eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و پنجاه‌ و‌ سوم ❇️ ورود به کوفه 🔹توقف‌خوارج در آستانهٔ شهر کوفه! [ قبل از ورود به شهر کوفه، به گروهی از خوارج برخوردیم که در کنار شهر اجتماع کرده و حاضر به رفتن به منازلشان نبودند. در جمع آنان سخنرانی‌کردم: ] 🔻پروردگارا، در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که هر کسی در آن به حقیقت برسد، فردای قیامت نیز سعادتمند و سربلند خواهد‌ بود و هر کسی گرفتار تردید باشد یا ادعای باطل کند، فردای قیامت نیز کور و گمراه‌تر می‌ماند. شما را به خدا سوگند، آیا به‌ یاد دارید آن هنگامی که اهل شام قرآن‌ها را بلند کردند و شما گفتید ما دعوت آنان به کتاب خدا را می‌پذیریم و به آنان پاسخ مثبت می‌دهیم؟! 🔻به شما گفتم: من آنان را بهتر از شما می‌شناسم. آنان اهل دین و اهل قرآن نیستند. من با آنان بزرگ شده‌ام و از کودکی تا بزرگ‌سالی آنان را کاملاً می‌شناسم. آنان در موقع کودکی بدترین کودکان بودند و در بزرگ‌سالی نیز بدترین‌ها هستند. شما به‌ راه حق خویش برگردید و در راه راستی که قدم برمی‌داشتید، ادامهٔ مسیر دهید. آنان قرآن‌ها را برای حیله و نیرنگ بر سر نیزه‌ها کرده‌اند. ولی شما نظر مرا رد کردید و سخنم را نپذیرفتید و گفتید: نه، چنین نیست. پیشنهاد آنان را قبول می‌کنیم. من نیز به شما گفتم: این سخنان مرا به خاطر بسپارید و فراموش نکنید شما هستید که به مخالفت با من اقدام می‌کنید! 🔻هنگامی که شما به چیزی جز نوشتن عهدنامه راضی نشدید، من با داوران شرط کردم که آنچه قرآن زنده کرده، زنده بدارند و آنچه قرآن از بین برده‌است، از بین ببرند. اکنون نیز اگر طبق نظر قرآن قضاوت کنند، ما حق نداریم با حکم کسی که مطابق دستور قرآن عمل کرده‌است، مخالفت کنیم؛ اما اگر برخلاف قرآن نظر دادند، از حکم آنها برائت می‌جوییم. [ برخی از آنان سؤال کردند: به ما پاسخ بده آیا از عدالت است که مردان دربارهٔ خون مردم قضاوت کنند؟ پاسخ دادم: ] 🔻ما مردان را حکومت نداده‌ایم؛ بلکه قرآن را به حٓکمیت پذیرفته‌ایم. قرآن خطی است که نگارش یافته و میان دو جلد قرار گرفته‌است. خود سخن نمی‌گوید؛ بلکه مردان با توجه به آیات آن سخن می‌گویند. [ آنان پرسیدند: دربارهٔ مدت معیّن توضیح بده. چرا بین خود و آنان مدت زمانی را تعیین کردی؟ گفتم: ] 🔻برای آنکه جاهل یاد گیرد و دانا ثبات قدم پیدا کند؛ بدان امید که خدا در این مدت بین امت را اصلاح فرماید. اکنون وارد شهر شوید. خداوند شما را مشمول رحمت خویش قرار دهد. 🔹هواپرستی؛ سرآغاز رویش‌ فتنه‌ها [ با رسیدن به کوفه خطبه‌‌ای ایراد کردم و در بخشی از آن به مردم گفتم: ] 🔻همانا آغاز پیدایش فتنه‌ها، هواپرستی و پیروی از خواست‌های نفسانی و بدعت‌گذاری در احکام الهی است.این بدعت‌ها بر خلاف کتاب خداست و به وسیلهٔ آن‌ها گروهی بر گروه دیگر سلطه می‌یابند و برای ترویج آن بدعت‌ها، یکدیگر را یاری می‌دهند. 🔻پس اگر باطل با حق نمی‌آمیخت، بر جویندگان حق پنهان نمی‌ماند و اگر حق از باطل متمایز می‌گشت، زبان معاندان قطع می‌شد؛ ولی همواره پاره‌ای از حق و پاره‌ای از باطل را می‌گیرند و درهم می‌آمیزند و آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می‌شود و تنها کسانی نجات می‌یابند که الطاف الهی شامل حالشان شده‌ باشد. 📚منابع: ۱. الإرشاد، ج۱، ص۲۷۰ ۲. نهج‌البلاغه، کلام۵۰، ص۸۸ ۳. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۹۱ ۴. کافی، ج۱، ص۵۴ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹کودکان نهج البلاغه ای🌹 🔵 قبل از حرف زدن فکر کن 😇 بچه خوب و دانا قبل از حرف زدن فکر می کنه 📒 ، برگرفته از حکمت ۴۰ 💌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۹۱.mp3
2.53M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ مشکلات دنیا 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 مشکلات دنیا 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۱ نهج البلاغه می فرمایند : "همانا انسان در دنیا تخته نشان تیرهای مرگ است .ثروتی است که دستخوش تاراج مصیبت هاست، با هر جرعه نوشیدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد و بنده نعمتی به دست نمی آورد مگر آنکه نعمتی از دست می‌دهد و روزی به عمرش افزوده نمی گردد، جز با کم شدن روزی دیگر. پس ما یاران مرگیم و جان های ما هدف نابودی ها. پس چگونه به ماندن جاودانه امیدوار باشیم در حالیکه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده جز آنکه آن را ویران کرده و به اطراف پراکند." 🔻مولا علی (علیه السلام) در جای جای نهج البلاغه وظیفه خودشان در تربیت ما و آیندگان را این می‌دانند که فناپذیری دنیا و نابودی لذّت های زودگذر را متذکّر بشوند که «فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» . 🔻 لذا حتّی در نامه به عزیزترین کسشان که امام حسن مجتبی (علیه السلام) هست، در همان ابتدای نامه دوران حیاتی را که امام حسن (علیه السلام) در اوج جوانی و شادابی آن است، اینگونه معرفی می کنند: به فرزندی آزمند چیزی که به دست نمی‌آید و رونده راهی که به نیستی ختم می شود. در دنیا هدف بیماریها در گروه روزگار و در تیر رس مصائب، گرفتار دنیا ،سودا کننده دنیای فریبکار، وامدار نابودی ها ،اسیر مرگ ، هم سوگند رنجها، همنشین اندوه ها، آماج بلا ها، به خاک در افتاده خواهش ها و جانشین گذشتگان است. 🔻 توجه به فناپذیری دنیا و لذّت ها و فرصت های آن نه تنها برای انسان یاس و افسردگی نمی آورد ، بلکه به انسان نشاط و انرژی و انگیزه و سرعت و سبقت و کیفیت در عمل صالح عنایت می کند. 🔻 لذا وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ها می‌فرمایند : «نَفَس المَرءِ خُطاهُ إلى أجَلِهِ ( مَوتِه)» ؛ یعنی انسان با هر نفسی که می کشد قدمی به مرگ نزدیک می شود ، در انسان این روحیه را ایجاد می‌کند که تا این قدمها به خط پایان نرسیده، زاد و توشه ی سفر بعدی را آماده کنیم. لذا انسانهایی که در غفلت زندگی می کنند خیال می کنند راحت و با آسایش و آرامش زندگی می‌کنند ؛ برعکس کسانی که دائم یاد مرگ و پایان دنیا و انقطاع لذت ها هستند از هر لحظه و فرصت کمی بیشترین بهره را برای فراهم کردن توشه سفر پر خطر و دور و دراز برزخ و قیامت استفاده می کنند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌های سیاسی کارگزاران 6⃣ 💎 شجاعت و تدبیر شاخصه مهم مسؤول انقلابی 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطاب به فرماندهان فرمودند: او(مالک) را چونان زره و سپر نگهبان خود برگزینید؛ زیرا که مالک، نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود. نه در آنجایی که شتاب لازم است کندی دارد و نه آنجا که کندی پسندیده است شتاب می ورزد. 📚 ، نامه۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا