#خانقاه نوربخشیه در سیاتل #آمریکا
در مورد اولين خانقاه در محيط اسلامي دو نظر وجود دارد.
گروهي به پيروي از #خواجه_عبدالله_انصاري (م 481ه.ق) آن را در «رمله» فلسطين (= شام) و عده اي مطابق نظر ابن تيميه (م 738 ه.ق) آن را در ناحيه «عبادات» و شهر «بصره» دانسته اند.
و چون سران #صوفيه نظر اول را معتبر دانسته اند، ما نيز همين را بررسي و پي گيري مي كنيم.
به گفته خواجه عبدالله انصاري:
«اولين خانقاهي كه براي صوفيان بنا شد، در «رمله» شام بود. سبب آن بود كه اميري ترسا، يك روز به شكار رفته بود و در راه دو تن را ديد كه به هم رسيدند و دست در آغوش يكديگر كردند و در آنجا نشسته و آنچه داشتند از خوردني، پيش نهادند و بخوردند و برفتند. امير #ترسا را معامله و الفت ايشان با يكديگر خوش آمد... و گفت: من براي شما جايي بسازم تا با يكديگر آنجا گرد هم آييد. پس آن خانقاه را در رمله بساخت.»
اين نظريه توسط «عبدالرحمن جامي» (م 898 ه.ق) و زين العابدين شيرواني )م 1253)و نايب الصدر (م 1288 ه.ق) تأييد و بازنويسي شده است.
پس به گفته سران صوفيه، اول خانقاهي كه براي صوفيان در سرزمين اسلامي بنا شد. در رمله شام - مركز دشمنان اهل بيت - به وسيله فرمانروايي #مسيحي بوده است. آيا فرمانرواي مسيحي در ساختن خانقاه در كشور اسلامي، غير از ايجاد تفرقه و فاسد كردن عقايد مسلمانان چه هدفي مي توانسته داشته باشد؟!..
#نقد_فرقه
#نقد_تصوف
#مسیحیت
🌐 @adyan8
بعداز #حضرت_عيسي علیه السلام و قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدايت مردم چگونه بود؟
طبیعتا هدایت بشر در این دوه بر عهده کسانی بود که نام انان در برخی از منابع ذکر شده است.
حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
🔹همچنین حضرت در توصیف زمان #بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]
از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر شمعون و یوحنا بود و نام سومین بولس و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]
پی نوشت:
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
#تاریخ
🌐 @adyan8
💞عشق و🍫 شکلات و ✝تبشیر...
♦️آنچه امروز در میان جوانان ما با عنوان هدایای روز #ولنتاین رایج شده، نوعی تبلیغ خزنده نمادها و سمبلهای مسیحیت و فرهنگ غرب است که از رهگذر جذابسازی، به صورت ناخودآگاه توجه و علاقه افراد را به ریشه و خاستگاه سنت (مسیحیت) جلب میکند.
🔷تبلیغ رسانههای تبشیری پیرامون این روز، سرچشمه اشاعه باورهای #مسیحی و سودهای تجاری کلان شده، بهطوریکه در این روز فقط در ایران، میلیونها تومان صرف خرید و فروش اقلام مربوط به ولنتاین میگردد؛ کالاهایی که اغلب، تولید جوامع غربی بوده و سود زیادی نصیب شرکتهای بازرگانی میکند.
♦️ولنتاین در حقیقت ابزاری است در دست جریان تبشیر برای پیشبرد اهداف خود از رهگذر تغییر در #سبک_زندگی_اسلامی و جا انداختن ارزشها و باورهای مسیحی.
#مسیحیت
🌐 @feraghvaadyan
🌐 @adyan8
روباه و بزغاله.mp3
5.15M
📖 #قصه_شبِ_شبکه_ادیان😴🌙🌟🌠
8⃣
#روباه_و_بزغاله🐕🐐
گوینده: #استاد_سیدمحمدرضا_طباطبایی
✅قصه ها تاثیر فوق العاده ای بر تربیت فرزندان، همچنین ایجادِ ارتباطِ عاطفیِ مناسب میان والدین و فرزندان دارند.
🍬میتونین از قصه های شبکه ی ادیان موقعِ خواب برای دلبندانتون استفاده کنید.
چالش #قصه_گویی_شبکه_ادیان🗣👧👶👦
همه تون میتونین تو چالشمون شرکت کنین
قصه هایی که برامون ارسال میکنید:👇
بین پنج تا ده دقیقه باشن.⏰
نکات آموزنده ی اخلاقی یا مذهبی داشته باشند.
فیلم نباشه📽❌، به شکل ویس باشه.🎙🎼
ان شاء الله علاوه بر اشتراک ویسای قصه گویی استاد طباطبایی، از بین قصه هایی که برامون ارسال میکنید(ایتا یا تلگرام ارسال کنید) ، بهترینشون رو گلچین میکنیم با اسم خودتون میذاریم کانال.
@adyan_mazaheb
@S_talebi
🌐 @adyan8
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنایت بهائیت
روستای #بای_کلا در نزدیکی قلعه شیخ طبرسی در #مازندران اینجا روزگاری شاهد یکی از بزرگترین #جنایات بشری #بابیان ( بخوانید بهائیان ) بوده است. #میرزا_جانی کاشی در صفحه 161 کتاب خود تحت عنوان نقطه الکاف، داستان حمله به این روستای بیپناه را آورده و مینویسد :
حضرات جمعی رفتند و در شب #یورش برده ده را گرفتند و یکصد و سی نفر را به #قتل رسانیدند تتمه فرار کردند. ده را نیز حضرات اصحاب حق #خراب کردند و آذوقه ایشان را جمعاً به قلعه بردند و یک تا از ایشان [ پیروان فرقه ] هم #شهید نشد.
#بهائیت
🌐 @adyan8
#خانقاه نوربخشیه، جوپار کرمان
در زمان حال در بسیاری از #خانقاهها مفاسد اخلاقی، استعمال بنگ و حشیش😱، موسیقی، رقص سماع و سایر موارد خلاف شرع رایج است..
معمولاً دراویش و اقطاب آنان با درس و بحث، علوم عقلی و تجربی مبارزه کردهاند و به دروغ مدعی کشف، شهود و فنای در حق شدهاند. همچنین بیشتر علمای اصولی و مراجع تقلید با #صوفیه مخالفت نموده و مطالبی برضد آنان نگاشتهاند.
#نقد_فرقه
#نقد_تصوف
🌐 @adyan8
#سیمرغ در ادبیات #تصوف نماد همه خدایی و وحدت وجود و رسیدن از کثرت به وحدت است و ما امروزه می بینیم که تمام جایزه ها و و لوح های تقدیر و نمادهای عالی کشور همین سیمرغ است !
داستان سیمرغ :
عطار نیشابوری در کتاب منطق الطیر ، جهان را به یک باغ تشبیه می کند که در این باغ تعدادی پرنده یا به تعبیر عطار، مرغ زندگی می کنند. مرغ، نماد انسان است. مرغ ها می دانند که یک سلطان دارند اما نمی دانند که سلطانشان چه کسیست و مکان سلطانشان کجاست.
پرنده ای به نام هدهد پیدا می شود که نماد انسان کامل یا قطب و مرشد در تصوف است. او می گوید من می دانم سلطان شما چه کسی است. سلطان شما سیمرغ است، مکانش هم بالای کوه قاف است و مسیر رسیدن به او را نیز می دانم با من بیایید تا شما را نزد او ببرم. مرغ ها(سالکین راه طریقت) خوشحال می شوند و همراه هدهد (انسان کامل) به سمت کوه قاف حرکت می کنند و در این مسیر، هفت مرحله را طی می کنند ولی در هر مرحله ای، تعدادی از مرغ ها از ادامه طریق باز می مانند و نمی توانند خودشان را به مرتبه بالاتر ببرند. تا زمانی که هدهد، پرنده ها را به مرحله هفتم و به بالا ی کوه قاف می رساند. در نهایت از هزاران مرغ فقط سی عدد مرغ موفق می شوند بالای کوه قاف برسند.
به تعبیر عطار، آنها حقیقت واحد متشخصی به نام سلطان یا همان سیمرغ را نمی بینند، بلکه زمانی که در آینه وجود نظر می کنند، خودشان را می بینند و می فهمند که سیمرغ (خدا) همان سی مرغی می باشند که به بالای کوه رسیده اند. بنابراین سی مرغ، همان تکه های بزرگ خدا می باشد که اگر جمع شوند سیمرغ را تشکیل می دهند.
#نقد_تصوف
🌐 @adyan8