eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
درسگفتار ➕/🎵 حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ 🔰 دریافت‌درسگفتار: http://yon.ir/Kej4j ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
درسگفتار #ویژه‌ماه‌مبارک‌رمضان ➕/🎵 #عرفان‌اهل‌بیتی حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ #محمدجوادرودگر 🔰 دریافت
➕/🎵درسگفتار حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌محمدجوادرودگر 🔻درسگفتار «عرفان اهل‌بیتی»، مشتمل بر ۱۴ جلسه برنامه آموزشی، هر یک به مدت ۳۰ دقیقه است. 🔻در این دوره سعی شده است تا بر مبنای معارف اسلامی، آیات و روایات صادره از معصومین و همچنین سیره اهل‌بیت (ع)، برخی مباحث عرفانی تبیین گردد. 🔻 ، ، ، ، ، ، و برخی عناوین و موضوعاتی هستند که در این دوره بدان‌ها پرداخته خواهد شد. 🔻گفتنی است درس‌گفتار حاضر گزیده‌ای است از برنامه که توسط گروه اجتماعی و با مشارکت موسسه علمی فرهنگی آفاق تهیه شده است. 🔰 : http://yon.ir/Kej4j ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🎵در جستجوی ناخوانده‌ها و ناگفته‌ها #دکترسیدحمیدطالب‌زاده 🔻کتاب «گفت‌وگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده‌آلیسم»، تازه‌ترین نوشته دکتر سیدحمید طالب‌زاده است که در چهار بخش می‌کوشد زمان‌اندیش باشد، به زمان بیندیشد و راهی برای تفکر در این زمانه بگشاید. دکتر طالب‌زاده در این کتاب کوشیده است تا فضای تازه‌ای برای گفت‌وگو میان فلسفه اسلامی و فلسفه مدرن بگشاید و از این رهگذر، به راهی برای پاسخ به پرسش‌ها و چالش‌های زمانه دست یابد. 🔻آنچه به پیوست می‌آید، فایل صوتی و تصویری نشستی است که در ۱۷آبان ۱۳۹۶ در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شده است و در آن، دکتر طالب‌زاده به معرفی این اثر می‌پردازد. 🔰 #دریافت‌درسگفتار: yon.ir/W4cBX ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
بسته آموزش مجازی تاریخ علوم، مشتمل بر ۱۶ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار «تاریخ فقه سیاسی شیعه» و «تاریخ فلسفه اسلامی» ارائه شده است. 🔻 #تاریخ‌فلسفه‌اسلامی این درسگفتار توسط دکتر #سیدمحمدتقی‌چاوشی ارائه شده است. مسائلى از قبیل معناى تاریخ فلسفه، تمایز فلسفه و متافیزیک، نقاط بزنگاه فکری اندیشه‌ فیلسوفان مسلمان و ارتباطشان با مدرنیته، مسائلی هستند که در این دوره بدان‌ها پرداخته شده است. 🔻 #تاریخ‌فقه‌سیاسی؛ از صدر اسلام تا غیبت این درسگفتار توسط حجت الاسلام دکتر #احمدرهدار ارائه شده است. در اين دوره علمی که به همت موسسه روزگارنو برگزار گردیده است، وضعيت فقه و فقاهت در سه دوره‌ي: زمان حيات پيامبر اسلام (ص)، دوره‌ی تابعين و دوره‌ی تابعينِ تابعين بررسي شده و تأثير وقايع سياسی اجتماعی هر دوره بر فقه مورد تأمل قرار گرفته است. آنچه در این مجال و درسگفتار تقدیم میشود بخش اول آن؛ یعنی تاریخ فقه و فقاهت از صدر اسلام تا دوره غیبت میباشد. 🎴 #ثبت‌نام yon.ir/kAsBr ➕به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی afaghehekmat.ir @afaghehekmat
بسته آموزش مجازی هنر و ادبیات، مشتمل بر ۱۲ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار «جریان شناسی ادبیات داستانی ایران معاصر» و « تاریخ ادبیات ایران(۱)؛ سبک خراسانی» ارائه شده است. 🔻 ایران‌معاصر این درسگفتار توسط استاد رضا امیرخانی ارائه شده است. به اعتقاد او، ادبیات داستانی در معنای متداولش، محصول تمدن غرب است. این گفتار را می‌توان متشکل از سه بخش دانست. در بخش اول، امیرخانی به‌طور گذرا به نقش و جایگاه جمال‌زاده و هدایت در ادبیات داستانی ایران اشاره می‌کند. بخش دوم این درس‌گفتار به جریان شناسی ادبیات داستانی در عصر پهلوی دوم اختصاص دارد. درنهایت بخش سوم این درس‌گفتار به جریان شناسی ادبیات داستانی در دوران پس از انقلاب می‌پردازد. 🔻 (۱)؛ سبک خراسانی این درسگفتار توسط استاد یوسفعلی میرشکاک ارائه شده است. آنچه روایت میرشکاک از تاریخ ادبیات ایران را از دیگر روایت‌ها متمایز می‌سازد؛ منظر دینی اوست. به اعتقاد وی، در بیشتر آثاری که تاکنون ناظر بر تاریخ ادبیات ایران نگاشته شده؛ مؤلفه‌هایی همچون دین، اندیشه دینی، نسبت با عالم غیب، و … جایگاهی نداشته است. و این یعنی غفلت از تفکری که هویت ویژه‌ی قوم ایرانی را در ۱۴۰۰ سال اخیر شکل داده و آن را با اسلام یگانه ساخته است. 🎴 yon.ir/CGroX ➕به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی afaghehekmat.ir @afaghehekmat
بسته آموزش مجازی ، مشتمل بر ۴۰ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار « سیر تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب» و « مروری بر اندیشه تجدد» ارائه شده است. 🔻 ، در اسلام، ایران و غرب این درسگفتار توسط دکتر محمد رجبی ارائه شده است. این درسگفتار با توجه به روند تاریخی به مرور همزمان سیر اندیشه، هنر، فرهنگ و تمدن در سه قلمروی ایران، اسلام و غرب پرداخته و با توجه به روابط میان این سه، پنجره ای نو برای فهم وضعیت کنونی ایران، اسلام و غرب پیشروی دانش پژوهان عزیز قرار می دهد. 🔻 این درسگفتار توسط استاد مهدی مشکی ارائه شده است. در این درسگفتار به تبیین اهمیت و ضرورت شناخت تمدن جدید غرب پرداخته می شود و توضیح داده خواهد شد که چگونه فهم ناقص و ضعیف تمدن جدید غرب، باعث رسوخ و نفوذ پنهان و ناخودآگاه تفکرات جریان فکری_فرهنگی غرب از طریق علوم و ابزارها در عالم اسلامی شده و چگونه تفکرات جامعه اسلامی را تحت تأثیر قرار می دهد. اتفاقی که امروز در حوزه های فکری، فرهنگی و علمی ما افتاده است. 🎴 http://yon.ir/47P9H ➕به دانش پژوهانی که موفق به گذراندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی afaghehekmat.ir @afaghehekmat
➕/🎵تکاپویی در میان سنت فلسفه اسلامی و اندیشه تجدد 🔻کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» آخرین اثر دکتر سید حمید طالب‌زاده است که توجه بسیاری از اهل فلسفه را به خود جلب کرده است. 🔻آنچه تقدیم می شود، نشستی است با عنوان «هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان» که در اواخر سال گذشته به همت گروه روش شناسی علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید. در این نشست که در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار گردید، حجج اسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه، حمید پارسانیا، عسکری سلیمانی امیری، و آقایان دکتر سید حمید طالب زاده، دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی و دکتر مجید احسن به ارائه بحث پرداخته‌اند. 🔰 #دریافت‌درسگفتار: http://yon.ir/kgW5X ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/📽 پاسخ می‌دهد: 🔻چرا ما از حزب‌الله دفاع می‌کنیم؟ 🔻اهمیت استراتژیک فلسطین و لبنان برای جمهوری اسلامی چیست؟ 🔻چرا اسرائیل تاکنون نتوانسته تهدیدهای نظامی خود علیه ایران را عملی کند؟ 🔻پیامد شعار نه غزه نه لبنان چیست؟ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat Afaghehekmat.ir
......... ......... ⭐️⭐️⭐️ 🔻در سی‌امین سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)؛ و انتصاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)؛ مدرسه آفاق بسته آموزش مجازی را با عنوان مبانی نظریه ولایت‌فقیه ارائه می‌نماید. 🔻به دانش‌پژوهان محترمی که در این دوره ثبت‌نام کرده و در آزمون پایان دوره (ارائه تقریر) شرکت کنند، گواهینامه معتبر از طرف مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. 🔰 : yon.ir/4gujC ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ مقاومت ناگزیر ملت ها در برابر استعمار ⭐️⭐️⭐️ مرحوم حائری در کتاب "دو روی بورژوازی تمدن غرب" ذکر می‌کند که غرب چند لایه دارد. یک لایه‌اش، لایه علمی است. یک لایه‌اش هم لایه استعماری است. به نظر بنده لایه سومی هم دارد. این لایه، لایه انسانی است. ممکن است شما با لایه‌های علمی غرب ارتباط بگیرید آن گاه ژستتان، متد و رفتار و نگاهتان کاملاً آکادمیک است. چنانچه با لایه‌های انسانی غرب مواجه بشوید، آنجا شما رفتار کاملاً انسانی، اخلاقی، از خود نشان می‌دهید. یک لایه هم لایه استعماری غرب است. در آن لایه استعماری شما، نه می‌توانید ژست علمی بگیرید، نه می‌توانید ژست انسانی بگیرید. آنجا جایی است که باید مقاومت بکنید. این مقاومت ممکن است مقاومت فرهنگی باشد. ممکن است نظامی باشد. ممکن است مقاومت هویتی باشد. در این لایه تمدن غرب به مثابه یک خصم برای تمدن اسلامی است. این ربطی به مسلمانی و غیر مسلمانی ما ندارد. این خصم خصم دینی نیست. این خصم، خصم هویتی است. ؛ چالش‌ها و چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی ۱۸ بهمن ۹۷ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕خدمات اجتماعی روحانیت باید افزایش پیدا کند. ⭐️⭐️⭐️ روحانیت دیگر اهل خدمات اجتماعی نیست. چند درصد روحانیت دارد برای مردم پل می زند؟ جاده می زند؟ پیغمبر خاتم (ص) فرموند: الانسان عبد الاحسان. من و شما باید دنیای مردم را تأمین کنیم. آقای شریعتی درست می گفت. می گفت دینی که به درد دنیای من نخورد، به درد آخرت من هم نمی‌خورد. دینی که دنیای من را آباد نکند، آخرت من را هم آباد نمی‌کند. در گذشته علمای ما دنیای مردم را آباد می‌کردند. مشکلات دنیایی مردم را حل می‌کردند. ما آنقدر این کارها را نکردیم که آیات و روایات مرتبط با این خدمات را فراموش کردیم. ؛ نگاهی به گذشته و آینده حوزه و روحانیت ۹۷/۱۰/۲۰ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: باید در آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی گرفتار انفعال در مقابل دشمن نشویم. ⭐️⭐️⭐️ باید هوشیار باشیم که وقتی انقلاب را می‌خواهیم آسیب‌شناسی کنیم، دشمن ما را به خطای محاسباتی و جنگ روانی خودش مبتلا نکند. شاخصی که برای آسیب شناسی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم عرضه شده، غیر این شاخص‌های رسمی است. در آسیب شناسی ما باید توجه داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم آسیب شناسی کنیم گرفتار تجدید نظر طلبی و انفعال در مقابل دشمن نشویم. یک نوع آسیب شناسی، نقد انقلاب اسلامی از منظر ادبیات غرب است. این رویکرد انفعالی است. ما بنا نداریم شاخص‌های آن‌ها را به عنوان شاخص‌های رسمی بشناسیم تا بعد بگوییم با شاخص‌های شما مطابق هستیم یا مطابقت نمی‌کنیم. یک موقع شما یک منظومه شاخص‌های خودتان را دارید که بعضی عناصرش هم، مشترک است این خیلی خطرناک نیست. ولی وقتی تمام مؤلفه‌هایی که عرضه می‌کنید همان‌ها شاخص‌های غربی است و بعد می گویید در این زمینه‌ها ما پیشرفت داشتیم این یک زنگ خطر است. این معنایش این است ما استحاله می‌شویم در رقیب خودمان. ؛ تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ۹۷/۱۲/۹ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ یهودیت، ۸۰ سال پیش آن هم در مواجهه با غرب، نرم افزار تمدنی خود را چیده است. ⭐️⭐️⭐️ آنچه از کتب یهودیان مثل "یهودیت به مثابه تمدن" برمی آید این است که اساساً امروزه یهودیت اگر بخواهد یهودیت بماند راهی جز تمدن‌سازی ندارد. این را از این جهت تأکید می‌کند که اساساً این نظام یهودی به مثابه یک دین در فضای هژمونیک دنیای سکولار امکانی برای نفس کشیدن پیدا نمی‌کند مگر اینکه برای خودش چتری را پهن کند که در ذیل آن چتر، یهودیت نظام آموزشی خودش را داشته باشد، نظام اقتصادی خودش را داشته باشد، نظام ارزشی خودش را داشته باشد، نظام فرهنگی خودش را داشته باشد، تا بتواند یهودیت به عنوان یک دین باقی بماند. در واقع قبل از اینکه ما در دوره پسا انقلاب به فکر بازیابی و بازخوانی تمدن اسلامی باشیم، هشتاد سال پیش یهودیت آن هم در مواجهه با غرب، نرم افزار تمدنی خود را می‌چیند. چالش‌ها و چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی ۱۸ بهمن ۹۷ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ اقتصاد نامتناسب زاییده نظام آموزشی وارداتی است. ⭐️⭐️⭐️ نظام آموزشی در ایران در عرصه‌ علوم رفتاری مثل اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مدیریت و... دربست وارداتی است. علوم دیگران را ترجمه کردیم و اینجا تدریس کردیم. در این چهل سال هم در تمامی آن رشته‌ها علومی را تدریس کردیم که به لحاظ گفتار، یا در رابطه با اهداف انقلاب، با خیلی از رویکردهای عام موافق نبود. دانشجوی ما وارد دانشگاه شد. دکتری گرفت. همین مفاهیم را به او یاد دادیم. همان‌ها امروز دارند تصمیم می‌گیرند. امروز در همه‌جا حضور دارند: مجلس، مجمع، دولت و... آن‌ها همانی که یادشان داده بودیم را عمل کردند. ما بچه‌هایمان را برای اقتصادهای خیلی پیشرفته سرمایه داری تربیت کردیم. وقتی دکترایشان وارد برنامه بودجه اقتصاد ایران یا بانک مرکزی که مسائل ویژه خودش دارد می‌کنیم، مسئله‌های اینجا را نمی‌فهمند. بلد نیستند. در حالیکه اگر جذب اقتصاد مسلط بشوند اتفاقاً خیلی خوب کارآیی دارد. به نظر من عمده‌ترین دلیلش نظام آموزشی وابسته است. نگاهی به گذشته و آینده اقتصاد ایران ۹۷/۱۰/۱۳ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
#بسته‌آموزش‌مجازی ......... #مبانی‌نظریه‌ولایت‌فقیه ......... ⭐️⭐️⭐️ 🔰 #ثبت‌نام‌دردوره: yon.ir/4gujC 🔰همراه با #اعطای‌مدرک‌معتبر از دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آفاق حکمت ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ هر تمدنی یک ایده هدایت‌گر دارد. ⭐️⭐️⭐️ هر تمدن یک ایده هدایتگر دارد که به مثابه قلب آن است. آن ایده هدایتگر یک موتور محرک دارد. موتور محرک تمدن‌ها فرق می‌کند. تمدن غرب یک موتور محرک دارد، تمدن اسلامی هم یک موتور محرک دیگر. غربی‌ها می‌خواهند ایده هدایتگر تمدن غرب را تعمیم دهند و تمدن غرب را جهانی کنند. چرا که بقیه تمدن‌ها را قبول ندارند. اگر ایده تمدنی خود را سرایت دهند سه اتفاق می‌افتد. یکی اینکه بنیادگرایی فرهنگی ایجاد می‌کنند. دوم اینکه در نظم تمدنی سایر فرهنگ‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. دیگر اینکه منازعه تمدنی ایجاد می‌کنند. تمدن رضوی و آینده ایران ۹۷/۱۰/۶ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕ ضرورت تدوین برنامه ملی آمایش سرزمینی ⭐️⭐️⭐️ برنامه آمایش سرزمین یک برنامه ملی است که در آن برای هر استان یک نقشی تعریف می‌شود. بعد در همان استان هم یک تقسیم کاری برای شهرستان‌هایش انجام می‌شود. وقتی این تقسیم کار انجام شد، همه کشور و همه استان‌ها مانند یک گروه کنسرت با هم استارت می‌زنند تا در نهایت یک صدا شنیده شود. مثلا می گویند که ساوه انار دارد. قم در حوزه علم و معرفت بیشتر کار کرده است. کاشان، آب برای کشاورزی ندارد ولی مناسب گردشگری و بوم‌گردی است. ممکن است در کاشان هم چهار تا درخت انار باشد، در قم هم دو تا باغ انار باشد، ولی این ها ساوه نمی‌شود. ممکن است در کاشان یک حوزه علمیه باشد، ولی قم نمی‌شود. ممکن است در نائین هم چهار تا نارنج باشد، ولی گیلان و شیراز نمی‌شود. هر کدام نقشی که برایش تعریف شده آن را انجام می‌دهد. ما در آمایش سرزمین این کار را نکردیم. هر استانی برای خودش آمایش سرزمین نوشته است. بدون آنکه نسبتی با کل ایران و جغرافیای شهری و روستایی دیگر استان‌ها داشته باشد. نگاهی به گذشته و آینده آسیب های اجتماعی در ایران ۹۷/۹/۱۵ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ ما گرفتار لکنت زبان در دنیای اسلام هستیم. ➕تک زبانه بودن نخبگان و اساتید در حوزه و دانشگاه امکان توسعه محتوا در مقیاس منطقه‌ای و جهانی را نمی‌دهد. ⭐️⭐️⭐️ یکی از چالش‌های ما مسئله زبان در دنیای اسلام است. تک زبانه بودن نخبگان و اساتید در حوزه و دانشگاه امکان توسعه محتوا را نمی‌دهد. اگر نتوانیم در نظام آموزشی خودمان تنوع و تعدد زبانی را وارد سیستم‌های آموزشی کنیم، نمی‌توانیم گستره منابع و مصادر خودمان را توسعه بدهیم. اگر نتوانیم منابع خودمان را توسعه بدهیم، نمی‌توانیم در مقیاس جهانی فکر کنیم و در مقیاس جهانی عمل کنیم. آن چیزی که امروز در جامعه‌ای مثل ایران رخ می‌دهد، هژمونی زبان انگلیسی است. شما کمتر مؤسسه‌ای پیدا می‌کنید که علاوه بر زبان انگلیسی، زبان های دیگر را آموزش بدهند. از طرفی دیگر سطح آموزش زبان‌هایی که ما داریم بیشتر زبان سینما است، نه زبان علم. این است که می بینید اساتید ما ریدینگ بلدند، ولی رایتینگ بلد نیستند. این به این معناست شما باید مدام پذیرا باشید و از دیگران بخوانید. یعنی چیزی ندارید برای نوشتن و ارائه کردن. این عملاً یک وضعیت کاریکاتوری برای ما در حوزه دانشی خودمان ایجاد می‌کند. چالش ها و چشم انداز تمدن نوین اسلامی ۹۷/۱۱/۱۸ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕تزریق زاویه دید اجتماعی در فقه ➕تفقه دینی نباید از زاویه دید فردی شکل بگیرد. ⭐️⭐️⭐️ زاویه دید در سرنوشت استنباط تأثیر می‌گذارد. همانطور که قواعد فقهی و اصولی تأثیر می‌گذارند. این‌ها باید مورد بررسی علمی و دقیق قرار بگیرند. یکی از کارهایی که وظیفه اساسی و مهمی بر عهده حوزه‌های علمیه است شناخت این بخش ناشناخته است. آیا پس از انقلاب تحولی در این زاویه‌های دید ایجاد شده؟ بله ولی نه در حدی که به بحث‌های دقیق و علمی گذاشته بشود. قبل از انقلاب زاویه دید فردی در موارد بسیار مسیطر بود و تا حدودی حاکم، اما پس از انقلاب به تدریج به سمت جامعه آمدیم و نگاه‌های فقه معطوف شد به مسائل اجتماعی. لیست طویلی از مسائل اجتماعی و حکومتی در برابر فقه و فقیهان حوزه‌های علمیه قرار گرفت. حوزه علمیه اگر نگوییم زاویه دید اجتماعی را غربال و تنقیح کرده لااقل یک حرکتی داشته است. امروزه نسل جدید و فرهیخته‌تر به مسائل اجتماعی اذعان و اعتراف دارند. بر این که استنباط نباید از خاستگاه زاویه فردی شکل بگیرد، اصرار دارند. این یک تحول بزرگ است. دستور کاری است که باید دانشی آن را به حرکت در آورد و به جایی برساند. تنها فهم صورت مسأله کافی نیست. صورت مسأله را به طرح می‌گذارند. طرح آن هنوز مانده. همین سطح از کار یک تحول نگرشی بزرگ است. یک جهان بینی فقهی ما را به اینجا رسانده است. آینده ایران در افق تحولات روش شناختی فقه ۹۷/۱۲/۲ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ فرصت‌ها و تهدیدهای تبلیغ عمومی دین ⭐️⭐️⭐️ یکی از تقریرهایی که می‌شود از تبلیغ عمومی دین ارائه داد این است که بگوییم قرار نیست تبلیغ دین توسط یک طبقه خاص انجام بگیرد، طبقات متعددی باید بیایند. خوب این نقش را اگر مثلا مداحان دارند ایفا می‌کنند یک فرصت است. جامعه یک جامعه متکثر است با ذواق متفاوت. زبان روحانیت یک زبان خاص است. ضرورتاً این زبان نمی‌تواند با تکثر ذواق اجتماعی ارتباط برقرار کند و به میزان آن تکثر این زبان تکثر پیدا کند. طبقه مداحان زبان خودشان را دارند. مخاطبان خودشان را می‌توانند متناسب با این زبان کسب کنند. از این حیث این مساله یک فرصت است. از یک حیث دیگر تهدید است. مداحان ما در ارتباط با اهل بیت (ع) خلوص و توفیق دارند. لکن ممکن است مطالعات دینی و عمق تحلیل دینی نداشته باشند. لذا نمی توانند مرجع وعظ یا خطابه مردم باشند. به محض اینکه از ساحت مداحی فراتر عمل کردند بعضا مشکل زا شدند. گاه مداح مطالعه دقیقی نداشته اما بر پایه مقدار محدود روایاتی که می داند تحلیل ارائه می‌دهد. همه این‌ها به نام دین انتقال پیدا می‌کند. نتیجه منفی آن به نام دین و حوزه تمام می شود. نگاهی به گذشته و آینده حوزه و روحانیت ۹۷/۱۰/۲۰ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
حجت‌الاسلام‌دکترحبیب‌الله‌بابایی: ➕ آینده پژوهی ما معطوف به آینده پژوهی دنیای امروز است با اسانس غربی ⭐️⭐️⭐️ ما نمی‌توانیم آینده ایران را بدون دیدن آینده جهان اسلام فهم، درک و احیاناً پیش بینی کنیم. و همینطور نمی‌توانیم آینده ایران را بدون توجه به آینده جهان در نظر بگیریم، و در موردش تأمل بکنیم. از طرفی اشتباه است که ما صرفاً ‌آینده غرب را ببینیم و در مورد آینده خودمان به نتیجه برسیم. یعنی شما نمی‌توانی کتاب "صد سال آینده" فریدمن را بخوانید، آینده غرب را حدوداً درک کنید بعد آنگاه در مورد آینده ایران بحث کنید. ما هنوز در جهان اسلام نسبت به آینده جهان اسلام فکر لازم را نکردیم. بخشی از آینده پژوهی ما معطوف به آینده پژوهی دنیای امروز است با اسانس غربی آن، با اسانس امریکایی آن و با اسانس قدرت‌های برتری که امروز در دنیا دارند یکه تازی می‌کنند. ما اگر نتوانیم آینده جهان، آینده منطقه و آینده خودمان را بررسی کنیم در آینده پژوهی خود دچار مشکلی خواهیم شد. اساساً وقتی صحبت از آینده آن هم در مقیاس جهانی برای جامعه ایران مطرح می‌شود توجه به نیازهای جهان، زبان جهان ضروری است. یعنی کسی که می‌خواهد آینده ایران را بررسی بکند نه فقط چالش‌های بومی، مسائل بومی و زبان بومی را بررسی می‌کند بلکه سعی می‌کند فراتر برود. کسی که آینده پژوهی می‌کند، صرفاً نمی‌تواند در زمان سیر کند. حتماً باید سیر در زمین هم کند. نمی‌توان صرفاً در قم یا تهران آینده جهان اسلام را رقم زد. کسی که هوش آینده شناسیش را می‌خواهد فعال کند ناگزیر از سیر و سلوک زمینی، رحله های علمی، سیر در آسمان‌ها و زمین، رفت و آمد به جاهای دیگر و درک زمانه‌های دیگران است تا بتواند حس بکند و حدس بزند که آینده چه سان خواهد شد. چالش ها و چشم انداز تمدن نوین اسلامی ۹۷/۱۱/۱۸ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠/📽مجموعه "درس‌گفتار"، کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما که در 50 قسمت 30 دقیقه‌ای و با همکاری موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت تولید شده است. این برنامه در قالب درس‌گفتار تهیه شده و هر هفته به یک موضوع خاص در حوزه علوم انسانی می‌پردازد. جنسیت و زبان قرآن، تجارت جدید و مالکیت فکری، بازخوانی تاریخ و تمدن ایران در دوران باستان، سیر اندیشه تجدد، و تاریخ مشروطه؛ ازجمله موضوعاتی هستند که در این برنامه بدان‌ها پرداخته خواهد شد. دکتر محسن الویری، دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر نجف لک‌زایی، مهدی مشکی، و دکتر حبیب‌الله بابایی؛ ازجمله اساتیدی هستند که در تهیه این مجموعه از حضور ایشان استفاده شده است. • • • 🔰علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت 16:00، و بازپخش آن را نیز ساعت 10 صبح روز بعد از شبکه چهار سیما تماشا نمایند. گفتنی است اولین قسمت از این مجموعه که به موضوع «سیر اندیشه تجدد» اختصاص یافته، روز شنبه اول تیرماه پخش خواهد شد. • • • @afaghehekmat Afaghehekmat.ir
: ➕ انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ورای محاسبات غرب ⭐️⭐️⭐️ هیچ یک از پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، و تمدن اسلامی که ما دو مرحله اش را طی کرده ایم؛ گرته برداری و الگوبرداری از نظام‌ها و انقلابات موجود دنیا نبوده است. امام شیوه جدیدی از انقلاب را ایجاد کردند که سابقه نداشت. غربی‌ها می‌خواستند انقلاب را با ادبیات خودشان تطبیق بدهند. می‌گفتند این یک حرکت پوپولیستی است. خودشان هم می‌فهمیدند این گفته اینجا صدق نمی‌کند. ولی قدرت تحلیلش را نداشتند. امام (ره) فارغ التحصیل آکادمی‌های غرب نبودند. این برای آن‌ها خیلی مهم بود. یک اتفاقی در حال وقوع بود از یک جایی که سرنخش دست آن‌ها نبود. انقلاب اسلامی الگوبرداری از غرب نبود و آرمانش هم آرمان متناسب با آن‌ها نبود. این انقلاب نمی خواست مرزهای جغرافیایی را جابجا بکند. در پی کشورگشایی نبود. این انقلاب در صدد تبدیل استبداد به جمهوری، تبدیل نظام سرمایه داری به کمونیستی یا تبدیل نظام سوسیالیستی به سرمایه داری نبوده است. انقلاب اسلامی به هیچ شکل در ادبیات مدرن نمی‌گنجد. تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ۹۷/۱۲/۹ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
: ➕ غرب آری یا نه؟ ⭐️⭐️⭐️ آنجایی که غرب به عنوان یک پدیده انسان ساخت تبلور می‌کند، امکانی برای انکار غرب انسانی نخواهیم داشت. بعضی از جاها در رد غرب به مثابه یک بسته جامع سخن گفته می‌شود اما از نظر بنده ما ناگزیر هستیم که غرب انسانی را به خود انسانی خودمان ضمیمه کنیم تا بتوانیم از تجربه انسانی برای رشد انسانی استفاده کنیم. با غرب علمی هم ما راهی جز مواجهه علمی نداریم. بله یک بار شما علوم انسانی غربی را مورد نقد علمی قرار می‌دهید، این یک بحث است یک بحث دیگر اینکه صرف انتساب به غرب یک موضوع علمی را محل تردید قرار می‌دهد این هم یک بحث دیگر است. آنجایی که غرب جنسش علم است، نه جنسش پشتیبانی بنیادهای سرمایه داری فورد و راکفلر که مثلاً فلسفه تاسکیجی در افریقا مورد پشتیبانی و مورد حمایت بنیاد سرمایه داری راکفلر یا فورد قرار می گیرد به خاطر اینکه فلسفه رام کردن سیاهان است مواجهه غیر علمی می‌توانیم داشته باشیم و در برابرش به یک معنا مقاومت می‌کنیم. اما آنجایی که غرب به عنوان یک علم دارد ظاهر می‌شود، آن علم تا زمانی که علم است و تبدیل به آلت استعمار نشده ما اساساً راهی جز مواجهه علمی و به رسمیت شناختن این بسته‌های علمی نخواهیم داشت. چالش ها و چشم انداز تمدن نوین اسلامی ۹۷/۱۱/۱۸ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌و‌اسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌کند: 🔰دوره علمی #هستی‌شناسی‌اجتماع بررسی عینیت جامعه در سنت اندیشمندان غربی و فیلسوفان مسلمان #هفته‌اول؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان غربی دورکیم، هگل، مارکس، دیلتای، وبر #هفته‌دوم؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان علامه‌طباطبایی، استاد مطهری، علامه مصباح‌یزدی #هفته‌سوم؛ 🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان استادسید منیرالدین حسینی الهاشمی #مکان‌برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، فرهنگستان علوم اسلامی، ط۲ #زمان‌برگزاری: پنج‌شنبه‌ها؛ ۱۳، ۲۰ و ۲۷ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۳ جهت #ثبت‌نام و شرکت در دوره مشخصات خود را حداکثر تا تاریخ ۱۲ تیرماه به شماره ۰۹۱۹۸۵۲۳۴۴۲ پیامک کنید. (شرکت در دوره #رایگان می‌باشد) ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir