617.6K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «ایام وقوع معجزه بزرگ "ردّالشمس" برای امیرالمؤمنین (ع)»
موضوع: #تفاوت_سحر_با_معجزه
❓حکم سحر و جادو و تفاوت آن با معجزه چیست؟
✅ یاد گرفتن و انجام دادن «سحر و جادو» طبق فتوای همه فقهای اسلام حرام است؛ و تفاوت آن با معجزه این است که این امور فراگرفتنی هستند و انجام آنها به آموزش و تمرین و ریاضت نیاز دارد ولی «معجزه» بدون آموزش و تمرین و به اذن الهی انجام میشود، مانند سخن گفتن حضرت مسیح (ع) در گهواره بدون آنکه کسی به ایشان آموزش داده باشد؛
⬅️ همچنین «سحر و جادو» برای ایجاد فساد و به دست آوردن منافع دنیوی است و با نیروی قویتر و بالاتر از نوع خود، قابل معارضه و شکست پذیر است، ولی معجزه، انجام کار خارقالعاده برای اثبات حقانیت انبیاء و اولیاء الهی است که هرگز نمیتوان با آن مقابله کرد و آن را شکست داد؛ لذا معجزه بر خلاف سحر و جادو، همراه با تَحدّی است؛ یعنی فردی که به اذن الهی معجزهای را انجام میدهد، دیگران را دعوت به مقابله و معارضه کرده و به مردم اعلان میکند که اگر میتوانند، مانند آن معجزه را بیاورند؛ چنانچه خداوند در آیه ٢٣ سوره بقره در رابطه با معجزه قرآن میفرماید: «...فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ...»: «پس اگر میتوانید سورهاى مانند آن بياوريد...»
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#رَدُّالشَّمس، کرامتی انکارناپذیر برای أميرالمومنين (ع)»
روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠٢/١٧
✍️ مناسبت روز: ایام نیمه ماه شوال، یادآور یکی از کرامات بزرگ امیرالمؤمنین (ع) بهنام «رَدُّالشَّمس» است، لذا روزبرگ امروز را به این معجزه انکارناپذیر اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند حضرت امیر (ع) آغاز مینمائیم؛
شیخ مفید (ره) در روایتی از اسماء بنت عمیس، ام سلمه همسر پیامبر، جابربن عبدالله انصاری، ابوسعید خدری و برخی دیگر از صحابه پیامبر (ص) نقل کرده که: «روزی رسول خدا (ص) در منزل خویش تشریف داشتند و امیرالمؤمنین (ع) نیز در محضر ایشان بودند، ناگاه حضرت جبرئیل(ع) نازل شد و به ابلاغ پیام الهی از طریق وحی پرداخت؛ در همان حال پیامبر (ص) پای حضرت امیر را تکیهگاه خویش ساخته و سر بر آن نهادند، و این وضعیّت تا غروب خورشید ادامه یافت، و امیرالمؤمنین نیز (که نماز ظهر را در وقت فضیلتش خوانده بودند و میخواستند نماز عصر را نیز در وقت فضیلت آن اقامه نمایند) به ناچار در همان حالتِ نشسته نماز عصر را خوانده و رکوع و سجود را با اشاره به جای آوردند؛
وقتی که وحی پایان یافت و پیامبر (ص) به حالت عادی برگشتند، رو به حضرت علی (ع) نموده و فرمودند: نماز عصرت را چگونه خواندی؟ حضرت عرضه داشتند: ای رسول خدا، به علّت وضعیّت خاصّ شما که در حال دریافت وحی بودید نتوانستم نمازم را ایستاده بخوانم؛
پس رسول خدا فرمودند: یاعلی، دعا کن و از خدا بخواه که خورشید را برایت برگرداند تا نمازت را ایستاده و در وقت مخصوصش بخوانی، چون تو در حال فرمانبرداری از خدا و پیامبر خدا بودهای؛
امیرالمؤمنین (ع) نیز دست به دعا برداشتند و خداوند خورشید را به وسط آسمان بازگرداند و حضرت نماز عصر خود را به صورت کامل و در وقت مخصوصش بهجا آوردند، آنگاه بار دیگر خورشید به موضع خود برگشت و غروب کرد.» (الارشاد، شيخ مفید، ج۱، ص۳۴۵)
✍️ این معجزهی بزرگ نه تنها در منابع شیعه آمده، بلکه در منابع اهل سنت نیز بر آن تصریح شده و عالمانی همچون طحاوی، قاضی عیاض و ابنحجر عَسقلانی، ماجرای «ردالشمس» را در کتب خود نقل کردهاند؛ [فتح الباری، ج۶، ص۲۲۱] و البته علامه امینی (ره) در کتاب شریف «الغدیر» نام بسیاری از علمای اهل سنت را آورده که درباره «ردالشمس» کتاب مستقل نوشته و یا آن را در کتابهای خود نقل کردهاند؛ [الغدیر، ج۳، ص۱۸۳-۱۸۸]
✍️اما علیرغم این همه تأیید و تأکید علمای شیعه و اهلسنت بر واقعه انکارناپذیر «#ردالشمس»، متأسفانه برخی از نواصب، وهابیون و دشمنان اهلبیت (ع)، این فضیلت امیرالمؤمنین (ع) را نیز همچون دیگر فضائل اهلبیت انکار نموده و در ماجرای «#ردّالشمس» تردید وارد کردهاند که:
❓چگونه ممكن است ناگهان در گردش منظم کائنات و کرات عظيم آسمانی، خلل وارد شود و زمین و یا خورشید از مسير گردش خود خارج شوند؟!
✅ در جواب به این شبهه، چند نکته قابل ذکر است:
⬅️ اولاً در روایت آمده که پس از نماز حضرت، خورشید به جای قبلی خود برگشته و غروب نموده، لذا هیچگونه خللی در سیستم نظام هستی ایجاد نگردیده است؛ و مسلماً خداوند با قدرت بی انتهای خویش میتواند خورشید و یا زمین را از مدار گردش خود جابجا کرده و مجدداً به وضعیت قبلی برگرداند؛
⬅️ ثانیاً طبق اسناد موجود در عهد عتیق و برخی از منابع اسلامی، «ردالشمس» مسبوق به سابقه بوده و حداقل برای سه تن از پیامبران الهی نیز اتفاق افتاده است، از جمله:
🔹 حضرت داود (ع)؛ [بیانالمعانی، ج۶، ص۳۱۸]
🔹 حضرت سلیمان (ع)؛ [تفسیر البرهان، ج۴، ص۶۵۳-۶۵۴ و تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۲۰۳-۲۰۴ ذیل آیات ۳۰-۳۳ سوره ص]
🔹 حضرت یوشع(ع)؛ [من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۳]
ضمن اینکه در باب ۱٠ کتاب مقدس (کتاب یوشع) نیز آمده که در یکی از جنگهای بنیاسرائیل، حضرت یوشع (ع) به آفتاب دستور دادند که غروب نکند و در آسمان ثابت بایستد تا بنیاسرائیل بتوانند از دشمنان خود انتقام بگیرند؛
⬅️ ثالثاً «ردالشمس» یک معجزهی الهی است و خاصیت معجزه این است که بر خلاف روال عادی نظام هستی صورت پذیرد؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن كريم به وقوع معجزات متعدد اشاره نموده است، مانند: «آيات ۱۰۷ تا ۱۱۷ سوره اعراف» که در آنها به داستان اژدها شدن عصای حضرت موسی (ع) و بلعيدن سِحر ساحران و داستان يد بيضای حضرت اشاره کرده؛ و یا «آيه ۲۳ سوره بقره و آيه ۱۱ سوره مائده» که به سخن گفتن حضرت عيسی (ع) در گهواره و شفا دادن افراد نابینا و زنده كردن مُردگان، توسطِ ایشان پرداخته است؛
✍️ بنابراین «رَدُّالشَّمس» نیز همچون دیگر معجزات الهی، بر خلاف روال عادی بشری اتفاق افتاده و تجلی قدرت بیانتهای خداوند قادر و متعال است که بیشک یکی دیگر از کرامات و فضائل غیرقابل انکار امیرالمؤمنین (ع) میباشد.
با سلام و ارادت
جهت دعوت دوستان قرآنی و علاقمند به تفسیر، پیوند زیر را ارسال بفرمایید.
✅ این گروه برای طلاب علوم دینی و دانشجویان رشتههای معارف اسلامی مفید است.
🍃 این گروه تحت اشراف علمی محمد مهدی زارعی گلپایگانی است 👈🏻 و بزودی بهرهمندی از معارف قرآنی در قالب شرح و تبیین تفسیر شبر با صوتها و متنهای ارسالی توسط ایشان آغاز خواهد شد!
🕰 روزانه حدودا ۱۵ دقیقه برای قرآن کریم وقت بگذاریم!
🌹تفسیر شبر🌹
https://eitaa.com/joinchat/2324496777C76f3d992b6
❓❓آیا در زمان ظهور امام مهدی علیه السلام بيمارىها برچيده خواهد شد و مرضى وجود نخواهد داشت؟
✅ پر واضح است با پيش رفت محيّرالعقول روزانه، تكنيكها و علوم مختلف جامعه تا زمان آن حضرت به گونه اى خواهد بود و به مقامى مى رسد كه عامه مردم، از زن و مرد و پير و جوان و كوچك و بزرگ، از نظر حفظ بهداشت و ساير مسائل طبى براى پيش گيرى و معالجه، خود كفا شده و نيازى به پزشك نخواهند داشت!
🔸۱- امام زين العابدين عليه السلام فرمود: «هر گاه «قائم عليه السلام» قيام كند، خداوند از تمامى مؤمنان آفت و مرض را مى برد و نيروى (از دست رفته) را به او برمى گرداند. »
🔸۲- ابى بكر حضرمى گويد كه امام باقر عليه السلام فرمود: «هر صاحب نقاهت (بيمارى) يا ناتوانى، «قائم عليه السلام» اهل بيت عليهم السلام مرا درك كند، بهبود يافته و توانا مى شود. »
🔸۳- امام سجاد عليه السلام فرمود: زمانى كه «قائم عليه السلام» ما قيام نمود، خداى- عزّ وجلّ- از شيعيان ما بيمارى را مى برد و دل هاى آنان را مانند پاره هاى آهن قرار مى دهد و به هر يك از آنها قدرت چهل مرد مى دهد و فرمانروايان زمين و اركان آن مى شوند.
🔸۴- امام حسين عليه السلام در تشريح رجعت خود بعد از «قائم عليه السلام» به
اصحاب خود در شب عاشورا فرمود: «و باقى نمى ماند در روى زمين نابينايى و زمين گيرى و گرفتارى، مگر اين كه خداوند بلا را به خاطر ما اهل بيت عليهم السلام از او برمى دارد... »
📚پرسش و پاسخ درباره ی امام زمان
✍محمد امینی گلستانی
هدایت شده از ✔ مساجد شهر بهاران
ادامه روند کادر سازی مسجد جامع باغکومه...
🔗 لینک
@Masjedjame1402 •||♡||•
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
میلادی: Monday - 08 May 2023
قمری: الإثنين، 17 شوال 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹جنگ خندق، 5ه-ق
🔹وفات اباصلت هروی رحمة الله علیه، 203ه-ق
📆 روزشمار:
▪️8 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام
▪️13 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️23 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
▪️42 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️49 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١٨ اردیبهشت ١۴٠٢
🌙 الإثنين، ١٧ شوال ١۴۴۴
🌲م Monday 08 May 2023
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 وقوع جنگ خندق (احزاب) در سال ۵ قمری
🌙 روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای
☀️ اعلام حکم میرزای شیرازی (ره) درتحریم تنباکو (١٢٧٠ش)
☀️ اعلام پايان جنگ جهانى دوم (١٣٢۴ش)
🌲روز جهانى صليب سرخ و هلال احمر
🤲 اعمال روز:
🔹 برای این روز، عمل خاصی وارد نشده است.
💠 حدیث روز:
💎 رسول خدا (ص): «ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین»
«ضربت علی (ع) در روز خندق، از عبادت ثقلین (جن و انس از ابتدای خلقت تا انتهای خلقت) افضل است»
📚 الاقبال، ج ۱، ص ۴۶۷؛ و المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴.