پند دنیا
امام علی
أبلَغُ ناصِحٍ لَكَ الدُّنيا لَوِ انتَصَحتَ؛ بِما تُريكَ مِن تَغايُرِ الحالاتِ، وتُؤذِنُكَ بِهِ مِنَ البَينِ وَالشَّتاتِ؛
بهترين پندآموز براى تو دنياست، اگر از دگرگونى حالاتى كه به تو نشان مى دهد و از جدايى و پراكندگىاى كه به تو اعلام مى كند، پند گيرى. *غرر الحكم : ح ۳۳۶۲؛
https://eitaa.com/adinebaharan
آیا سخن گفتن از اسرار شخصی و امور خصوصی و سرّی در برابر مردم جایز است؟
کشف و بيان امور خصوصی و شخصی در برابر ديگران اگر به نحوی مربوط به افراد ديگر هم باشد و يا موجب ترتّب مفسده شود جايز نيست.
https://eitaa.com/adinebaharan
شهيد اسماعيل كازروني زاده (شهيد دفاع مقدس )
شهید اسماعیل کازرونیزاده، یکم مردادماه ۱۳۴۵ش در خانوادهای کاملاً مستضعف در رامهرمز چشم به جهان هستی گشود. بهعلت اینکه اسماعیل در خانوادهای مؤمن و متعهد مراحل رشد و نمو را طی میکرد از همان دوران کودکی، فرامین دین مبین اسلام را بهسرعت آموخته و در این راه از دوستانش پیشی گرفت. اسماعیل در سن سه سالگی پدرش را از دست داد. بدینترتیب، درحالیکه در سنین حساس رشد بهسر میبرد از محبت پدری مرحوم گردید ولی هیچگاه از وظایف اسلامی و مکتبی خود غافل نگردید بهطوریکه همیشه زبانزد دیگران بود. شهید کازرونیزاده دارای اخلاقی بسیار نیکو بود و همگی از او رضایت داشتند. اسماعیل، تحصیلات ابتدائی را در دبستان اقبال لاهوری با شایستگی به پایان رسانید و سپس وارد مدرسه راهنمایی امیرکبیر گردید که با موفقیت کلاس اول را هنمائی را نیز پشت سر گذاشت اما بهعلت فقر شدید مادی دیگر نتوانست ادامه تحصیل دهد و درحالیکه سن و سال چندانی نداشت شروع به کار بنائی کرد تا از این طریق، مخارج خانواده را تأمین نماید. بهدنبال شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از آنجا که اسماعیل نسبت به دین و مملکتش احساس مسئولیت مینمود، وارد بسیج گردید و در عملیاتهای مختلفی علیه متجاوزین بعثی شرکت جست تا اینکه سرانجام در تاریخ نهم خردادماه سال ۱۳۶۳ هجری شمسی در جزایر مجنون درحالیکه مشغول نبرد با مزدوران بعثی بود، در سن هجده سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد. (سايت راسخون )
-
منبع:نرم افزار روزنگار شهدا(کانون گفتگوی قرآنی)
https://eitaa.com/adinebaharan
آسيب هاي ناشي از اينترنت
3- انتشار تصاوير مستهجن و صحنه هاي فجيح :
يکي از آسيب هاي رواني – اجتماعي اينترنت ، نمايش تصاوير غير اخلاقي است که از اين طريق در معرض ديد نوجوانان ما قرار مي گيرد و نتيجه اي جز افسردگي و فشار هاي روحي و رواني براي افراد ندارد . علاوه بر تصاوير مبتذل و مستهجن ، بايد به تصاويري که از حوادث ناگوار يا صحنه هاي فجيح در معرض مشاهده کاربران اينترنت واقع مي شود نيز اشاره کرد . تماشاي اين تصاوير خشونت بار تهديدي بزرگ براي سلامت رواني نوجوانان و جوانان ماست و موجبات بروز رفتار هاي خشونت گرايانه را در آن ها پديد مي آورد . در کنار اين تصاوير ، بايد به مطالب و نوشته هايي درباره مسائل جنسي اشاره کرد که بعضا نادرست و غير عملي بوده ، اطلاعاتي اختيار نوجوانان قرار مي دهد که منجر به آسيب هاي جسمي و رواني و انحرافات جنسي و اخلاقي مي شود.
4- پخش ويروس :
ويروس هاي موجود در اينترنت که توسط افراد مجرم ساخته مي شود ، مي توانند ميليون ها کامپيوتر را از کار بيندازند و ميليون ها تومان ضرر برسانند . يکي از مشهور ترين ويروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست ميليون ها کامپيوتر را در سراسر جهان از کار بيندازد . خسارت اين ويروس حدود 10 ميليار د دلار تخمين زده شد.
5- اعتياد اينترنت :
عادت به کاربري مفرط اينترنت يا اعتياد اينترنتي ، از جمله مواردي است که بسياري از کاربران را اسير خود مي سازد جذابيت هاي خاص اينترنت باعث مي شود که نوجوانان و جوانان مجذوب آن شده ، ساعت ها وقت خود را در مقابل کامپيتر سپري کنند . اين مسئله باعث مي شود که نوجوانان از ساير فعاليت هاي اجتماعي باز بمانند . يافته هاي پژوهشي حکايت از آن دارد که هر چه ضريب هوش عاطفي کاربران پايين تر باشد ، ميزان ابتلاي آنان به اعتياد اينترنتي بيشتر است . از معمول ترين نشانه هاي تشخيص اعتياد به اينترنت مي توان به افت تحصيلي شديد ، کاهش وزن به علت از بين رفتن نظام تغذيه اي بدن ، بالا رفتن دامنه تنش هاي عصبي ، کاهش فعاليت هاي اجتماعي ، کم شدن ميزان معاشرت با اشخاص و گروه هاي بزرگ تر ، قانون گريزي ، پرخاشگري ، ابتلا به سردرد هاي عصبي و نظاير اين ها اشاره کرد . به طور کلي مي توان گفت که استفاده مفرط از اينترنت ، گاه نشانه اختلال شخصيت است.
ادامه دارد...
محسن ايماني، ماهنامه پيوند شماره 20
https://eitaa.com/adinebaharan
آنها نمیگذارند ما رشد بکنیم. آنها دستشان را بردارند، ایرانی کمتر از اینها نیست. ایرانی هم رشد میکند، اما شما نمیگذارید که ما رشد کنیم؛ برای این که اگر ما رشد کنیم منافع شما در خطر است.
صحیفه امام، ج 4، ص 91
https://eitaa.com/adinebaharan
در كارهايت ميانه رو باش، زيادهروى و سستى در هر كارى نكوهيده و مذموم است.
عبدالله شبر، اخلاق شبر، ص 145
https://eitaa.com/adinebaharan
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
💠با خوشحال کردن #همسر و #فرزند خود به درجات بالای بهشت برسید!
امام رضا(ع) میفرماید: «اگر مرد، یکی از زنان محرم خود (مثل مادر، خواهر، دختر، همسر…) را خوشحال کند، خداوند متعال در روز قیامت او را خوشحال خواهد کرد؛
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلَى امْرَأَهٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حُرْمَهٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَهِ؛ (کافی/ج۶/ص۶)
حالا کسی که این کار راحت را انجام نمیدهد و این افرادی که نزدیک او هستند را خوشحال نمیکند و در عوض میخواهد با خوشحال کردن مردم دیگر به درجاتی برسد، در واقع کار خودش را سخت کرده است. مثلاً وقتی میتوانیم با یک هدیۀ کوچک (مثل یک گلِ سر) دختر خودمان را خوشحال کنید و با خریدن یک لباس ساده، همسر خود را خوشحال کنیم، چرا از این ثواب بزرگ صرفنظر کنیم؟! ضمن اینکه به مردها توصیه شده است برای همسرشان لباس بخرند.
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «هر کسی #فرزند خودش را ببوسد، بابت هر #بوسه، خدا به او یک درجه در #بهشت میدهد که بین هر دو درجه، به اندازۀ مسیر پانصدسال فاصله است؛
أَکْثِرُوا مِنْ قُبْلَهِ أَوْلَادِکُمْ فَإِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَهٍ دَرَجَهً فِی الْجَنَّهِ مَسِیرَهَ خَمْسِمِائَهِ عَام»(وسائل الشیعه/۲۱/۴۸۵)
انسان چقدر میخواهد در بیرون خانهاش، کارهای خوب انجام دهد که به این مقدار ثواب و #پاداش برسد؟!
پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «کسی که از #خدمت کردن به خانوادهاش سرباز نزند، بدون حساب وارد بهشت خواهد شد؛
مَنْ لَمْ یَأْنَفْ مِنْ خِدْمَهِ الْعِیَالِ دَخَلَ الْجَنَّهَ بِغَیْرِ حِسَابٍ»(جامعالاخبار/ص۱۰۲)
✨🍃حجت الاسلام #پناهیان
https://eitaa.com/adinebaharan
كانال متن روضه🎤:
🌸💐مدح خوانی زیبا _ویژۀ میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام سال 96 _کربلایی حسین طاهری💐🌸
•┈┈••✾••✾••┈┈•
باید بچشد گرمیِ طوفانِ نجف را
هرکس که ندارد تبِ سلطان نجف را
ما را نه فقط بر سرِ این سفره نشاندند
خورده است نبی هم کفی از نان نجف را
بخشید خدا اولِ این ماهِ مبارک
پیش از همه ی خلق مسلمان نجف را
می خواست ببینیم کریمیِ علی را
رو کرد خداوند حسن جانِ نجف را
یک روز بیاییم و بسازیم مدینه
بالای سرِ فاطمه ایوان نجف را
دیدیم همه سروری آل علی را
اول پسرِ مادریِ آل علی را
جبریل شدم مثلِ کبوتر شدم امشب
ای شوق ببین یک کَسِ دیگر شدم امشب
نامت به لبم آمد و چسبید لبانم
انگار پُر از قندِ مُکرر شدم امشب
من از جبروت و جلواتِ تو شنیدم
ای عشق به من حق بده کافر شدم امشب
پیراهنم از عطرِ گلابت شده لبریز
از لطفِ شما لاله ی قمصر شدم امشب
آقا به ضریحی که نداری پَرِ من خورد
پیشِ تو عجب نیست اگر زر شدم امشب
باید که ببینند علی را حسنش را
نقش شرف الشمس عقیق یمنش را
آیینه بگیرید پیمبر شدنش را
از روز ازل حضرتِ حیدر شدنش را
باید که عقیقه بکند فاطمه امشب
شیرینیِ این لحظه یِ مادر شدنش را
یوسف سرِ این کوچه دویده است ولی باز
می دید در آن غُلغُله آخر شدنش را
چشمی که حسد داشت به ذریه ی زهرا
با رویِ حسن دید خود ابتر شدنش را
بین الحرمین اند ملائک همه امشب
تبریک بگویند برادر شدنش را
تنها نه دل ما که دو عالم حسنیه است
هر دو حرم کرببلا هم حسنیه است
باید که علی چند پسر داشته باشد
تا این که مدینه سه قمر داشته باشد
مانند نبی کیست که در بینِ دو عالم
از فاطمه ی خود دو جگر داشته باشد
باید که پسر دار شوی تا که بفهمی
شیرینیِ باغی که ثمر داشته باشد
هرکس که از این ایل بود موقع رزمش
در پنجه ی خود تیغِ دو سر داشته باشد
باید که پس از نامِ علی ذکرِ حسن داشت
تا تیغِ اباالفضل اثر داشته باشد
آن چشم که دیدت چقدر مست شد آقا
یک شهر پُر از کوچه ی بن بست شد آقا
خورشید چرا نیمه ی شب بر سر بام است
گو ماه نیاید که مرا ماه تمام است
آن کَس که در این خانه غلام است امیر است
آن کَس که امیر است بر این خانه غلام است
در مذهبِ ما باده حلال است ولیکن
بی رویِ تو ای سرو گل اندام حرام است
با اینهمه حُسنی که شده جمع در اینجا
حیران شده ام قبله کدام است کدام است
هر کس که جمل بود و تو را دید نوشته است
سوگند که صلح تو قیام است قیام است
✍حسن لطفی
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
منبرک:
⚜حدیثی منحصر به فرد
(به بهانه ۱۵ رمضان ، سالروز ولادت با سعادت #امام_حسن_مجتبی علیه السلام)
🔶 حدیثی است که در بین احادیث ،سنداً و متناً، منحصر به فرد است ؛ پیشنهاد می شود متن عربی را هم حتما بخوانید
«حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ ؛ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ ؛ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ؛ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنِ الْحَسَنِ: أَنَ أَحْسَنَ الْحَسَنِ ، الْخُلُقُ الْحَسَنُ».
