eitaa logo
انجمن علمی علوم سیاسی
375 دنبال‌کننده
199 عکس
24 ویدیو
0 فایل
👤 دبیر 🌐 @HKaveh هم‌اندیشی و هم‌افزایی دانش پژوهان علوم سیاسی 💎 وبگاه 🌐 www.aeos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 صوت نشست تخصصی 🌐 AEOS.IR/post/62 دانلود صوت 🔹 موضوع: تحلیل وضعیت اجتماعی سوریه 🔸 سخنران: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار 🔹 زمان: بعد از ظهر دوشنبه 5 دیماه 1401 🔸 مکان: قم مقدسه-دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔺 زمان1:41دقیقه/حجم38MB/فرمتMP3 #️⃣ 🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد. ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
🔰نشست مجازی با عنوان: ✔️راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه 🔗 با حضور: ❇️حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار (عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام قم ) ❇️حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی رنجبر (مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم) 🗓 زمان: سه شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ ( ۲۱:۳۰ شب ) 📌مکان: اتاق گفتگوی ویراستی به آدرس 👇 https://virasty.com/alirezaabolfathi
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ درنگی در مقاومت از گفتمان تا میدان 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 اولاً: ظاهر و فرع ماجرا این است که جبهۀ مقاومت در حدود این یک سال اخیر از جهت مادی و سخت‌افزاری در میدان آسیب‌های جدی اعم از شهادت سران و حامیان، تحدید جغرافیایی و خسارات مادی دیده است که بر کسی پوشیده نیست لکن همانطور که اشاره شد این تنها ظاهر و فرع ماجرا است نه همۀ ابعاد ماجرا... 🔸 ثانیاٌ: باطن و اصل ماجرا این است که ذات و ماهیت جبهۀ مقاومت جنبۀ مادی آن نیست که با شهادت برخی از سران و حامیان یا تحدید جغرافیایی و خسارات مادی از بین برود! امام خامنه‌ای عزیز نیز قریب به این مضمون تأکید می‌کنند: «جبهۀ مقاومت یک ایمان، تفکر و مکتب اعتقادی است؛ یک سخت‌افزار نیست که بشکند» 🔹 ثالثاً: با توجه به مطالب فوق به خوبی می‌توان دریافت که مقاومت یک اندیشه و روح ایمانی است که در زمان و مکان‌های مختلف در کالبدهای مادی تجلی پیدا می‌کند اما ذات و ماهیت خودش زمان‌مند و مکان‌مند نیست بلکه حقیقتی زنده و جاوید است که با انتقال از کالبدی به کالبدهای دیگر موجب جریان حیات و نصر می‌گردد. 🔸 رابعاً: تقریر فوق از مختصات گفتمانی و میدانی جبهۀ مقاومت و این نکتۀ مهم که اصل و حقیقت مقاومت از جنس ایمان و تفکر و اعتقاد است نیز هرگز نباید ما را از توجه و صیانت از ظاهر و فرع و سخت‌افزار جبهۀ مقاومت غافل نماید چون بالاخره این ایمان و تفکر و اعتقاد برای تجلی در عالم ماده نیازمند ظرف و محمل می‌باشد. 🔹 خامساً: همۀ انقلابیون خسارت‌هایی مانند شهادت سران جبهۀ مقاومت و امثالهم را می‌بینند و شدیداً متألم می‌شوند و شاید برخی نیز از شدت تألم شِکوه‌ای نیز بکنند اما این تألم و شِکوه را نباید نا امیدی معنا کرد چرا که داغ شهادت یاران ولی سنگین است لکن باید مراقبت نمود که تألم و شِکوه منجر به یأس و اختلاف نگردد. 🔸 سادساً: نکته مهم اینجا است که اگر خسارت‌های میدانی مقاومت مانند شهادت سران و حامیان و غیره به خاطر کوتاهی در التزام عملی ما به گفتمان مقاومت و یا نشانه‌ای از عدول از این گفتمان باشد که به عقب نشینی غیر تاکتیکی منجر می‌شود باید نسبت به آن حساس بود ولی اگر عوامل غیر از اینها باشد طبیعت جنگ است. 🔹 سابعاً: باید توجه ویژه داشت که تیتر و مطلب فلان روزنامه و رسانه که اندیشۀ گفتمان مقاومت را نشانه گرفته است بسیار خطرناک‌تر از آن گلوله‌ای می‌باشد که قلب نیروها را در میدان مقاومت هدف گرفته است. عملیات روانی و رسانه‌ای خناسان داخلی علیه مقاومت دقیقاً آن روی سکۀ حملات نظامی دشمن به جبهۀ مقاومت است. 🔸 ثامناً: خسارت‌ها و عقب نشینی تاکتیکی یا حتی شکست‌های موقت میدانی که طبیعت هر جنگ و مصافی است لزوماً به معنای شکست جبهۀ مقاومت در گفتمان برخاسته از مکتب متعالی اسلام انقلابی نیست لکن افول گفتمانی و یا تضعیف گفتمان مقاومت قطعاً به شکست و یا عقب‌نشینی غیر تاکتیکی میدانی منجر خواهد شد. 🔹 تاسعاً: خطر اصلی که جبهۀ مقاومت را تهدید می‌کند ناظر بر سخت‌افزار و کالبدی که روح مقاومت در آن تجلی پیدا کرده است نیست بلکه ناظر بر اصل و حقیقت این جبهه یعنی اندیشه و روح ایمانی آن است لذا باید از این مکتب اعتقادی و گفتمان پویا که امروزه با تحریف متحجرین و تخریب متجددین روبه‌رو است شدیداً صیانت کرد. 🔸 عاشراً: اگر جبهۀ مقاومت شکست خورده است پس باید مکتب عاشورا را نیز شکست خورده تلقی کنیم در حالی که جبهۀ حق بر خلاف ظاهر امر که در کربلا شهادت و اسارت داشت لکن پیروز حقیقی و ابدی تاریخ شد و روحش امروزه در کالبد جبهۀ مقاومت حی و قیوم است و با همۀ فراز و نشیب‌ها در شرایط بدر و خیبر و خندق قرار دارد... 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
🔻غیرمحرمانه با بزرگان جبهۀ انقلاب 🖊مهدی جمشیدی ۱. فرضیۀ من این است که حاکمیّت و یا دست‌کم بخش عمدۀ آن، دچار مجموعه‌‌ای درهم‌تنیده از سیاست‌های فرساینده و مخرّب شده است که در پی آنها، اکنون وارد مرحلۀ به‌شدّت چالش‌برانگیز و مخاطره‌آفرینی شده‌ایم که لحظه‌به‌لحظه، امکان‌های بازگشت و جبران، بیشتر زوال می‌یابند و شرایط قهری، ما را به محاصره درمی‌آورند. برای اثبات سخنم، به شواهد تجربی و عینی استناد می‌کنم. ۲. در همۀ انتخابات‌ها، دوگانۀ مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح مطرح می‌شود و در نهایت نیز، مشارکت حداکثری، ترجیح داده می‌شود و صالحان در اثر سازوکارهای سکولاریستی، از قدرت بازمی‌ماندند. چندی که می‌گذرد، نارضایتی‌های اجتماعی از منتخبِ متوسط یا ضعیف، سربرمی‌آورد و مشارکت حداکثری، دود می‌شود و به هوا می‌رود. این چرخۀ باطل، دهه‌ها در جریان بوده و انتخابات ریاست‌جمهوریِ اخیر نیز، نمونۀ روشن آن است. این در حالی است که حاکمیّت باید از طریق انتخاب «اصلح»، معضل دیرینۀ «کارآمدی» را علاج می‌کرد و آن‌گاه به‌صورت خودبه‌خود، «مشارکت حداکثری» نیز در دوره‌های بعدی برآورده می‌شد. ۳. از سال آغاز دهۀ نود، جریان تجدّدی تلاش کرد تا از حجاب، بحران بیافریند. در این راستا، گام‌به‌گام پیش آمد و در نهایت در سال نودوشش، چندین زن روسری‌شان را بر سر چوب نهادند و آشکارا، کشف حجاب کردند. در اینجا بود که موج شکل گرفت و اندک‌اندک، کشف حجاب به یک «جریان اجتماعی» تبدیل شد و در نهایت در متن اغتشاش، حالت انفجاری یافت. حاکمیّت نیز در مقابل، منفعل گردید و حجاب را رها کرد و به بهانۀ تقنین، سه سال در وضع تعلیق به‌سربرد؛ قانونی که اکنون دولت لیبرال، به اجرای آن تن در نمی‌دهد و البته مسألۀ این دولت، خودِ «قانونی‌بودن حجاب» است و می‌خواهد از کشف حجاب، عبور کند و برهنگی را به‌عنوان خط قرمز معرفی نماید. از این گذشته، کارگزارانی که در این مدت، سخن از «سازوکار فرهنگی» به میان آوردند، قدمی برنداشتند و نشان دادند کار فرهنگی، اسم رمزی برای تحقّق حجاب اختیاری است. ۴. در زمینۀ فضای مجازی نیز، حاکمیّت با وجود این‌که می‌داند از میانۀ دهۀ هشتاد به این سو، همواره شبکه‌های اجتماعیِ غربی، خاستگاه اصلی تدارک نظری و عملیِ بحران‌ها و تنش‌ها بوده‌اند، اما اینک در مسیر گشودن دوبارۀ آنها حرکت می‌کند. در اغتشاش اخیر، به‌عیان دیدیم که شبکه‌های اجتماعیِ غربی، ابتدا به تولید و بازتولید «هویّت‌های دگراندیشانه» پرداختند و سپس این هویّت‌های تجدّدی را در مسألۀ حجاب، متمرکز کردند و از ظرفیت آنها، «اغتشاش خیابانی» پدید آوردند. این بدان معنی است که حاکمیّت، به دیگریِ سیاسی و تمدّنی‌اش، مجال و میدان داده تا جامعه‌اش و ذهنیّت فرهنگیِ مردمانش را به‌آسانی، به تصرّف خود درآورد و آن‌گاه بر اساس این بدنۀ اجتماعیِ استحاله‌شده و مخالف، طرح‌های تجدّدیِ خویش را پیش ببرد. فیلترینگ، همۀ برنامۀ حکمرانی نیست، اما در زمانۀ جنگ و نزاع هویّتی، به‌قطع، یکی از اضلاع مواجهه است. اکنون حاکمیّت در مسیر میدان‌دادن به بسترها و سکوهای تجدّدی قرار گرفته و این اقدام را احیای سرمایۀ اجتماعی‌اش می‌داند، درحالی‌که داستان، معکوس است؛ چون نه‌فقط سرمایۀ اجتماعی‌اش، بیشتر دچار زوال هویّتی خواهد شد، بلکه حتی لایه‌ای از جامعه که هوادار سرسخت او هستند، با مشاهدۀ این سیاست‌های لیبرالی، سرخورده و دلزده می‌شوند و همچون گذشته، حاضر به پرداخت هزینه نخواهند شد. ازاین‌رو، حاکمیّت در روزهای دشوارِ پیش رو، تنها خواهد ماند. ۵. به‌نظرم همین سیاست‌های ناصواب و نامعقول برای این‌که حاکمیّت را در شرایط بحرانی و موقعیّت گره‌خوردگی قرار بدهند، کافی هستند. مسأله این است که کنش‌ها و دغدغه‌ها و سازوکارها از وجه «ساختاری»، غلط اندر غلط هستند؛ یعنی «مدار» و «مسیر»، نابجاست و امنیّت ملّی را دچار چالش‌های مهلک خواهد کرد. اینک به‌جای آن‌که در افق «بازسازی انقلابی» حرکت کنیم و فاصله‌ها و زاویه‌ها از اصالت‌های انقلابی را جبران نماییم و به مبنا و منطق امام خمینی بازگردیم، در جهت معکوس آن به حرکت افتاده‌ایم و لیبرالیسم را در همۀ اضلاع و وجوهش، محقّق می‌کنیم. این مسیر، به ناکجاآباد خواهد انجامید و حاکمیّت را چه از درون و چه از بیرون، دچار انسداد خواهد کرد. حاکمیّتی که ذهنیّت و هویّت جامعه‌اش را به‌راحتی در اختیار ساختارهای ارتباطی‌ای قرار بدهد که مخالف‌پرور و معارض‌ساز هستند، روزبه‌روز، نحیف‌تر و محدودتر خواهد شد و جز پوسته‌ای ظاهری از آن باقی نخواهد ماند. این سیاست، هرگز به احیای سرمایۀ اجتماعی نخواهد انجامید، بلکه برعکس، از جامعه، یک قلمرو غیرانقلابی و تجدّدی خواهد ساخت که به‌مثابه ابزار «سکولاریزاسیون حاکمیّتی» عمل خواهد کرد؛ و مگر تاکنون، چنین نبوده است؟! روی سخن من با بزرگان جبهۀ انقلاب است؛ به صحنه بیایید! https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ اصلا به لس‌آنجلس کمک نکنید! [Eitaa صفحۀ دوم یادداشت در] 🌐 Sollam.ir/post/752 متن کامل 🔻 سوالی جهت تأمل و تحلیل؛ کمک ایران به آمریکا جهت جبران خسارات آتش‌سوزی لس‌آنجلس درست است یا خیر؟ 🔺 برای پاسخ به سوال فوق باید به متغیرهای مختلفی مانند؛ دولت آمریکا / ملت آمریکا / دولت ایران / ملت ایران / شرایط بحران و... توجه نمود. 🔹 0- شرایط بحران؛ در آتش‌سوزی لس‌آنجلس با توجه به حجم و میزان بحران، تلفات جانی بسیار کم بوده و خسارات اصلی غالبا مادی است که باید مردم و خصوصا دولت آمریکا آن را جبران کنند. 🔺 توضیح اجمالی؛ باید به این واقعیت توجه داشت که خود لس‌آنجلس و غالب مردم خسارت دیده در آنجا مانند مردم برخی کشورها فاقد حداقل پشتوانه‌های حاکمیتی و حتی اندوخته‌های شخصی نیستند و به عبارتی ثروتمند و مرفه هستند. شرایط بحران لس‌آنجلس سوختن شهر در آتش است و شرایط مردمش بی خانمانی است یعنی اینطور نیست که الان مردم دارند درون آتش می‌سوزند و ما نگاه می‌کنیم و کاری نمی‌کنیم. حل بحران بی خانمانی و پرداخت خسارت مالی هم بیشتر متوجه شرکت‌های بیمه و دولت آمریکا است. همان دولتی که بخش زیادی از مالیات‌های همین مردم در بحران خودش را صرف جنگ و جنایت علیه بشریت و خصوصا ملت ایران می‌کند. 🔸 1- دولت آمریکا؛ دولت آمریکا که تکلیفش روشن است، هم ظالم است، هم فاسد است و هم تروریستی و در یک کلمه شیطان بزرگ است لذا هرگونه کمک به آن نه تنها غلط بلکه خیانت است. 🔺 توضیح اجمالی؛ باید توجه داشته باشیم که هزینه‌های بحران آتش‌سوزی لس‌آنجلس متوجه دولت جانی آمریکا است و این دولت باید آن را حل بکند. آیا کمک ما به لس‌آنجلس باعث نمی‌شود که از بار زحمات این دولت سفاک کم شود؟ بهتر نیست کمک نکنیم تا منابع این دولت مستکبر به جای جنایت و فساد در دنیا صرف حل مشکل مردم خودش بشود؟ آمریکا که فقیر نیست آیا بهتر نیست که با کمک نکردن و حتی تشویق سایر دول و ملل به کمک نکردن باعث شویم که مردم آمریکا به دولت خود فشار بیاورند تا به جای جنگ افروزی در دنیا منابعش را صرف آنان بکند؟ بهتر نیست هزینه‌ای را که می‌خواهیم به مردم مرفه لس‌آنجلس بدهیم در فضای رسانه خرج راه اندازی کمپین کنیم جهت تشویق مردم آمریکا که از دولت خود بخواهند منابعی را که برای جنایت و جنگ افروزی در جهان به کار می‌برد برای حل مشکل خودشان صرف کند؟ و مسائلی از این دست و... این سوالات واقعا جای تأمل دارند! 🔹 2- ملت آمریکا؛ با توجه به اینکه ملت آمریکا یک دست نیستند لذا غیر از موارد خاص نمی‌شود که به صورت غیر برآیندی در مورد کلیتی که ناظر بر تک تک افراد باشد حکم واحد صادر کرد چون بسیاری از مردم آمریکا مخالف و یا اینکه خودشان تحت استعمار دولت آمریکا هستند. لذا کمک به آمریکایی‌هایی که مخالف دولت آمریکا هستند روشن است که درست است و باید بشود. 🔺 توضیح اجمالی؛ اگر مردم لس‌آنجلس حتی آنهایی که ظالم و فاسد هستند درون آتش در حال سوختن باشند اگر برای ما مقدور باشد باید آنان را نجات بدهیم و از آتش خارج کنیم ولی وضعیت خطرات جانی فعلا اصلا بغرنج نیست و امکان امداد در صحنه نیز برای ما فراهم نیست. بگذریم از اینکه توان و منابع ما محدود و اولویت‌های دیگری مانند غزه و... نیز هستند و همچنین هستند دولت‌ها و ملت‌های ثروتمندی که هواخواه آمریکا و مردمش می‌باشند. توجه کنیم که اگر فرد یا گروه ظالم و فاسدی آنقدر ظلم و فساد کرده‌اند که حقشان مرگ است یعنی خود خداوند حکم به مرگ اینها داده است، ما نه تنها اجازه نداریم و درست نیست که مانع مجازات و مرگ آنها شویم بلکه وظیفه داریم آنها را مجازات و نابود کنیم. مثلا جلوگیری از اعدام یک قاتل زنجیره‌ای یا کسی که به چندین نفر تجاوز کرده است خودش ظلم و فسادی دیگر است. البته که همه مردم لس‌آنجلس آنقدر ظالم و فاسد نیستند که حقشان مرگ باشد ولی طبق مستندات چون بیشتر آنها حامی بزرگترین قاتل بشریت یعنی دولت آمریکا هستند حداقل حقشان است که حمایتشان نکنیم ضمن اینکه آنها در حال مرگ که نیستند فقط آسیب مالی دیده‌اند لذا بهتر است آنان را به همان دولت محبوبشان بسپاریم. ضمنا مجدد متذکر می‌شوم اگر هم یقین داریم کسانی در آنجا هستند که اینگونه(مرفه و ثروتمند و حامی دولت آمریکا) نیستند باید به آنها کمک بکنیم. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ آیندۀ مقاومت در گرو همدلی ایمانی 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 حدود ده روز درگیر طرح و برنامه‌ای ویژه تحت عنوان «مقاومت آینده» (ناظر بر آیندۀ گفتمان و میدان جبهۀ جهانی مقاومت) در قم، تهران و مشهد بودم... اگر بخواهم آخرش را اول بگویم باید عرض بکنم که: همدلی ایمانی اصلی‌ترین عامل منجر شدن هم‌اندیشی‌های گفتمانی به هم‌افزایی میدانی است. 🔸 مرحله و گام نخست این طرح و برنامۀ خلاقانه و پربرکت که با همت حجت الاسلام دکتر احمد رهدار و همچنین عنایت و اهتمام اساتید ارجمندی با تخصص‌های متنوع اما دغدغه‌ای مشترک دایر شد. إن‌شاءالله خروجی این هم‌اندیشی در آینده‌ای نزدیک در قالب کتاب و مقالات علمی منتشر خواهد شد... 🔹 در این هم‌اندیشی هر استادی از منظر تخصصی خود با تنظیم مقاله و ارائۀ اجمالی ایدۀ مرکزی آن توصیف و تجویزیات خود را ناظر بر مسائل، ظرفیت‌ها و چالش‌های مختلف آیندۀ مقاومت بیان می‌کرد و سایر اساتید نیز با ارائۀ اجمالی نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در جهت ارتقای آن مشارکت می‌کردند. 🔸 یکی از ویژگی‌های مثبت این سلسله نشست هم‌اندیشانه این بود که علی‌رغم تنوع تخصص‌ها و رویکردها هرچقدر که استمرار می‌یافت نه تنها منجر به هم‌فرسایی نمی‌شد بلکه موجب همدلی و هم‌افزایی نظری نیز می‌گشت. إن‌شاءالله این هم‌اندیشی و همدلی منجر به هم‌افزایی در میدان نیز بگردد. 🔺 امیدوارم تا انتشار رسمی مکتوبات، گزیده‌هایی از این سلسله نشست هم‌اندیشی به صورت صوتی-تصویری در اختیار رسانه‌ها و مخاطبین قرار بگیرد... 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
🔘 شخصیت امام خمینی کبیر از دیدگاه 57 اندیشمند و سیاستمدار جهان 🌐 Sollam.ir/post/600 متن کامل 🔹 میخائیل گورباچف(رهبر شوروی کمونیستی): امام خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد. 🔸 نلسون ماندلا(رئیس‌جمهور اسبق آفریقا و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید): امام خمینی‌ رهبری منحصر به فرد و فرزند اسلام بود. او توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و در نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است. ♦️ هنری کیسینجر(استراتژیست معروف، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا): آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ مقاومت در اسلام عین حمله می‌باشد! 🔺 مقاومت را انفعالی فهم نکنیم! 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 اولین معنایی که از شنیدن کلمۀ مقاومت در ذهن ما شکل می‌گیرد این است که ما به عنوان فرد، گروه، جامعه، ملت و یا امت در مقابل فشار و حملۀ دیگری و دشمنان بیرونی خود ایستادگی و پایداری می‌کنیم و تن به اراده و خواست او نمی‌دهیم. البته مقاومت در مقابل امیال نفسانی و شهوات دورنی را نیز می‌توان در زمرۀ مصادیق مقاومت درونی برشمرد. این معنا در عین درستی لکن تداعی کنندۀ مفهومی سلبی، منفعل و تدافعی از ایستادگی است. با توجه به این عبارات وقتی سخن از مقاومت به میان می‌آید برای روشن شدن مسئله باید ابتدا تکلیف پاسخ یا پاسخ‌های این سه پرسش روشن گردد: مقاومت چه چیزی یا چه کسی و کسانی؟ مقاومت در مقابل چه چیزی یا چه کسی و کسانی؟ و همچنین مقاومت بر روی چه چیزی یا چیزهایی؟ 🔸 مقاومت با موجودیت گره خورده است؛ یعنی اگر انسان و جامعه و حتی اشیاء مختلف در ویژگی‌ها و صفات ذاتی خویش قوام نداشته باشند و مقاومت خود را چه در ماده و چه در هیئت از دست بدهند تبدیل به چیز دیگری خواهند شد. مثلا اگر چوب در مقابل آتش دوام خود را از دست بدهد دیگر چوب نخواهد بود بلکه تبدیل به ذغال خواهد گشت یا یک نردبان اگر بشکند و خرد شود گرچه دچار تبدُّل در جنس نشده است لکن به خاطر تبدُّل در هیئت و هندسه دیگر کارکرد نردبان را نخواهد داشت. انسان هم این چنین است! لذا اگر از ویژگی‌ها و صفات انسانی تهی گردد به حیوانی درنده خو و چه بسا پست‌تر از حیوان تبدیل خواهد شد. مانند کسانی که ظلم و فساد می‌کنند و همچنین کسانی که به ظلم و فساد تن می‌دهند و برده می‌شوند. 🔹 در یک نگاه پدیدار شناسانۀ ناظر بر جوامع بشری به خوبی درمی‌یابیم که هویت‌های متضاد تا زمانی پایدار می‌مانند که مصادیق عینی آنها به لحاظ جغرافیایی از هم دور باشند و یا افکار و باورهای مقوم آن هویت‌ها متداخل در فضای یکدیگر نگردند به گونه‌ای که مصاف و اسطکاکی بین آنان رخ ندهد. در غیر این صورت اگر این هویت‌های متضاد که در کالبدهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... متجلی شده‌اند برخوردی با هم داشته باشند به خاطر ضدیت ماهیتی که باهم دارند یا دیگری را در خود هضم می‌کنند و یا در دیگری هضم می‌شوند و آن طرفی که هضم می‌شود مقاومت در موجودیت را از دست داده و به عبارتی معدوم خواهد بود. اساساً موجودیت جبهۀ حق و باطل، عادلان و ظالمان، صالحان و فاسدان متوقف بر نفی و هدم طرف مقابل است. 🔸 وقتی که معنا و مفهوم مقاومت را از پایگاه معرفتی اسلام مورد تأمل و کنکاش قرار می‌دهیم و همچنین وقتی که به این مهم التفات داریم که اسلام احکامی مانند جهاد ابتدایی، مبارزه با باطل و ظلم، مقابله با دروغ و بی عدالتی، امر به معروف، نهی از منکر، نفی سبیل و امثالهم دارد و همچنین به این مهم نیز التفات داریم که همین اسلام ما را به ایستادگی و پایداری و به عبارتی مقاومت بر روی این احکام فرا می‌خواند! و این یعنی چه؟ یعنی مقاومت در حمله! یعنی ایستادگی بر روی تهاجم! یعنی پایداری بر روی مصاف و تقابل با باطل و ظلم. پس به عبارت ساده وقتی که اصلِ مقاومت ضرب در راهبردِ حمله و تهاجم می‌شود دیگر معنای سلبی، انفعالی و تدافعی نخواهد داشت لذا ایستادگی در حمله و پایداری در تهاجم نیز نوعی مقاومت خواهد بود، مقاومتی ایجابی، تهاجمی و فعال. 🔹 یکی از ویژگی‌های بارز عملیات بزرگ طوفان الاقصی و امتداد آن همین ایستادگی در حمله و پایداری در تهاجم بود و هست. ایستادگی و پایداری عقیده محور که حاضر شد و هست که خسارات سنگینی از جنس از دست دادن عزیزان، ویرانی وطن، آوارگی و... را بپذیرد اما تن به اراده و خواست دشمن ندهد! در طوفان الاقصی و امتدادش اینگونه نبود که دشمن حمله کند و ما مقاومت سلبی، منفعل و تدافعی داشته باشیم بلکه این جبهۀ مقاومت و در رأس آن حماس بود که حمله کرد و در این حمله و تهاجم، مقاومت و ایستادگی و پایداری نمود تا اینکه ارادۀ خویش را بر دشمن تحمیل کرد. آری! این مقاومت یک مقاومت ایجابی، فعال، تهاجمی و ایستادگی و پایداری در حمله بود! به گونه‌ای که سوای شکستن هیمنۀ پوشالی رژیم صهیونیستی اسرائیل و نظام استکبار افکار و قلوب آزادگان جهان را نیز فتح کرد. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️