eitaa logo
انجمن علمی علوم سیاسی
375 دنبال‌کننده
199 عکس
24 ویدیو
0 فایل
👤 دبیر 🌐 @HKaveh هم‌اندیشی و هم‌افزایی دانش پژوهان علوم سیاسی 💎 وبگاه 🌐 www.aeos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ اصلا به لس‌آنجلس کمک نکنید! [Eitaa صفحۀ دوم یادداشت در] 🌐 Sollam.ir/post/752 متن کامل 🔻 سوالی جهت تأمل و تحلیل؛ کمک ایران به آمریکا جهت جبران خسارات آتش‌سوزی لس‌آنجلس درست است یا خیر؟ 🔺 برای پاسخ به سوال فوق باید به متغیرهای مختلفی مانند؛ دولت آمریکا / ملت آمریکا / دولت ایران / ملت ایران / شرایط بحران و... توجه نمود. 🔹 0- شرایط بحران؛ در آتش‌سوزی لس‌آنجلس با توجه به حجم و میزان بحران، تلفات جانی بسیار کم بوده و خسارات اصلی غالبا مادی است که باید مردم و خصوصا دولت آمریکا آن را جبران کنند. 🔺 توضیح اجمالی؛ باید به این واقعیت توجه داشت که خود لس‌آنجلس و غالب مردم خسارت دیده در آنجا مانند مردم برخی کشورها فاقد حداقل پشتوانه‌های حاکمیتی و حتی اندوخته‌های شخصی نیستند و به عبارتی ثروتمند و مرفه هستند. شرایط بحران لس‌آنجلس سوختن شهر در آتش است و شرایط مردمش بی خانمانی است یعنی اینطور نیست که الان مردم دارند درون آتش می‌سوزند و ما نگاه می‌کنیم و کاری نمی‌کنیم. حل بحران بی خانمانی و پرداخت خسارت مالی هم بیشتر متوجه شرکت‌های بیمه و دولت آمریکا است. همان دولتی که بخش زیادی از مالیات‌های همین مردم در بحران خودش را صرف جنگ و جنایت علیه بشریت و خصوصا ملت ایران می‌کند. 🔸 1- دولت آمریکا؛ دولت آمریکا که تکلیفش روشن است، هم ظالم است، هم فاسد است و هم تروریستی و در یک کلمه شیطان بزرگ است لذا هرگونه کمک به آن نه تنها غلط بلکه خیانت است. 🔺 توضیح اجمالی؛ باید توجه داشته باشیم که هزینه‌های بحران آتش‌سوزی لس‌آنجلس متوجه دولت جانی آمریکا است و این دولت باید آن را حل بکند. آیا کمک ما به لس‌آنجلس باعث نمی‌شود که از بار زحمات این دولت سفاک کم شود؟ بهتر نیست کمک نکنیم تا منابع این دولت مستکبر به جای جنایت و فساد در دنیا صرف حل مشکل مردم خودش بشود؟ آمریکا که فقیر نیست آیا بهتر نیست که با کمک نکردن و حتی تشویق سایر دول و ملل به کمک نکردن باعث شویم که مردم آمریکا به دولت خود فشار بیاورند تا به جای جنگ افروزی در دنیا منابعش را صرف آنان بکند؟ بهتر نیست هزینه‌ای را که می‌خواهیم به مردم مرفه لس‌آنجلس بدهیم در فضای رسانه خرج راه اندازی کمپین کنیم جهت تشویق مردم آمریکا که از دولت خود بخواهند منابعی را که برای جنایت و جنگ افروزی در جهان به کار می‌برد برای حل مشکل خودشان صرف کند؟ و مسائلی از این دست و... این سوالات واقعا جای تأمل دارند! 🔹 2- ملت آمریکا؛ با توجه به اینکه ملت آمریکا یک دست نیستند لذا غیر از موارد خاص نمی‌شود که به صورت غیر برآیندی در مورد کلیتی که ناظر بر تک تک افراد باشد حکم واحد صادر کرد چون بسیاری از مردم آمریکا مخالف و یا اینکه خودشان تحت استعمار دولت آمریکا هستند. لذا کمک به آمریکایی‌هایی که مخالف دولت آمریکا هستند روشن است که درست است و باید بشود. 🔺 توضیح اجمالی؛ اگر مردم لس‌آنجلس حتی آنهایی که ظالم و فاسد هستند درون آتش در حال سوختن باشند اگر برای ما مقدور باشد باید آنان را نجات بدهیم و از آتش خارج کنیم ولی وضعیت خطرات جانی فعلا اصلا بغرنج نیست و امکان امداد در صحنه نیز برای ما فراهم نیست. بگذریم از اینکه توان و منابع ما محدود و اولویت‌های دیگری مانند غزه و... نیز هستند و همچنین هستند دولت‌ها و ملت‌های ثروتمندی که هواخواه آمریکا و مردمش می‌باشند. توجه کنیم که اگر فرد یا گروه ظالم و فاسدی آنقدر ظلم و فساد کرده‌اند که حقشان مرگ است یعنی خود خداوند حکم به مرگ اینها داده است، ما نه تنها اجازه نداریم و درست نیست که مانع مجازات و مرگ آنها شویم بلکه وظیفه داریم آنها را مجازات و نابود کنیم. مثلا جلوگیری از اعدام یک قاتل زنجیره‌ای یا کسی که به چندین نفر تجاوز کرده است خودش ظلم و فسادی دیگر است. البته که همه مردم لس‌آنجلس آنقدر ظالم و فاسد نیستند که حقشان مرگ باشد ولی طبق مستندات چون بیشتر آنها حامی بزرگترین قاتل بشریت یعنی دولت آمریکا هستند حداقل حقشان است که حمایتشان نکنیم ضمن اینکه آنها در حال مرگ که نیستند فقط آسیب مالی دیده‌اند لذا بهتر است آنان را به همان دولت محبوبشان بسپاریم. ضمنا مجدد متذکر می‌شوم اگر هم یقین داریم کسانی در آنجا هستند که اینگونه(مرفه و ثروتمند و حامی دولت آمریکا) نیستند باید به آنها کمک بکنیم. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ آیندۀ مقاومت در گرو همدلی ایمانی 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 حدود ده روز درگیر طرح و برنامه‌ای ویژه تحت عنوان «مقاومت آینده» (ناظر بر آیندۀ گفتمان و میدان جبهۀ جهانی مقاومت) در قم، تهران و مشهد بودم... اگر بخواهم آخرش را اول بگویم باید عرض بکنم که: همدلی ایمانی اصلی‌ترین عامل منجر شدن هم‌اندیشی‌های گفتمانی به هم‌افزایی میدانی است. 🔸 مرحله و گام نخست این طرح و برنامۀ خلاقانه و پربرکت که با همت حجت الاسلام دکتر احمد رهدار و همچنین عنایت و اهتمام اساتید ارجمندی با تخصص‌های متنوع اما دغدغه‌ای مشترک دایر شد. إن‌شاءالله خروجی این هم‌اندیشی در آینده‌ای نزدیک در قالب کتاب و مقالات علمی منتشر خواهد شد... 🔹 در این هم‌اندیشی هر استادی از منظر تخصصی خود با تنظیم مقاله و ارائۀ اجمالی ایدۀ مرکزی آن توصیف و تجویزیات خود را ناظر بر مسائل، ظرفیت‌ها و چالش‌های مختلف آیندۀ مقاومت بیان می‌کرد و سایر اساتید نیز با ارائۀ اجمالی نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در جهت ارتقای آن مشارکت می‌کردند. 🔸 یکی از ویژگی‌های مثبت این سلسله نشست هم‌اندیشانه این بود که علی‌رغم تنوع تخصص‌ها و رویکردها هرچقدر که استمرار می‌یافت نه تنها منجر به هم‌فرسایی نمی‌شد بلکه موجب همدلی و هم‌افزایی نظری نیز می‌گشت. إن‌شاءالله این هم‌اندیشی و همدلی منجر به هم‌افزایی در میدان نیز بگردد. 🔺 امیدوارم تا انتشار رسمی مکتوبات، گزیده‌هایی از این سلسله نشست هم‌اندیشی به صورت صوتی-تصویری در اختیار رسانه‌ها و مخاطبین قرار بگیرد... 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
🔘 شخصیت امام خمینی کبیر از دیدگاه 57 اندیشمند و سیاستمدار جهان 🌐 Sollam.ir/post/600 متن کامل 🔹 میخائیل گورباچف(رهبر شوروی کمونیستی): امام خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد. 🔸 نلسون ماندلا(رئیس‌جمهور اسبق آفریقا و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید): امام خمینی‌ رهبری منحصر به فرد و فرزند اسلام بود. او توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و در نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است. ♦️ هنری کیسینجر(استراتژیست معروف، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا): آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ مقاومت در اسلام عین حمله می‌باشد! 🔺 مقاومت را انفعالی فهم نکنیم! 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 اولین معنایی که از شنیدن کلمۀ مقاومت در ذهن ما شکل می‌گیرد این است که ما به عنوان فرد، گروه، جامعه، ملت و یا امت در مقابل فشار و حملۀ دیگری و دشمنان بیرونی خود ایستادگی و پایداری می‌کنیم و تن به اراده و خواست او نمی‌دهیم. البته مقاومت در مقابل امیال نفسانی و شهوات دورنی را نیز می‌توان در زمرۀ مصادیق مقاومت درونی برشمرد. این معنا در عین درستی لکن تداعی کنندۀ مفهومی سلبی، منفعل و تدافعی از ایستادگی است. با توجه به این عبارات وقتی سخن از مقاومت به میان می‌آید برای روشن شدن مسئله باید ابتدا تکلیف پاسخ یا پاسخ‌های این سه پرسش روشن گردد: مقاومت چه چیزی یا چه کسی و کسانی؟ مقاومت در مقابل چه چیزی یا چه کسی و کسانی؟ و همچنین مقاومت بر روی چه چیزی یا چیزهایی؟ 🔸 مقاومت با موجودیت گره خورده است؛ یعنی اگر انسان و جامعه و حتی اشیاء مختلف در ویژگی‌ها و صفات ذاتی خویش قوام نداشته باشند و مقاومت خود را چه در ماده و چه در هیئت از دست بدهند تبدیل به چیز دیگری خواهند شد. مثلا اگر چوب در مقابل آتش دوام خود را از دست بدهد دیگر چوب نخواهد بود بلکه تبدیل به ذغال خواهد گشت یا یک نردبان اگر بشکند و خرد شود گرچه دچار تبدُّل در جنس نشده است لکن به خاطر تبدُّل در هیئت و هندسه دیگر کارکرد نردبان را نخواهد داشت. انسان هم این چنین است! لذا اگر از ویژگی‌ها و صفات انسانی تهی گردد به حیوانی درنده خو و چه بسا پست‌تر از حیوان تبدیل خواهد شد. مانند کسانی که ظلم و فساد می‌کنند و همچنین کسانی که به ظلم و فساد تن می‌دهند و برده می‌شوند. 🔹 در یک نگاه پدیدار شناسانۀ ناظر بر جوامع بشری به خوبی درمی‌یابیم که هویت‌های متضاد تا زمانی پایدار می‌مانند که مصادیق عینی آنها به لحاظ جغرافیایی از هم دور باشند و یا افکار و باورهای مقوم آن هویت‌ها متداخل در فضای یکدیگر نگردند به گونه‌ای که مصاف و اسطکاکی بین آنان رخ ندهد. در غیر این صورت اگر این هویت‌های متضاد که در کالبدهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... متجلی شده‌اند برخوردی با هم داشته باشند به خاطر ضدیت ماهیتی که باهم دارند یا دیگری را در خود هضم می‌کنند و یا در دیگری هضم می‌شوند و آن طرفی که هضم می‌شود مقاومت در موجودیت را از دست داده و به عبارتی معدوم خواهد بود. اساساً موجودیت جبهۀ حق و باطل، عادلان و ظالمان، صالحان و فاسدان متوقف بر نفی و هدم طرف مقابل است. 🔸 وقتی که معنا و مفهوم مقاومت را از پایگاه معرفتی اسلام مورد تأمل و کنکاش قرار می‌دهیم و همچنین وقتی که به این مهم التفات داریم که اسلام احکامی مانند جهاد ابتدایی، مبارزه با باطل و ظلم، مقابله با دروغ و بی عدالتی، امر به معروف، نهی از منکر، نفی سبیل و امثالهم دارد و همچنین به این مهم نیز التفات داریم که همین اسلام ما را به ایستادگی و پایداری و به عبارتی مقاومت بر روی این احکام فرا می‌خواند! و این یعنی چه؟ یعنی مقاومت در حمله! یعنی ایستادگی بر روی تهاجم! یعنی پایداری بر روی مصاف و تقابل با باطل و ظلم. پس به عبارت ساده وقتی که اصلِ مقاومت ضرب در راهبردِ حمله و تهاجم می‌شود دیگر معنای سلبی، انفعالی و تدافعی نخواهد داشت لذا ایستادگی در حمله و پایداری در تهاجم نیز نوعی مقاومت خواهد بود، مقاومتی ایجابی، تهاجمی و فعال. 🔹 یکی از ویژگی‌های بارز عملیات بزرگ طوفان الاقصی و امتداد آن همین ایستادگی در حمله و پایداری در تهاجم بود و هست. ایستادگی و پایداری عقیده محور که حاضر شد و هست که خسارات سنگینی از جنس از دست دادن عزیزان، ویرانی وطن، آوارگی و... را بپذیرد اما تن به اراده و خواست دشمن ندهد! در طوفان الاقصی و امتدادش اینگونه نبود که دشمن حمله کند و ما مقاومت سلبی، منفعل و تدافعی داشته باشیم بلکه این جبهۀ مقاومت و در رأس آن حماس بود که حمله کرد و در این حمله و تهاجم، مقاومت و ایستادگی و پایداری نمود تا اینکه ارادۀ خویش را بر دشمن تحمیل کرد. آری! این مقاومت یک مقاومت ایجابی، فعال، تهاجمی و ایستادگی و پایداری در حمله بود! به گونه‌ای که سوای شکستن هیمنۀ پوشالی رژیم صهیونیستی اسرائیل و نظام استکبار افکار و قلوب آزادگان جهان را نیز فتح کرد. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ فرصتی کـه بـایـد غنیمت شمرد! 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 در این ایام خصوصا دهۀ مبارک فجر انقلاب اسلامی توفیق شد که از طرف ستاد جهاد تبیین و... چندین جلسۀ تبیینی در دبیرستان‌های مختلف شهر مقدس قم با نوجوانان تدریس و گفتگو داشته باشم. علی رغم اینکه مخاطب تخصصی حوزۀ فعالیتی بنده نوجوانان نیستند لکن این مباشرت و گفتگو یک تهدید و فرصت را برایم برجسته کرد که مختصراً اشاره می‌کنم. 🔸 به واسطۀ ضعف نظام آموزشی و پرورشی و خصوصاً ولنگاری فضای مجازی در کشور ما حجم سوالات و شبهات نوجوانان و جوانان امروز بسیار بیش از نسل‌های قبلی است و علی رغم کارهای خوبی نیز که در حوزۀ پاسخگویی به سوالات و شبهات این قشر در فضای رسانه و مجازی شده است لکن کفایت مقابله با حجم جنگ شناختی و عملیات روانی دشمنان را نمی‌کند. 🔹 اساتید محترم حوزه و دانشگاه، نخبگان عزیز مراکز علمی و حتی مدیران فهیم انقلابی! در کنار مسئولیت و مأموریت‌های تخصصی هرگز از مباشرت و گفتگو با نسل امروز نوجوان و جوان غافل نشویم. دبیرستان‌های ما در کنار مساجد و هیئات و... محل‌های تمرکز جمعیتی این قشر هستند، اگر هفتگی سخت است لااقل ماهانه یک جلسه با این نسل داشته باشیم. 🔺 بنده با مخاطبین حوزۀ سنی بالای بیست سال حوزوی، دانشگاهی و غیره بسیار سرو کار دارم اما اگر بخواهم ناظر بر مطالب و دغدغۀ فوق الذکر فقط به یکی از مزیت‌های ویژۀ نوجوانان نسبت به بزرگسالان اشاره کنم باید عرض بکنم که: عطش، خلوص، پذیرش و گیرایی این قشر را باید فرصت و غنیمت شمرد... 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗒 اوصاف منطق اسلامی- انقلابی (تجربه‌ی مشترک علامه مطهری و علامه مصباح) ۱. مبنانگری/ مواجهه عمیق/ رویکرد ژرف‌اندیشانه/ بنیان‌مداری/ حرکت در عمق/ رجوع به ریشه‌ها. ۲. ایجاد تشکیلات/ تلاش ساختاری/ شبکه‌سازی انسانی/ مفصل‌بندی نیروها. ۳. التقاط‌ستیزی/ خلوص‌اندیشی معرفتی/ مرزبندی فکری. ۴. مدارای عملی/ همدلی رفتاری. ۵. جامع‌نگری/ نظام‌وارگی/ تحلیل برآیندی/ مواجهه‌ی چندوجهی/ کلیت‌نگری. ۶. افق کلان/ نگاه تمدنی/ چشم‌انداز وسیع. ۷. انقلابی‌گری/ اسلام انقلابی/ اسلام سیاسی. ۸. اصالت فکر/ تقدم فرهنگ/ ریشه‌انگاری ذهنیت. ۹. ائتلاف اعتقادی/ هم‌افزایی ایدئولوژیک/ وحدت هویتی/ هم‌گرایی گفتمانی. ۱۰. تلاش جهادی/ کنش توحیدی/ بیش‌فعالی مؤمنانه. ۱۱. جریان‌شناسی/ عینیت‌پژوهی/ تحلیل وضعیت/ رصد موقعیت. ۱۲. مواجهه با دیگری‌ها/ تقابل با اغیار/ رویارویی معرفتی/ مبارزه‌ی نظری. ۱۳. دوراندیشی/ عاقبت‌نگری/ فرجام‌پژوهی/ آینده‌پژوهی پیش‌دستانه. ۱۴. مفهوم‌سازی/ عنوان‌بندی/ خلق تعبیر/ جعل اصطلاح. ۱۵. صراحت زبانی/ شفافیت فکری/ وضوح بیانی/ خط‌کشی محسوس. ۱۶. نهراسیدن/ شجاعت/ جسارت/ بی‌پروایی. ۱۷. استقامت/ استمرار/ تداوم/ کنش زنجیره‌ای/ حرکت خطی. ۱۸. نیروسازی/ تربیت عاملیت/ چهره‌پروری/ تولید شخصیت/ نخبه‌سازی. ۱۹. حکیمانه‌گی/ جامع نظر و عمل/ تلاقی متفکر و مصلح. ۲۰. تجددشناسی متعمقانه/ غرب‌شناسی فلسفی/ فهم ماهیت تجدد/ شناخت باطن غرب. 🖊مهدی جمشیدی https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60