هدایت شده از اقتصاد ما
3.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مخالفت نماینده مجلس با عرضه خودرو در بورس / این کار خلاف قانون است
🔹 طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: هرکس میتواند کالاهایش را در بورس کالا بفروشد اما خودرو کالایی انحصاری است. با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستم و این روش خلاف قانون است.
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
🔴چرا همه چیز در ایران مرتب گران می شود؟ این قیمت های بالای کالاها از کجا می آید؟ آیا گرانی طبیعی است؟!
✅قیمت عادلانه هر کالا، باید به اندازه هزینه بهای تمام شده آن به علاوه یک سود معقول برای تولید کننده و توزیع کننده آن کالا باشد!
در ایران تقریبا اکثر کالاهای موجود در بازار فاقد قیمت عادلانه است، نمونه بارز آن، قیمت خودروهای ایرانی موجود در بازار است! با آنکه هزینه تمام شده به علاوه سود معقول تولیدکنندگان همه انواع خودروهای ایرانی، کمتر از 300 میلیون تومان است، اما تقریبا هیچ خودرویی با رقم زیر 300 میلیون تومان در بازار آزاد یافت نمی شود تا عموم مردم به سهولت بتوانند صاحب خودرو شوند!
🔴چرا قیمت عادلانه در ایران وجود ندارد؟
✅ به دلیل پایین بودن تولید کالاها در ایران... با آنکه مصرف کننده و نیاز عمومی به شدت برای بسیاری از کالاها بالاست ولی به شدت تولید و عرضه محدود است، در چنین شرایطی همه مردم تقلا می کنند کالای خود را به بالاترین حد ممکن قیمت گذاری کنند!
🔴چرا تولید و عرضه کالاها در ایران، علی رغم قیمت بالای کالاها، محدود و کم است؟
✅به خاطر آنکه ساختار اقتصادی ایران دلال محور، رانت باز و سوداگر است، تقریبا فرهنگ اقتصادی کشور به نوعی به سود حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش، دلالی، توزیع و بازار گره خورده است! امکان ندارد روزی در ایران شاهد ثبات قیمت ها و تورم پایین باشیم، زیرا کلیه افراد حاضر در بازار به شکل روانی عادت کرده اند که هر روز مقداری بر قیمت جنس و کالای خود بیفزایند، این حالت به یک اپیدیمی دائمی تبدیل شده، امکان ندارد کاسبی به جز چنین حالتی را در ایران متصور باشد! از طرفی حجم تعداد افرادی که در مشاغل دلالی، توزیع کالا و بازار فعالیت می کنند قابل قیاس با تولیدکنندگان کالاها نیست.
💢به طور نمونه تعداد فروشندگان، دلالان، سوداگران و توزیع کنندگان خودرو از تعداد کل کارگران، دو خودروساز تا ده برابر بیشتر است!
یعنی به ازای هر کارگر تولید کننده خودرو در کشور، 10 نفر از قبل آن تولید امرار و معاش می کنند!!!!
🔴مشکل و ریشه این وضعیت اقتصادی دلال محور ایران کجاست؟
✅ناتوانی دولت ها و مجالس قانون گذاری در تغییر ریل اقتصادی کشور از یک اقتصاد غیر مولد و رانت زده به تولید، نداشتن قوانین و مقررات محدود کننده دلالی، حذف نکردن بازارهای غیر مولد با مکانیسم نامرئی دخالت دولت مثل مالیات ها و ...
و از طرفی عدم تقویت تولید با افزایش تعداد شرکت های تولیدی و ناگزیر کردن افراد به کارهای با بازدهی بالاتر!
📝برای آگاهی و مطالعه بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍ محمد حق شناس:
🛑علت شکست بسیاری از سیاست ها و برنامه های دولت به خاطر ناقص بودن سیاست هاست نه اشتباه بودن آن ها؛
یک ایراد اساسی همواره در نظام حکمرانی ایران وجود دارد که در تدوین و اجرای سیاست ها، همواره به شکلی کاملا ناقص و محدود یک سیاست را تصویب و اجرا می کنند و وقتی آن سیاست منجر به تعییر دلخواه و خواسته های مطلوب نشد، آن را به سرعت مورد سرزنش قرار داده و کنار می گذارند.
به طور مثال؛ یارانه آرد و نان، سیاستی به غایت درست و منطقی در حمایت از اقشار ضعیف و تامین حداقل نیاز مردم است اما وقتی تنها این سیاست به عرضه آرد دولتی به نانوایی ها بسنده کرده و برای فرایند بعدی نحوه تبدیل این آرد به نان و دسترسی مردم به آن فکری نکرده است، بدیهی است که مقادیر زیادی آرد دولتی توسط افراد سودجو به یغما برود و به بیت المال ضربه وارد شود.
یا سیاست عرضه خودرو به شکل قرعه کشی به مصرف کننده نهایی، ایده خوبی برای تنظیم قیمت ها و عدالت در دسترسی به خودرو است منتها، سیاست گذار تنها فرایند قرعه کشی را طراحی کرده و به بعد از برنده شدن افراد در قرعه کشی توجه نداشته است! بدیهی است اگر سیاست گذار خرید و فروش خودرو یا حواله آن را بعد از برنده شدن ممنوع می کرد یا اجازه فروش آزاد آن را با ابزار مختلف مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر لاتاری نمی داد، دیگر شاهد ثبت نام میلیونی مردم و سودجوی این چنینی نبودیم؛ هر کسی که واقعا خودرو لازم داشت و برای مصرف شخصی محتاج آن بود، صرفا ثبت نام می کرد و در صورت برنده شدن و صاحب خودرو شدن در صورت منصرف شدن از خرید دیگر قیمت نجومی برای فروش محصول بادآورده قرار نمی داد.
به نظرم این ناقص بودن سیاست ها، ریشه در کارشکنی ها دارد، گو اینکه عده ای از عمد این سیاست ها را ناقص مطرح و اجرا می کنند تا تعمدا به شکست منجر شود تا بتوانند ایدهای بازار آزاد و سوداگرانه را جایگزین کنند... در صورت ناکامی در این سیاست ها، به بهانه رانت، فساد و ... سیاست ها را حذف می کنند و دسترسی مردم به یارانه ها و خدمات دولتی را می بندند.
برای آگاهی بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
@hokmraniirani
صداقت رییس سازمان بورس راجع به عرضه خودرو در بورس کالا درنامه به وزیر اقتصاد:
۱۱هزار میلیاردتومان خودروها را گرانتر فروختیم!
صرفا بخاطر عرضه خودرودر بورس کالا
باعث رشد ۷۵درصدی سهام ایران خودرودر بورس شدیم!
از جامعه جذب نقدینگی کردیم!
باعث افزایش درآمد دولت شدیم!
خیلی روشن و شفاف و بدون هیچ اشاره به اندک فایدهای برای متقاضیان خودرو این نامه را نوشتند.
باید بدانیم منافع که به خطر می افتد
وقت آن میرسد تا پرده های واقعیت کنار برود و رئیس سازمان بورس شفاف حقیقت را بگوید.
حقیقت؛ سود ۱۱هزار میلیاردی ذینفعان، سود بادآورده ۷۵درصدی سهامداران و پر کردن قلک دولت از جیب مردم و کوتاه شدن دست مردم از خرید خودروی متناسب با قدرت خریدشان بود که روشن شد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
مشکل سمت عرضه را به سمت تقاضا حواله ندهیم...
@hemmatgholizadeh
وقاحت بی شرمانه تروریسم رسانه ای تجارت فردا
دشمن معیشت مردم به تامین نان مردم توسط دولت میگوید:
پولسوزی
تجارت فردا می نویسد:
«دولت بیش از 120 هزار میلیارد تومان برای تأمین نان مورد نیاز کشور هزینه میکند.
این مقدار هزینه علاوه بر تحمیل بار مالی قابل توجه به بودجه عمومی کشور، منشأ انباشت بدهی به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی است.
برآوردها نشان میدهد دست کم 10 درصد پایه پولی که تورم زیادی هم ایجاد میکند، ناشی از پرداخت یارانه نان است. »
این حرف یعنی تورم اقتصاد ایران بخاطر مصرف نان!!! توسط مردم است..
دستگاه امنیتی کشور واقعا تدبیری برای جنگ ترکیبی اقتصادی این تروریست ها علیه معیشت مردم ندارد؟
مقابله با تروریست های رسانه ای داخلی شاید اولویت بیشتری از رسانه تروریستی اینترنشنال داشته باشد!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از حسین زمانی میقان
رسانههای زنجیرهای #بچه_های_شیکاگو مدام حمله به معیشت مردم رو مطالبه میکنند
با وقاحت میگن دولت اگر برای نان مردمش هزینه کنه پولسوزی کرده!!!
تیتر و تصویر گویاست
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
نئولیبرالها نسخه گرانسازی نان را پیچیدهاند تا یک یورش دیگر به سفره مردم را تئوریزه کنند. این نسخه البته ابداع این جماعت نیست. قدمتی به عمر IMF دارد و از بس به شورش منجر شده، عبارت IMF Riots در وصف این اعتراضات ابداع شده است.
@syjebraily
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
۱. کارمند اداره آب و فاضلاب یکی از شهرستانهای کرمان که در این سرما برای رفع ترکیدگی لوله به زیر آب رفته است.
۲. دستمزد این کارگر یک دهم برخی مدیران بیخاصیت رده بالای دولتی است
۳. مدیران، هم کارشان راحتتر است هم حقوقشان بالاتر. البته میگویند مسئولیتمان سنگینتر است و البته در جلسات متعدد فسفر میسوزانیم و کار فکری میکنیم.
۴. اگر به این کارگر ۴۰ میلیون تومان بدهند آیا مدیران حاضرند جایشان را با این کارگر عوض کنند؟
۵. شهید مطهری در کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام میگوید نباید دستمزد یک رفتگر از وزیر کمتر باشد
۶. اجرای عدالت در پرداخت حقوق کارمندان دولت (نه بخش غیردولتی) به سمت برابری حقوق حرکت میکند و اختلاف حقوقها به واسطه نیاز فرد و خانواده اوست نه رتبهبندی سازمانیاش.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از محسن قنبریان
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه!
• در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که با ارث و هبه و بیع و... حاصل می شود؛ مالکیت تبعی (تابع آن کار اول) است.۱
• در این مکتب، حلال کننده (محلّل) سودبری سرمایه هم کار است.۲ یعنی یک سرمایه وقتی می تواند افزون شود که سرمایه ی کاری شود و سود ارزش افزوده ی حاصله، بین نیروی کار و سرمایه سهم بندی شود.
• سودبری از دلالیِ صرف و بدون محلّلِ کار وقتی در کالاهای مصرفی مردم واقع می شود، ضربه بیشتری به زندگی مردم می زند. مصرف را گرانتر و طبقات محروم را مستضعف تر می کند.
• برای نمونه: مسکن/خودرو
- مسکن:
از سال۵۵تا۶۵ ، حدود ۷۸٪ تقاضای مسکن مصرفی و فقط ۲۲٪ سرمایه ای بوده است.
اما از سال۹۵ تا ۱۴۰۰، برعکس شده و ۷۵٪ سرمایه ای و ۲۵٪ مصرفی است.
⬅️ دلالی صرف و سود بردن از دست به دست کردن یا احتکار مسکن، در آن ۷۵٪ شکل می گیرد!
- خودرو:
۲۴میلیون خودرو داریم و ۲۷میلیون خانوار! اگر این شیء مصرفی بین خانوارهای ایرانی توزیع شود ۹۰٪خانوارها خودرو خواهند داشت!
اما فقط ۵۰٪ خودرو دارند! عملا ۲۴میلیون خودرو در اختیار ۱۳/۵ میلیون خانوار است!
⬅️ اینجا هم سود دلالی و سرمایه ای شدن خودرو خود را نشان می دهد!
✔️راه انتقال نقدینگی از دلالیِ صرف به تولید و چرخه واقعی کار عمدتا دو چیز است:
1⃣ مالیات بر عایدی سرمایه
2⃣ امنیت سرمایه گذاری در تولید
..................................
۱.ر.ک: فقه العقود سید کاظم حائری ج۱ص۲۹/ مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۴۳۱
۲. الاسلام یقود الحیات شهید صدر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
یک نفر میشه بگه نحوه فروش خودرو
دقیقا چه ربطی به رئیس سازمان بورس داره؟
بوی تعفن منافع بخشی اذیتتون نمیکنه؟
الان فکر میکنید رئیس سازمان بورس
دنبال ساماندهی بازار خودرو هست
یا میخواد شاخص بورس رو سبز نگه داره و چه چیزی بهتر از جیب مردم مظلوم؟!
از نظر بورسبازها و وزارتاقتصادیها
به طور کلی هرکجا قیمت پایین باشد دلالها میخرند
و هرکجا قیمتها بالا برود مردم عادی خریدارند..
مثلا با قیمت قرعهکشی فقط دلالها خودرو میخرند
ودر بازار دلالها و سفتهبازان یعنی بورس کالا، مردم خریدار خودرو هستند.
اینها با یک تهمت بزرگ به مردم شریف ایران، کلا قائل به این نیستند که ما هم در این اقتصاد، وجود خارجی داریم..
لطفا دست از سر مردم بردارید..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco