eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
1-koliat-va-moqaddamat-gharbshenasi-001.mp3
5.23M
درسگفتارغرب‌شناسی حجت‌الاسلام‌دکتراحمدرهدار کلیات‌و‌مقدمات‌غرب‌شناسی|بخش اول ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
2-koliat-va-moqaddamat-gharbshenasi-002.mp3
18.34M
درسگفتارغرب‌شناسی حجت‌الاسلام‌دکتراحمدرهدار کلیات‌و‌مقدمات‌غرب‌شناسی|بخش دوم ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
3-nazm-dar-eslam-va-gharb.mp3
15.6M
درسگفتارغرب‌شناسی حجت‌الاسلام‌دکتراحمدرهدار نظم در اسلام و غرب ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
4-hoqoq-bashar-dar-eslam-va-gharb-001.mp3
19.09M
درسگفتارغرب‌شناسی حجت‌الاسلام‌دکتراحمدرهدار حقوق بشر در اسلام و غرب|بخش‌اول ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
5-hoqoq-bashar-dar-eslam-va-gharb-002.mp3
16.92M
درسگفتارغرب‌شناسی حجت‌الاسلام‌دکتراحمدرهدار حقوق بشر در اسلام و غرب|بخش‌دوم ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
➕/💎#فراخوان‌نشان ثبت‌نام نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌ @afaghehekmat 🔻#سروش https://sapp.ir/afaghehekmat
💎برگزاری پنجمین پیش‌نشست کنگره «توسعه و تعالی علوم بر‌پایه عقلانیت ‌وحیانی» ۵ اردیبهشت ۹۷، دانشگاه شیراز ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق @afaghehekmat 🔻#سروش https://sapp.ir/afaghehekmat
➕/🎴بررسی برخی منابع مطالعه ⭐️⭐️⭐️ 🔻در فضای فکر اسلامی به «تاریخ» اهمیت داده نشده است. الان هم در «تاریخ فلسفه» فقط این را می گوئیم که فلان مسأله از چه زمانی به وجود آمد و یا فارابی در چه سالی می‌زیست. ولی این ها واقعا نگاه تاریخی نیست. ما متاسفانه کاری مثل «کاپلستون» که در فلسفه از کتاب‌های درجه سه و چهار محسوب می شود، نداریم. فلسفه فکر است، فلسفه وضع زندگی من و شماست، آن بنیاد نگاه انسان به عالم است، این که ما چگونه عالم را می بینیم، فلسفه گزارش توصیف این وضع است. 🔻کارهای آقای کُربن را با احتیاط بخوانید. اقبال بسیار خوبی در کشور ما نسبت به کارهای آقای کربن وجود دارد. آن هم بخاطر تاثیری است که مرحوم آقای کربن بر اساتید دانشگاه تهران و بر اساتید معروفی مانند آقای داوری گذاشتند. من این را خدمتتان عرض بکنم که آثار ایشان را باید خیلی با احتیاط مطالعه کرد. آقای کربن در کشور ما اصلا مورد نقد جدی و حتی نقد ضعیف قرار نگرفتند. 🔻کار های ماجد فخری را باز با نظر انتقادی نگاه بکنید. کار های ماجد فخری را باز با نظر انتقادی نگاه بکنید، کلا هر کسی که فلسفه اسلامی را نو افلاطونی معرفی می کند و مطالعه می کند هم نو افلاطونیان را نمی فهمد و هم فلسفه اسلامی را. این افراد کم هم نیستند و خیلی هم بزرگ هستند. این حرف ها به فلاسفه اسلامی نمی چسبد، فلاسفه اسلامی تفکر مستقل خودشان را دارند. 🔻کارهای آقای محسن مهدی راجع به فارابی انصافا حرف ندارد. کارهای مرحوم محسن مهدی که استاد دانشگاه شیکاگو بودند، کارهای خوبی است. انتشارات شیکاگو کتاب های خیلی جدی را چاپ می کند و خیلی هم کاری به نویسنده ندارد، مهم برای آنها متن است چون کسانی که انتخاب می کنند و کار را ارزیابی می کنند انسان های جدی ای هستند. کارهای آقای محسن مهدی راجع به فارابی انصافا حرف ندارد، حرف ندارد به این معناست که ناظر به متون نوشته شده و دقت های لازم و کافی را دارد و می تواند محل بحث قرار بگیرد و می شود به آن مراجعه کرد و از طرف دیگر می شود نقد کرد. 🔻بدون اشتراوس سراغ فارابی و افلاطون نروید. اگر می خواهید فارابی را بخوانید، کارهای اشتراوس را در این زمینه ببینید. بدون اشتراوس سراغ فارابی و افلاطون نروید، بعد خواهیم دید که فارابی چه تفاوت هایی با این ها می کند. کارهایی از اشتراوس ترجمه شده حتی این کارش راجع به فارابی هم ترجمه شده است. 🔻کتاب تاریخ فلسفه اسلامی آقای ملکیان من البدو الی الختم مخدوش است. کتاب تاریخ فلسفه اسلامی آقای ملکیان من البدو الی الختم مخدوش است، جناب آقای استاد ملکیان یکی از اتفاقات نامیمون برای طلبه های حوزه و هم نسلی های بنده است. آقای ملکیان بیش از این که اهل فلسفه باشد اهل کلام و ادیان و فلسفه اخلاق است. بیش از این از آقای ملکیان نخوانید. بخشی که در تاریخ فلسفه راجع به ارسطو نوشته شده است در واقع ترجمه دائرة المعارف پل ادواردز است که ترجمه شده و ارائه شده است، این ها مشکلی ندارد. ولی وقتی ایشان به هگل می رسد می گوید که اراجیف این را نخوانید، این جز عمر تلف کردن هاست! شما اگر بخواهید غرب متوجه بشوید راهی جز کانت و هگل ندارید، هیچ راهی ندارید. ، پاییز ۹۶ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat http://eitaa.com/afaghehekmat https://sapp.ir/afaghehekmat
دبیرخانه برگزار می‌کند: ➕/💎«نشست‌های تخصصی روش‌شناسی تولید علم دینی» ثبت نام : goo.gl/ZKoDcA ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
درسگفتار #کتاب‌محور ➕/💎بررسی اندیشه‌اقتصادی شهیدصدر با محوریت #کتاب‌اقتصادنا #دکترعادل‌پیغامی 🔖#ثبت‌نام: https://goo.gl/7DWPjt ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat
مدرسه‌آفاق برگزار می‌کند: درسگفتار ➕/💎بررسی‌اندیشه‌‌اقتصادی‌شهیدصدر با محوریت توسط ⭐️⭐️⭐️ : چهارشنبه؛ ۱۹ اردیبهشت ۹۷، ساعت ۸ صبح این درسگفتار یک روزه و در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌گردد. (همراه با ناهار) : تهران، بزرگراه شهیدچمران، پل‌مدیریت، دانشگاه امام‌صادق(ع) 👈لینک‌ثبت‌نام: https://goo.gl/7DWPjt 👈آخرین‌مهلت‌ثبت‌نام: ۱۷ اردیبهشت‌ماه [به دلیل محدودیت ظرفیت، اولویت با افرادی است که زودتر ثبت‌نام نمایند.] : 🔻یکی از آسیب‌های حوزه اقتصاد اسلامی در نیم قرن گذشته به ویژه در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، انقطاع نسلی فعالان حوزه اقتصاد اسلامی؛ فضلا، اساتید و دانشجویان این حوزه، با گذشته معاصر خود است. 🔻ما امروز شاهد این هستیم که در عرصه‌هایی که صحبت از اقتصاد اسلامی می شود به گذشته معاصر اقتصاد اسلامی خوب ارجاع داده نمی‌شود. کم نیستند اساتید و دانشجویان اقتصاد اسلامی که شهید صدر را آنگونه که باید نمی‌شناسند. به جرات می توان گفت که اکثر دانشجویان اقتصاد اسلامی یک دور آثار شهید صدر را به خوبی نخوانده اند. مسئله و نوع رویکرد شهید صدر را بخوبی متوجه نشده‌اند. این یک خسران بزرگ است. 🔻ما از هر جایی که در عرصه اقتصاد اسلامی شروع کنیم اگر خودمان را به بزرگانی مثل شهید صدر، امام موسی صدر و شهید مطهری وصل نکنیم قطعا به دلیل کاستی‌هایی که در حوزه اسلام شناسی داریم، آنچه که نامش اقتصاد اسلامی است را بدست نخواهیم آورد. 🔻گذار از شهید صدر و شهید مطهری و امثال این بزرگان در عرصه اقتصاد اسلامی یک خطای فاحش راهبردی است که امروزه متاسفانه در ادبیات اقتصاد اسلامی دیده می‌شود. ما با یک فراموشی و غفلت نسبت به آنچه در این بزرگان بوده، مسیر اقتصاد اسلامی را طی می کنیم. 🔻آنچه امروز در عرصه اقتصاد اسلامی در حوزه و دانشگاه تولید شده است ممکن است به موضوعات و مسائل جدیدتری پرداخته باشند اما در سبک و سیاق و روش و متدولوژی و نظام اندیشه و حتی گاهی در نتایج از آنچه این بزرگان در ۴۰ سال پیش کاشته اند، عقب‌تر است. امروز هنوز که هنوز است بحث های شهید مطهری در عرصه ربا و بهره در قله خودش است. 🔻از این جهت است که آشنایی با اندیشه اقتصادی بزرگانی مثل شهید صدر و اقتصاد صدرین برای ما هویت‌بخش است و معنادار می کند آنچه را که می‌باید می داشتیم. لذا به‌ نظر می‌رسد که خوانش شهید صدر و مباحثی که ایشان در کتابها و مقالات مختلفی که در حوزه اقتصاد دارند، بسیار لازم و ضروری ست. ⭐️⭐️⭐️ afaghehekmat.ir 🆔 http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa 🆔 https://sapp.ir/afaghehekmat
سالروز شهادت و روز گرامی‌باد.🌷 درسگفتار ➕/🔰روایت‌مطهر تبیین زوایای مهم اندیشه شهید مطهری(ره) ⭐️⭐️⭐️ |۱۰جلسه | ۱ جلسه ؛ چیستی‌وچرایی| ۱ جلسه : https://goo.gl/bmP6gh ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: درحالی‌که تا چند وقت پیش (و چه‌بسا اکنون هم) از نظر برخی، کتاب «اقتصادنا» صرفاً متضمن مباحثی مکتبی و غیرعلمی قلمداد می‌شد و بررسی عقود، احکام و اخلاقیات اقتصادی اسلام، اقتصاد اسلامی را بیشتر به علم حقوق اقتصادی و اخلاق اقتصادی و نه یک دانش اقتصادی تنزل داده بود، امروزه مشاهده می‌شود که پایه و بخش عمده‌ی مباحث اقتصاد خرد در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های معتبر دنیا، دقیقاً به همان مباحثی می‌پردازند و رهیافت‌های روشی و نظری‌ای را پی می‌جویند که «اقتصادنا» بیش از نیم‌قرن پیش مورد توجه قرار داده است. ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: 🔻باید اذعان داشت که مدیران جمهوری اسلامی بدون تمسک به نظریه‌های مؤسسان، متفکران و اندیشمندان ایده‌پرداز انقلاب اسلامی، بیشتر امکان خطا داشته و خواهند داشت. باید اذعان داشت که در آثار بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهیدان مطهری و بهشتی، شهید صدر و بالأخص رهبران انقلاب، هنوز ظرفیت‌های احیانشده‌ی فراوانی را می‌توان یافت که لزوم بازگشت به آن‌ها را بیش از پیش احساس می‌کنیم. 🔻نسل جدید و خواص آشنایی بسزایی با این اندیشه‌ها ندارند. دانشجویان و استادان و پژوهشگران اقتصاد اغلب بهره‌ای از آثار و متون کلاسیک اقتصاد انقلاب اسلامی نمی‌برند و در تبدیل این مباحث به گفتمان عمومی، جامعه‌ی رسانه‌ای و هنری از اقدام لازم به‌دور بوده است. ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