حدیث کرد برای ما ابوالحسن ، که او روایت کرد از ابوالحسن ، که او نیز روایت کرده از ابوالحسن ، که او شنید از حسن که او گفت شندیم از حسن که او شنیده بود از امام حسن علیه السلام ؛ که ایشان فرمودند که :
همانا حسن ترین حسن ها ؛ خُلق حسن است (نیکوترین نیکوها ؛ خلق نیکوست)
[بحار الأنوار ، جلد ۶۸، صفحه ۳۸۶، باب ۹۲]
⬅️حسن های موجود در سلسله ی حدیث چه کسانی اند؟
فأما أبو الحسن الأول فمحمد بن عبد الرحیم التستری
و أما أبو الحسن الثانی فعلی بن أحمد البصری التمار
و أما أبو الحسن الثالث فعلی بن محمد الواقدی
و أما الحسن الأول فالحسن بن عرفه العبدی
و أما الحسن الثانی فالحسن بن أبی الحسن البصری
و أما الحسن الثالث فالحسن بن علی بن أبی طالب علیه السلام
📚#داستانک:
آیت الله مظاهری،در کتاب ارزشمند «تربیت فرزند ، از دیدگاه اسلام» به نقل از یکی از بزرگان، می آورند:
فردی را می شناختم که آدم خیلی خوبی بود. در خواب دیدم روز قیامت شده و او به شکل سگ درآمده است. به او گفتم تو که آدمی خوب، با ایمان و با تقوا بودی، چرا سگ شده ای؟
گفت: وای از بداخلاقی در خانه! وای از بداخلاقی در خانه! وای از بداخلاقی در خانه!
بعد به من گفت : بیا برویم قبرم را نگاه کن.
جلو رفتم و دیدن ته قبرش سوراخ است/
گفت: وقتی مرا داخل قبر گذاشتند ، قبر چنان مرا فشار داد که تمام روغن من گرفته شد و رفت در این سوراخ.
اگر سوراخ تنگ نبود ، روغنها را نشانت می دادم.
[کتاب تربیت فرزند از نظر اسلام صفحه ۱۰۱ با اندکی تلخیص]
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
منبرهای دلنشین:
#منبر_متنی
🌺 جواب زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام به مرد یهودی
💠روزي امام حسن مجتبي عليه السلام پس از شستشو، لباسهاي نو و پاكيزه اي پوشيد و عطر زد.
🔰از كوچه هاي مدينه مي گذشت، ناگاه با پيرمرد يهودي كه فقر او را از پاي در آورده وپوست به استخوانش چسبيده، تابش خورشيد چهره اش را سوزانده بود،روبه رو شد.
🌟حضرت را در آن جلال و جمال كه ديد گفت:
خواهش مي كنم لحظه اي بايست و سخنم را بشنو!
🌹امام عليه السلام ايستاد.
⚡️يهودي: يابن رسول الله! انصاف بده!
امام: در چه چيز؟
يهود: جدت رسول خدا مي فرمايد:
دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است!
💥اكنون مي بينم كه دنيا براي شما كه در ناز و نعمت به سر مي بري، بهشت است و براي من كه در عذاب و شكنجه زندگي مي كنم، جهنم است.
و حال آن كه تو مؤمن و من كافر هستم.
🍀امام فرمود:
اي پيرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببيني خداوند در بهشت چه نعمتهايي براي من و براي همه مؤمنان آفريده، مي فهمي كه دنيا با اين همه خوشي و آسايش براي من زندان است.
🔥و نيز اگر ببيني خداوند چه عذاب و شكنجه هايي براي تو و براي تمام كافران مهيّا كرده، تصديق مي كني كه دنيا با اين همه فقر و پريشاني برايت بهشت وسيع است.
🌹پس اين است معناي سخن پيامبر صلي الله عليه و آله كه فرمود:
دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است
🌿🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌿
📘 اصول کافی،باب في ابطال الرويه، حديث 1، ص 95، 96- ج 1.
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
سایت هدانا:
✳️ حدیث روز
1⃣امام حسن عليه السلام : مَن عَبَدَ اللّه َ عَبَّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَى ءٍ . تنبيه الخواطر ، ج 2 ، ص 108 .
امام حسن عليه السلام :
هر كس خدا را بندگى كند ، خداوند همه چيز را بنده او گرداند .
2⃣امام حسن عليه السلام : لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا ؛ بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 113 .
امام حسن عليه السلام :
در مجازات خطا كار شتاب مكن و ميان خطا ومجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده .
🌸میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
درس صلح و عبرت تسلیم (یادداشت میهمان)
ماه رمضان چون ابر میگذرد و فرصتهایش از دست میرود و تنها بندگان خدایند که حسرت این رفتن میخورند. آه اگر این ماه رمضان آخرمان باشد و روی ماهش را نبینیم، چه کنیم رفیقان؟ آنها که به امر خدای خود سحر بیدارند و روزی میخورند و نور مینوشند و در روز، برای خدا از هرچه که صفحه دل تاریک میکند و لوح جان مخدوش میکند و روزه میشکند، چشم و گوش و دهان میبندند و هنگام افطار، به نام خدا کام خود را از حلالش باز میکنند میدانند که ماه رمضان چه هوای بهشتی دارد. تنها بندگان خدا میدانند لذت اطاعت و بندگی را. آنها که بنده خدایند نه آنها که بنده هوا و هوسند. رفیقان خدا میدانند چه لذتی است در این سختی و چه شکوهی است در این بندگی. چون بنده خدایند، از قید هرچه غیرِ اوست آزادند و آنها که گرفتار شکم و شهوتند، اسیرند و دربند. خیال میکنند آزادند و نمیدانند که اسیرتر از آنان نیست. بندگی خدای مهربان و عزیز را برنمی تابند و به جای او بَرده هرکس و ناکس میشوند. خداجان ببخشایمان که نمیشناسیمت.
ماه مبارک که به نیمه میرسد، وقتی هلالش کامل و حُسنش تمام میشود که چشمش به روی حسن روشن شود. جای ملامت نیست که حُسن حَسن هر نیمه جانی را زنده میکند و رمق به روزه داران میدهد. از سال سوم هجری که نام حسن به جرگه خوبان اضافه شد و خدا اولین فرزند را به علی و فاطمه هدیه داد، مؤمنین هم عزیزتر شدند با حسن. شبیه پیغمبر بود و خلق و خویش به او برده بود. در ادب سرآمد بود و در اخلاق الگو و سرور جوانان بهشت است. در هفت سالگی عزادار جدش شد و مؤمنین با دیدن او به یاد رسول خدا میافتادند. او شاهد داستان کوچه بنی هاشم بود و سپر جان مادر شد. اگرچه کوچک بود ولی مردانه برای دفاع از فاطمه قامت بلندکرد. جانم به پای حسن، که چون نبی و ولیّ، غیرتی است و حرمت خانواده میشناسد و چشم در چشم دشمن، نمیهراسد. کودک بود ولی همان زمان در شجاعت، تنه به مردان گنده و دل مرده مدینه زد و طعنه به مدعیان. به این جهت مغضوب و مبغوض دشمنان است که مدافع حرم آلالله است و بلاگردان فاطمه. خون جگری که در آن زمان با دیدن مظلومیت پدر و مادر خود خورده بود تا شهادت همراهش بود. بماند.
از دنیا و زخارفشگریزان بود. سه بار نیمِ داراییاش را با صدقه، به خدا هدیه داد و دوبار کل مالش را در راه خدا داد. حتی نعلینش را. اهل تواضع بود و خوی نرمش، مخاطبان را حیرتزده میکرد. روزی فقیرانی نان بر زمین نهاده و لقمه میگرفتند. چشمشان که به حسن افتاد گفتند یابن رسولالله با ما نان نمیخوری؟ حسن از مرکب پیاده شد و برزمین نشست و با آنان هم لقمه شد و بعدها سیرشان کرد و لباسشان پوشاند. کنیزکی به او شاخه گلی هدیه داد، گل را گرفت و او را از صاحبش خرید و آزادش کرد. به همین راحتی. بنده خداست، نمیخواهد مردمان را بنده دیگران ببیند. کریم بود و طبعش بلند و همتش عالی. مهمانخانهای در مدینه داشت و سفره دار بود و خانهاش خانه امید ناامیدان و درراه ماندگان. گرچه آنان کز سفرهاش نان و نمک برداشتند، روز تشییعاش تیر وکمان برداشتند.... این نیز بماند، که غصه گلوگیرمان است.
به گفته دشمنانش، گذشت و حِلمش از بزرگی به کوه میمانست و این در دوره ما به شدت کیمیاست. روزی در مدینه، مردی از اهل شام که متأثر از فضای مسموم معاویه بود، تا او را دید و شناخت شروع به فحاشی و هتاکی کرد. امام آرام شنید و شمرده گفت، گویا غریبی؟ اگر پیش ما بیایی تورا سیر کنیم و جامه بپوشانیم و... مرد شامی که تاکنون چنین ندیده بود،اشکش بر گونه لغزید و به حقانیت امام شهادت داد. دلاور و جنگاوری جگردار بود که پناه لشکر بود و علی با او خیالش آسوده بود. زمانی که فتنه گران به دنبال خلیفهکشان و کشتهسازی بودند، تنها حسن میتوانست امر علی را اطاعت کند و به عثمان در محاصره نقابپوشانِ برهنه شمشیر، آب برساند. قهرمان جنگ جمل حسن است. بت شکن دوران فتنهها حسن است و شترِ همان فتنه گرانِ خلیفه کش که چون گوساله سامری، مسلمین را مشرک کرده بود و نادانان با پشگلش خود را معطر میکردند، به دست او کشته و سوزانده شد. در صفین و نهروان هم حسن بازوی علی است. او وارث ذوالفقار و افتخارات آن است و به گفته پیغمبر، او و برادرش امامند، چه به حکمتی، نشسته باشند و چه به مصلحتی قیام کنند. حسن شاگرد علی و برادر بزرگ و استادِ رزم حسین و عباس و صبر زینب است.
آن زمان که معرکه مهیا بود، حسن السابقون السابقون بود و آن زمان که مسلمین به زمین میچسبیدند و سنگینی میکردند، حسن چون علی خون دل میخورد. اصرار عجیبی است در تاریخ، که دشمنان هراسان از قیام حسینی یا مسلمینِگریزانِ از جهاد و دفاع، میخواهند، حسن را الگوی اعتدال و صلح بنمایانند که تا سایه شمشیر عدالتخواه و ظلم ستیزِحسینیون را از سر خود بردارند یا طعن منتقدان را از قصور و تقصیر و ترسشان از خویش برگیرند. این دو
گروه اگر میتوانستند امام سجادِعزیز که به مصلحت الهی، از جهاد کربلا معاف شدند را الگو و تبلیغ میکردند تا برای همیشه خود را از شمشیر بران و زبان غران آسوده کرده باشند. گروه اول مسلمین را خفته و گروه دوم آنها را خفه میخواهد. تا هر چه بر سرش بیاورند نه انقلابی کنند و نه اقدامی. این دو گروه با عیسای مسیح هم همین کار را کردند و او را صلح محض معرفی کردند و بعد از آنکه انقلابیون و روشنفکران آگاه را اخته کردند، کشتی کشتی برده و نفت و الماس و... را به آمریکا و اروپا بردند.
جفای به مجتبی از آنجا شروع شد که صلح معاویه با او را به صلح امام با معاویه نام گذاردند. امام حسن، ابن ملجم را گردن زد و جاسوسان معاویه را نیز. و حاکمانی که پدر گمارده بود را یا تثبیت کرد و یا تغییر داد و امور را اداره کرد و خواست کار نیمه تمام علی را تمام کند که مثل همیشه تاریخ، گروهی سست عنصران کم بنیه و دنیاپرست، کارشکنی کردند و یوسف فروختند. خواص دنیازدهای که اطراف امام بودند با رشوههای معاویه، خود را به شیطان فروختند و پشت امام را خالی کردند. گروه دیگر با قرارهای مخفی و قولهای پنهانی با عوامل معاویه، برای شکست امام همت گماشتند و گروه دیگر مردم را مأیوس کردند و شایعه ساختند و... منافقی از تبار تبهکاران امام را به شدت مجروح کرد و عجیب نیست که بزرگان نوشته اند: مظلومیت روز ساباط امام حسن از روز عاشورای امام حسین بیشتر است. معاویه که مراتبی از شیطان است، صلح را در این حالت ضعف مفرط مسلمین، به امام حسن به اصرار، پیشنهاد داد و در اصل تحمیل کرد.
امام که برای حفظ اسلام و خواص شیعه، چارهای جز پذیرفتن نداشت و جامعه را رو به زوال میدید، با شرایطی تاریخی صلح را پذیرفت و به قول شفاهی معاویه اکتفا نکرد، تأییدش را گرفت و محکمش کرد. هرچند که معاویه همچون همه مستکبران، به قول و عهدش وفادار نماند ولی صلح او با امام مجتبی مثال آشکاری شد برای آیندگان که بدانند خواص دنیاپرست و بیبصیرت و مردم تابع شایعه و افترا و رزمندگان بیایمانی که اسلحه میفروشند و تفرقه، اگر در یکجا جمع شوند، از حسن بن علی هم کاری برنمی آید. گروه اول که دشمنند و توقعی جز ناراستی از آنها نیست ولی گروه دوم اگر فقط جاهلند باید بدانند که مسئله این نیست که امامی صلحطلب است و امام دیگر اهل جهاد. مسئله این است که امام در هر حال، مراعات حال امت میکند و برای حفظ دین خدا و مؤمنین، دل میسوزاند و هزینه میپردازد. حتماً و یقیناً اگر امام حسن جای امام حسین بود همان کاری را میکرد که سیدالشهداء کرد و به عکس. اگر زمانی دین خدا جز با کشته شدن امام استوار نگردد، پس چارهای جز تن دادن به شمشیر نیست و اگر دین خدا با صلح میماند، از صلح نیزگریزی نیست.
گروه دوم باید بداند که امام حسن در ضعف مفرط جامعه مسلمین، ناگریز، تن به مذاکره و صلحی تحمیلی داد تا حداقلها را حفظ کند و معاویه ناشناخته را به مسلمین بشناساند. این بسیار تفاوت و تنافر دارد با آن مذاکره و صلحی که در دوران قوت مسلمین صورت گیرد و حداکثرها را از جامعه بگیرد و آزموده را بیازماید. که در اصل معامله است. و صلح نیست، تسلیم است. این ذلت و دادن داشتهها کجا و آن عزت برای برگرداندن رفتهها کجا. بازی مسخره برد برد با دشمن کجا و تلاش برای برد مسلمین و نبردن دشمن کجا. در بند بند صلح نامه امام مجتبی، بیاعتمادی به معاویه موج میزند. نرمش قهرمانانه مدبرانه است، نه کرنش منفعلانه و خوش باورانه. فرصت سازی برای ترمیم جامعه است نه فرصت سوزی برای تحمیل برجامعه. شفاف است و روشن و صادقانه و با حضور مردم در مسجد، نه پرابهام و محرمانه و پرپیچ و پوشش و در خانه دشمن. حماسه حسن مجتبی منحصر به فرد است و افتخارآمیز نه تکراراشتباهات مکرر تاریخی و تحسرانگیز. و در یک کلام صلح امام مجتبی درسی است برای تاریخ نه عبرتی تاریخی.
محمدهادی صحرایی
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
ریشههای جنایت در مدرسه غرب تهران دهنکجی به گزینش، ولنگاری مجازی و تجاریسازی آموزش
انتشار خبر آزار و اذیت دانشآموزان یک دبیرستان غیردولتی در تهران توسط یکی از معاونان مدرسه، احساسات جامعه را بهشدت جریحهدار کرده است و لازم است چرایی بروز چنین رفتارهای نابهنجاری بررسی شود.
شنیدن خبر جنایت هولناک آزار و اذیت چند دانشآموز توسط یکی از کارکنان مدرسه و انتشار ابعاد تکاندهندهای از این ماجرا در رسانهها و فضای مجازی باعث جریحهدار شدن احساسات مردم و همدردی آنها با خانواده این دانشآموزان شده است. مردم با اعلام انزجار از این جنایت دردناک خواستار رسیدگی سریع به این پرونده و محاکمه عامل یا عاملان این ماجرا هستند. رهبر انقلاب هم در پیامی به رئیس قوهقضائیه با جنایت خواندن این حادثه خواستار محاکمه سریع و اجرای حدود الهی در حق متهمان شدند. دیروز هم رئیس قوه قضاییه به رئیسکل دادگستری استان تهران دستور داد در اسرع وقت نسبت به رسیدگی قانونی به پرونده مربوط به این حادثه تکان دهنده اقدام کند.
هر چند درباره جزئیات ماجرا یا آمار قربانیان خبرها متفاوت است اما خانوادههای این دانشآموزان که تعداد آنها در برخی خبرها تا دهها نفر هم ذکر شده است، مدعی هستند که این معاون خطاکار دست به اقداماتی از جمله نشان دادن فیلمهای مستهجن و غیراخلاقی به دانشآموزان، دادن سیگار و مشروب به آنها و کشاندن آنها به رابطه غیراخلاقی با یکدیگر زده است که البته متهم در اعترافاتش نشان دادن فیلم مستهجن به دانشآموزان را پذیرفته و البته صحت موارد دیگر هم با تحقیقات بیشتر مشخص خواهد شد.
اما جدای از پرداختن به جزئیات این پرونده خاص که در روزهای آینده پیگیر آن خواهیم بود، باید با نگاهی عمیقتر به این ماجرا و احیانا موارد مشابه علتهای اصلی وقوع چنین حوادثی را بررسی کرد.
دهنکجی به گزینش
یکی از موارد مهمی که در پرونده جنایت اخیر مطرح شد این بود که عامل اصلی این جنایت از نیروهای رسمی و گزینش شده آموزش و پرورش نبوده است. این مشکلی است که در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی شاهد آن هستیم که این مدارس برای کاهش هزینهها علیرغم تبلیغات آنچنانی درباره کادر مجرب آموزشی و اداری معمولا از تعدادی نیروی کمتجربه یا بیرون از دایره معلمان دورهدیده و گزینش شده آموزشوپرورش هم استفاده میکنند که هم میتواند منجر به کاهش راندمان آموزشی شود و مهمتر از آن منجر به وقوع اتفاقاتی همچون مورد اخیر شود و البته این امر چیزی از قصور مسئولان ناظر آموزش و پرورش کم نمیکند.
اما با وجود اینکه اهمیت گزینش و جذب نیروهای متدین و متعهد و وفادار به ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی در جایگاههای مهم و اثرگذار واضح و مشخص است، برخی در سالهای اخیر سعی در زیر سؤال بردن گزینش دارند.
به این اظهارات توجه کنید: «چقدر ما سین، جیم میکنیم؟ سؤال میکنیم و نمیدانم این چیزها را گزینش میدهیم و غسل و وضو میپرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آبا و اجداد میپرسیم، از همسایگان میپرسیم، از محل کار میپرسیم، یک کلمه نمیپرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت میکنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم میدانی یا نه؟ »، این اظهارات حسن روحانی رئیسجمهور است که ظاهرا تعهد کاری را کافی میداند اما نمیگوید که اگر شخصی در کنار انجام وظایف کاری و تعهد شده خود بهدلیل ضعف اعتقادی و باور نداشتن ارزشها دچار لغزش و انحراف شد چه اتفاقی میافتد؟
آیا خود آقای روحانی هم مثلا در انتخاب همکارانشان با این همه تسامح فقط به تعهد کاری اهمیت میدهد و نوع تفکر یا وابستگی حزبی و جناحی فرد برای دادن یک مسئولیت از نظر ایشان بیاهمیت است؟ آیا ایشان حتی لباس خود را به خیاطی ناشناخته که فقط ادعای تعهد کاری داشته باشد سفارش میدهد؟
اتفاق اخیر نشان داد که توجه به گزینش و عبور افرادی که در جایگاههای حساسی قرار دارند از فیلترهای لازم در واقع خود خدمتی متعهدانه است و اینکه یک نیروی آزاد بدون گزینش لازم جذب نهاد مهمی چون مدرسه شود و فرزندان بیگناه مردم را در فضای مقدس تعلیم و تربیت قربانی هوسهای خود کند نشان از بیتعهدی مسئولان ناظر است.
نکته دیگر اینکه دیروز تصاویری از صفحات فضای مجازی یکی از اعضای هیئت موسس دبیرستانی که دانشآموزان در آن مورد تعرض قرار گرفتهاند منتشر شد که حاوی توهین به ارزشها از جمله حمایت گسترده از کمپین کشف حجاب و توهین به مسئولان نظام و حمایت از عناصر فتنه سال 88 و... بود که باز هم اهمیت گزینش را نشان میدهد. اگر گزینش علاوه بر معلمان و دیگر اقشار در مورد این فرد که عضو هیئت موسس آن مدرسه است درست اجرا میشد چه بسا این شخص لیاقت داشتن مدرسه را نداشت و البته از شخصی با این تفکرات توقع تربیت دانشآموزان در تراز انقلاب اسلامی بهجا و منطقی نیست.
فراموشی رسالت اصلی
با رشد نگاه تجاری به مدارس
موضوع مهم دیگر اینکه طی سال
تهجن در قالب کانال و ... که البته با فیلتر شدن تلگرام تا حد زیادی از میزان دسترسی به این محتواهای نامناسب کاسته شده است اما استفاده از فیلتر شکن یا استفاده از منابع مشابهی چون اینستاگرام و شبکههای ماهوارهای و ... باعث نشر این موارد آسیب رسان میشود.
فراموش نکنید یکی از عوامل لغزش و انحراف قاتل ستایش (کودک بیگناهی که پس از تجاوز به قتل رسید) با وجود اینکه در سنین نوجوانی قرار داشت، استفاده و دسترسی فراوان و بدون کنترل به تصاویر و فیلمهای غیر اخلاقی و محرک در فضای مجازی بود.
جالب اینکه وقتی دلسوزان خواستار کنترل بر ولنگاری فضای مجازی میشوند، برخی با فریبکاری و با ژست طرفداری از حقوق مردم به مخالفت با محدود کردن فضای مجازی میپردازند غافل از اینکه منظور از کنترل، مقابله با موارد نامناسب است و کسی مخالف استفاده صحیح از این فضا نیست و حفظ جوانان و خانوادهها از آسیبهای این ولنگاری مورد تأکید است.
ماهیگیری فرصت طلبان
از لجن زار 2030
اما این روزها در پی وقوع حادثه دردناک مدرسه غرب تهران، شاهد برخی اظهار نظرها در داخل و خارج از کشور هستیم مبنی بر اینکه وقوع چنین حوادثی نتیجه عمل نکردن به سند 2030 است. همان سند خیانت باری که براساس ارزشهای حاکم بر غرب برای اجرا در جمهوری اسلامی ابلاغ و متاسفانه مورد پذیرش دولتمردان نیز قرار گرفته بود و اگر نبود روشنگری دلسوزان و نهیب رهبر انقلاب مبنی بر لزوم توقف اجرای آن، اکنون باید شاهد قرار گرفتن دانش آموزان کشورمان در معرض مضرترین سیاستهای آموزشی غربی میبودیم که جزئیات آن پیش از این در کیهان منتشر شده است.
2030 چه گلی به سر غرب زده است؟
اما سؤالی که طرفداران 2030 باید به آن پاسخ دهند این است که مگر در کشورها غربی سند 2030 اجرا نشده است، پس چرا روز به روز بر میزان تعرض و تجاوز به کودکان و نوجوانان در این کشورها افزوده میشود؟ به این آمارها توجه کنید:
طبق اعلام اداره اطلاعات جنایی فدرال آمریکا، در 4 سال اخیر 17 هزار تجاوز و اذیت و آزار جنسی در مدارس این کشور ثبت شده است.
همچنین لس آنجلس تایمز طی گزارشی به نقل از رئیسپلیس لسآنجلس اعلام کرد: به فاصله 4 روز در این ایالت، دو معلم 49 و 61 ساله شناسایی شدهاند که به ترتیب به 23 و 26 دانشآموز بین 6 تا 10 سال تجاوز جنسی کردهاند.
به گزارش گاردین، بررسیها نشان میدهد که از تعداد تجاوز به 30 هزار کودک انگلیسی در مدارس، 2625 تعرض جنسی، شامل 225 تجاوز به عنف، توسط نوجوانان زیر 18 سال علیه کودکان دیگر در مدارس، مثل زمین بازی و ...، اتفاق افتاده است.
البته آموزشی متناسب با سن کودکان و نوجوانان و در راستای ارزشهای حاکم بر جامعه و خانواده میتواند مفید باشد که باید کارشناسان امر به آن بپردازند از جمله آموزش توانایی نه گفتن به دیگران یا آموزش خانوادهها درباره ترک رفتارها و کارهایی که میتواند باعث بلوغ زودرس نوجوانان شود از جمله بیبند و باری و دسترسی آزاد به شبکههای ماهوارهای و سایتها و فضای مخرب و محرک مجازی و ...
نکته مهم اینکه بخش عمده نگرانی و ناراحتی والدین دانش آموزان مدرسه مذکور در غرب تهران در معرض رفتارها و اطلاعات مضر جنسی قرار گرفتن نوجوانانشان توسط یک فرد بیتعهد و مجرم است. دقیقا این چیزی است که خانوادههای نگران زیادی در گذشته در تماس با ما از آن در پی اجرای سند 2030 میترسیدند یعنی دادن اطلاعات و آموزشهای جنسی نامناسب سن کودکان و نوجوانان در مدارس و لطمه زدن به فضای تربیتی فرزندانشان.
امید است با عبرت گرفتن از حوادث تلخ این چنینی مسئولان امر با نگاهی متعهدانه و به دور از سیاسی کاری برای تربیت نسل آینده ساز این کشور همت و تلاشی مجاهدانه داشته باشند و با اجرای کامل و صحیح نسخههای بومی و مفیدی همچون سند تحول آموزش و پرورش کم توجهیهای گذشته به مهمترین نهاد کشور یعنی آموزش و پرورش را جبران کنند.
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
های گذشته به ویژه دو دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر مدارس غیردولتی و اتخاذ سیاستهای نظام آموزشی برای گسترش این مدارس در شهرهای مختلف به ویژه تهران بودهایم. تاسیس و رشد مدارس بهاصطلاح غیرانتفاعی که تبدیل به بازار تجارت و منفعت عدهای شده است در سایه حمایت دولتها از واگذاری نقش خود در اداره مدارس بوده است. در واقع خصوصیسازی مهمترین نهاد انسانساز کشور پس از خانواده و فرار از مسئولیت خطیر اداره مدارس تبدیل به سیاستی شده است که مورد حمایت مسئولان آموزش و پرورش و دولتها و برخی نمایندگان مجلس است.
در این میان رقابت سهمگین مدارس غیرانتفاعی برای جذب دانشآموزان در مقاطع مختلف و با شهریههای سنگین، این مدارس را تبدیل به بازار پر سودی کرده است که سال به سال فشار بیشتری را به خانوادهها برای تامین شهریهها وارد میکند.
از سوی دیگر دولتها که طرفدار رشد این مدارس و کاهش تصدیگری خود هستند متاسفانه توجه کافی و حمایت لازم را از مدارس دولتی دریغ میدارند که خود این موضوع تبدیل به یک موج روانی محرک در جامعه شده است مبنی بر اینکه سطح امکانات، نیروی انسانی و بازدهی مدارس دولتی پایین است و گویی اگر خانوادهها آینده موفق دانشآموز خود را میخواهند تنها راه آن ثبت نام در مدارس غیردولتی و پرداخت شهریههای چندین میلیونی است. جالب اینکه بسیاری از موفقترین و پاکترین فرزندان این کشور در مدارس دولتی تحصیل کردهاند.
رقابت مدارس غیردولتی برای موفق نشان دادن عملکرد خود آنقدر جدی است که هر کاری را انجام میدهند تا سطح نمرات یا میزان قبولی و رتبه دانشآموزان در کنکور سراسری و... از رقبا بالاتر رود. در این بین حاصل این نگاه که ریشه در همان تفکر تجاری شدن آموزش و پرورش دارد، توجه افراطی به دروس تعیینکننده نمره و رتبه و غفلت از رسالت انسان ساز مدارس و غربت درسها و فعالیتهای اخلاقی و معارفی است. هستند مدارسی که برای اینکه دروسی همچون تعلیمات دینی وقت دانشآموزان را در طول سال نگیرد و برای اینکه در طول سال از زمان مختص این دروس مهم و تربیتی برای درسهایی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی و... استفاده کنند در تابستان قبل از شروع سال تحصیلی در یک زمان فشرده و رفع تکلیفی این درسها را تدریس میکنند و کنار میگذارند، گویی این درسهای مهم بیشتر مزاحم ساعات درسی دانشآموزان هستند.
هر چند در بین مدارس غیردولتی هم هستند مدارسی که همچنان دغدغه رشد تربیتی و اخلاقی دانش آموزان را دارند اما وقتی جو غالب یک جو رقابتی کارنامه مدار و کنکور زده با تفکر تجاری شود مسئولان مدرسه غیردولتی سعی میکنند به جای هزینه کردن برای جذب یک یا چند معلم و مربی تربیتی و پرورشی که به رشد اخلاقی و دینی دانش آموزان کمک میکنند، معلمانی را جذب کنند که مثلا در آموزش تست زنی درس فلان شهره و دارای جایگاه است.
در همین مدرسه که این جنایت هولناک به وقوع پیوسته بنا بر اعلام برخی والدین شهریه 15 میلیونی پرداخت شده است اما خروجی کار یک مدرسه رها شده و محل جولان یک عنصر فاسد و قربانی شدن تعدادی دانش آموز معصوم است. شاید اگر این مدرسه به اندازه کافی برای خود رسالت امانتداری از دانش آموزان و تربیت آنها را متصور بود با نظارت و دلسوزی بیشتر مانع این اتفاق و گرایش پیدا کردن این دانش آموزان به یک معلم متخلف میشد. متاسفانه نمونههای زیادی از مدارس غیردولتی وجود دارند که با نگاه تجاری به آموزش و پرورش ایجاد شدهاند و خروجی آنها دانش آموزان تک بعدی که دغدغهای جز درس و تست و کنکور ندارند میباشد و البته جای تاسف است که بسیاری از خانوادهها نیز معیارشان برای انتخاب مدرسه بیشتر راندمان مباحث درسی و علمی است تا مسائل تربیتی.
در همین راستا وزیر آموزش و پرورش دیروز گفت: «سیطره آموزش در مدارس، تربیت را به مرز نابودی کشانده است و دانشآموز به جای فراگیری آنچه موجب عاقبت به خیریاش میشود حفظیاتی را فرا میگیرد که پس از خروج از مدرسه دیگر به دردش نمیخورد.»
نکته مهم دیگر کم توجهی به جایگاه و نقش مربیان تربیتی و پرورشی است که طی سالهای اخیر به ویژه در مدارس غیردولتی به چشم میآید و لازم است به خصوص با همکاری بین آموزش و پرورش و نهادهایی همچون حوزههای علمیه این خلأ جبران شود.
نقش ولنگاری فضای مجازی
در مفاسد اخلاقی و اجتماعی
از سوی دیگر نگاهی به اتهامات فرد مجرم در پرونده آزار و اذیت دانش آموزان بعد دیگری از ریشههای اصلی این گونه اتفاقات را عیان میکند. در صحبتهای خانواده دانش آموزان مورد تعرض، یکی از اتهامات فرد مجرم نشان دادن و حتی ارسال فیلمهای غیر اخلاقی و مستهجن برای دانش آموزان اعلام شده است و خود متهم اقرار میکند که فیلم مستهجن درون گوشی خود را در فضای مدرسه به این دانش آموزان نشان داده است.
این دقیقا یکی از معضلات این روزهای جامعه ما است. دسترسی بدون کنترل کاربران فضای مجازی به فضای غیر اخلاقی و مس
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
میلادی: Thursday - 31 May 2018
قمری: الخميس، 15 رمضان 1439
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه)
- یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه)
- یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام، 3ه-ق
🔹ارسال مسلم بن عقیل علیه السلام به کوفه، 60ه-ق
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا اولین شب قدر
▪️4 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
▪️5 روز تا دومین شب قدر
▪️6 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
▪️7 روز تا سومین شب قدر
https://eitaa.com/adinebaharan
آمد خبر که میرسد، از کوچههایی سبز
یک مرد ساده بیکرانه، مقتدایی سبز
مردی مقدس یادگار سالهای سرخ
باران تباری آسمانی با ردایی سبز
مردی که با ما از گل و خورشید خواهد گفت
مردی که میخواند بر امان از خدایی سبز
شاعر: الهام آمین
https://eitaa.com/adinebaharan
آيه شماره 44 از سوره مبارکه فرقان
میزان درک کافران
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
آیا گمان میبری بیشتر آنان میشنوند یا میفهمند؟! آنان فقط همچون چهارپایانند، بلکه گمراهترند!
1- انسان براى هدایت خود باید به رهنمودهاى پیامبر درونى، (عقل) و پیامبر بیرونى گوش فرا دهد. «ام تحسب اَنّ اكثرهم یسمعون او یعقلون»
2- كفر ونپذیرفتن دعوت انبیا، بى خردى است.«امتحسب انّاكثرهم یسمعون اویعقلون»
3- انسان كه خلیفه ى خدا مىباشد، با نادیده گرفتن فطرت خود از حیوان نیز پست تر مىشود. «اِن هم الاّ كالانعام بل هم اضلّ سبیلا»
https://eitaa.com/adinebaharan
پیشبینی خطر! (3)
حرکت عائشه موجب شد تا بنیامیه و مروانیان خصوصا مروان به همراه یارانش در پس نقاب حمایت از عائشه، بغض و کینه خود را نسبت به امام (علیهالسّلام) علنی کرده و دست به اسلحه بردند. ابن شهر آشوب مینویسد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا؛ جنازهی آن حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبه تیر به تابوت آویخته شد.» مروان به عنوان حامی عائشه در این فتنه میگفت که چرا عثمان باید بیرون مدینه دفن شود و حسن ـ (علیهالسّلام) ـ در کنار پیامبر ـ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سلم ـ. در این میان نیز آل امیه و آل ابیسفیان و فرزندان عثمان با او همصدا شدند و از این کار جلوگیری کردند.
بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۳، ص۶۰؛ ابو الفرج اصفهانی، علی بن الحسین،مقاتل الطالبیین، ص۸۲؛ ابن شهر آشوب، محمد بن علی،مناقب آل ابیطالب (علیهمالسّلام)، ج۳، ص۲۰۴.
https://eitaa.com/adinebaharan
پنا هگاه مردم
امام حسن
نَحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا
ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورد *الخرائج و الجرائج ،ج2،ص740
https://eitaa.com/adinebaharan
زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟
اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.
https://eitaa.com/adinebaharan
شهيد سيد موسي پريشي (شهيد دفاع مقدس)
يکم فروردینماه ۱۳۴۰ش در خانوادهای از سادات شهر اشکنان کودکی چشم به جهان هستی گشود که او را موسی نامیدند: شهید سیدموسی پریشی. سیدموسی در کانون معنوی خانوادهاش با تعالیم روحبخش اسلام آشنا گردید. در نوجوانی بهخاطر بیان شیرین و صوت زیبایش، به روستای پسبند میرفت و از روی کتاب برای مردم روضه میخواند. سالها بعد، در عنفوان جوانی با آوازه بتشکن قرن، خمینی کبیر (ره) آشنا شد و بهواسطه شجاعتی که در پاره کردن تصویر فرعون زمان از خود نشان داد، تحت تعقیب مأموران خودفروخته رژیم فاسد شاه قرار گرفت. پس از آنکه در بهمنماه سال ۱۳۵۷ش باغ آرزوهایش شکوفه داد و انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی نهائی دست یافت، همواره در خدمت انقلاب اسلامی بود. با شروع جنگ خانمانسوز رژیم متجاوز عراق علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خدمت مقدس سربازی را برگزید. سیدموسی پس از طی دوره آموزشی در بهبهان، به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست و نُه ماه در جبهه جنوب به دفاع از انقلاب و مرزهای میهن اسلامی پرداخت. شهید پریشی به نماز اول وقت اهمیت فراوان میداد و در خدمت به والدین از هیچ کوششی دریغ نداشت. سیدموسی پریشی، سرانجام به پیمانی که با خدای خویش بسته بود، جامه عمل پوشید و در بامداد روز دهم خردادماه سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در سن بیست سالگی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و از ستارههای پرفروغ آسمان ایرانزمین گشت. پیکر مطهر شهید سیدموسی پریشی در گلزار شهدای زادگاهش، اشکنان به خاک سپرده شده است. ( سايت راسخون
https://eitaa.com/adinebaharan
آسيب هاي ناشي از اينترنت
6- ايجاد روابط ناسالم :
اتاق هاي گفت و گو (Chat Rooms):
در اينترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار مي گيرد . اين اتاق ها مي توانند محل هايي مناسب براي ملاقات يا گفت و گو با ديگر کودکان و نوجوانان ، معلمين و ساير افراد مطلع در سراسر جهان باشند . اما سوء استفاده هاي بسيار توسط افراد شياد از اين اتاق ها صورت مي گيرد که از جمله آن ها مي توان به استفاده از اطلاعات ديگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آن ها از طريق برقراري ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات و نظاير اين ها اشاره کرد . از موارد ديگر ، دوست يابي هاي کاذب ميان دختران و پسران نوجوان است .
اين روابط در ابتدا در فضاي جزئي و سطحي بوده ، از عمق برخوردار نيست . اين نوع ارتباطات در آغاز فاقد مشخصه هايي مانند مجاور مادي ، تماس منظم ، اثر گذاري عميق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعي است ، اما مي تواند به تدريج عمق بيشتري يافته ، به طور موثر نقش آفرين باشد و به زمينه سازي ملاقات ها و مجاورت هاي مادي منتهي شود و موجبات لغزش ها و انحرافات جدي تر را فراهم کند . اين امر گاه در ميان برخي افراد متاهل نيز ديده مي شود ، به نحوي که به دوام خانواده و ادامه حيات آن نيز لطمه هاي جدي مي زند و گاه خانواده را تا مرز طلاق بيش مي برد.
7- توهين و ترويج عقايد نادرست و غير اخلاقي :
همان گونه که ممکن است مطالب بسيار مفيدي از اينترنت دريافت کنيم ، محتمل است بسياري از مطالب غير اخلاقي و توهين آميز نسبت به مقدسات و عقايد ديني و فرهنگي را نيز در اينترنت مشاهده نماييم . در اين صورت اگر کاربر از استحکام عقيدتي برخوردار نباشد ممکن است دچار شبهات شده ، دستخوش تزلزل در باور هاي ديني گردد . در برخي موارد ، خطر ناشي از پذيرش اطلاعات نادرستو غير اخلاقي موجود در اينترنت ، ممکن است بسيار زيان بار تر از تصاوير مستهجن باشد . نوجوانان و جوانان بايد فرا بگيرند که چگونه پيام ها را شناسايي کنند تا از اطلاعات گمراه کننده يا تصاوير زيان آور مصون بمانند .
آثار مخرب و منفي اينترنت در موارد مذکور ، بسيار واضح و روشن است . در ادامه مقاله به طور مختصر به برخي از آثار مخرب اينترنت مي پردازيم که به طور غير مستقيم به افراد تاثير مي گذارد.
"پيامدهاي ناشي از آسيب هاي اينترنتي" را از همين مقاله در هشتم تير تقويم مطالعه نماييد.
محسن ايماني، ماهنامه پيوند شماره 20
https://eitaa.com/adinebaharan
برای تبلیغاتی که اینها کردند، ما به خودمان هم حتی سوءظن پیدا کردیم؛ یعنی خودمان هم باختیم خودمان را.
صحیفه امام، ج 6، ص 422
https://eitaa.com/adinebaharan