eitaa logo
شبکه ادیان
10هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
43 فایل
اولین و تأثیر گذارترین کانال ادیان نقد عرفان های کاذب پاسخ به شبهات
مشاهده در ایتا
دانلود
شبکه ادیان
درخت در ادیان: #درختكاري در #کتاب_مقدس(انجیل)🌴🌳🌲 در سنت مکتوب مسیحی ، آموزه قابل توجهی که تصریحا ا
در یهودیت پانزدهم ماه شواط برابر دوم بهمن ماه مصادف با جشن مذهبی ایلانوت است. این روز در اعتقادات یهود اول سال درختان محسوب می شود. مبنی زمانی محاسبه برخی از قوانین شرعی مربوط به استفاده از محصولات كشاورزی و میوه هی درختان تازه كاشته شده، یلانوت می باشد. ایلانوت یا جشن درختان، یکی از آن‌ها است. ایلانوت و بزرگداشت درختان و گیاهان و آفریننده‌ی آنها در دین یهود است. یهودیان، همه ساله در پانزدهمین روز از ماه شواط، میوه‌های مختلف را با خواندن دعاهای مخصوص می‌خورند و خداوند بزرگ که جهان هستی را ب این همه شگفتی و تنوع آفریده است، سپاس می‌گذارند. از میوه‌هایی که در شب ایلانوت خورده می‌شود: زیتون، خرما، انگور(کشمش)، انار، انجیر، جو و گندم که دارای اهمیت خاصی هستند، در رأس قرار دارند.🌳🌲🌴 فلسفه کلی مراسم ایلانوت، برکت دادن محصولات درختی و زمینی است و با گفتن براخا (دعا) همگی خواستار آن می‌شوند که درختان در سال آینده، هر چه بیشتر پرثمر گردند. در تلمود، پانزدهمین روز از ماه عبری شواط، آغاز سال درختان و روز سرنوشت آنان نام گرفته است و این روز، مناسبت‌ترین تاریخ برای آغاز درختکاری تشخیص داده شده است.  در کتب مقدس یهود، از قوانین بسیاری مبنی بر عدالت اجتماعی مربوط به زمین و کشاورزی و کاشتن درختان و حفظ اصالت طبیعت سخن رفته است. در ، «کتاب لاویان فصل 19 آیه 23»، کاشتن درختان به صورت یک فرمان تاکید شده است: «هنگامی که وارد سرزمین می‌شوید از هر نوع درخت‌های خوراکی غرس کنید». علمای یهود نیز درختکاری را توصیه نموده‌اند تا جایی که ربان یوحانان بن زکای دانشمند و رهبر بزرگ پس از خرابی معبد دوم در تلمود می‌گوید: «اگر درختی را به قصد کاشتن در دست داشتی و به تو بگویند که ماشیح (ناجی جهان) ظهور کرده است، ابتدا درخت را در زمین بنشان سپس به استقبال ماشیح برو». چند نمونه درباره‌ی گیاه و درخت از دیدگاه تورات :👇 1-    کتاب فصل 2 آیه 9 : خدای متعال از زمین هرگونه درخت خوش‌نما و خوش خوراک را رویانید. 2-    کتاب تثنیه فصل 20 آیه 19 : چنان‌چه بخواهی شهری را با جنگ محاصره و تصرف نمایی بر درخت آن شهر تبر نزن و آن را تلف نکن چون از ثمره‌ی آن می‌خوری پس آن را قطع نکن. 3-    کتاب پیدایش فصل 26 آیه 12: اسحق در آن زمین زراعت نمود در آن سال صد برابر یافت، خداوند او را متبارک نمود. 4-    مزامیر داود فصل 92 آیه‌های 13 و 14 : شخص صدیق (مؤمن) چون درخت خرما خواهد شکفت و مثل سرو آزاد نمو خواهد کرد. آنان که در خانه‌ی خدا غرس شده‌اند، در صحن‌های خدای ما خواهند شکفت. 5-    مزامیر داود فصل 1 آیه 3 : (شخص مؤمن) چون درخت نشانده در جلوی نهر آب خواهد بود که ثمره‌ی خود را در موسمش می‌دهد و برگ آن پژمرده نمی‌شود. 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
#درختكاری در یهودیت پانزدهم ماه #عبری شواط برابر دوم بهمن ماه مصادف با جشن مذهبی ایلانوت است. این ر
  در اسلام  یکی از زیبایی های دین مبین اسلام کامل بودن آن است. در این دین هیچ چیز ارزشمندی نادیده گرفته نشده و از قلم نیفتاده و بر هر چیز به میزان اهمیت آن مورد امر یا نهی قرار گرفته است. یکی از این ارزشمندی ها و از جمله نعمت های الهی که در بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است. گرچه در نظر نخست، درخت موضوع قابل توجه و دقت نظری نیست تا یک دین جاویدان در عصر جاهلیت بر اهمیت آن تاکید ورزد اما دقت فزون تر نشان از آنست که این نعمت الهی يكي از زيباترين مظاهر خلقت و جلوه اي از تجليات آفريدگار عالم است. درخت از گرانبهاترين آفريده هاي خداوند دانا براي انسان است و به دليل نقش حياتي كه در زندگي تمامي موجودات زنده به خصوص انسانها دارا مي باشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.           درخت نماد آباداني و شاخص سبزي و خرمي و مظهر زندگي و باعث تلطيف هوا و موجب آسايش و رفاه انسان، و صفا و پاكي طبيعت مي باشد. به همین خاطر يكي از مواهب و نعمت هاي خداوند در آخرت و يكي از ويژگي هاي بهشت و رضوان حق تعالي كه در آيات كريمه و روايات شريفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد: وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ؛[بقره/25] به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام دادهاند، بشارت ده كه باغ هايى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زير درختانش جاريست. هر زمان كه ميوهاى از آن، به آنان داده شود، مىگويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. (ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عاليتر است.)» و ميوه هايى كه براى آنها آورده مىشود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.🌳🌳🌳 آیات و روایات متناسب با روز پيامبرصلي الله عليه وآله :👇 مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلي حِفظِها والِقيامِ عَلَيها حَتّي تُثمِرَ كانَ لَهُ في كُلِّ شَيءٍ يُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَاللَّهِ هر كس درختی بكارد و در نگهداري آن بكوشد تا ميوه دهد ، در برابر هرچه از آن ميوه به دست آيد ، پاداشي نزد خدا خواهد داشت (ميزان الحكمه ، ح 9143) پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله :👇 ما مِن رَجُلٍ يَغرِسُ غَرساً إلاّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما يَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِكَ الغَرسِ هر كه نهالي بكارد ، خداوند به مقدار ميوهاي كه از آن درخت به دست ميآيد ، در نامه اعمال او پاداش مينويسد(كنزالعمّال ، ح 9057) امام صادق عليه السلام :👇 اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطيَبَ مِنهُ كشت كنيد و درخت بنشانيد ؛ به خدا قسم آدميان كاري برتر و پاكتر از اين نكرده اند. (بحار الأنوار ، ج 103 ، ص 68 ) 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
 #درختکاری در اسلام  یکی از زیبایی های دین مبین اسلام کامل بودن آن است. در این دین هیچ چیز ارزشمند
دین مبین اسلام برای آن‌که اهمیت درختکاری را برای مسلمانان صدر اسلام و پس از آن، ملموس‌تر بیان کند، کاشت درخت قابل محصول را نوعی صدقه معرفی می‌کند. در منابع روایی اسلام، قطع درختان به‌شدّت منع شده است، اهمیت این مسئله به‌حدی است که رسول خدا(ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کردند، تا در صورت پیروزی بر دشمن، نکاتی را مد‌نظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود. رسول خدا(ص) در مورد درخت‌کاری و اهمیت آن فرمود: «کسی‌که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می‌کارد و نیز فرمود: «کسی‌که درختی بکارد یا چاهی حفر کند یا زمین مرده‌ای را زنده کند، پس از جانب خدا و رسول‌ (ص) پاداش نصیب او می‌شود». 🌳🌳🌳 #اسلام #مناسبت 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
دین مبین اسلام برای آن‌که اهمیت درختکاری را برای مسلمانان صدر اسلام و پس از آن، ملموس‌تر بیان کند،
تمامی مخلوقات خداوند به #تسبیح و ذکر حمد الهی مشغولند. درختان نیز به‌ عنوان دسته‌ای از مخلوقات به‌طور مداوم به تحمید الهی مشغولند، به‌طوری که در بسیاری از آیات قرآن به تسبیح و سجده درختان اشاره شده است. برای مثال خداوند متعال در آیه ۶ سوره الرحمن می‌فرماید: «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ؛ و بوته و درخت چهره‌سایانند». همچنین در آیه ۱۸ سوره مبارکه حج بیان شده: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ...إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ؛ آیا ندانستى که خداست که هرکس در آسمان‌ها و هر کس در زمین است و خورشید و ماه و [تمام] ستارگان و کوه‌ها و درختان و جنبندگان و بسیارى از مردم براى او سجده می‌کنند و بسیارى‌اند که عذاب بر آنان واجب شده است و هر که را خدا خوار کند او را گرامی‌دارنده‌اى نیست چرا که خدا هر چه بخواهد انجام می‌دهد». حضرت علی (علیه السلام) در طول عمر پربرکتشان، به حفاری قنات و درخت‌کاری مشغول بودند و شصت هزار نخل کاشتند.. #اسلام #مناسبت 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
تمامی مخلوقات خداوند به #تسبیح و ذکر حمد الهی مشغولند. درختان نیز به‌ عنوان دسته‌ای از مخلوقات به‌ط
یقیناً پاسبانی از درختانی که در خیابان‌ها، پارک‌ها و اطراف شهرها کاشته می‌شود، بر عهده همه افراد جامعه است، افزون بر لزوم حفظ این درختان توسط تک‌تک افراد جامعه، هرگونه از بین بردن آن، علاوه بر گناه بی‌توجهی به دستور اسلام، گناه ضرر و زیان به بیت‌المال مسلمین را نیز به همراه خواهد داشت. از بین بردن یک درخت در پارک‌ها و خیابان‌ها و معابر عمومی به‌معنی تعرض به حق همه افراد جامعه است، چه آنانی که اکنون در حال حیاتند و چه آنانی که در آینده به دنیا خواهند آمد، حق خواهند داشت از این فضای سبز استفاده کنند. اگر اهمیت درخت و آثار آن برای ادامه زندگی، بیشتر برای مردم تبیین شود و درختکاری در زمان مناسب و راه‌های نگهداری از آن به‌صورت یک فرهنگ درآید، نتیجه مطلوب‌تری به دست خواهد آمد. در شرایط کنونی که آلودگی‌های زیست محیطی در حد اعلای خود هستند، به افزایش انبوه درختان بسیار بیشتر از قبل نیاز است. #اسلام #مناسبت 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
درخت در زرتشت از روزگاران #باستان، #درخت، #مقدس شمرده شده است و زرتشت درختکاری و آبادانی زمین را ک
مراسم #بَرسَم ( بَرِسمَن ) برسم گرفتن: #دعا خواندن و سپاس به جای آوردن، نسبت به تنعم از نباتاته برسمو در آب زور می‌گذارن، یادآور باران بالیدن رستنی‌ها و آبیاری محصول و بارآور ساختن زمین ✍پ ن:بَرسَم یا بَرِسمَن عبارت از شاخه‌های بریده درختی که هر یک از آنها را در زبان پهلوی تاک و به پارسی تای گویند. ازاوستا برمی‌آید که برسم باید از جنس رستنی‌ها باشد، مانندانار و گز (درخت) و هوم. شاخه‌ها معمولاً با کاردی به نام بَرسَمچین بریده می‌شود. رسم «برسم گرفتن» نزد #ایرانیان بسیارکهن برآورد می‌شود. «مغ‌ها درآنجا آتشی که هرگز خاموش نمی‌شود را نگهداری کرده و هر روز درآتشکده تقریبا یک ساعت دربرابر آتش سرود می‌خوانند و یک بسته چوب دردست می‌گیرند و پرده‌ای تا به چانه آویخته که لب‌های آنان رامی‌پوشاند.» مقصود ازبسته چوب وپرده همان «برسم» و «پِنام» است. #برسم_گرفتن پیش ازغذا، در روزگار ساسانیان مرسوم بوده است. جای قراردادن برسم‌ها درهنگام مراسم روی وسیله‌ای است به‌نام «برسمدان» یا «ماهروی» وعلت نامیدن آن شباهت دوسر این شی به شکل تیغه ماه است. #زرتشت #مناسبت #مراسم #باز_نشر 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
#درختكاری در یهودیت پانزدهم ماه #عبری شواط برابر دوم بهمن ماه مصادف با جشن مذهبی ایلانوت است. این ر
طبق اسطوره‌شناسی #کابالا و یهود،  در بهشت عدن در آسمان هفتم درختی به نام درخت زندگی وجود دارد که ارواح از آن تولید می‌شوند. #بازنشر 🌐 @adyan8
شبکه ادیان
طبق اسطوره‌شناسی #کابالا و یهود،  در بهشت عدن در آسمان هفتم درختی به نام درخت زندگی وجود دارد که ار
در مدارس نوین به هنرجوها گفته می‌شود کابالا یک است که با بالا رفتن از شاخه های آن می‌توانید به مقامی نزدیک به خدا و شبیه به خدا برسید. در کابالا رسیدن انسان به خدا به معنای فنای فی‌الله نیست بلکه به معنای رسیدن به مقام خدایی است. در این سیستم معنوی، فرد سالک قرار نیست فانی در خداوند گردد و هستی خود را در مقابل هستی لایزال خداوند ناچیز و نامقدار ببیند. بلکه قرار است خود را به اندازه خداوند و در جایگاهی خدایی درک کند. در واقع از منظر کابالا انسان در مقام خداوند عبد و بنده نیست بلکه مخلوقی است که می‌تواند به خدایی برسد. از این رو انسان و خدا در این منظومه عجیب، در واقع دو روی یک سکه هستند.    در عرفان کابالا رسیدن انسان به خدا به معنای فنای في‌الله نیست.  بلکه به معنای رسیدن به مقام خدایی است.  فرد سالک قرار نیست فانی در خداوند گردد  بلکه قرار است خود را به اندازه خداوند و در جایگاهی خدایی درک کند.  این جایگاه ویژه طبیعت شناختی و معناگرا برای درخت و نسبت آن با آفرینش انسان در محصولات رسانه‌ای وابسته به کانون‌های کابالیستی، با گستردگی، عمق و تنوع بسیاری مورد تبلیغ و تأکید قرار گرفته است.  فیلم سینمایی سرچشمه [21] محصول 2006 ميلادي در آمریکا، سه داستان موازی درباره خاستگاه، زندگی و فرجام انسان است که در 500 سال گذشته، زمان حال و 500 سال آینده روایت می‌شود. در این فیلم نقطه اتکا داستان درختی کهنسال است که منشأ خلقت انسان به شمار می‌آید.  🌐 @adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساغر زده ام ز جام باقر بشکفته لبم به نام باقر چشم همه روشن از جمالش آمد به جهان امام باقر 🌺میلاد شکافنده ی دانش نبوی و وارث علم علوی، خجسته باد✨ 🍥 @adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#جان_دیون_پورت ، نویسنده ، محقق و پژوهشگر انگلستانی در دفاع از پیامبر اسلام (ص) در کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» می نویسد : همه می دانند که بیشتر از ششصد سال ، صنایع و علوم در میان مسلمانان رونق داشت. در صورتی که در میان ما اروپاییان وحشیگریِ خشن و زننده حکومت می کرد و شعله ادبیات به کلی خاموش و منتفی بود. باید قبول کرد که کلیه علوم ، از فیزیک و نجوم تا فلسفه و ریاضیات که از قرن دهم به بعد در اروپا رونق گرفت ، از مسلمانان اخذ شده بود. #اسلام #تاریخ 🌐 @adyan8