبدیده باید با جدیت و به دور از شعارزدگی ادامه یابد.
دولت ترامپ در این هفته با اعلام توقف معافیت خریداران نفت ایران، آخرین برگ خود را برای اعمال فشار بر اقتصاد کشور و معیشت مردم رو کرد؛ برگهای که به اذعان کارشناسان حوزه انرژی، ادعای دولتمردان آمریکایی مبنی بر توقف کامل صادرات نفت ایران امکانپذیر نیست. ترامپ روز دوشنبه درحالی اقدام به لغو معافیت تحریم خریداران نفت ایران کرد که به جز چند کشور معدود از همپیمانانش، هیچ کشور دیگری از این اقدام یکجانبه و خلاف قوانین بینالمللی کاخ سفید همراهی نکرده است. قطعاً ایران با تجربهای طولانی که از تحریمهای 40ساله آمریکا بدست آورده، این بار نیز راههای موثر برای دور زدن قمار بزرگ ترامپ را خواهد یافت و در تلههای تیم صهیونیستی کاخ سفید نخواهد افتاد.
اواسط هفته جاری کشورمان میزبان نخستوزیر پاکستان بود که در راستای یک گام مهم برای تحکیم روابط دو کشور به تهران آمد. وی قبل از ورود به تهران مستقیماً از اسلامآباد به مشهدالرضا علیهالسلام رفت و حرم شریف امام هشتم شیعیان را زیارت کرد. وی سپس در تهران مذاکراتی راهبردی با مسئولان کشورمان داشت که به توافقات مهم اقتصادی، سیاسی و امنیتی علیه تروریسم انجامید که از این پس موجب تحکیم حسن همجواری دو کشور همسایه خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامى در این دیدار تأكید كردند كه روابط دو كشور علىرغم مخالفت دشمنان، باید گسترش یابد. عمران خان در سفر به ایران دو هدف مهم را مد نظر داشت: ۱- مسایل امنیتى ۲- مسایل اقتصادى.
در بعد امنیتى دو كشور ایران و پاكستان با توجه به مرز طولانى (حدود ۹۵۰ كیلومتر) و ناامنىهاى موجود در دو طرف مرز توسط گروههاى تروریستى، قرار شد با همكارى دو طرفه، نسبت به خطوط مرزى كنترل بیشترى انجام دهند.
تصمیم دو كشور براى تشكیل نیروى مشترك واكنش سریع براى مقابله با ناامنى و تروریستها، دورنماى روشنى از توسعه و تعمیق روابط دو كشور در زمینه امنیتى را نوید مىدهد.
در عرصه اقتصادى نیز دو طرف نسبت به افزایش روابط تجارى و اقتصادى توافق كردند. حجم مبادلات تجارى دو طرف حدود ۳. ۱ میلیارد دلار در سال است و امید مىرود با توسعه تجارى و بنادر و خطوط راه آهن دو كشور، این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
كشور پاكستان بهدلیل جمعیت بسیار بالا (بیش از ۲۰۰ میلیون نفر) بازار بزرگى براى محصولات ایرانى تلقىشود. بنا به آمار در سال ۲۰۱۸ كشور پاكستان در حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات از كشورهاى مختلف جهان داشته است كه از این میزان تنها حدود ۱ میلیارد دلار آن از كشور ایران بوده است.
آمریكا و عربستان از نزدیكى اسلام آباد و تهران خوشحال نیستند و سعى مىكنند در اینراه مانع تراشى كنند. عربستان با وعدههاى مالى سنگین و آمریكا نیز با اقدامات ضدامنیتى و حمایت از تروریستها، اهداف خاص خود را در رابطه با این دو كشور دنبال مىكنند.
عربستان در انتخابات پاكستان از رقباى عمران خان حمایت مىكرد و بازنده این صحنه بود اما پس از پیروزى حزب تحریك انصاف، بلافاصله فرستاده خود را راهى اسلام آباد كرد تا این باخت سیاسى را با دلارهاى نفتى و وعدههاى اقتصادى به پیروز انتخابات، جبران كند.
انتصاب فرمانده جدید سپاه با آغاز چله دوم انقلاب اسلامی مقارن شده است. سردار سلامی در مقابله با تهدیدهای دشمن، همان سردار جعفری است؛ اگر جلوتر نباشد، عقبتر هم نیست. بنابراین موضع تهاجمی و قدرتمند سپاه تداوم پیدا خواهد کرد. سردار سلامی، یک استراتژیست نظامی و در عین حال صاحب نظر و تحلیلگر سیاسی است. مواضع وی، حاکی از دقت و قوت نظر اوست؛ از جمله: - به منطقه نگاه کنید که درخشش و تاثیر، از آنِ کیست؟ چه کسانی در تحولات سیاسی عراق بر مسند حاکمیت هستند؟ آیا هواداران آمریکا هستند یا انقلاب ایران؟ در حالی که آمریکا عراق را اشغال کرده بود، ایران، عراق را از سیطره سیاسی آنها خارج کرد. در لبنان، سوریه و... هم همه میبینند که چه کسی صاحب نفوذ است.
- اگر غرب خلع سلاح موشکی ایران را دنبال کند، جمهوری اسلامی به جهش استراتژیک و راهبری در برنامه موشکی خود روی خواهد کرد.
- رژیم صهیونیستی در تراز تهدید ما نیست، حزبالله برای در هم پیچیدن آن کافی است؛ به نخستوزیر رژیم صهیونیستی اعلام میکنم شنا کردن در مدیترانه را تمرین کند، چراکه به زودی هیچ راهی جز به دریاگریختن ندارد. (وقتی این تهدید منتشر شد، محافل صهیونیستی متعدد، آن را تهدیدی ویرانگر و جدی توصیف کردند)
ایفای نقش پدری در قبال همه طیفهای وفادار و دل بسته به انقلاب، میتواند در انجام بهتر مسئولیت سپاه موثر باشد و به تکلیف بسیجگری عمومی ظرفیتها وسعت بخشد. کلاننگری و دوری از ورود به مسائل جزئی در این زمینه موثر است. ظرفیت مهم دیگر، جوانگرایی در کنار کادرسازی و انتقال تجارب و مهارتهاست که میتواند پویایی و شادابی و رویکرد جریانی سپاه را در دهه پنجم انقلاب تداوم بخشد. بحمدالله نیروهای جوان و نخبه بسیاری در دو دهه گذشته در سپاه تربیت شدهاند. از سوی دیگر، باید بر نقش بسیج در پیوند و ارتباط همیشگی سپاه با مردم (به عنوان رگ و ریشه اصلی این نهاد) تاکید کرد. سپاه، آینهای از ملت انقلابی و مومن است. سپاه باید چنان تعریف و تجلی پیدا کند که توده مردم بتوانند خود را در بخشی از کارکردهای آن ببینند بلکه بتوانند در آن عملکرد درخشان سهیم شوند. با این شبکهسازی و ارتباط میتوان نسبت به سپر مردمی مهار تهدیدها و کاربست فرصتها امیدوارتر بود. خدمت خالصانه، همان زبان معجزهگر و عامه فهمی است که توانسته و میتواند تفرقه افکنی بدخواهان را بیاثر کند.
دو نوبت تحریم سپاه پاسداران در کمتر از یک سال (تصویب قانون کاتسا و سپس، گذاشتن نام سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی)، از شدت زخم خوردگی و عجز دولت آمریکا و عین حال، صلابت و سلامت مسیر این نهاد انقلابی حکایت میکند. اکنون در پایان فرماندهی 12 ساله، باید به سردار جعفری خدا قوت گفت و برای سردار سلامی، مزید توفیقات را از درگاه خداوند مسئلت کرد.
این هفته، جنگ در لیبی درحالی ادامه یافت که ابعاد تازهای از نقشآفرینی رژیمهای عربستان، امارات و برخی دولتهای همسو با آنها، از جمله مصر آشکار شد.
تازهترین گزارشها از جنگ خونینی که در پی حمله نیروهای «حفتر»، ژنرال مورد حمایت عربستان و امارات به طرابلس لیبی درگرفت از کشته شدن بیش از 250 نفر و زخمی شدن یک هزار و 200 نفر حکایت دارد.
ژنرال حفتر با تحریک حامیان خارجی جنگ خونباری را با هدف تصرف طرابلس و ساقط کردن دولت قانونی لیبی بهراه انداخت با این تصور که میتواند طرابلس را سریعاً به تصرف خود درآورد ولی مقاومت مردم در حمایت از دولت قانونی، رویای ژنرال حفتر و حامیان آنها را برهم زده است.
اواخر این هفته رژیم ریاض در جنایتی تازه، 37 نفر را اعدام کرد که 33 نفر از آنها از شیعیان آن کشور بودند. وزارت کشور عربستان برای توجیه این جنایت، ادعا کرد این افراد متهم به «تلاش برای انجام اقدامات تروریستی» بودهاند. رژیم سعودی در این زمینه پرونده قطوری دارد و هرازگاه، منتقدان خود، فعالان و مبارزان سیاسی را با بهانه ارتباط با تروریسم به مجازاتهای سنگین و اعدام محکوم میکند که بارزترین نمونه آن قتل وحشیانه «شیخنمر» روحانی شیعه و آزادیخواه عربستانی بود. قتل فجیع «جمال قاشقچی» روزنامهنگار منتقد عربستانی نمونه دیگری بود که موجب رسوایی حکومت عربستان شد. ولی نکته قابل تامل، بیتفاوتی مجامع بینالمللی است که همواره چشم خود را بر اینگونه جنایات رژیم ریاض فرومیبندند.
پروردگارادست دشمنان مارا از ضربه زدن به کشور ما و عالم اسلام قطع بفرما. شر امریکا و اسرائیل غاصب و ال سعود و وهابیت مزدور را بخودشان برگردان. ومارا در همه حال هدایت بفرما. فرج امام زمان ما را برسان- امام راحل و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما – تمام خادمین صدیق به اسلام و انقلاب را خصوصا مقام معظم رهبری، دولت و مجلس خدمتگزار را موید و منصور بدار، برکات و نعمات و نزولات خویش را بر سر این ملت شریف نازل بفرما. اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شئ قدیر. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا صدق الله العلی العظیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
میلادی: Saturday - 27 April 2019
قمری: السبت، 21 شعبان 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه)
- یا حی یا قیوم (1000 مرتبه)
- يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️9 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان
▪️18 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام
▪️23 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️26 روز تا اولین شب قدر
▪️27 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
https://eitaa.com/adinebaharan
ايمان و تسليم
فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً
به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند؛ و كاملا تسليم باشند.
آیه 65 از سوره مبارکه نساء
اين آيه اشاره دارد به تكليفهاى سختى كه براى امّتهاى پيشين بوده است، مثلًا خداوند به كيفر گوسالهپرستى بنى اسرائيل، فرمان داد يكديگر را بكشند.چون براى گناهى بزرگ مثل بت پرستى، جبرانى عظيم مانند كشتن يكديگر و بيرون رفتن از شهر و ديار خود لازم بود. https://eitaa.com/adinebaharan
نيکي و زيادي روزي
امام صادق علیه السلام
َالْبِرُّ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ
نيكوكارى روزى را زياد مىكند
منبع
كتاب الزهد، ص 33 .https://eitaa.com/adinebaharan
نامه به علي ع3
اي معاويه! كسي كه نسبش روشن است مانند كسي كه نسبش آلوده و ناپاك است نيست آنكه كمككار حق است با دنبالكننده باطل يكسان نيست و مؤمن و منافق يكسان نيستند و چه ناخلف فرزندي است، فرزندي كه پيروي كند پدري را كه در آتش نگونسار است. حالا از تمام اينها كه بگذريم، در دستهاي ماست فضيلت نبوت و پيغمبري و تنها ما هستيم كه منتسب به رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) هستيم و بوسيله اين منصب هر گردنكشي را خوار و هر ضعيف مسلماني را سر بلند ساختيم. اين را هم بدان كه در آن هنگام كه خداوند عرب را گروه گروه به دينش در آورد و اين امّت خواه ناخواه دين اسلام را پذيرفتند، شما بنياميه از جمله كساني بوديد كه اسلام آوردنتان، بيرون از اين دو راه نبود: يا از روي دنياپرستي تا با تظاهر به اسلام به قدرت برسيد و يا از ترس شمشير مسلمانان.https://eitaa.com/adinebaharan
بزرگترين هديه انقلاب
بزرگترين هديه اي كه انقلاب اسلامي به اين ملت داده است، اين است كه شرِّ حكومتهاي فاسد و وابسته را كه ساليان و ساليان بر اين كشور و ملت و اين مواهب الهي مسلّط شده بودند، از سراسر اين ملت واين كشور كم كرده است. امروز به فضل پروردگار، اداره كنندگانِ كشور، از خود اين مردمند. امروز به همّت و هوشياري اين ملت، بهترين شكلِ حكومتِ مردمي و دخالت آراء مردم در اين كشور است. البته دشمن در تبليغات خود، اين را منكر مي شود و بايد هم بشود. از دشمن چه انتظاري است؟!
مقام معظم رهبري
منبع
بيانات رهبري درسالگرد ارتحال امام خميني ره 14خرداد 73. https://eitaa.com/adinebaharan
حکم روش بارداري به صورت تلقيح مصنوعي چيست؟
تلقيح مصنوعي به خودي خود ايراد ندارد؛ مگر آنکه مقدمه اين کار، لمس يا نظر حرام باشد يا شوهر راضي نباشد.https://eitaa.com/adinebaharan
براي عادت به كم گويي چه راهكاري وجود دارد؟
زياد حرف نزدن، به معني خودداري از پرگويي و عادت به گفتگوهاي پوچ و عبث است. بنابراين بايد به طور عادي از نعمت بزرگ زبان استفاده كرد، ولي از حرفهاي نادرست و وقت تلفكن پرهيز داشت. براي نيل به كم حرفي و به عبارت دقيقتر كنترل زبان و استفاده به جا از آن، دو راه وجود دارد:
الف) درمان علمي:
يعني توجه به اين نكته كه از سخن گفتن بيهوده، گناهان عظيمي بر ميخيزد و زبان، آفات بزرگي دارد و از طرفي خداي عليم و دانا شاهد و ناظر و شنونده سخنان ماست. در قرآن كريم آمده است: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ انسان هيچ سخني را برزبان نميآورد مگر اين كه همان دم فرشتهاي مراقب و آماده براي ضبط آن است». كمسخني نشانه كمال عقل است. همان گونه كه علي (عليه السلام)فرموده است: «اذا تم العقل نقص الكلام هنگامي كه عقل كامل گردد سخن كم ميشود». و هم چنين فرموده است: «اللسان سبع ان خلي عنه عقر زبان چون حيواني است كه اگر رها شود ميگزد». توجه به آيات و روايات فوق ميتواند در كنترل زبان نقش مؤثري داشته باشد زيرا اگر انسان بداند سخنانش جزو اعمال او محسوب ميشود و در برابرآن مسؤول است، از پر حرفي كه نوعا به دروغ، غيبت، اتلاف وقت، آزار ديگران قساوت قلب و... منتهي ميشود اجتناب خواهد نمود.
ب) درمان عملي:
يعني انسان بايد تمرين كند تا چون ديگر صفات اخلاقي، تدريجا به كم حرفي عادت نموده و صفت ثابت و راسخي را در اين زمينه كسب نمايد.
مثلا از محدوده كوچك شروع كرد و تصميم جدي بر ترك جك هاي نامربوط گرفت.
بعد از مدتي كه به اين مورد عادت پديد آمد موارد بعدي را اندك اندك اضافه كرد.
ضمنا تعيين جريمه براي مواقعي كه اين تعهد اخلاقي نقض ميشود نيز مناسب است. https://eitaa.com/adinebaharan
انسان اگر از حسنات اخلاقي عريان باشد باطنش در نظر ملكوتيان و در چشم صاحبان بصيرت بسيار زشت مي نمايد . بويژه اگر شكل هاي مهيب و زشتي مانند حسد ، بخل ، كينه ، حرص ، كبر ، غرور ، ريا و . . . چهره ي باطن را پوشانده باشد كه در اين صورت قيافه ي باطن از قيافه ي هر جن و ديوي و از چهره ي هر حيواني زشت تر و بدنماتر خواهد بود !
استاد حسين انصاريان
منبع
حسين انصاريان، زيباييهاي اخلاق، ص 95
https://eitaa.com/adinebaharan
ارتباط با آنچه هست
به جاي پرداختن به گذشته و يا نگران بودن براي آينده، عميقا با آنچه در اينجا و اكنون در جريان است ارتباط برقرار كنيد.
https://eitaa.com/adinebaharan