.... هم اکنون برگزاری #درسگفتارکتاب‌محور #بررسی‌اندیشه‌اقتصادی‌شهیدصدر با ارائه #دکترعادل‌پیغامی ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
.... هم اکنون برگزاری #درسگفتارکتاب‌محور #بررسی‌اندیشه‌اقتصادی‌شهیدصدر با ارائه #دکترعادل‌پیغامی ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
دوره معرفتی #اسلام_ناب آشنایی با #منظومه_معارف_انقلاب_اسلامی (مکتب امام خمینی و منظومه فکری رهبری) 26 تیر الی 10 مرداد ماه اردوگاه آبعلی تهران؛ مهلت ثبت نام طلاب: تا 15 خرداد ماه ثبت نام در: EslameNaab.ir ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فرارسیدن ماه بندگی خدا، ماه خدا، ماه رمضان مبارک🌸🌸 برای هم دعا کنیم... ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌آفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
آیت الله محسن اراکی: 🔻ابتکار اول در رشته است. حل مشکل جهش از جمع آوری اطلاعات و احتمالات برای رسیدن به یقین و این که بتوان پلی میان احتمال و یقین ایجاد کرد. این بحث مهمی است و جوابی به آن داده نشده است. شهید صدر توانستند با نظریه توالد ذاتی برای این مسأله قانونی را پیدا کنند. این کار تحولی در علم منطق به وجود آورد که به عقیده من هنوز درست شناخته نشده و در حوزه های علمیه ما هنوز این نکته را مورد توجه قرار نمی دهند. حتی اگر حرف درستی نیست باید مورد نقد قرار گیرد که بنده ندیدم حتی نقدی انجام شود. تا قبل از ایشان بر مبنای قواعد عقلی سعی داشتند استقراء را توضیح دهند. 🔻ابتکار دوم شهید صدر بحثی است که می تواند مبنای علوم جامعه شناختی نیز قرار گیرد و عبارت است از تفسیر قانون علیت در رفتارهای ارادی. این مشکل از دیرباز در فلسفه وجود داشته است. شهید صدر معتقد بود باید به ریشه قانون علیت توجه کرد که ریشه آن بحث امتناع ترجیح بلا مرجح است. نمی توانیم قانون علیت قطعی را در فعل ارادی پیاده کنیم. 🔻ابتکار سوم ایشان در است. این که ما بتوانیم به فقه نظام دست پیدا کنیم و از فقه فردی بیرون بیاییم. فقهی که راهگشا برای بشر باشد و بتواند پرسش های انسان را پاسخگو باشد. تمام فقه ما ساختار یافته است و برای اداره جامعه طراحی شده است. در این نظام ایشان نظریه نظام اقتصادی شان را مطرح کردند و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز نظریه سیاسی شان را هم به طور مختصر بیان کردند. خداوند ۲ نوع تکلیف برای ما مقرر نموده است. تکالیف فردی و تکالیفی که متوجه جامعه است که مهم تر است. جامعه یعنی حاکم و محکوم. در هر جایی فرمانروایی باشد و کسانی از او تبعیت کنند این جا جامعه شکل گرفته است. 🎴نشست "طلایه‌داران وحدت اسلامی، آراء و اندیشه‌های آیت‌الله شهیدسیدمحمدباقرصدر ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
howzeh_sociology-(1).mp3
21.72M
بخش اول➕/🔻مؤسسات‌حوزوی و جامعه‌شناسی تشیع بازپخش گفت‌وگوی حمیدپارسانیا، محمود تفی‌زاده‌داوری، سارا شریعتی، کمال رضوی ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat
howzeh_sociology-(2).mp3
18.46M
بخش دوم➕/🔻مؤسسات‌حوزوی و جامعه‌شناسی تشیع بازپخش گفت‌وگوی حمیدپارسانیا، محمود تفی‌زاده‌داوری، سارا شریعتی، کمال رضوی ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat