eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
663 ویدیو
42 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
الان بیش از گذشته معنای جمله «دلم برای رئیسی سوخت» را احساس میکنیم.. جای «رئیسی عزیز» این روزها خیلی خالی است.. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
تفاوت «آزادی اقتصادی» در اسلام و نظام سرمایه‌داری بهترین راه برای اینکه آزادی اقتصادی تأمین بشود در یک جامعه‌ی اسلامی، این است که حکومت اسلامی و دولت اسلامی سیاستی اتخاذ بکنند و قوانینی وضع بکنند که بر طبق آن قوانین همه‌ی افراد در جامعه‌ی اسلامی قادر باشند آزادانه فعالیت اقتصادی کنند و همه‌ی قشرهای مردم از فعالیت اقتصادی خود بتوانند بهره‌مند بشوند. این یکی از آن وجوه امتیاز و جدائی بین نظام اسلامی در اقتصاد و نظامهای غربی است. در نظامهای غربی اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانین معمولی و اساسی مردم آزادند که فعالیت اقتصادی داشته باشند، اما در حقیقت این آزادی متعلق به همه‌ی مردم نیست. این منابع عظیم ثروت، این دریاها، این منابع طبیعی، این دشتهای حاصلخیز، این معادن، این همه امکاناتی که جزو ثروتهای عمومی جامعه محسوب میشود، اینها اینجور نیست که راحت در اختیار همه‌ی قشرهای جامعه قرار بگیرد و هر کسی بتواند بر روی آن بهره‌برداری و کار بکند و منتفع بشود. بلکه آن کسانی عملاً و واقعاً آزادند که دارای ثروتهای انباشته و زیاد هستند که سررشته‌ی اقتصاد جامعه، بلکه حتی خواهم گفت سررشته‌ی سیاست جامعه و اداره‌ی جامعه در دست آنهاست. آنها هستند که در حقیقت از منابع ثروت استفاده میکنند و بر آنها تسلط و سیطره دارند و استفاده و بهره‌برداری را آنها میکنند و آنها فضا را برای استفاده‌ی عموم جامعه تنگ کردند. لذا شما میبینید در جوامع سرمایه‌داری، چه جوامع پیشرفته‌ی سرمایه‌داری و چه جوامع عقب‌افتاده‌ی سرمایه‌داری، مثل بیشتر کشورهای جهان سوم، اغلب مردم در یک فقر شدیدی هستند؛ بخصوص در این کشورهای عقب‌افتاده. در حالی که اجتماعات عظیمی از مردم دچار فقر و بیکاری و بیجائی و بیمسکنی و محرومیت از بیشتر مواهب زندگی هستند، یک عده‌ی معدودی آزادانه تلاش میکنند، فعالیت میکنند، ثروت در می‌آورند، معادنی دارند، معادن دیگری را میگیرند؛ کارخانجاتی دارند، کارخانجات دیگری را ایجاد میکنند، دایر میکنند؛ زمینهائی دارند، زمنیهای دیگری را به آن اضافه میکنند؛ از دریاها استفاده میکنند، از همه‌ی منابع طبیعی در حقیقت یک عده معدود از جامعه استفاده میکنند. دیگران چه کسبه‌ی جزء، چه کارگران، چه کارگران معادن، چه کارگران کشاورزی، چه کارگران کارخانجات، در حقیقت ریزه‌خوار خوان آنها و استفاده کننده از زیادی ثروت آنها و گوشه‌ی سفره‌ی آنها هستند. خودشان امکان تلاش، امکان تولید، امکان بهره‌برداری، امکان کار سازنده، امکان تولید ثروت به آن معنای حقیقی ندارند. پس راه اینکه ما اقتصاد آزاد را به معنای حقیقی خودش در جامعه به وجود بیاوریم، این است که از این انحصار جلوگیری کنیم. امکانی در جامعه به وجود بیاید که اغلب افراد جامعه، بیشتر قشرهای جامعه یا همه‌ی کسانی که قدرت کار دارند، اینها بتوانند از امکانات طبیعی، از زمین، از دریا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده کنند| رهبر حکیم انقلاب اسلامی؛ خطبه های نماز جمعه 24 مهر 1366 @syjebraily
‏آقای دکتر تبعیض قیمت در مورد گاز عملیاتی است. الان هم قیمت گاز پلکانی است و افراد پرمصرف، پول بیشتری می‌دهند. با این وجود، می‌توانید گاز افرادی که چند برابر الگوی مصرف، مصرف می‌کنند را قطع کنید. لزومی ندارد همه مردم را تنبیه کنیم. @DrRezaGholami
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مصرف بنزین در ایران 🔺در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران هجدهمین کشور است. در میان کشورهایی که مساحت آن‌ها بیش از ایران است، ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین، قزاقستان، الجزایر، گرینلند، عربستان سعودی، سودان و لیبی پر جمعیت تر است (منبع). یعنی در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران رتبه نهم در جمعیت را دارد(منبع). 🔺در این میان، ایران در میان این کشورها بعد از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، کانادا و برزیل، بیشترین تولید نفت را دارد. از این رو در دسترسی به منابع انرژی در رتبه ششم قرار دارد(منبع). 🔺ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ جمعیت نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد(منبع). در میان کشورهای پر جمعیت نیز ایران پس از آمریکا، چین، برزیل و روسیه رتبه چهارم در تولید نفت را داراست(منبع). 🔺بعلاوه ایران یک کشور دارای نظم اجتماعی خانوادگی بسیار قوی است. یعنی اجتماع ایرانی دارای استحکام درونی بسیار بالایی است از این رو میل بالایی به دید و بازدید و سفر در میان ایرانی‌ها وجود دارد. در میان ۱۸ کشور پر جمعیت و ۱۸ کشور پر مساحت، ایران نظم اجتماعی پیچیده‌تری از بسیاری از کشورها دارد. ❗️(شاخص پیچیدگی اجتماعی متاسفانه سنجیده نمی‌شود و از شاخص‌هایی است که می‌تواند نماگر قدرت اجتماعی کشورهایی چون ایران باشد). 🔺حال با این اوصاف و با وجود این که ایران دارای بیشترین تعداد خودروی چهارچرخ با قیمت ارزان در دنیاست که این خودروها متوسط مصرف بالاتری از نرم دنیا دارند، کاملا بدیهی است که مصرف بنزین در ایران بالا باشد. انتظار این است که ایران حتما جزو ۵ کشوری باشد که بیشترین مصرف بنزین را دارد. اما در اوج مصرف در نوروز اخیر، ایران رتبه هفتم مصرف بنزین را از آن خود کرده است(ادعای سخنگوی صنف جایگاه‌داران. منبع فنی را نیافتم). 🔺رتبه ایران در مصرف بنزین سالیانه نیز دوازدهم است(منبع). 🔺این را هم در نظر بگیرید که ایران فاقد خودروهای سواری با مصرف گازوئیلی است. در حالی که این خودروها در کشورهای اروپایی فراوانند. بعلاوه وانت‌بارهای فراوانی وجود دارند که به جای گازوئیل از بنزین استفاده می‌کنند و مصرف آن‌ها نیز جزو مصارف سواری به شمار می‌رود. 🔺شایان ذکر است که کشور کوچکی چون آلمان و کشور کم جمعیتی چون عربستان سعودی مصرف بنزین بالاتری از ایران دارند(منبع). ⚠️زمانی که در موضوعی قضاوت می‌کنیم، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیریم. صرف رتبه بندی در مصرف بنزین، معیار مناسبی برای این نیست که کشور را پر مصرف بدانیم. ⁉️اما آیا نمی‌توانیم مصرف بنزین را بهینه تر کنیم؟ چرا می‌توان با بهبود عملکرد خودروها، بهبود نظام معماری شهری و جلوگیری از ترافیک، بهبود عملکرد راننده‌ها در حین رانندگی جهت استفاده از سرعت بهینه و ... عملکرد مصرفی بنزین در کشور را بالاتر برد. ✅اما این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در وضعیت فعلی از بهینه‌ترین نظامات مصرف بنزین در دنیا را دارد. هرچند رفتارهای فردی مسرفانه، یا برخی از رفتارهای جمعی غیرقابل قبول در مصرف بنزین در ایران دیده می‌شود. از مردمی که در انقلاب اسلامی زیست می‌کنند، فقط انتظار نمی‌رود که بهینه ترین باشند. بلکه انتظار می‌رود که رفتاری در تراز تمدن اسلامی داشته باشند. بنابراین در نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، بهینه ترین نظام مصرفی دنیا نیز می‌تواند بسیار مسرفانه باشد. ✅فهم من از بیان رهبر انقلاب در مصرف مسرفانه این است که ایرانی‌ها اولا رفتارهای فردی مسرفانه فراوانی دارند. ثانیا وضعیت ما، برای رسیدن به مرحله تمدن‌سازی مناسب نیست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏‎ یعنی بزرگترین تئوریسین جلوگیری از خودکفایی باشی و آن را فاجعه و تله و تبر بدانی اما وقتی کشور با سیاست‌های ناکارآمدت، در تامین اقلام اساسی به مشکل خورد، با خلق واژه «ناترازی» تقصیر را گردن دیگران انداخته و به جای میز محاکمه در صندلی مطالبه اصلاحات اقتصادی بنشینی! ‏فرض کنیم که به علت خیانت و بی‌کفایتی برخی مسئولین، تولید برخی اقلام در کشور از نیاز و مصرف ما در آن محصولات کمتر باشد و نیاز به واردات داشته باشیم اما دقیقا مخالفین خودکفایی و حامیان اصلی واردات و حضور در تجارت جهانی با آن مخالفت نمایند!! به نظرتان مشکوک و غیرمنطقی نیست؟ ‏ولی دلیل واضحی دارد آن‌ها ذینفعان تورم و شکاف طبقاتی و سرکوب معیشتی مردم هستند. زیرا اگر شما ارز کشور را به اقلام اساسی مورد نیاز مردم مثل دارو، گندم، بنزین و.. بدهید دیگر ارزی برای واردات کالاهای لوکس مثل گوشی‌های چندصدمیلیونی و خودروهای چندمیلیاردی و غذای سگ و گربه باقی نمیماند! ‏اینجا باید مردم قربانی زندگی لاکچری آقایان شده و با گران‌سازی انرژی کاری کنند که مردم دیگر امکان مصرف و تامین سرمایش، گرمایش، نور و آب را نداشته باشند تا استخرهای شمال شهر برخی گرم بوده و آخرین مدل از گرانقیمت‌ترین خودروی روز دنیا در پارکینگ‌ها پارک شده و گران‌ترین گوشی روز دنیا ‏در دستان آنان باشد و خدای ناکرده برق کارخانه‌های غیربهره‌ور و رانتی که برخلاف حقوق کارمندان و کارگران، معاف از مالیات است و سود سرشار چندین و چندصدهزار میلیاردی سالیانه دارد، ساعتی قطع نگردد! ‏ تنها راهکار «قیمتی» حل مسائل اقتصادی کشور «افزایش ارزش پول ملی» است. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
هدایت شده از حسن عباسی
علم اقتصاد جدید به شما میگوید تمام ارزش‌ها را کنار بگذارید، حلال و حرام، عدالت و ... همه را کنار بگذارید، تنها ارزش مطلق، حداکثرسازی سود است. از چه راهی و چگونه مهم نیست. اگر فروش لباس‌های بدن‌نما و مشروبات الکلی، راه اندازی قمارخانه و فاحشه خانه و سایت پورن باعث افزایش GDP میشود، چه اشکالی دارد؟ نباید جلوی آنها را گرفت. دقیقا به همین دلیل است که حضرت آقا علوم انسانی غربی را ذاتاً مسموم میدانند. 🖋 حسن عباسی 📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
تغییرات نرخ ارز، خانمان سوز است. در نمودار فوق می‌توانید نرخ برابری دلار و پوند (لیر) سوریه را ببینید. در سال ۲۰۲۳، نرخ دلار در سوریه از ۲۵۰۰ لیر به ۱۳ هزار لیر جهش پیدا کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴، هر دلار، ۱۷۶ لیر بود. هفته گذشته که در سوریه بودم در همان ساعات اول، نکات جالبی را دیدم. مردم با کیسه‌های پول مبادلات روزمره خود را انجام می‌دادند. یعنی دولت هنوز فرصت نکرده بود اسکناس‌های درشت تر را چاپ کند. باید یک دسته پول می‌دادند تا یک نیاز اولیه را جبران کنند. در همان یکی دو ساعت اول به دوستی که همراهم بود گفتم مانده‌ام که چرا در اینجا انقلاب نمی‌شود! شاید مردم نتیجه بحران قبلی در زمان داعش را دیده‌اند که چیزی جز خانمان‌سوزی نداشته است و امروز دیگر دل و دماغ انقلاب را ندارند. بله جهش ارزی، اتفاقی عجیب را رقم زده بود. هیچ زیرساختی در حال شکل‌گیری نبود. قدرت ابتکار عمل دولت از بین رفته بود. دستمزدهای عمومی مردم، بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار بودند در حالی که قیمت مازوتی که برای بخاری‌هایشان استفاده می‌کردند لیتری یک دلار بود. اول شب دمشق کاملا تاریک بود. هیچ برق شهری روشن نبود و مردم تنها می‌توانستند ال ای دی‌های بسیار ضعیفی که در باطری‌های پنل‌های خورشیدی ذخیره شده بود را استفاده کنند. پنل‌هایی که از قرار قیمت ساده ترینشان بیش از ۱۰۰۰ دلار بود!‌ و همه این‌هایی که من دیدم، با آن‌چه از سوریه در سال ۱۳۸۹ دیده بودم، زمین تا آسمان تفاوت داشت. باید مراقب ارز و قیمت آن بود. وگرنه سوریه شدن، مسیر عجیب و غریبی ندارد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏از ماجراهای اخیر سوریه در شوک هستیم اما نکته مهم آن است که به سوریه نشان داده شد آن قدرت منطقه‌ای که حکومتش را از تروریست‌هایی چندبرابر قوی‌تر از تحریرالشام حفظ کرد فقط جمهوری اسلامی ایران بود و نباید هیچگاه به هیچ وعده عربی، غربی، شرقی برای نجات دل بست! ‏نمیدانم برنامه دیپلماسی و میدان درباره جبهه مقاومت چیست و چقدر سقوط حکومت بشار اسد به ما ضربه میزند اما به تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی امید دارم که همیشه در سخت‌ترین لحظات، گره‌گشاترین تصمیمات را داشته‌اند خوب است در این زمان به کلام وحی رجوع و به خداوند متعال توسل و توکل کنیم. ‏«فَلَمَّا تَرَاءَی الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَی إِنَّا لَمُدْرَکُونَ قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ» هنگامیکه دو گروه یکدیگر را دیدند، یاران موسی گفتند ما در چنگال فرعونیان گرفتار شدیم! موسی گفت چنین نیست! یقیناً پروردگارم با من است، بزودی مرا هدایت خواهد کرد.. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد هم از «سرنگونی بشار اسد» شاد است و برای آن رپورتاژ خبری می‌رود. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
سرنوشت هر جنگ رابطه مستقیمی با «کفایت» رئیس جمهور دارد. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
📍مقاصدالشریعه معیار شناخت علوم انسانی اسلامی است / با روش سکولار نمی‌توان مسائل قدسی را حل کرد 🔻 آیت الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی مطرح کرد؛ ▪️ما علوم انسانی را تولید می‌کنیم ولی از کجا بدانیم که این علوم اسلامی است؟ معیار تشخیص ما چیست و آیا مقاصد الشریعه در آن اشراب شده است یا خیر؟ گفت: به نظر بنده خود مقاصدالشریعه، معیار است یعنی اگر اقتصاد اسلامی تولید و به عدالت اجتماعی کمک کرد خواهیم فهمید که این علم اقتصاد، اسلامی بوده است. ▪️در زمینه علوم انسانی اسلامی ابتدا باید مشخص کنیم که یک علم با چه مبنایی، اسلامی است یعنی کدام ملاک اگر بود علمی اسلامی است و اگر نبود اسلامی نخواهد بود و باید از چه روش‌شناسی برای تولید این علم باید استفاده شود و تلقی ما از این علوم چیست؟ ▪️با غایت‌انگاری مقاصد در علوم انسانی طبیعتا این علم را به ملاک کفایت یعنی اسلامی و دینی می‌رسانیم و براساس نظریه تناسق چون همه مؤلفه‌ها باید تناسب داشته باشند سایر ارکان هم باید با سایر مؤلفه‌ها سازگار باشند؛ در این صورت غایات از سویی یکی از مؤلفه‌های خمسه است و از سوی دیگر در فلسفه هر علم دخالت دارد ▪️غایات علوم انسانی، مقاصدالشریعه است بر این اساس، تولید مسائل و مباحث علوم انسانی هم متاثر از غایت و مقاصد است و بر ساختار علوم انسانی هم مؤثر است 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39423 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
⛔️ «دلایل اقتصادی سقوط بشار اسد» 🔻 شروع دومینوی شکست سوریه به 2005 باز میگردد زمانیکه برخی «اقتصادخوان‌های سیاست‌ندان» با بلاگری رسانه‌ای بر طبل توهمِ «دولت بزرگ و پرخرج» کوبیدند تا سیاستهای «رفاه عمومی» سوریه را در هم بشکنند که امروز ثمره شوم آن بشود انهدام سرمایه اجتماعی دولت. 🔻 سوریه با همه نواقص اقتصادی که داشت اما چتر رفاهی عمومی را در حوزه خدمات عمومی مثل بهداشت و درمان، آموزش، بیمه و تأمین اجتماعی و نظام بازنشستگی فراهم کرده بود. حتی تسهیلات دهی خوبی برای حوزه کشاورزی و خودکفایی کالاهای اساسی خود به اجرا گذاشته بود تا اینکه عده ای مبتنی بر آموزه‌های جزوات اقتصادی خود، بدون توجه به هیچ کدام از سایر ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی سوریه، با اهدافی مثل «کاهش مخارج دولت، چابک‌سازی دولت، توزیع عادلانه!! یارانه و ...» و دقیقا با همین واژگان، بشار اسد را به سمت حذف سیاست‌های رفاه عمومی در سوریه بردند. ⛔️ حذف یارانه‌ها شروع شد، سوخت و نان گران شد، حمایت دولت از تولید کالاهای اساسی غذایی و کشاورزی شدیدا کاهش پیدا کرد، سوریه به واردکننده بسیار از همین کالاها تبدیل شد. نظام بیمه عمومی عملا لغو شد و بیمارستانهای دولتی به سمت خصوصی شدن رفتند و هزینه درمان سر به فلک کشید.حتی حوزه آموزش هم به سمت خصوصی شدن پیش رفت تا جاییکه از مهدکودک تا دانشگاه را شامل میشد. 🔸 اما نه دولت چابک شد، نه بخش خصوصی توسعه یافت، نه درآمد سرانه رشد کرد، نه بهره‌وری و توسعه به صرفه شد و نه هیچکدام از درهای آرمان‌شهر تَوَهمی آن اقتصادخوان‌های مشاور بشار اسد باز شد. ⛔️ رسانه‌های دولتی سوریه هم با تریبون دادن به این جریان، ناخواسته سقوط را تسریع کردند. 📝 نتیجه: انهدام سرمایه اجتماعی اسد و شروع و توسعه ناامنی های گاه و بیگاه از شمال و جنوب سوریه. ⛔️ این عاقبت حتمی هر دولتی است که حکمرانی را به دست «اقتصادخوان‌های سیاست‌ندان» و بلاگرها بدهد. 🖊محمد طاهر رحیمی @Economics_Finance